CULTURE

樹木のような構造が包む 自然とつながる木造空間

ヘニング・ラーセンによる ボルボの歴史と未来をみせる〈ワールド・オブ・ボルボ〉がオープン

CULTURE2024.04.18
〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

スウェーデンのヨーテボリにヘニング・ラーセン(Henning Larsen)が設計した、ボルボ・カーズとボルボ・グループのユニークな体験センター〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉がオープンしました。

総面積22,000m²の建物は、ボルボの歴史やイノベーション、未来のビジョンを包括的に紹介する展示スペースや、イベントや講演会、会議を開催できる最大1,100名を収容可能な多目的スペースで構成されています。グルーラム集成材とCLTによる樹木の枝のように広がる円形の木造構造が、周囲に広がる自然と紐づいた体験を提供する建築です。

デザイン発表時の〈ワールド・オブ・ボルボ〉の記事はこちら

カーブする柱梁が枝のように広がる木造建築、ヘニング・ラーセン設計したグルーラム材とCLTによるボルボの体験センター〈ワールド・オブ・ボルボ〉スウェーデン

(以下、Henning Larsenから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

4月14日、ボルボの創業日に合わせて、ヘニング・ラーセンが手がけた木製のキャノピーの下に初めて訪問者が足を踏み入れた。

スウェーデンの有名ブランド、ボルボ・カーズとボルボ・グループのユニークな体験センターである〈ワールド・オブ・ボルボ〉は、移動の自由、自然へのアクセス、開放性と包容力というスカンジナビアの価値観に基づいて設計されている。

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

グルーラムとCLTで構成された木造建築

グルーラム集成材の梁や柱とCLTの床スラブで構成された総面積22,000m²に及ぶ木造の構造体は、3本の木の幹のような印象的な柱を形成し、屋根の荷重全体を支えるように扇状に広がっている。

〈ワールド・オブ・ボルボ〉は、常にさまざまなエンターテイメントを提供するヨーテボリのイベント地区の中心に位置する。最大1,100名を収容可能な広々とした多目的スペースでは、文化的なイベントや講演会、会議を開催することできる。

象徴的な車両やストーリーへの没入、インタラクティブな展示で構成された4,500m²の展示スペースでは、ボルボが掲げる人間中心かつ未来志向の理念を中心に、ボルボの歴史、現在のイノベーション、そして未来のビジョンを包括的に紹介する。

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

スウェーデンに根付く自然を共有する権利

広々とした円形の構造により、展示の入場券の有無にかかわらず、来場者は屋内と屋外の両方で自分だけの旅を創造することができる。

豊かな景観に囲まれたこの建物は、その形状、素材、文化において地域の風景を受け入れ、ヨーテボリの中心にスウェーデン固有の自然をもたらす。

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

© Rasmus Hjortshøj

ヘニング・ラーセンのアソシエート・デザイン・ディレクター、マーティン・ステンバーグ・リングネール(Martin Stenberg Ringnér)は次のように語る。

「ボルボというブランドは、すべての人のために高品質な車を生産し、製造するというスウェーデンの誇りに根ざしている。ボルボの誕生日を祝うのと同じ日に、この建物に命が吹き込まれ、最初の訪問者を迎えることができたことをとても誇りに思う。」

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

すべての訪問者を迎えるCeno Brasserieと、会議や大規模なパーティーのための専用スペースCeno On Topという2つのダイニング会場では、さまざまな有名レストランを運営するGötaplatsgruppenが、ボルボの卓越性へのこだわりを反映した料理体験を創出した。

地元産の旬の食材にスポットライトを当て、受賞歴のある看板シェフ、ステファン・カールソ(Stefan Karlsson)がこの地域の新鮮な味を提供する。

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

© Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

Site plan

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

1st floor plan

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

2nd floor plan

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

Construction © Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

Construction © Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

Construction © Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

Construction © Rasmus Hjortshøj

〈ワールド・オブ・ボルボ(World of Volvo)〉ヘニング・ラーセン(Henning Larsen)

Construction © Rasmus Hjortshøj

以下、Henning Larsenのリリース(英文)です。

World of Volvo Set to Open in Gothenburg

Visitors will step inside under Henning Larsen’s timber canopy for the first time on Sunday 14th April, coinciding with Volvo’s annual birthday celebrations.

A unique experience center for the famed Swedish brands, Volvo Cars and Volvo Group, World of Volvo is designed around Scandinavian values of freedom of movement, access to nature and openness and inclusion.

Spanning 22,000 m², the main timber structure, made of glulam and cross-laminated timber, forms three striking tree-trunk-like columns, fanning out to carry the entire load of the roof – enveloping visitors in a welcoming forest-like canopy.

Situated in the heart of Gothenburg’s event district, ample, versatile spaces are set to host cultural events, talks, and conferences, accommodating up to 1,100 attendees. The 4,500m² exhibition space offers a comprehensive journey through Volvo’s history, present innovations, and future visions, highlighted by iconic vehicles, immersive stories, and interactive displays, all centered around Volvo’s human-centric and forward-looking ethos.

A right to nature
The expansive round structure encourages visitors to create their own journeys both indoors and outdoors, regardless of whether they hold tickets to the exhibition inside. Surrounded by a thriving landscape that extends onto an accessible roof, the building embraces the regional landscape, in form, materiality, and culture, bringing a native piece of Swedish nature to the middle of Gothenburg.

“As a brand Volvo is rooted in a Swedish pride for producing and manufacturing quality for everyone. This is spotlighted and celebrated at World of Volvo, and we are so proud to see the building come to life and welcome its first visitors on the same day as Volvo’s birthday celebrations,” says Martin Stenberg Ringnér, Associate Design Director, Henning Larsen

At both dining venues, Ceno Brasserie, which welcomes all visitors, and Ceno On Top, an exclusive space for conference guests and larger parties, the celebrated restaurateur Götaplatsgruppen has created a culinary experience that mirrors Volvo’s dedication to excellence. The spotlight shines on locally sourced and seasonal produce, with award-winning signature chef, Stefan Karlsson, bringing the freshest flavors of the region.

On Sunday, 14 April, World of Volvo, Gothenburg’s new experience centre, will open its doors. See the opening programme here:
https://www.worldofvolvo.com/en

For further information contact
henninglarsen.com
Confidential
Victoria Wooltorton, Communications Manager, Henning Larsen, E:
viwo@henninglarsen.com, T: +45 31 14 82 44
Facts
Project name: World of Volvo
Client: World of Volvo (Volvo Cars and Volvo Group)
Location: Gothenburg, Sweden
Typology: Experience Center
Concept: 2018
Construction start: 2021
Completion: 2023
Inauguration: 2024
Size: 22,500 m²
Certifications: LEED Gold and WELL Gold
Main contractor: BRA Bygg
Architect: Henning Larsen
Landscape: Henning Larsen
Wood Structure: Engineering and production by Wiehag GmbH
Wood structure: interior claddings, and facade by Lindner Scandinavia AB
Structural engineering: Optima Engineering AB and BRA Teknik
Landscape contractor: BRA Mark

「WORLD OF VOLVO」Henning Larsen 公式サイト

https://henninglarsen.com/projects/world-of-volvo

 

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