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フォスター アンド パートナーズがカンボジア・プノンペンに設計した〈テチョ国際空港〉

樹木のような構造が支える新たなゲートウェイ

フォスター アンド パートナーズがカンボジア・プノンペンに設計した〈テチョ国際空港〉

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〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Nigel Young / Foster + Partners

カンボジアの首都プノンペンに開港した〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉は、広大な屋根を支える上部に向かうほど広がる樹木のような構造が特徴的な建築です。

ノーマン・フォスター(Norman Foster)率いるイギリスの建築設計事務所フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)が設計しました。

注目ポイント

  • 世界最古級の文明に根差した、ヴァナキュラーな形態と現代技術の融合
  • 熱帯気候への応答:自然換気・日射遮蔽・採光を最適化する構造と素材選定
  • 宮殿・寺院の象徴性を再解釈した、樹木状の構造が支えるモジュール屋根
  • ターミナルを核としたマスタープランによる空港都市構想

(以下、フォスター アンド パートナーズから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

©︎ Foster + Partners

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Nigel Young / Foster + Partners

プノンペンにて〈テチョ国際空港〉の開港を記念する式典が盛大に執り行われた。フォスター アンド パートナーズが設計した新ターミナルビルは、カンボジアの長期的な成長ビジョンを体現するものである。

設計は、世界最古の文明の1つであるヴァナキュラーな建築形態にインスピレーションを受け、熱帯気候に呼応する構造とすることで、強い場所のアイデンティティを喚起している。

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Krzysztof Szymanski / Foster + Partners

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Ben Wakely / Foster + Partners

中央ヘッドハウスと翼形ピアから成る構成

市中心部から南へ約20kmに位置するターミナルビルは、中央のヘッドハウスと2つの翼形状のピアで構成される。プロジェクトの第1段階にあたるヘッドハウスおよび北側ピアは2025年9月に一般公開され、南側ピアは2030年の開通を予定している。

ターミナルのレイアウトは、短い動線、明確な視界、単純な方向感覚を重視し、乗客が容易に移動できる設計となっている。

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Foster + Partners

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Foster + Partners

「樹木」が支えるモジュラー屋根構造

乗客のチェックイン、保安・出入国審査、小売店舗などの主要機能は、乗降場からエアサイドまでを覆う単一の大屋根キャノピーの下に配置されている。

モジュラー式の屋根は、36mを跨ぐ構造的な「樹木」によって支えられており、うねるような形状を描きながら中央で頂点を迎える。その姿は、カンボジアの壮麗な宮殿や寺院を彷彿とさせる。

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Foster + Partners

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Foster + Partners

籠編みに着想を得た格子状ソフィット

天井裏(ソフィット)は伝統的な籠編みに着想を得てデザインされている。軽量鋼製グリッドシェル構造の下に吊り下げられた格子状ソフィットは、自然光を1日を通してターミナル空間にやわらかく取り込む。

構造的な「樹木」の周囲には180個の天窓が戦略的に配置され、自然光を均等に分配する。さらに、暖色系の人工照明がソフィット層および樹木内部に組み込まれ、夜間には穏やかで快適な光環境を形成する。床スラブ裏の編み込み材も、全体の格子状意匠と調和している。

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Nigel Young / Foster + Partners

光と緑が調和する旅行者のための空間

ターミナル内の緑化は旅客の動線に沿って配置され、中央吹き抜けにはカンボジア原産のロムドゥール樹がそびえる。

地元のヤシや花々が空間に豊かな表情を与え、強い場所性を形成している。素材は温かみと歓迎感を備え、現代的な手法で伝統様式を想起させる。さらに、200点の手づくりの彫刻群と中心に据えられた青銅鋳造の仏像が、カンボジアの歴史と進化するアイデンティティを象徴している。

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Nikolai Malsch / Foster + Partners

「〈テチョ国際空港〉はカンボジアの文化と光を称えるものであり、この国の新たな玄関口を形成している。同時に、自然光と地元の緑に満ちた、地域で最も持続可能な空港の1つである。」

フォスター アンド パートナーズ、スタジオ責任者
ステファン・ベーリング(Stefan Behling)

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Nigel Young / Foster + Partners

建築と環境技術の統合による持続可能性

本プロジェクトは、建築設計とエンジニアリングを一体的に統合し、カーボンフットプリントの大幅削減を実現することで、世界でも有数の環境配慮型空港を目指している。

張り出した屋根は乗降場および内部空間に十分な日陰を生み出し、機械換気の使用を抑制する。そして革新的なソフィットと天窓の設計により、広大なターミナル空間の採光課題を解決し、日中の人工照明使用量を低減している。

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Nigel Young / Foster + Partners

空港都市マスタープランと都市連携

フォスター アンド パートナーズは、新ターミナルを核とした空港都市のマスタープランも手がけている。将来の開発段階では高速鉄道を接続し、交通モード間ハブを形成することで公共交通の利用促進と自動車交通量の削減を図る計画である。

マスタープランの中心には緑豊かな公共公園が設けられ、空港利用者だけでなく、空港都市に居住・勤務する人々にも健康的で静謐な環境を提供する。

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Nigel Young / Foster + Partners

「〈テチョ国際空港〉は、モジュラー式の軽量シェル構造と層状ソフィットが自然光を導き、1日を通して外部環境の変化を体感できる設計となっている。技術革新とカンボジアの建築遺産への敬意を融合させたデザインである。内装材は温かみと親しみやすさをもち、乗客の快適性を高めるとともに、カンボジア独自の建築的アイデンティティを強化している。」

フォスター アンド パートナーズ、シニアパートナー
ニコライ・マルシュ(Nikolai Malsch)

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Nigel Young / Foster + Partners

「私たちの総合的なビジョンは、空港とその周辺環境、そして都市との関係性を包含している。ターミナルビルは新設の公共公園を見下ろす位置にあり、自然とのつながりを強化し、乗客のウェルビーイングを支えるものである。」

フォスター アンド パートナーズ、パートナー
マシュー・ヘイハースト(Matthew Hayhurst)

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

©︎ Nigel Young / Foster + Partners

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

Site Plan ©︎ Foster + Partners

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

Level 00 – 01 Plan ©︎ Foster + Partners

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

Level 02 Plan ©︎ Foster + Partners

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

Roof Plan ©︎ Foster + Partners

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

Elevations ©︎ Foster + Partners

〈テチョ国際空港(Techo International Airport)〉フォスター アンド パートナーズ(Foster+Partners)

Sections ©︎ Foster + Partners

以下、フォスター アンド パートナーズのリリース(英文)です。

Techo International Airport
Phnom Penh, Cambodia

Grand ceremony marks opening of Techo International Airport in Cambodia

Today, an inaugural ceremony marked the official opening of Techo International Airport in Phnom Penh. Designed by Foster + Partners, the new terminal building embodies Cambodia’s long-term vision for growth. It evokes a strong sense of place, drawing inspiration from one of the oldest civilisations on earth, inspired by its vernacular forms, and responsive to the tropical climate.

Located 20 kilometres south of the city centre, the terminal building comprises a central head house and two aerofoil shaped piers. The first phase of the project – the head house and northern pier – opened to the public in September this year. The southern pier is planned to open by 2030. The terminal layout prioritises short walking distances, clear sightlines and simple orientation, allowing passengers to navigate through the building with ease.

Passenger processing, security and immigration, and retail are sheltered by a single overarching roof canopy that stretches from the drop-off to airside. The modular roof is supported by structural ‘trees’ that each span 36 metres. The roof has an undulating form that crescendos at the centre of the building, echoing Cambodia’s spectacular palaces and temples.

Throughout the terminal building, soffits are inspired by traditional basket weaving. Suspended under the building’s lightweight steel grid shell structure, a latticed soffit filters daylight into the vast terminal space throughout the day. 180 skylights are strategically placed around structural ‘trees’, to bring natural light deep into the space while ensuring it is distributed evenly. A warm artificial lighting system is also integrated within the soffit’s layers and the structural ‘trees’, creating a calm and comfortable atmosphere in the evening. The floor slab soffits feature unique woven infills, which complement the overarching latticed soffit.

“Techo International Airport is a celebration of Cambodian culture and light – forming a new gateway to the country. It is also one of the most sustainable airports in the region, filled with natural daylight and incredible local greenery, and offering strong visual connections to the outside. The terminal holistically transforms the experience of travel for the people of Cambodia and the millions of visitors who will travel through here every year.”
Stefan Behling | Head of Studio, Foster + Partners

Greenery follows the passenger journey through the terminal, with native Romduol trees rising within the soaring central void, alongside local palms and flowers, which contribute to a strong sense of place. Materials are warm and welcoming, evoking the local vernacular in a contemporary manner. A collection of 200 hand-crafted sculptures, as well as a centrepiece bronze-cast Buddha, have been carefully curated to celebrate the country’s history and evolving identity.

The project aspires to be one of the greenest airports in the world by seamlessly integrating architectural design and engineering to reduce the project’s carbon footprint significantly. The terminal’s overhanging roof is designed to provide shading for both the drop-off areas and interior spaces, reducing the need for mechanical ventilation. Its innovative soffit and roof lights address the challenge of illuminating larger terminal spaces and reduce the need for artificial lighting during the day.

The practice has also designed the wider airport city masterplan, which has the new terminal at its heart. A high-speed rail link creating an inter-model hub is planned for future phases of the development, encouraging public transport use and reducing car traffic to the airport. A green public park is the centrepiece of the masterplan, providing a healthy and serene environment for people using the airport, as well as those living and working in the airport city.

“The modular lightweight shell structure and layered soffit filters daylight into the building – allowing people to experience the evolving qualities of the external environment throughout the day. Our design blends technological innovation with references to Cambodia’s built heritage. Interior materials are warm and welcoming to ensure the highest level of passenger comfort, while reinforcing the country’s unique identity.”
Nikolai Malsch | Senior Partner, Foster + Partners

“Our holistic vision encompasses the airport’s relationship with its immediate surroundings and the city. The terminal building overlooks a new public park, enhancing connections with nature and supporting general wellbeing for all passengers.”
Matthew Hayhurst | Partner, Foster + Partners

Facts and Figures
2017 – 2025
Phnom Penh, Cambodia
Client: Cambodia Airport Investment Co. Ltd
Appointment: 2017
Construction Start: 2019
Completion Date: 2025
Gross External Area: 235,500m²
Site Area: 24km²
Height: 40m
Length: 850m
Width: 500m
Number of Storeys: 4 storeys
Number of Basements: 1

Sustainability
Energy & Carbon
The terminal’s overhanging roof is designed to provide shading for both the drop-off areas and interior spaces, reducing the need for mechanical ventilation.
180 strategically placed skylights allow natural daylight to illuminate the space, reducing the need for artificial lighting throughout the day.

Mobility & Connectivity
The wider airport masterplan features a newly built bus station to encourage public transport use and reduce car traffic to the airport.
Future plans include an inter-model hub, with a rail-link, to provide direct connectivity between the city and the airport.

Land & Ecology
The site features a lake and a public park that showcases the region’s native flora and fauna, providing a natural habitat for local wildlife and a tranquil recreational space for visitors.

Water
An extensive water management strategy was put in place prior to construction, to ensure that the delicate ecosystem surrounding the terminal is managed correctly.

Wellbeing
Skylights integrated into the roof design maximize natural daylight at the heart of the airport, enhancing passenger comfort and creating a welcoming atmosphere.
The abundant natural light supports extensive planting within the terminal, featuring native plant species that provide passengers with a calming environment and a strong sense of place.
The terminal offers a diverse range of retail outlets and restaurants, along with inviting urban living rooms, catering to the needs of both travellers and the local community.
The airport is designed with accessibility in mind, incorporating minimal level changes and gently sloping ramps to ensure ease of movement for all users.

Culture & Heritage
The terminal design draws inspiration from the architectural heritage of Cambodia.
Interior lighting elements are thoughtfully crafted, referencing traditional Cambodian basket weaving techniques.
A collection of 200 hand-crafted sculptures, as well as a centrepiece bronze-cast Buddha, have been carefully curated to celebrate the country’s history and evolving identity.

Main Materials
Steel, Concrete, Aluminium, Glass, Local stone

Structural System
The design consists of a three-dimensional steel grid shell roof canopy, supported by a concrete superstructure, while the hung façade utilises a steel suspended frame.

Credits
Client: Cambodia Airport Investment Co. Ltd
Architect: Foster + Partners

Foster + Partners Team
Norman Foster, Gerard Evenden, Stefan Behling, Nikolai Malsch, Toby Blunt, Roger Ridsill Smith, Piers Heath, Matthew Hayhurst, Andrea Soligon, Rajesh Patel, James Sherman, Joe Paxton, Wolfgang Muller, Martin Walsh, Krzysztof Szymanski, Rana Mezher Imad, Laura Rink, Stefan Diemer, Maria-Cristina Banceanu, Apostolos Despotidis, Parul Singh, Jeng Neo, Aitor Arconada Ledesma, Liam Alsop, Mariana Castro Baquero, Amaya Luzarraga Gonzalez, Gabriel Pavlides, Liang Qiao, Peter Kei, Hsin-Fang Tsai

Consultants
Structural Engineers: Foster + Partners
Main Contractor: China Construction Third Engineering Bureau Co. Ltd
Mechanical Engineers: Foster + Partners
Cost Consultant: RLB
Landscape Consultant: Foster + Partners
Airport Planning Consultant: Buro Happold
Fire Consultant: Warrington Fire
Façade Consultant: Front
Acoustics Consultant: Sandy Brown
Baggage Handling Systems: BNP
Special Aviation Systems: Origin Projects

 

フォスター アンド パートナーズ 公式サイト
https://www.fosterandpartners.com/news/ceremony-marks-opening-of-techo-international-airport-in-cambodia

 

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