CULTURE

ヘルツォーク&ド・ムーロンが廃発電所をアート施設に!

廃墟となっていた際のグラフィティアートも受け継ぐ 築115年の発電所を活用したアダプティブリユースプロジェクト〈パワーハウス・アーツ〉

CULTURE2023.06.07

©︎ Iwan Baan

ヘルツォーク&ド・ムーロン(Herzog & de Meuron)が設計した〈パワーハウス・アーツ(Powerhouse Arts)〉は、ブルックリンの発展に貢献してきた築115年になる発電所のアダプティブリユースプロジェクトです。

ブルックリンの歴史的な工業地帯における製造業の存在感を保つことを目的としたプロジェクトであり、木、金属、セラミック、テキスタイル、印刷などのアート制作をおこなう工房スペースを有するものづくり施設となっています。

また、廃墟となっていた際に施されたグラフィティアートも含めて残しつつ、取り壊されたボイラーハウスを再構築するなど、敷地に残る歴史を未来へと受け継ぐ建築です。

海外で注目を集める「アダプティブリユース」とは?歴史的な建築を保護するだけでなく活用した7つのプロジェクト

(以下、Herzog & de Meuronから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

©︎ Iwan Baan

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〈パワーハウス・アーツ〉は、ニューヨーク・ブルックリンのゴーワヌス地区とレッド・フック地区を拠点とする非営利目的のものづくり施設であり、アート制作とアート分野における雇用のためのプラットフォーム構築のために設立された。

木、金属、セラミック、テキスタイル、印刷などの制作をおこなう170,000ft²(約15,800m²)の工房スペースからなるこの再開発プロジェクトは、汚染された敷地に建つ廃墟を、アーティストや制作者、その他の労働者の拠点に変え、この地の産業遺産が次の世紀まで続くことを保証する。

築115年の発電所を現代のものづくり施設として再構築したこのプロジェクトは、ブルックリンの歴史的な工業地帯での製造業の存在感を維持することを目的としている。元の発電所の重要な要素を保存、修復、再構築することで、この建物の産業的な特徴や、隣接する都市の状況との関係を強化するプロジェクトとなっている。

Massing Diagram

ブルックリンの発展に貢献した築115年の発電所

1904年、アメリカの発明家 兼 実業家であるトーマス・エドワード・マレー(Thomas Edward Murray)がゴーワヌス運河沿いに設計したブルックリン高速鉄道の発電所が完成し、拡大するブルックリンの交通システムに貢献した。

1950年代にこの発電所は廃止され、オリジナルの構造の約半分にあたるボイラーハウスは取り壊され、タービンホールのみが取り残されることとなり、20世紀後半には、残された構造物は地元のグラフィティ・アーティストたちの目的地となり、「バットケイブ 」という愛称で呼ばれるようになった。

その後、2010年にゴーワヌス運河は、アメリカ合衆国環境保護庁が推進する、アメリカ国内で最も汚染された土地を浄化するスーパーファンドプログラムの対象地として指定され、このプロジェクトの建設開始前に敷地内の汚染は解決され、2016年4月、敷地のコンセプトデザインを含む最初の選考プロセスを経て、ヘルツォーク&ド・ムーロンがプロジェクトのデザインコンサルタントとして任命された。

©︎ Iwan Baan

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敷地に残る産業の歴史を未来に受け継ぐプロジェクト

貯蔵庫や倉庫、複合用途の商業ビルが混在するこの地域は、急速に高級化が進んでいる。既存の建物は、西をゴーワヌス運河、北は1番街、南は2番街、東は3番街に建つ大きな倉庫に囲まれており、タービンホールはその規模と比較的高い場所にあることから、近隣でひときわ目立つ存在となっている。

敷地内の産業的な景観と歴史は、このプロジェクトにおけるデザイン提案において極めて重要な役割を担っている。

取り壊されたボイラーハウスを再解釈し、その重量感を高めつつ、既存のタービンホールとの関係を再構築している。タービンホールは保存しつつ戦略的に修復を施し、その歴史的なレイヤーを新たなものづくり施設へと統合している。復元されたボイラーハウスは、既存の歴史的な基礎の上に配置することで、さらなる掘削を最小限に抑えている。コンクリート製の外壁は、タービンホールの既存の石造りの外壁と呼応したシンプルなファサードとなっている。

©︎ Iwan Baan

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内部はコンクリートの柱とスラブで構成されたむき出しの構造となっており、工房のための柔軟なスペースを提供している。タービンホールの歴史的な開口部はボイラーハウスの外壁に取り込まれ、両建物の開口部は新しい窓で埋め尽くされている。

工業プロジェクトとしては珍しく、それぞれの制作場は縦に積み重ねられている。最も高さと搬入エリアへの明快なアクセスが必要な金属と木材の工房は1階に、最も厳しい排気要件を持つ印刷、テキスタイル、セラミックの工房はボイラーハウスの最上階に配置された。

©︎ Iwan Baan

製造工程から出る汚染物質が室内の作業環境に悪影響を与えないよう、産業衛生の専門家たちとの協議により、建物からの排気の改良を重ねた。

そのためそれぞれの工房は、垂直循環要素である階段、エレベーター、トイレの配管スタックを含む、大きな垂直サービスウォールを共有している。既存建物と新たな建物の間でこれらの垂直要素を統合することで、両建物の横方向の構造的安定性を高め、ボイラーハウスの残りの床スラブで工房のプログラムに必要な柔軟性を生み出している。

機械、電気、配管、防火システムを取り囲む屋上の2つの大きな隔壁は、オリジナルのボイラーハウスの歴史的な煙突を思い起こさせる。また、将来的な浸水や海面上昇の可能性を考慮し、建物の底部には機器を設置しないことにより、施設のレジリエンスを高めている。

©︎ Iwan Baan

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プロジェクトの西側、ゴーワヌス運河沿いには、フレキシブルな屋外作業スペースと保管スペース、資材搬入用の荷さばき場を提供する前庭があり、プロジェクトの東側、公共交通機関からのアプローチに近い場所には、タービンホールの石造りの外壁を貫く新しい開口部があり、主要なパブリックエントランスとして機能している。

建物に入ると、コンクリートヴォールト、レンガの溝、ガラス張りのタイルワークといった歴史的なディテールと、残されたグラフィティ、そして新たな建築要素が並存していることに気づかされる。

©︎ Iwan Baan

エントランスロビーの先にあるコンクリート製の大きな耐震壁が垂直空間を形成し、金属製の階段が建物内の主要な公共施設であるグランドホールへと注意を引きつける。

タービンホールの上層部は、歴史的建造物のオリジナルの空間構成を維持しながら、頭上の改修された鉄骨トラスを露出させ、展示やイベントのための多機能空間を提供している。隣接するボイラーハウスの2階建てのボリュームは、建物内の公共施設と工房という機能の交差点として機能し、展示、イベント、ステージ作成や組み立てのための追加のスペースを提供する。

以下、Herzog & de Meuronのリリース(英文)です。

Powerhouse Arts is a not-for-profit manufacturing facility based in Gowanus and Red Hook, Brooklyn, New York, established to create a robust platform for art production and employment in the arts. Consisting of 170,000 square feet of workshop space for fabrication in wood, metal, ceramics, textile and print, the redevelopment project transforms an existing, derelict structure on a contaminated site into a hub for artists, fabricators and other workers and ensures that the industrial legacy of the site will extend into the next century. Reimagining a 115-year-old power plant as a modern production facility, the project aims to maintain a manufacturing presence in a historically industrial part of Brooklyn. By preserving, restoring, and reconstructing essential elements of the original power station, the project strengthens the building’s industrial character and its relationship to the immediate urban context.

The project is situated along the Gowanus Canal, a natural low point between the neighborhoods of Red Hook and Carroll Gardens to the west and Park Slope to the east. In 1904, the Brooklyn Rapid Transit Power Station, designed by Thomas Edward Murray, was completed on the site to serve the expanding transit system of Brooklyn. Decommissioned in the 1950s, half of the original structure – the Boiler House – was demolished, leaving the Turbine Hall to stand by itself. In the late twentieth century, the remaining structure became a destination for local graffiti artists, and it earned the nickname of “The Batcave.” Subsequently, the Gowanus Canal was designated a Superfund site in 2010 by the United States Environmental Protection Agency, identifying it as a candidate for remediation. Prior to the start of construction, the site contamination was resolved through completion of the New York State Brownfield Cleanup Program. In April 2016 – after an initial selection process that included a concept design for the site – Herzog & de Meuron was appointed as design consultant for the project.

A mix of storage sheds, warehouses, and mixed-use, commercial buildings, the neighborhood is rapidly gentrifying. The existing building is set back from the edge of the Gowanus Canal to the west and bound at the north by First Street, at the south by Second Street, and at the east by a large storage building along Third Avenue. The scale of the Turbine Hall and its location atop relatively high ground give it a visual prominence in the neighborhood.

The industrial landscape and history of the site play a pivotal role in the design proposal. It reinterprets the historic Boiler House by reinstating its mass and re-establishing its relationship with the existing Turbine Hall. The Turbine Hall is preserved – stabilized and strategically repaired – and its historical layers are integrated into the new manufacturing facility.

The reinstated Boiler House bears on the existing, historic foundations, minimizing further site excavations. Its concrete façade responds to the existing masonry shell of the Turbine Hall and provides a durable and straightforward envelope for the addition. The exposed structure at the interior, comprising concrete columns and slabs, provides flexible spaces for workshop use. The historic, punched openings of the Turbine Hall are incorporated into the Boiler House envelope, and the openings of both buildings are filled with new windows.

Atypically for an industrial project, the respective fabrication shops are stacked vertically with the disciplines requiring the most clear height and best access to the loading areas – that is, the metal and wood workshops – located on the ground floor, while the disciplines with the most stringent exhaust requirements – print, textile and ceramics – are located at the top floors of the Boiler House. Adhering to the best practices of industrial hygiene (refined through consultation with several specialists), a large amount of air is exhausted from the building to ensure contaminates from the manufacturing processes do not adversely affect the interior work environment. To that end, the workshops share a common, large vertical service wall that also contains the vertical circulation elements, stairs and elevators, as well as the restroom plumbing stack. The consolidation of these vertical elements between the existing and the new building provides additional lateral, structural stability for both buildings and creates the flexibility required for workshop programming within the remainder of the Boiler House floor slab. Two large bulkhead volumes at the roof express the primacy of the mechanical, electrical, plumbing, and fire protection systems in the project and recall the historic smokestacks of the original Boiler House building. They also illustrate the resiliency of the facility, as no equipment has been installed at the base of the building given the potential for flooding and sea level rise in the future.

To the west of the project along the Gowanus Canal, a forecourt provides flexible outdoor work and storage space as well as loading for material deliveries. To the east of the project, closer to the approach to the site from public transit, a new opening into the masonry envelope of the Turbine Hall serves as the primary public entrance. Upon entering the building, the visitor is confronted with the juxtaposition of historic details – concrete vaults, brick chases, and glazed tilework – residual graffiti and the new architectural elements. A large, concrete shear wall forms a vertical space beyond the entrance lobby and a metal stair draws attention upward to the grand hall, the main public feature within the building. The entire upper level of the Turbine Hall building preserves the original spatial composition of the historic structure, exposing the refurbished, steel trusses overhead, and providing a multifunctional space for exhibitions and events. An adjacent, double-height volume in the Boiler House serves as the intersection of the public and workshop functions in the building, providing additional room for exhibitions, events, staging, and assembly.

「461 Powerhouse Arts」Herzog & de Meuron 公式サイト

https://www.herzogdemeuron.com/projects/461-powerhouse-arts/

 

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