
© Iwan Baan
オランダ・ロッテルダムの歴史ある港湾地区に誕生した〈フェニックス(Fenix)〉は、「移住」をテーマに掲げた新しいアートミュージアムです。170カ国以上の出身者が暮らす多文化都市ロッテルダムという土地だからこそ生まれた、都市の歴史と人々の記憶を建築とアートで表現する場となっています。
マー・ヤンソン(Ma Yansong)率いるMADアーキテクツ(MAD Architects)がヨーロッパにて完成させた初の文化施設です。
注目ポイント
- 歴史的なフェニックス倉庫をアダプティブリユースした文化的ランドマーク
- オリジナルの荒削りな構造を保存しつつ、新たな建築要素を挿入
- 建物中心部に自然光を取り入れ、都市の風景を反射する550mの螺旋階段
- 「古と新」、「動と静」の調和という東洋哲学に基づくデザイン理念
(以下、MADアーキテクツから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
© Hufton+Crow
MADアーキテクツによるヨーロッパ初の文化施設プロジェクト〈フェニックス〉は、ロッテルダムの歴史ある港湾地区に位置する、移住をテーマとした新たなアートミュージアムである。同施設は、2025年5月15日に一般公開された。
© Arch-Exist
ロッテルダムは、170カ国以上の出身者が暮らすヨーロッパ有数の多文化都市である。歴史的にも、北米へ向かう数百万人の移民が旅立った主要な出発点であり、「移動」の記憶が刻まれた都市でもある。
1940年、ロッテルダム中心部は空襲により壊滅的な被害を受けたが、その後、世界的な建築家たちの活動により、現代建築の国際的な拠点へと変貌を遂げた。
© Arch-Exist
© Hufton+Crow
2016年、ドルーム・エン・ダート財団(Droom en Daad Foundation)はロッテルダム市と協力し、都市全体を対象とした文化再生プロジェクトを始動した。2018年には、100年以上の歴史をもつフェニックス倉庫を、移民に関するアートミュージアムへと転換する計画をMADアーキテクツに委託した。
MADアーキテクツは、この100年以上の歴史をもつ倉庫を、過去と現在を結びつける文化的なランドマークへと変貌させ、数百万人の移民の旅路に敬意を表する空間を創造した。
Existing building
Existing building
MADアーキテクツの創設者マー・ヤンソンは次のように語る。
「人、時間、光、海、すべてが動き続けている。この建物は、到着と出発の瞬間を再考し、私たちが最初に出発した理由について考えるよう誘うものである。」
© Hufton+Crow
© Arch-Exist
MADアーキテクツのイノベーションは、歴史への敬意から始まったものであり、Bureau Poldermanによって修復されたオリジナルの倉庫の荒削りな構造を保存しつつ、新たなデザインが加えられた。
建物の中心には、屋根を開放して自然光を取り込みつつ、竜巻のように巻き上がるダイナミックな螺旋階段が挿入されている。構造を兼ねたこの階段は、互いに絡み合いながら上下に交差し、訪問者に「旅」と「出会い」を体感させるデザインとなっている。
© Hufton+Crow
屋上の展望台に至るまでの道のりは旅の象徴でもあり、交差点での選択や他者との遭遇、自己省察を誘発する構成となっている。最終的に訪問者は、都市と川岸を望む最高地点に至り、自由・不確実性・希望に満ちた旅の意味を再確認する。
この階段システムは550mの長さで、30mの高さに達する。空間トラス構造を採用し、最長部で17mまで外側に突き出している。デザインは、MADアーキテクツとローラーコースター工学の専門チームとのコラボレーションで開発された。
© Hufton+Crow
階段の外側は、CNC技術で成形・研磨された銀色のステンレス鋼で覆われている。その反射面は、通り過ぎる歩行者、港の活動、変化する空を捉え、これらの動的な要素を建築に統合している。これにより、工業的な構造に動きと人間の存在感をもたらしている。
© Arch-Exist
© Arch-Exist
ドルーム・エン・ダート財団の会長ウィム・ピイベス(Wim Pijbes)は次のように語る。
「私たちは普遍的な意味をもつストーリーを提示することを目指している。人生のどこかで、戦争、貧困、信仰、またはその他の理由により、人々は所有するすべてを1つまたは2つのスーツケースに詰め込み、世界の反対側で再出発する決断をした人々がいた。私たちがすべきことは、その感情を理解し、形を与えることである。」
© Arch-Exist
© Arch-Exist
マー・ヤンソンは次のように語る。
「移住は、狭義では個人や家族の移動を指す。しかし広義では、全体の人口の移動と流れである移民を意味する。グローバルな政治、地理、文化、芸術の形成と変化は、これらの移住に深く根ざしている。」
「このミュージアムは過去を祝福するだけではなく、また、困難の物語を伝えるだけでもない。より重要なのは、現在と未来の人々に希望と勇気を与え、未来を見つめるためのインスピレーションを提供することである。」
© Hufton+Crow
© Hufton+Crow
〈フェニックス〉には、拡大を続けるアートと歴史的遺物のコレクション、世界中の著名なアーティストと新興アーティストによる委嘱作品が、オープンレイアウトで展示されている。訪問者は空間を移動しながら、作品の一部となる体験ができる。
建物の屋根は6,750m²の緑化屋根で覆われ、断熱性を高め、エネルギー消費を大幅に削減している。ランドスケープデザインは、植栽層により雨水を保持し、自然蒸散と水の再利用を可能にしている。
© Arch-Exist
© Arch-Exist
建物の東側の1階部分は「シビック・スクエア」として開放しており、年間を通じて自由に利用可能なスペースとなっている。ここでは、料理イベント、文化交流会、パフォーマンス、公共プログラムなど、多様なコミュニティ活動が開催され、都市生活のオープンな舞台として機能している。
© Iwan Baan
〈フェニックス〉の館長アン・クレマー(Anne Kremers)は次のように語る。
「〈フェニックス〉は、ロッテルダムの多様なコミュニティの反映であり、グローバルな移民史の鏡である。アートを通じて、人間の移民の集団的記憶と感情体験を反射させる。」
© Arch-Exist
このプロジェクトを通じて、MADアーキテクツは東洋の哲学に根ざした「古と新」、「動と静」の調和を体現し、対立する要素が独立しつつも深く相互依存する概念を表現している。
© Hufton+Crow
© Hufton+Crow
© Iwan Baan
© Hufton+Crow
© Arch-Exist
以下、MADアーキテクツのリリース(英文)です。
Fenix: A New Art Museum About Migration | Ma Yansong / MAD’s First Completed Cultural Project in Europe
MAD’s first completed cultural project in Europe, Fenix, is a new art museum about migration, located in Rotterdam’s historic port district. The museum officially opened to the public on May 15, 2025.
Rotterdam is one of Europe’s most prominent cities of migration, home to residents from over 170 countries and regions. Historically, it was also a major departure point for millions of Europeans who set sail for North America.
In 1940, a devastating bombing leveled the center of Rotterdam. Since then, countless world-renowned architects have been drawn to the city, transforming it into a global hub for contemporary architecture.
Beginning in 2016, the Droom en Daad Foundation partnered with the City of Rotterdam to launch a citywide cultural revitalization initiative. In 2018, the foundation commissioned MAD to transform the historic Fenix warehouse into a museum of migration.
MAD has transformed this century-old warehouse into a cultural landmark that bridges past and present, paying tribute to the journeys of millions of migrants.
“Everything is in motion people, time, light, the sea,” said Ma Yansong. “This building invites us to rethink moments of arrival and departure, and to reflect on the reasons we set out in the first place.”
MAD’s transformation began with a respect for history, preserving the original warehouse’s rugged structure as restored by Bureau Polderman. The central roof was opened up to introduce natural light and a dramatic tornado-shaped spiral staircase was inserted into the core. The staircases intertwine to form a structural system, at times intersecting, at times pulling apart.
If the path leading to the rooftop observation platform symbolizes a journey, then along the way, people will encounter others, reflect on themselves, and make choices at each point of intersection. Ultimately, visitors meet at the highest point, overlooking the city of Rotterdam and its riverfront, as if floating above the sea. It is a journey shaped by freedom, uncertainty, and hope.
This staircase system spans 550 meters in length and reaches a height of 30 meters. Utilizing a spatial truss structure, it cantilevers outward up to 17 meters at its longest point. The design was developed by MAD in collaboration with a team specializing in roller coaster engineering.
The outer surface of the staircase is clad in silver stainless steel, shaped and polished using CNC technology. Its reflective finish captures passing pedestrians, the activity of the port, and the shifting sky, integrating these dynamic elements into the architecture. This brings a sense of movement and human presence to the otherwise industrial structure.
Wim Pijbes, President of the Droom en Daad Foundation, shared: “We aim to present stories with universal meaning. At some point in life, people make the decision whether due to war, poverty, faith, or other reasons to pack everything they own into one or two suitcases and start over on the other side of the world. What we must do is understand those emotions and give them form.”
“Migration, in the narrow sense, refers to the relocation of individuals or families. But more broadly, it speaks to the movement and flow of entire populations. The shaping and shifting of global politics, geography, culture, and art are largely rooted in these migrations,” said Ma Yansong.
“We hope this museum not only commemorates the past or tells stories of hardship, but more importantly, reveals hope and courage offering inspiration for people today and in the future to look ahead.”
Fenix’s growing collection of art and historical artifacts, along with commissioned works by both renowned and emerging artists from around the world, is presented in an open layout. Visitors moving through the space become part of the work itself.
The roof of the building is covered by 6,750 square meters of green roofing, enhancing thermal insulation and significantly reducing energy consumption. The landscape design also enables rainwater to be retained within the planting substrate, allowing for natural evapotranspiration and water recycling.
The ground floor on the east side of the building has been opened up as a “Civic Square” , a space freely accessible to the public year-round. It hosts a wide range of community activities, including culinary events, cultural gatherings, performances, and public programs, serving as an open stage for urban life.
Anne Kremers, Director of the Fenix, stated: “Fenix is both a reflection of Rotterdam’s diverse communities and a mirror of global migration history. Through the prism of art, it refracts the collective memory and emotional experience of human migration.”
Through this work, MAD seeks to embody the concept of balance between old and new, movement and stillness reflecting an Eastern philosophy where opposites exist independently yet remain deeply interdependent.
To coincide with the museum’s opening, a new publication titled Fenix – A Museum as Metaphor is also being released this week. The book documents the transformation of the Fenix warehouse between 2021 and 2025, with photographs by Rubén Dario Kleimeer. It includes contributions from Ma Yansong, Anne Kremers, Wim Pijbes, András Szántó, and Andrea d’Antrassi, and is published by Fenix in collaboration with Skira Editore. For a review copy, please contact Fenix at pr@fenix.nl.Fenix
Rotterdam, Netherlands
2018 – 2025Type: Renovation, Museum
Site Area: 8,000 sqm
Gross Internal Area: 16,000 sqm across two floors
Green Roof Area: 6,750 sqm
Building Height (including Tornado): 30 m
Number of Floors: 2Principal Partners in Charge: Ma Yansong, Dang Qun, Yosuke Hayano
Associate Partner in Charge: Andrea D’AntrassiDesign Team: Alessandro Fisalli, Neeraj Mahajan, Marco Gastoldi, Edgar Navarrete, Cievanard Nattabowonphal, Jordan Demer, Chen Yien, Yuki Ishigami, Pittayapa Suriyapee, Claudia Hertrich, Gianluca Rovere, Antonio Laruffa, Nika Gasimbeyli, Paolo Pirri, Anna Spaggiari, Julian Salvadori, Giovanni Colombara, Edoardo D’Angelo
Client: Droom en Daad Foundation
Architectural Design: MAD
Heritage Renovation: Bureau Polderman
Executive Architect: EGM
Construction Advisor: IMd Raadgevende Ingenieurs
Steel Constructor: CSM Steel Structures
Cladding Constructor: Central Industry Group (CIG)
Lighting Consultant: Beersnielsen Lichtontwerpers
Installation Design: Bosman Bedrijven
Installation Advisor: DWA
Building Physics Advisor: LBP Sight
Facade Consultant / Light Study: RFR
Photographers: Iwan Baan, Arch-Exist, Hufton+Crow
MADアーキテクツ 公式サイト
http://www.i-mad.com