CULTURE

周囲の風景を取り込む万華鏡のようなキャノピー

モダニズム建築の中庭を覆う オラファー・エリアソンとセバスチャン・ベーマンによる幾何学的な屋根〈コモン・スカイ〉

CULTURE2023.07.18
〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Modifica

ニューヨークの〈バッファローAKGアートミュージアム(Buffalo AKG Art Museum)〉にて、美術館の中庭を包む、ガラスと鏡のパネルが交互に配置された天蓋〈コモン・スカイ(Common Sky)〉が公開されました。

芸術家 オラファー・エリアソン(Olafur Eliasson)と建築家 セバスチャン・ベーマン(Sebastian Behmann)が設立したスタジオ・アザー・スペース(Studio Other Spaces)による作品です。

彫刻であり建築でもあるこの新作は、空や周囲の風景と来場者をつなぐ、包括的な空間をつくり出します。

(以下、Studio Other Spacesから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Modifica

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Modifica

空と周囲の風景をつなぐ万華鏡

〈コモン・スカイ〉は、〈バッファローAKGアートミュージアム〉のキャンパス内に建つ、1962年に完成したモダニズム建築〈シーモア・H・ノックス・ビル(Seymour H. Knox Building)〉の中庭に設置されている。

この中庭は無料で一般開放されており、「21世紀の包括的な芸術機関」という美術館のビジョンを反映している。

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Modifica

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Modifica

〈コモン・スカイ〉は、空を共有することを讃える作品である。このガラスと鏡の屋根はレンズのような役割を果たすものであり、季節の移り変わりや薄明かり、雲の形といった大気のはかない魅力に焦点を合わせ、人々を身近な環境と結びつける。

鏡と透明ガラスが交互に配置されたパネルは、来場者自身を作品の中に映し出すことで「主観」と「客観」という異なる視点を同時につくり出すとともに、身体的な動きを強調することで空間を形成する要素としている。

さまざまな角度で配置された鏡は万華鏡のような複雑な反射を生み出し、中庭を散策する人々に思いがけない景色を提供する。

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Modifica

スタジオ・アザー・スペースの共同設立者である芸術家 オラファー・エリアソンは次のように語る。

「コモン・スカイは、幾何学的な言語と遊び心と詩的なアプローチを組み合わせたダイナミックな彫刻作品である。自分を取り巻く環境に気づかせてくれるものであり、測定することが難しいもの、積極的に関わらないと気づけないものに注意を向けさせるのである。」

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Studio Other Spaces

スタジオ・アザー・スペースの共同設立者である建築家 セバスチャン・ベーマンは次のように語る。

「この構造体は、美術館、公園、近隣の建物など、周囲のすべての要素を取り込むユニークなデザインを生み出している。私たちは、既存の環境を増幅させ、モダンな中庭と組み合わせたサイトスペシフィックな作品をつくり上げた。」

「一年中、どんな天候でも、チケットなしで誰でもアクセスでき、パブリックイベントも開催できるこの空間を、訪れる人々が楽しんでくれることを願っている。」

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Studio Other Spaces

幾何学的な要素で生み出す、大木に包まれたような開放的な空間

中庭を横断する屋根の形状は、三角形のパターンと中央に六角形のパターンで構成されている。この屋根を断面的に見ると、屋根は鏡面が交互に配置された2層構造となっており、太陽光を反射することで、熱の上昇を最小限に抑えている。

一方で、表面の約半分が閉じられているにもかかわらず、空間は開放的で風通しがよく感じられる。

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Modifica

構造体はカーブを描き、中心から外れた1点の支点で地面まで届き、非対称な空間を生み出している。

この漏斗のような柱は、1960年代に植えられた1本のサンザシの木が立っていた場所を示しており、かつてのものへの追悼の意を表している。この柱があることにより、建物に新たな支持構造を押し付けることなく屋根を構築している。また、木の枝のように雨や雪、葉、光など、外部の要素を引き込み、空間に動きを加える。

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Studio Other Spaces

既存のモダニズムの要素を引き立てる有機的な天蓋

スタジオ・アザー・スペースがデザインした〈コモン・スカイ〉は、歴史ある美術館と隣接するデラウェア・パークをつないでいる。

バッファローの街の激しい気象パターンと、フレデリック・ロー・オルムステッド(Frederick Law Olmsted)によって設計された緑豊かな公園からインスピレーションを受け、オリジナルの建築に敬意を払いつつ、すでにこの場所に内在する非古典的な建築要素により空間を形成することに努めている。

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Studio Other Spaces

ゴードン・バンシャフト(Gordon Bunshaft)が設計し、1962年に竣工した〈シーモア・H・ノックス・ビル〉の厳格なモダニズムは、〈コモン・スカイ〉の有機的なフォルムによって引き立てられている。

2019年に開始されたこのプロジェクトは、美術館の160年の歴史の中で最も重要なキャンパスの拡張・開発計画である、OMAの重松象平氏による〈バッファローAKGアートミュージアム〉の新たなマスタープランの一部である。

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Studio Other Spaces

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Modifica

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

©︎ Modifica

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

Plan

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

Roof plan

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

East Elevation

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

West Elevation

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

East West Section

〈コモン・スカイ(Common Sky)〉

North South Section

以下、Studio Other Spacesのリリース(英文)です。

Studio Other Spaces’ artwork Common Sky opens at the Buffalo AKG Art Museum
The new work creates an inclusive space that connects visitors with the sky and the surrounding landscape

BUFFALO, NY, 12 June 2023: Studio Other Spaces (SOS) – led by artist Olafur Eliasson and architect Sebastian Behmann – designed Common Sky, a canopy of glass and mirrors that envelops the courtyard of the Seymour H. Knox Building. Both a sculpture and an architectural structure, Common Sky provides a space that is free and open to the public, and that reflects the museum’s vision of a twenty-first-century art institution of inclusion.

Common Sky is a celebration of the sky as common. The glass roof acts as a lens, inviting people to connect with their immediate environment and bringing into focus the ephemeral qualities of the atmosphere: the changing seasons, the dappled light, and the cloud formations. The alternating mirror and transparent glass panels emphasize physical movement as a means to shape space, making visitors visible within the work and prompting them to co-create fragmented inward and outward perspectives. The various angles of the mirrors cast complex, kaleidoscopic reflections that frame unexpected views as people move around the courtyard below.

Olafur Eliasson, artist, SOS co-founder: ‘Common Sky is a dynamic, sculptural statement that combines a geometric language and a playful, poetic approach. As an artwork, it sensitizes you to the world outside, to the surrounding environment of Buffalo. It draws your attention to things that are difficult to measure, to things that depend on emotion and on your active involvement. If you don’t get involved, nothing will change.’

Sebastian Behmann, architect, SOS co-founder: ‘The structure forms a unique design that takes into account all of the surrounding elements from the Buffalo AKG Art Museum, the park, and neighboring buildings. We created a site-specific artwork that amplifies the existing situation and combines it with the idea of a Modern courtyard. We hope visitors enjoy this new space that is accessible to everyone all year round, in all weather conditions, without a ticket, and where public events can be held.’

Janne Siren, Peggy Pierce Elfvin Director, Buffalo AKG Art Museum: ‘The Seymour H. Knox Building, designed by Gordon Bunshaft and completed in 1962, is a renowned work of modernist architecture. With Common Sky, Olafur Eliasson and Sebastian Behmann, along with their team at Studio Other Spaces, have created an artwork that honors and celebrates Bunshaft’s architectural vision while activating the Knox Building’s Ralph C. Wilson, Jr. Town Square as a dynamic center for learning, creativity, and community engagement. People from all walks of life can see themselves reflected in this stunning kaleidoscopic canopy, which will be a must-see destination for the people of Western New York and visitors from around the world.’

The geometry of the canopy forms a trajectory across the courtyard, from a triangular pattern at the roof’s edges to a hexagonal pattern towards the middle. In cross-section, the roof structure has two levels, which are covered by alternating mirror surfaces. These reflect sunlight and minimise heat gain, which is necessary for environmental reasons. The distribution of hexagons and triangles thus also serves to balance the opening and closing of the roof. Even though almost half of the surface is closed, the space feels open and airy. The structure curves and reaches down to the ground at a single off-centre point of support, maintaining an asymmetry of space. This funnel-like column marks the spot where a lone hawthorn tree, planted in the 1960s, once stood, evoking a memorial to what came before. The presence of this feature means that the roof structure need not impose a new support system on the building. It also adds movement and, like a hollow tree trunk, draws the outside elements in – whether rain, snow, leaves, or light.

Studio Other Spaces designed Common Sky to create a connection between the historic museum and the adjacent Delaware Park. Inspired by the intense weather patterns of the city of Buffalo and the lush park designed by Frederick Law Olmsted, it strives to form space with non-classical architectural elements that are already inherent to the site, while also honouring the original architecture. The strict modernism of the Seymour H. Knox Building, designed by Gordon Bunshaft and completed in 1962, is complemented by Common Sky’s organic shape, which rhymes with the forms found in the surrounding landscape, such as the trees, winding paths, clouds, and shafts of sunlight.

Each element of the canopy was developed especially for Buffalo AKG Art Museum, in collaboration with the engineer Herwig Bretis from ArtEngineering and the Petersberg-based steel constructor Hahner Technik.

Initiated in 2019, this project is part of the new master plan by Shohei Shigematsu of the architectural firm OMA. It is the most significant campus expansion and development project in the museum’s 160-year history.

Project details
Client: Buffalo AKG Art Museum
Location: Buffalo, NY, USA
Date: 2019–23

Studio Other Spaces
Studio Other Spaces (SOS), founded by artist Olafur Eliasson and architect Sebastian Behmann in Berlin in 2014, connects architecture and art through interdisciplinary and experimental building projects and artworks for public space. Their shared interest in spatial experimentation led them to the holistic approach that defines Studio Other Spaces. In their work, they continuously move between overall perspectives and a highly detail-oriented level, exploring all aspects of a project through each stage of development – from inception to its life and reuse. SOS projects foreground the atmospheric and intangible qualities of their specific locations, approach materiality through research and experimentation, and emphasise physical movement as a means to shape space. Recent projects include Common Sky (2019–2023), a canopy of glass and mirrors for the courtyard of the Buffalo AKG Art Museum, New York; the wine-tasting pavilion Vertical Panorama Pavilion (2020–22) for the Donum Estate in Sonoma, California; The Seeing City (2015–22), a site-specific, permanent artistic installation designed for the top two floors of the Morland Mixité Capitale building in Paris, France; the design of Lyst Restaurant (2019) in Vejle’s Fjordenhus; and the Meles Zenawi Memorial Park (2013–) in Addis Ababa, a campus comprising five buildings, several pavilions, and a park, conceived and built with Ethiopian partners and in collaboration with Vogt Landscape Architects. The studio’s first solo exhibition, titled The Design of Collaboration, was on display at Kunst Meran Merano Arte in South Tyrol, Italy, from September 2020 through January 2021. As part of curator Hashim Sarkis’s exhibition in the Central Pavilion for Biennale Architettura 2021, SOS collaborated with six co-designers to present Future Assembly, a more-than-human gathering inspired by the United Nations.

www.studiootherspaces.net

Olafur Eliasson
Artist Olafur Eliasson (Iceland/Denmark), born in 1967, works in a wide range of media, including installation, painting, sculpture, photography, and film. Since 1997, his solo shows have appeared in major museums around the world. In 2003, his artwork The weather project – an enormous artificial sun installed in the Turbine Hall of Tate Modern, London – was seen by more than two million people. As part of his practice, he engages with arts education, policy-making, and issues of sustainability and climate change. Eliasson’s architectural projects include the Serpentine Gallery Pavilion 2007, designed together with Kjetil Thorsen; Your rainbow panorama, a 150-metre circular, coloured-glass walkway situated on top of ARoS Aarhus Art Museum, Denmark (2006–2011); the Facades of Harpa Reykjavik Concert Hall and Conference Centre (2005–2011), created in collaboration with Henning Larsen Architects, which won the Mies van der Rohe Award in 2013; and, most recently, Shadows travelling on the sea of the day, 2022, a cluster of mirrored pavilions in the desert of Qatar.

www.olafureliasson.net

Sebastian Behmann
Sebastian Behmann is co-founder of the architectural firm Studio Other Spaces and heads the department of design at Studio Olafur Eliasson. Born in Germany in 1969 and educated in architecture at TU Dresden, Behmann began collaborating with Eliasson in 2001. Together the two have designed numerous architectural works. These include pavilions, installations, international exhibitions, and Fjordenhus in Vejle, Denmark (2009–2018), the first major building designed entirely by the architectural team at Studio Olafur Eliasson. Behmann was the head architect for the facade design of the Harpa Reykjavik Concert Hall and Conference Centre (recipient of the 2013 Mies van der Rohe Award), whose shimmering glass facades were developed by Studio Olafur Eliasson in collaboration with Henning Larsen Architects. Other architectural projects have included Cirkelbroen (The circle bridge) in Copenhagen (2015); Your rainbow panorama for ARoS Aarhus Kunstmuseum (2011), Serpentine Gallery Pavilion 2007 in London (with Kjetil Thorsen), and The blind pavilion, shown as part of the Danish Pavilion at the 50th Venice Biennale (2003). As co-founder of Studio Other Spaces, Behmann has led the development of projects including Common Sky (2019–23); The Seeing City (2015–22); Vertical Panorama Pavilion (2020–22); the design of Lyst Restaurant (2019) in Vejle’s Fjordenhus; and the Meles Zenawi Memorial Park (2013–) in Addis Ababa.

www.studiootherspaces.net

「Common Sky」Studio Other Spaces 公式サイト

https://studiootherspaces.net/project/common-sky

 

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶

オラファー・エリアソン 関連記事

CULTURE2023.04.13

オラファー・エリアソンによる回転する円形の橋

連なる円形のプラットフォームがつくり出す公共空間としての橋〈Cirkelbroen〉
CULTURE2023.07.10

832枚のガラスが彩るステンドグラスのような屋根

自然とアートが織りなす景色の中でワインを味わう オラファー・エリアソンとセバスチャン・ベーマンによる〈バーティカル・パノラマ・パビリオン〉
CULTURE2023.04.04

フィヨルドに浮かぶ彫刻のような建築

芸術家オラファー・エリアソンと建築家セバスチャン・ベーマンによる 建物と環境を直接つなぐ水上建築〈フィヨルドハウス〉

アメリカ 関連記事

CULTURE2023.02.10

70年の時を超えて実現するミースの建築!

トーマス・ファイファー&パートナーズにより現代に適合するよう設計されたインディアナ大学の共有施設
CULTURE2022.05.20

「龍の鱗」を備えたサステナブルなGoogle新社屋

BIGとヘザウィック・スタジオが設計した、建設とワークプレイスの未来をつくる〈Google Bay View〉
CULTURE2022.10.14

コンピュータにより制御する「呼吸する」ファサード

SHoPアーキテクツが設計した Uber初となる自社オフィスビル〈Uber本社〉
CULTURE2023.06.07

ヘルツォーク&ド・ムーロンが廃発電所をアート施設に!

廃墟となっていた際のグラフィティアートも受け継ぐ 築115年の発電所を活用したアダプティブリユースプロジェクト〈パワーハウス・アーツ〉
CULTURE2023.03.24

マンハッタンに現れた 不規則にきらめく超高層タワー

SHoPアーキテクツによる ツヤ出しテラコッタを巧みに使用した〈111 West 57th Street〉
CULTURE2023.05.19

建築に巻きつく帯が生み出す無柱空間

オフィスプランの最大限の柔軟性を実現する エリック・オーウェン・モス・アーキテクツが設計した高層オフィスビル〈(W)rapper〉
  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • 周囲の風景を取り込む万華鏡のようなキャノピー | モダニズム建築の中庭を覆う オラファー・エリアソンとセバスチャン・ベーマンによる幾何学的な屋根〈コモン・スカイ〉アメリカ、スタジオ・アザー・スペース
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ