
© Marina Tabassum Architects (MTA). Photo: Iwan Baan. Courtesy Serpentine.
ロンドンのサーペンタイン・ギャラリーにて、夏から秋にかけて期間限定で設置される仮設のカフェ兼休憩スペース〈サーペンタイン・パビリオン(Serpentine Pavilion)〉。初回となる2000年のザハ・ハディドによる設計を皮切りに、世界的建築家が手がけるプロジェクトとして、毎年注目を集めています。
2025年は、バングラデシュ出身の建築家マリーナ・タバスムと、彼女が率いる建築事務所マリーナ・タバスム・アーキテクツ(MTA:Marina Tabassum Architects)が設計を担当しました。
注目ポイント
- 文脈と深く結びついた現代的な建築で知られる建築家マリーナ・タバスム
- 恒久性と一時性の対話を生み出すコンセプト「A Capsule in Time(時間のカプセル)」
- 4つの彫刻的な木製構造体から成るカプセル状の建築
- 南アジアの伝統建築(テント・日除け)から着想を得た建築言語
(以下、Serpentineから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
Portrait of Marina Tabassum © Asif Salman
現代的なデザインと、特定の場所・気候・文脈・文化・歴史と深く結びついた建築言語の確立によって高く評価されているマリーナ・タバスムは、2025年の〈サーペンタイン・パビリオン〉において、彼女独自の建築的ビジョンを反映させた。
© Marina Tabassum Architects (MTA). Photo: Iwan Baan. Courtesy Serpentine.
© Marina Tabassum Architects (MTA). Photo: Iwan Baan. Courtesy Serpentine.
彼女のデザインは、建築における恒久性と一時性のあいだに意味のある対話を生み出している。
「A Capsule in Time」とも題される本作は、公園の南北軸に沿って配置されており、中央のコートヤードとサーペンタイン・サウス(Serpentine South)の鐘楼を軸とする、細長いカプセル状の形式を採用している。
© Marina Tabassum Architects (MTA). Photo: Iwan Baan. Courtesy Serpentine.
© Marina Tabassum Architects (MTA). Photo: Iwan Baan. Courtesy Serpentine.
このパビリオンの構造は、夏の公園散策や、緑葉を透過して差し込む柔らかな日差しを濾過する、アーチ型庭園の屋根から着想を得ている。4つの木製の彫刻的形態によって構成されており、透過性のあるファサードが自然光をやわらかく拡散し、空間内部に斑模様を織りなす。
マリーナ・タバスムによる設計の核心は、カプセル形状の1つが動き、接続し、パビリオンを新たな空間に変容させる動的要素である。
© Marina Tabassum Architects (MTA). Photo: Iwan Baan. Courtesy Serpentine.
© Marina Tabassum Architects (MTA). Photo: Iwan Baan. Courtesy Serpentine.
スケールと光と影の相互作用を通じて、建築の感覚的・精神的な可能性を強調するタバスムの設計は、南アジアのテントや日除けの伝統建築から着想を得ている。
同様の動的機能をもつこれらの構造物は、竹の棒で支えられた布製であり、一般的に屋外での集まりや祝祭のために建てられる。タバスムのパビリオンが示す開放性は、会話やつながり、ライブプログラム、公共の集いを通じて来訪者を包摂する可能性を歓迎している。
© Marina Tabassum Architects (MTA). Photo: Iwan Baan. Courtesy Serpentine.
© Marina Tabassum Architects (MTA). Photo: Iwan Baan. Courtesy Serpentine.
© Marina Tabassum Architects (MTA). Photo: Iwan Baan. Courtesy Serpentine.
以下、Serpentineのリリース(英文)です。
Serpentine Pavilion 2025 by Marina Tabassum
A Capsule in Time by Marina Tabassum and her firm, Marina Tabassum Architects (MTA)
Celebrated for her work in establishing an architectural language that is both contemporary and deeply connected to a specific place, climate, context, culture, and history, Marina Tabassum brings her distinctive vision to the Serpentine Pavilion 2025. Her design evokes a meaningful dialogue between the permanent and ephemeral nature of the commission.Along the north-south axis of the park, A Capsule in Time features an elongated capsule-like form with a central court that aligns with Serpentine South’s bell tower. Inspired by summer park-going and arched garden canopies that filter soft daylight through green foliage, the structure is comprised of four wooden sculptural forms with a translucent façade that diffuses and dapples light when it enters the space. Integral to Tabassum’s design is a kinetic element where one of the capsule forms is able to move, connect and transform the Pavilion into a new space.
Emphasising the sensory and spiritual possibilities of architecture through scale and the interplay of light and shadow, Tabassum’s design draws on the history and architectural tradition of Shamiyana tents or awnings of South Asia. Similarly kinetic in their function, these structures are made of fabric supported by bamboo poles and are commonly erected for outdoor gatherings and celebrations. The openness of Tabassum’s Pavilion welcomes the possibilities of unifying visitors through conversations, connections, live programmes and public convenings.
Serpentine 公式サイト
https://www.serpentinegalleries.org/whats-on/serpentine-pavilion-2025-by-marina-tabassum/