CULTURE

曲線と光に包まれた非日常なイベントスペース

PINES ARCHが企業の社屋内に設計した〈Golongワームホール〉

CULTURE2022.05.25
〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

Section Axon

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉は現実から離れるワームホールと、現実と紐づくギャラリーを有するイベントや展示のための空間です。

設計したPINES ARCHは中国の上海と北京を拠点に、世界的にも活躍する設計事務所です。

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

(以下、PINES ARCHから提供されたテキストの抄訳)

〈Golongワームホール〉は、中国・杭州にあるGolong Holdings本社内につくられた、イベントや展示のための実験的なスペースであり、美と健康の総合企業であるGolongの「探究心と変革」というブランドカルチャーを表現するとともに、柔軟なプログラムを提供するための空間である。

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

現実から離れる没入空間「ワームホール」

このプロジェクトには、相互に接続された3つのギャラリースペースが含まれており、その中心的な存在であるワームホールは、すべてのギャラリーを結びつける没入型の空間である。

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

ワームホールは展示空間の中で唯一直方体ではなく、曲がりくねったエレメントが足元から天井まで構成し、部屋という定義を曖昧にしている。

この空間は動きとスピードを帯びており、来場者を「銀河におけるワームホール」のような既知と未知に挑むような不安な感覚に陥れるかもしれない。

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

ワームホールは鑑賞者を包み込む彫刻であるとともに、鑑賞者の意識を高め、光・形態・スケールに関する感覚を刺激する。ワームホールに入ると鑑賞者はまるで探検家のように、積極的に空間を理解しようと試み、現実から離れたような感覚を受ける。

イベント時には、ワームホールの階段に約60人がゆったりと座ることができ、イベントのない日には、社員が思い思いにくつろぐ空間となる。

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

ワームホールは、現場溶接された亜鉛メッキ鋼板の構造フレームとファイバーセメントバッカーボード、曲面に合わせてつくられたプレキャストGRCパネルで構成されている。

GRCパネルの間にフロスト加工されたアクリル板を挟み込むことで、蹴込部の半透明な表面がつくられている。

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

「グリッド」という標準化の象徴を用いた、現実と紐づくギャラリー

ワームホールの両端には、素早いプログラム変更に対応するギャラリースペースがある。身近なもので構成されたギャラリーはワームホールとは異なり、現実へのアンカーとして機能する空間である。

格天井を構成するグリッドは、共通認識の象徴である。地形学においても計算された行為であるグリッドの存在は、測定され、標準化されたものを表している。

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

Rotate Axon

西側ギャラリーの回転するパーティションは、空間分割を構成するために使用され、プログラムのニーズに応じて変化する境界をつくり出す。回転するパーティションには、コンセントと隠し水栓が設置されており、イベント時にはバーやコーヒースタンドとして機能する。

ギャラリースペースは、「ポケットウォール」に隠された自動ガラスパーティションによって細分化することが可能である。格天井が空間を横断するよう、ポケットウォールの上部は天井に接続せずオープンとなっている。

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

ワームトンネルとギャラリーをつなぐ「次空間トンネル(Spacetime tunnels)」

ワームホールとギャラリーを隔てる「間」の領域には、地上からわずかに浮いている3つの独立したトンネルが存在している。トンネルはベルトコンベアのように機能し、まるで自由意志を一時的に放棄し、ロボットがただ前進していくかのように通過する人々を直線的に移送する。

暗いトンネルの中をさまよううちに、暗闇が意識を高め、時間と空間の知覚を引き伸ばし、歪めてしまうのである。

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

〈Golongワームホール〉は人間の存在や活動が空間を支配し、独自の文脈を生み出すような、白紙の状態を意図的に作り出した空間である。

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

©︎ BreezeImage-Guozhe

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

Plan

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

Section Diagram

〈Golongワームホール(Golong Wormhole)〉

Section Axon

以下、PINES ARCHのリリース(英文)です。

Project Name: 2022 Golong Wormhole
Project Location: Hangzhou
Client: Golong Holdings
Type: Exhibition
Design: PINES ARCH
Director: Evelyn Jingjie Wong,Shuni Wu
Design Team: Evelyn Jingjie Wong,Shuni Wu,Jiawen Song,Ninghui Wang
Building Area: 1000m²
Design Period: 2020.12-2021.04
Construction Period: 2021.07-2022.01
Main Materials: GRG / Hangzhou Haozhen Building Materials Co., LTD
                        Wall coating / Hangzhou Zhongtian Decoration Material Co., LTD
                        Epoxy floor / Hangzhou Chenyang Floor Technology Co., LTD
Photo Credits: BreezeImage-Guozhe

Intro:
2022: Golong Wormhole is an experimental space for events and exhibitions at the Golong Holdings headquarter building in Hangzhou, China. The space allows for flexible programming, while maintaining a consistent visual language that represents the inquisitive and transformative brand culture of Golong, a beauty and wellness conglomerate. 

The wormhole:
In 2022: Golong Wormhole, there are three interdependent and interconnected gallery spaces. The wormhole, an immersive space tying all galleries together, is the focal point of the exhibition. As the only part of the exhibition space that is not rectilinear, the sinuous elements extend and undulate from the foot of the shell-like installation to the very top, blurring the traditional definitions of what constitutes a room. The space is imbued with motion and speed, possibly submerging some unseemly visitors in an uneasy sensation that challenges the known and unknown about wormholes in our galaxy. The wormhole is interpreted as a sculpture that encompasses the viewer, enhancing their awareness and provoking their senses about light, form, and scale. It invites the viewer to be suspended in a reality in which the viewer takes on the role of an intrusive explorer, actively trying to measure and to interpret. During events, the wormhole comfortably seats around 60 people on the steps. On days without events, the wormhole is a space that employees would come to contemplate and unwind. 

The wormhole is constructed of a structural frame made of galvanized steel studs that are welded on-site after a deliberate layout placement is done by projecting curves onto a grid. Fiber-cement backerboard is then used to line the frame, and precast GRC panels made specifically for each curvature are installed. From a secondary steel frame bolted into the floor slab above, steel cables hang rings of molded GRC panels on the upper portion of the wormhole shell. Frosted strips of bent acrylic is then slotted in between the suspended  panels to create the translucent face panels.

Galleries:
On both ends of the central wormhole, there are gallery spaces for agile programming needs. Unlike the wormhole, the galleries act as an anchor to the familiar, layering the latent and the seemingly banal. The grid present in the coffered ceiling is symbolic of a shared consciousness. It is measured and standardized, the existence of the grid is a calculated act of topography. The walls of the galleries are plastered by hand, whereas the floors are made of polished epoxy. The rotating partition in the west gallery is used to configure spatial divisions, creating changing boundaries based on programming needs and occasion. The rotating partition is equipped with electrical sockets and a hidden water inlet to function as a bar or a coffee stand during events. The gallery spaces can be subdivided by automatic glass partitions that are hidden into a pocket wall. The pocket wall is built to be a half wall, so the coffered ceiling is allowed to extend beyond. 

Spacetime tunnels:
Three freestanding tunnels exist within the “in between” realms that separate the wormhole and the galleries, hovering slightly above ground. The tunnels act like conveyor belts, linearly transporting those who travel through it. It is as though one’s freewill is temporarily surrendered to their robotic forward movement. As the visitor wanders through the dark tunnel, the darkness heightens their awareness, stretching and distorting their perception of time and space. 

Outro:
In 2022: Golong Wormhole, the spaces are intentionally created to “contain” a blank slate, in which any human presence or activity would colonize the spaces and create contexts of its own. 

About PINES ARCH

PINES ARCH was founded in 2019 by Shuni Wu (MSAAD, Columbia University) and Evelyn Jingjie Wong (MSARCH, Illinois Institute of Technology) as an international architects’ collective. As a project, PINES ARCH operates within a spiritual order rooted in the traditions of S.R. Crown Hall. As a practice, PINES ARCH is constantly exploring the contexts presented by its zeitgeist, pursuing an ultimate mission to be concise, truthful and clear in its form of expression, interpreting and re-interpreting what it takes to make “Honest Architecture”. 

PINES ARCH understands as digital natives that much of everything will eventually be “ideal”, but amorphous. Only when responding to the spirit of the times attentively can we as architects be part of it. As builders, PINES ARCH resides in its social environment with a critical mind, consciously and rationally returning much control over to the integrity of materials and tectonics. PINES ARCH avoids superfluous creation by closely observing, actively understanding and explicitly responding, so as to seek only the essentials. The establishment of this constant introspective dialogue is fundamental for PINES ARCH as architects, designers, builders and thinkers operating in our times.

PINES ARCH works in Architecture, Urbanism, and Interior Design. Projects include the 35-acre masterplan, architecture, and interior design of The Jade Huathai Resort in Huahin, Thailand; Golong Holdings Headquarters in Hangzhou with 10,000 square meters office and exhibition space; the first brick-and-mortar retail store in China for Spanish skincare brand SEPAI; Volunteer Dormitory and Tea Room for The Shanghai Flower Expo in 2021; Vailog Group Luxury Apartment Sales Room; Shanghai Galaxy Midtown Sales Department; The soft decoration design for Guizhou Baohe COSMOS Sales Center, and the third place winner in the National Maritime Museum of China-Huangpu New Wing competition.

PINES ARCH 公式サイト

https://www.pinesarch.com/work

 

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