江戸時代から続く笠間焼や陶芸の街として知られる笠間市にサウナ施設を計画した。建築主からは地域の方だけでなく、遠方からも笠間市を訪れるきっかけとなる場所を求められた。
周囲は陶芸学校や美術館、ゴルフ施設が点在しながらも住宅が立ち並ぶ、入り乱れた環境の敷地である。衣服をまとわずに利用が想定される施設として、北側にはカフェ、東側・南側は住宅に面しており西側には広陵に上がる私道が続く、四面楚歌な状況と読める敷地であった。敷地条件から、プライベートとパブリックを考えながら、いかに街にそぐう形態とかを考えるよう計画を始めた。
建築がつくりだす空間は”人が留まる場所”と”循環し流れる場所”で構成されることが主である。または”都市や文化も受け継ぎ残し留めるもの”と”流動的な流れや活動を生みだす場”として表されることもある。本計画は、笠間市が陶芸の街であることを受け継ぐように町に点在している登窯の形態から着想を得て、空気の流れや人の流れが留まり・流れ、周囲の文脈を繋げるように設計を行った。
外部について、壁は焼杉張り、屋根は平葺きの金属板葺きで登窯を参照した片流れ屋根、屋根勾配については地域に多く見られる三寸五部勾配とした。アプローチは稲田石の三部砂利を建物周囲に設け、領域性を可視化させている。アプローチ階段は墨コンクリートとし、外部の焼杉張りと外構の稲田石敷きを調和させる素材を意図している。登窯形態の片流れ屋根とすることで、笠間市に点在しているエッセンスを取り込みながら地域に呼応するカタチとした。
内部については、横方向に動線を通し縦方向に軸線を通すゾーニングとし、更衣室や内気浴、トイレ・シャワーが取り付き、アプローチからサウナを見通す明快な平面計画としている。外気浴エリアには3m角の吹き抜けを設け、広陵からの視線を遮りながら光や風を建物内に取り込む計画とし、サウナを中心として左右対称に水風呂と温浴風呂を配置した。階段下に井水を汲み上げた陶器浴槽を設けており、年中均一な水温で水風呂に入ることができる。
2階は休憩室となっており、床材を耐水性のある県産畳材とすることで、寝転がりながらの内気浴中も吹き抜けを通して時期や時間によって変化する光や風を感じながら、自然に空と森林を感じることができるよう計画した。
薪ストーブの炎のゆらぎ、井水によって建物内に伝わる水の音、吹き抜けから入る光、外気浴エリアに抜ける季節ごとの風、は日常の喧騒から離れ自然と対峙させる。茶室おける露地では歩むうちに茶室入りの覚悟をさせるが、この建物では、サウナに向かう軸線がサウナにより熱され水風呂によって清浄される体験を期待させる。
サウナによる緊張と解放と、建物がもつ方向性と軸線によって、外も内も含めて自然の中の気がただよう等質な空間を目指した。(上野翔太、宇治川和樹)
A sauna inspired by climbing kilns
A sauna facility was planned for Kasama City, which has been known since the Edo period as a center for Kasama ware and ceramics. The client requested a place that would attract not only residents but also visitors from afar to Kasama City.
The site is surrounded by ceramics schools, art museums, and golf facilities, but is also densely populated with residential buildings, creating a chaotic environment. As a facility where users are expected to use it without clothing, the site is situated with a café to the north, residential areas to the east and south, and a private road leading to Koryo to the west, creating a situation where the site is surrounded. Considering the site conditions, the planning began by thinking about how to make a form that harmonizes with the town while balancing privacy and public space.
The spaces created by architecture are primarily composed of “places where people stay” and “places where people circulate and flow.” Alternatively, they can be described as “places that preserve and pass on the city and its culture” and “places that generate fluid flows and activities.” This plan draws inspiration from the form of the climbing kilns scattered throughout the town, reflecting Kasama City’s heritage as a ceramics town. The design aims to connect the surrounding context by allowing air and people to linger and flow.
Externally, the walls are clad in burned cedar, the roof is a single-slope metal sheet roof referencing climbing kilns, and the roof pitch is set to the locally common 3.5-sun pitch. The approach features Inada stone gravel around the building to visualize the site’s boundaries. The approach stairs are made of black concrete, intended to harmonize with the external burned cedar cladding and Inada stone paving. By adopting a single-slope roof inspired by climbing kilns, the design incorporates the essence of Kasama City while responding to the local context.
Internally, the zoning plan features horizontal circulation routes and vertical axis lines, with changing rooms, an indoor bath, and toilets/showers integrated into the layout. The plan also allows for a clear view of the sauna from the approach. The outdoor bathing area features a 3-meter-square atrium that blocks views from the surrounding area while allowing light and air into the building. The sauna is centered between symmetrically arranged cold and warm baths. A ceramic bath tub filled with healthy water is installed beneath the stairs, enabling year-round, consistent water temperature for the cold bath.
The second floor serves as a rest area, with the floor made of water-resistant locally produced tatami mats, allowing users to lie down and enjoy indoor bathing while feeling the changing light and breeze through the atrium, and naturally experiencing the sky and forest.
The flickering flames of the wood-burning stove, the sound of water flowing through the building from the well, the light entering through the atrium, and the seasonal winds flowing through the outdoor bathing area all serve to disconnect one from the hustle and bustle of daily life and confront one with nature. In a traditional tea room, the approach to the tea room prepares one for the experience. Still, in this building, the axis leading to the sauna is heated by the sauna and purified by the cold bath, creating an anticipated experience.
Through the tension and release of the sauna, combined with the building’s directionality and axis, the aim is to create a homogeneous space where the energy of nature flows seamlessly between the interior and exterior. (Shota Ueno, Kazuki Ujigawa)
【KASAMABI】
所在地:茨城県笠間市
用途:サウナ
クライアント:VIGOL
竣工:2025年
設計:bench+宇治川大園建築設計事務所
担当:上野翔太・山地愛里(bench)、宇治川和樹・大園未来(宇治川大園建築設計事務所)
構造設計:片岡慎策(片岡構造)
施工:大枝輝生(大枝建設)
撮影:大竹央祐
工事種別:新築
構造:木造
規模:地上2階
敷地面積:573.85m²
建築面積:79.50m²
延床面積:95.14m²
設計期間:2022.02-2024.03
施工期間:2024.04-2025.02
【KASAMABI】
Location: Kasama-shi, Ibaraki, Japan
Principal use: Sauna
Client: VIGOL
Completion: 2025
Architects: bench + ujizono architects
Design team: Shota Ueno, Eri Yamaji / bench, Kazuki Ujigawa, Mirai Ozono / ujizono architects
Structure engineer: Kataoka Structure
Construction: Ooeda kensetu
Photographs: Yosuke Ohtake
Construction type: New Building
Main structure: Wood
Building scale: 2 stories
Site area: 573.85m²
Building area: 79.50m²
Total floor area: 95.14m²
Design term: 2022.02-2024.03
Construction term: 2024.04-2025.02