CULTURE

アートを組み込むフレームで自然を魅せるカフェ

フレームが景色を縁取り 風を呼び込む公園の延長としてのガーデンカフェ〈タナタップ・フレーム・ガーデン〉

CULTURE2024.02.09
〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

インドネシアの首都ジャカルタに建つ〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉は、ステンレス、アートワーク、GRC、ガラスという4種類のフレームに縁取られたガーデンスペースが特徴的なカフェです。

公園の延長としてデザインされており、来訪者はより壮大な視点から公園の風景を眺めることができます。インドネシアを拠点に活動する設計事務所 RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)が設計しました。

(以下、RAD+arから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

〈タナタップ・フレーム・ガーデン〉は、上り下りできるルーフスケープというダイナミックなプラットフォームで構成された、立体的な緑地のプロトタイプである。公園の延長として機能し、より壮大な視点から風景を眺めることができる。

コミュニティ活動、アート展示、庭園スペースのフレキシビリティが、さまざまな機能的なファサードとして作用するとどうなるだろうか?という疑問から設計はスタートした。ファサードのない建築の追求により空間が定義され、建築そのもののアイデンティティを形成した。

シンプルな多層構造の庭の中に設けられたさまざまな屋内空間が連続したデザインとなっている。

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

景色を縁取る「フレーム」

4種類のフレーム(ステンレス、アートワーク、GRC、ガラス)を組み合わせることで、公園を楽しむ来園者に、ガーデンカフェの利用者をフレームに収めたアートのような景色を提供する。

ジャカルタのような発展途上国の都市では、政府が運営する公共スペースは信頼性に欠ける。だからこそ、私たちはこのような空間が持続可能でダイナミックな新しい市民空間になるのだと考えている。

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

Elevation

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

フレーム・ガーデンは、街並みへの貢献として可能な限り開放的なものとなっている。庭の下には低エネルギーな屋内エリアがあり、中央の天窓から自然光が差し込む。

〈タナタップ・フレーム・ガーデン〉は他の実験的なタナタップのコマーシャル・ガーデン・デザインと同様に、特殊なロケーションを活かしたパッシブな低エネルギー商業デザインは熱帯の発展途上国でも実現可能であり、利益を生み出すことを証明している。

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

Diagram

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

風を呼び込む「フレーム」

デザインは基本的なジオメトリーのシンプルさを追求している。力強い立方体のボリュームは、シンメトリーで遊び心のあるレイアウトの1階と、有機的な2階で構成されている。

表も裏もないこの建物は、周囲の景観を活かしながら、あらゆる方向から自由にアプローチすることができる。フレームは風のトンネル効果の触媒となり、来訪者はそよ風に吹かれながら公共公園の風景を楽しむことができる。

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

内と外を曖昧にするシークエンス

来訪者がフレーム・ガーデンに足を踏み入れると、幅も高さも少ない入口により閉ざされた感覚を受ける。その通路を進むと高さ2.2mの低い天井は、奥に着く頃には7.5mになり、屋内と屋外の境界を曖昧にする。

通路から屋内エリアに入ると、スライスされた天窓のようなものから、上の庭で人々が活動する様子を垣間見ることができる。

シンメトリーな屋内エリアがイントロを織り成し、上へと歩くにつれゆっくりと視点を変え、エンディングであるメインの広々とした多階層のガーデンエリアへとつながり、トロピカルガーデンのあり方をもっと楽しむよう来訪者に促す。

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

来訪者の行動を学ためのプロジェクト

このプロジェクトは、建築家が空間のヒエラルキーを再構築した際に、利用者がどのような行動をとるかを確認し、学ぶための実験的なプログラミングとしてデザインされた。RAD+arはこのプロジェクトで、自分たちが理解できない空間を定義する際の来訪者の行動についてより深く学ぶことを目的としている。

そのため、このカフェのほとんどの家具は定義されておらず、ハードスケープやランドスケープの特徴と調和している。これは、オープンスペースとガーデンにおいて、人々がどのようにサードスペースの感覚を再定義し続け、時間帯によって混雑に対応するために変化させ続けるかという社会実験として捉えられた。

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

この新しいコーヒー・ガーデンは、地域の人々のためのパブリック・リビングルームとして、またアートへの情熱をもつすべての人々のための新たなエキサイティングな目的地として機能する。

好奇心、知識、創造性を養うことに特化した空間であり、素晴らしいアートや音楽に触れることは、柔軟で変化をもたらす。鮮やかな色彩で私たちの生活を豊かにし、私たちの知らない場所に連れて行ってくれる。

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

アントニウス・リチャード(Antonius Richard)によって始められたタナタップは、持続可能なビジネスを通じて持続可能な建物を分散させるというビジョンを一貫して貫こうとしている。

そしてこのデザインは、インドネシアのような発展途上国でギャラリーとコマーシャル・ガーデンを併設することで、クリエイティブなコミュニティを受け入れることに尽力した。

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

© Mario Wibowo

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

Groundfloor Plan

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

Secondfloor Plan

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

Section

〈タナタップ・フレーム・ガーデン(Tanatap Frame Garden)〉RAD+ar(Research Artistic Design + architecture)

Section

以下、RAD+arのリリース(英文)です。

Main Information
Project Name: Tanatap Frame Garden
Office Name: RAD+ar
Office Website: www.radarchitecture.net
Social Media Accounts: @radarchitects (IG)
Firm Location: Jakarta & Bali, Indonesia
Completion Year: 2023
Gross Built Area (m²/ ft²): 1300 m²
Project Location: Jakarta
Program / Use / Building Function: Café / Restaurant / Gallery
Lead Architects: Antonius Richard Rusli
Photographer
Photo Credits: Mario Wibowo
Project Description
Frame garden Café called Tanatap is another iteration prototype of a multi-leveled greenspace with dynamic platforms that rise and fall to create a walkable roofscape that acted as the extension for publics to enjoy public park from a better and grander perspective.
Pursuing a façade-less architecture, design was started with the question, what if flexibility of community activities, art exhibition, and garden spaces acted as unlimited permutation of functional façade that defines the space and shaped the identity of the architecture itself. The design was to demonstrate a selfless approach to create many sheltered indoor spaces, hidden within a simple multi-leveled garden. Spaces that were created became a sequential space and were not an initial space.
The playful juxtaposition of 4 types (stainless, artwork, GRC, glass) of frames enhanced two way perspective effects for both visitors could enjoy the park, and public park could see the visitor of café garden as the object of art being framed. Architect wanted this to be a refreshing and dynamic new civic space that is sustainable – business wise in developing country cities like Jakarta, where government-run public spaces typically are less reliable.
Frame garden celebrates its porosity being as open as possible as a contribution to the cityscape. The building was nothing more than just a framed garden, hovering double shaded – low energy indoor area. An oasis like rainbow skylight in the middle of the garden lets the sunset rays penetrate right into the middle of the indoor café. Creating many causal contrast spaces that are produced from optimizing negative section spaces. Built as a commercial garden in the middle of compact residential that has an extremely high thermal environment of Frame Garden, as many other experimental Tanatap commercial garden design, use this particular location to prove a point that regardless the macro environment challenge, a passive low energy commercial design would still be achievable and profitable in tropical-developing country.
The design explores the simplicity of basic geometry. Design was to introduce a strong volume of cubes, carved by a series of symmetrical playful plan on the ground floor and a contrast of organic amphitheater on the second floor. Without a front or back, the building is free to be approached from all directions while taking advantage of the surrounding landscape. The frames acted as a catalyst for the wind tunnel effect letting visitors enjoy the scenery of a public park in the breeze.
As visitors enter the Frame Garden, the typical space expression they will get is the sandwich of closure enclosure of both wide and height of the space. Upon entering the building, they are walking underneath a very low ceiling of 2.2m height that slowly increases the height of space into 7.5m as the visitor walks from the front garden to the back garden on the ground floor. Pathway access that connects 2 existing gardens that blurs the definition of indoor and outdoor space. Upon entering the spaces, they were teased by what appears to be sliced skylight and people activities in the garden above. Weaving yet symmetrical indoor spaces open up a big intro of similar tunnel experiences connecting to 9 m height sheltered public gardens that slowly change perspective as visitors walk upwards deep inside the garden. Spaces that are leading to the main spacious multi-leveled garden area as the ending and indirectly persuading visitors to enjoy more of what a tropical garden could be.
As many experimental tropical coffee gardens before, RAD+ar has been optimized for a bespoke definition of the inside-outside concept is integrated by series of shades of the floating garden that casted a different ambience every hour, achieved by seamlessly borrowing visual of the public park across, it invites for a unique experience for visitors to enjoy semi outdoor & indoor art gallery blends with man made jungle. The open layout creates an efficient interior unit flow and interaction of the bar area, communal table and circulations.
It was designed as experimental programming to see and learn how users will behave once the architect restructures the hierarchy of space. RAD+ar uses this project to learn more about visitor behavior in defining spaces they don’t understand, that is why most of the furniture in this café is undefined, blended with the hardscape and feature of the landscape, therefore acting as an experiment of how visitor/user defines their own meaning of comfort in using this furniture. It was seen as a social experiment on how people keep redefining their sense of third space, in open space/garden and keep changing it to keep up with the crowds at different times of the day.
The new coffee garden will serve as a public living room for the locals and a new exciting destination for everyone with a passion for the arts. A space dedicated to nourishing curiosity, knowledge and creativity. Exposure to great art and music can be flexible and transformative. Enriching our lives with vibrant colors and taking us places we never knew existed.
Initiated by Antonius Richard, Tanatap is trying to stay consistent with its vision to decentralize sustainable buildings through sustainable business. In developing country such as Indonesia, the design was committed to host a creative community in its gallery – commercial garden set up.

RAD+ar 公式サイト

https://radarchitecture.net

 

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