
© Juan Pablo Pinto
竹で編まれた40mに及ぶ〈What We Leave Behind〉は、オーストラリアの〈シドニー現代美術館〉の前に設置された、シドニー・フェスティバル2025のために制作されたトンネル状のインスタレーションです。
地域のリサイクル素材や天然素材に焦点を当てて活動するケイブ・アーバン(Cave Urban)によるプロジェクトです。
注目ポイント
- 500本の地元産の竹を裂いた2,500本以上の要素で構築
- 地域住民ともに10日間かけて編み上げる制作プロセス
- それぞれの要素には通行人により25,000件超のメッセージを刻む
- 遺産、集団的な行動力、次世代に受け継ぐ物語について思索を促す
(以下、ケイブ・アーバンから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

© Juan Pablo Pinto
〈What We Leave Behind〉は、遺産、集団的な行動力、そして次世代に受け継がれる物語について思索を促す竹のアートインスタレーションである。シドニー・フェスティバル2025において、「誕生、運命、そして私たちが残すもの(Birth, Destiny and What We Leave Behind)」をテーマに制作されたこの作品は、意識的であれ無意識的であれ、私たち1人1人が社会的・生態学的な未来に寄与しているという発想に基づいている。
この作品は、個人の希望や記憶、願望を物理的かつ象徴的に織り交ぜ、共有された公共空間として具現化することを目指している。

© Juan Pablo Pinto
このプロジェクトでは、地元で収穫された500本の竹を、2,500本以上の柔軟な要素に分割し、そこに25,000件を超える手書きのメッセージを刻み、約40mに及ぶトンネル状の構造体を形成した。
インスタレーションは〈シドニー現代美術館〉前に設置され、地域住民の協力のもと10日間かけて編み上げられた。訪問者はその制作プロセスを目の当たりにしながら、8mの竹の帯に思いを直接書き込むことができた。こうして刻まれたメッセージは、構造そのものの一部であると同時に、集団の物語の織物となって可視化された。

© Cave Urban

© Cave Urban
この作品は、周囲の都市環境との対話を意識して配置された。竹の黄金色のトーンは、〈シドニー現代美術館〉の外装に使われている伝統的なシドニー砂岩の色調と調和する一方で、ミュージアムの直線的で幾何学的なフォルムとは対照的な素材感を示している。
湾曲したトンネルの形状は、来訪者を自然に空間の内部へと誘導する構成となっており、その曲線に沿ってメッセージが表示されるよう設計されている。トンネルの中心部では、曲面が視線を遮ることにより開口部を隠し、空間が歩みと共に段階的にその姿を現すよう意図されている。

© Juan Pablo Pinto

© Nergal U-Khan
各来訪者の通過は、光、質感、言語、テキストとフォルムの変化するリズムによって構成される独自のコラージュ体験を提供する。
トンネルの開口部は、サーキュラー・キー埠頭越しに〈シドニー・オペラハウス〉をフレーム内に収めるよう設計されている。同様に、背後には〈シドニー・ハーバー・ブリッジ〉が広がり、トンネルを形づくる竹のアーチが橋の構造と呼応するよう計画されている。

© Juan Pablo Pinto

© Juan Pablo Pinto
この作品の儚く開かれた性質は、素材である竹の再生可能性と深く共鳴している。巨大な草本植物である竹は、高い引張強度と軽さを備え、手作業による割裂や編み込みにも適応するため、大規模なインスタレーションに適している。
自然な曲線とアーチ状の構造を活かすことで、最大幅7m、厚さ5cmの彫刻的なシェル構造を編み上げることが可能となった。

© Victor Frankowski

© Victor Frankowski
設計と実現における最大の課題の1つは、タイトなスケジュールの中で大規模なコミュニティ参加をいかに成立させるかであった。この作品は複雑な幾何学構造を有しており、制作の多くは経験のない市民によって行われ、実際の作業を通じて学びながら完成に至っている。
一方、素材の供給はその場を通りがかった一般市民に委ねられ、こうした人を中心とした生産体制のなかで、会場全体が1つの巨大な織機として機能するようなバランスが見出された。

© Jed Long

© Jed Long

© Nici Long
最後に、〈What We Leave Behind〉は、無常と相互接続性をテーマとする瞑想的なアートワークである。多くの手、声、時間軸によって構築されたこの作品は、完成された形そのものに加えて、意味の共有やコミュニティの表現としての「共につくるプロセス」そのものを称えるものである。

© Juan Pablo Pinto

© Chloe Lindsay Daye

© Juan Pablo Pinto

© Juan Pablo Pinto

© Victor Frankowski

© Nergal U-Khan

© Chloe Lindsay Daye

© Juan Pablo Pinto
以下、ケイブ・アーバンのリリース(英文)です。
Project Name: What We Leave Behind
Completion Year: 2025
Area: 200m²
Dimensions: 40m (L) x 7m (W) x 4.5m (H)
Client: Sydney Festival
Project Location: Museum of Contemporary Art Forecourt, Tallawoladah Lawn, Circular Quay, Sydney
Lead Design: Juan Pablo Pinto
Team: Nici Long, Jed Long, Mercurio Alvarado, Maeve Corke Butters, Erin Zikos, May Baker, Hamish Shorrocks, Taya Solomon, Honey Long, Prue Stent
Engineering: Event Engineering
Steel Tie-down: Eveleigh WorksMedia Credits
As credited per image: Chloe Lindsay Daye, Juan Pablo Pinto, Nergal U-Khan, Victor Frankowski, Jed Long, Alexi LookingtonsProject Description
What We Leave Behind, Sydney Festival, 2025
‘What We Leave Behind’ is a bamboo art installation that invites reflection on legacy, collective agency, and the stories we carry forward. Created for the 2025 Sydney Festival under the theme Birth, Destiny and What We Leave Behind, the project was inspired by the idea that each of us contributes, consciously or not, to a shared social and ecological future. The artwork physically and symbolically weaves together individual hopes, memories, and aspirations into a shared public space.Made from 500 locally harvested bamboo poles, split into over 2500 flexible strands, the installation formed a 40-metre-long tunnel containing 25,000 handwritten messages.
What We Leave Behind was hand-woven on-site in front of the Museum of Contemporary Art Sydney, over a period of 10 days, with the help of the community. While visitors witnessed this large installation come together, they were invited to write down their thoughts directly onto the 8m long bamboo strips. These messages, inscribed in real time, became both structure and narrative, a literal fabric of shared experience.
The artwork was sited in response to its surroundings. The golden colour of bamboo echoed the heritage Sydney sandstone blocks of the MCA building, yet its material use stood in radical juxtaposition to the straight-line geometry of the museum.The curved tunnel was designed to draw visitors through the space and display the messages on and with the curvature of the space, creating a dynamic, ever-changing shell that widens and gets taller as you walk in. At the centre, the curvature obscures the line of sight, hiding the openings, allowing the space to reveal itself as you move through it. Each person’s journey through the tunnel offered a unique perspective, a collage shaped by light, texture, language, and the shifting rhythm of text and form.
The opening of the tunnel was positioned so as to frame a view across Circular Quay towards the Sydney Opera House. Similarly, the Sydney Harbour Bridge serves as a backdrop to the work, with the bamboo arch of the tunnel reflecting the bridge’s form.
The work’s ephemeral and open-ended nature reflects bamboo’s own regenerative qualities. Bamboo, a giant grass, is ideal for large-scale installations due to its tensile strength, lightness, and responsiveness to hand-splitting and weaving. Its natural curve, paired with the inherent strength of the arch, allowed us to weave a sculptural, 5cm-thick shell, spanning more than seven metres.
One of the major challenges in the design and realisation of the work was the combination of a tight building time with extensive community participation. WWLB is a complex geometry, and was built mostly by people who didn’t have previous experience and who learnt through making. On the other side of the barrier, the supply of material was placed in the hands of the passing public. Through this people-driven production line, we discovered a balance in which the whole site operated like a giant loom.
Ultimately, What We Leave Behind is a meditation on impermanence and interconnection – an artwork shaped by many hands, voices, and temporalities. It celebrates not just the completed work, but the process of collective making as an act of shared meaning and community expression.
Volunteers:
Harvest: Alexia Dermatis, Alfredo Santos Ramírez, Alicia Mardones, Angela Ha
Ashleigh Williams, Atheer Albokhari, Audrey See, Bethany Chamberlain, Célia Lesigne, Dena Rubinstein, Emma Cao, Federico Riches, Isabella Massa, Juliet Nelson, Katie Hubbard, Kevin Zhen, Krishna Patil, Meiling Kwok, Mia Margolis, Nejala Janiola, Pete Deards, Sarah Ong, Sheen Parimoo, Suki Fong, Ting Ting Mabel Loon, Tiresi Kirby, Yuting ZhangBuild: Alessia Francesca Picarel, Alexia Dermatis, Alicia Mardones, Annie Boman, Ashleigh Williams, Bethany Hooper, Billy Hyman, Bridget Annand, Camila Strang, Charu Kukreja, Chloé Lindsay Daye, Christopher Papaioannou, Dena Rubinstein, Emma Cao, Fatima Harun, Iris Xiao, Isabella Zhou, Jason Mumford, Jedda Ayling , Kate Riley, Katie Graham, Kelcie Bryant‐Duguid , Kevin Zhen, Kyo Kim, Laura Cimilo, Laura Fisher, Lilah Shapiro, Linda Agresti, Lisa Stevenson, Liz Mayberry, Lois Hyatt, Maisie Rose Nugent, Meiling Kwok, Mia Margolis, Mikayla Earnshaw, Nejala Janiola, Pete Deards , Rizal Mahoney, Robi Stanton, Sarah Ong, Seamus Fitzpatrick, Sheen Parimoo, Sirintra Sriwattanavanit, Tamara Bowman, Yuanqi Jia, Yuting Zhang, Zoe Hyatt, Zoe Pan
ケイブ・アーバン 公式サイト
https://www.caveurban.com/whatweleavebehind