
©︎ Philip Vile
〈オールド・ヴィック・シアター・バックステージ(Backstage at The Old Vic)〉は、イギリス・ロンドンにて200年の歴史をほこる劇場の新たな拡張プロジェクトです。
カフェ&バーや脚本ライブラリー、スタジオスペースなどを備えた新拡張部は、地域コミュニティの交流拠点として、また劇場の作業・交流スペースとして構想されています。ロンドンの建築設計事務所 ヘイワース・トンプキンス(Haworth Tompkins)が設計しました。
注目ポイント
- 廃棄された照明器具を用いたアップサイクル・ファサード
- 建物の寿命が尽きた際の解体・再利用まで計画された循環型建築
- 200年の歴史で初となる完全バリアフリー化
- 劇場建築のエネルギー需要を大幅に削減するパッシブデザイン戦略
(以下、ヘイワース・トンプキンスから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

Befire ©︎ Philip Vile

©︎ Philip Vile
ヘイワース・トンプキンスは、ロンドンで最も貴重な歴史的劇場の1つであるオールド・ヴィック・シアター(イギリス指定建造物グレードII指定)の主要な新拡張部「バックステージ」を完成させた。
活気ある市民空間として、また持続可能で包摂的な建築の模範として設計されたこの施設は、象徴的な文化ランドマークである同劇場の200年にわたる歴史に、新たな章の始まりを告げるものである。

©︎ Philip Vile
ウォータールー・ロード、ザ・カット、ベイリス・ロードの交差点という目立つ場所に建つ〈オールド・ヴィック・シアター〉は、1816年の創業以来、創造性とコミュニティの灯台として存在してきた。
「バックステージ」の完成により、劇場はその影響力を拡大し、「世界クラスの演劇を通じて、すべての人々に活力を与え、インスピレーションを与え、扉を開く」という使命を再確認することとなる。

©︎ Philip Vile
新たな「バックステージ」棟は、地域コミュニティの交流拠点として、また劇場の作業・交流スペースとして待望の拡張を実現したものである。3階分の高さを誇るカフェ&バー、脚本ライブラリー、専用のライターズルーム、新たなグリーンルーム、クローア・ラーニングセンターを備えるほか、リハーサル室は柔軟なスタジオスペースへと転換され、専用ルーフトップテラス付きイベントスペースも整備された。
また、既存の舞台裏施設も全面改修された。バリアフリー対応の舞台入口、改良された楽屋、スタッフオフィス、トイレ、シャワー室、自転車置き場が整備され、常勤スタッフと客演俳優の施設環境が大幅に改善されるとともに、アクセシビリティが確保されている。

Cafe Bar ©︎ Philip Vile

Script Library-Cafe Bar ©︎ Philip Vile
「バックステージ」は、10年にわたる綿密な対話、協働、協議、そして慎重な建設の成果である。その結果、色彩豊かで活気あふれる空間が生まれた。
そこはオールド・ヴィックの卓越したアウトリーチプログラムを主催できる場であり、1日中いつでも居心地の良さを感じられる場所となっている。創造性と学びの場として、またコミュニティが集う場として構想されたこの新拡張部は、創作やリハーサルから教育、アウトリーチ、公演に至るまで、劇場のあらゆる活動を支えている。

Script Library ©︎ Philip Vile
持続可能性は建物の理念の中核をなしている。再生材の優先使用、低炭素構造、パッシブエネルギーシステムを採用した将来を見据えた設計によって、あらゆる人にとってのアクセシビリティの模範となる建物として建設された。アーティスト、観客、そして地域社会のために、今後何世代にもわたり奉仕する施設である。
構造材は主に低炭素化合物の欧州産スプルースによるグルーラム集成材と無垢材床で構成され、寿命終了時の解体・再利用を想定して設計されている。再生建材は至る所に採用されており、再生煉瓦から、不要となった劇場のバーンドア(照明器具)を再利用したファサードのブリゼソレイユまで多岐にわたる。
自然換気、空気源ヒートポンプ、パッシブクーリング戦略により、運用時のエネルギー需要は大幅に削減された。これらの戦略が相まって、〈オールド・ヴィック・シアター〉の広範な環境目標を体現する低炭素建築のモデルを実現している。

3D diagram

Natural Ventilation Diagram
〈オールド・ヴィック・シアター〉200年の歴史で初めて、舞台裏エリアとその入口が完全にバリアフリー化された。新バックステージ棟では全フロアに段差のない動線を整備している。
バリアフリーの楽屋・リハーサルスタジオ、インクルーシブなグリーンルームに加え、車椅子利用者を含むすべての来訪者がロンドンのスカイラインを一望できる屋上テラスを設置した。照明・音響から動線・サインに至る細部まで、すべての利用者と来訪者を支える設計により、創造性の真に包括的な拠点として機能する。

Sectional Persepctive

Material Palette
バックステージは、〈オールド・ヴィック・シアター〉を周辺コミュニティに新たな形で開放するものである。
ウォータールー・ロードから見えるカフェ&バーは、劇場とまちをつなぐ歓迎の門として機能し、1日中訪問者を誘う。館内の脚本ライブラリー、グリーンルーム、学習スペースは帰属意識を育み、イベントスペースと屋上テラスは交流と祝祭の場を提供する。これは単なる建築的拡張ではなく、社会的・市民的な付加価値であり、創造性、学び、コミュニティが融合する場なのである。

Script Library ©︎ Philip Vile
舞台裏スペースの改修は12カ月、新築のバックステージ拡張部は22カ月をかけて、専門の製造業者や職人と緊密に連携しながらライズ・コントラクツ(Rise Contracts)によって施工された。
その結果生まれたのは、細部にまでこだわった深い協働の結晶であり、ヘイワース・トンプキンスが長年追求してきた「建築がロンドンの文化的・市民生活をいかに支えられるか」という探求を体現するプロジェクトである。

Script Library ©︎ Philip Vile
「バックステージ棟の開館は、劇場の200年にわたる驚くべき歴史に新たな大胆な章を刻むものである。設計要求は『色彩豊かで温かみのある空間』であり、『オールド・ヴィックの卓越したアウトリーチプログラムを収容し、1日中居心地の良い場所』を求めるものであった。完成した建物は創造性と学びの場であり、コミュニティが集う場となった。新拡張部は、創作・リハーサルから教育・アウトリーチ・公演まで、劇場活動のあらゆる側面を支える。」
「建物の理念の中核には持続可能性が据えられ、再生材の使用、低炭素構造、受動的エネルギーシステムが優先された。劇場チームとの緊密な協働は光栄であり、彼らのビジョンと目的が細部に至るまで反映され、あらゆる決定が『歓迎的で創造的、アクセシブルかつ先見性のある』というオールド・ヴィックの姿勢を体現している。この建物は、今後何世代にもわたり芸術家、観客、地域社会に奉仕するために築かれたのである。」
ヘイワース・トンプキンス所長
ルーシー・ピカード(Lucy Picardo)

Script Library ©︎ Philip Vile
「バックステージは単なる建物の完成ではなく、オールド・ヴィックの歴史における画期的な瞬間であり、市民・創造的・文化的コミュニティとの新たな関わり方の始まりである。ヘイワース・トンプキンスとの協働は並外れたパートナーシップであり、彼らと共に働けたことは光栄であった。」
「当初から、彼らはオールド・ヴィックの独自性『独立性、歓迎の精神、包括性と持続可能性への取り組み』に耳を傾けてくれた。彼らはこれらの価値観を細部にまで反映させ、バックステージが私たちの本質の一部であるかのように自然に感じられる空間を創り上げた。完成からわずか数週間で、アーティスト、スタッフ、来場者たちがすでに居心地良く過ごしている様子こそが、真の成功の証である。私たちは共に、永続的なもの、教育と創造性のための場、そして可能な限り多くの人々が演劇を体験し、創造し、恩恵を受けられるようにするという私たちの使命を具現化した空間を創り上げたのである。」
オールド・ヴィック・シアター エグゼクティブディレクター
ローラ・スティーブンソン(Laura Stevenson)

Clore Learning Studio ©︎ Philip Vile

Clore Learning Studio ©︎ Philip Vile

Clore Learning Studio ©︎ Philip Vile

Clore Learning Studio ©︎ Philip Vile

Green Room ©︎ Philip Vile

Rehearsal Studio ©︎ Philip Vile

Rehearsal Studio ©︎ Philip Vile

©︎ Philip Vile

©︎ Philip Vile

©︎ Philip Vile

©︎ Philip Vile

©︎ Philip Vile

©︎ Philip Vile

©︎ Philip Vile

©︎ Philip Vile

©︎ Philip Vile
以下、ヘイワース・トンプキンスのリリース(英文)です。
Backstage at The Old Vic: Haworth Tompkins complete new extension to Grade II* listed theatre
Haworth Tompkins has completed Backstage at The Old Vic, a major new extension to one of London’s most treasured and historic theatres. Designed as a vibrant civic space and an exemplar of sustainable and inclusive architecture, Backstage marks the beginning of the next chapter in the 200-year story of this iconic cultural landmark.
Built on a prominent site at the crossing of Waterloo Road, The Cut and Baylis Road, The Old Vic has stood since 1816 as a beacon of creativity and community. With Backstage, the theatre expands its reach and reaffirms its mission: “To invigorate, inspire and open doors through world-class theatre for all.”
The new ‘Backstage’ building is a welcoming destination for the local community and a much-needed expansion of the theatre’s working and engagement spaces. It includes a triple-height café and bar, script library, a dedicated Writers’ Room, a new green room, a Clore Learning Centre, the conversion of the rehearsal room into a flexible studio space, and an event space with a dedicated roof terrace. The existing back of house has also been remodelled to enable a fully accessible stage door, upgraded dressing rooms, staff offices, toilets, showers and cycle provision, ensuring the facilities for permanent staff and visiting actors are greatly improved, and accessible.
Backstage is the result of a decade of detailed conversations, collaboration, consultation and careful construction. The result is a building that is colourful and convivial; a space that can host the Old Vic’s extraordinary outreach programme and where you feel at home at any time of the day. It is conceived as a place for creativity, learning and for the community to come together with the new extension supporting every part of the theatre’s life – from writing and rehearsal, to education, outreach and performance.
Sustainability sits at the heart of the building’s ethos. By prioritising the use of recycled materials, a low embodied carbon structure and passive energy systems with a forward-looking building, built to be an exemplar in accessibility for all, serving artists, audiences and the community for generations to come.
The structure is primarily composed of low-embodied-carbon European spruce glulam timber and solid timber floors, engineered for disassembly and reuse at the end of life. Recycled materials feature throughout – from salvaged brickwork to the façade’s brise soleil crafted from repurposed redundant theatre barn-door lighting. Natural ventilation, air source heat pumps, and passive cooling strategies dramatically reduce operational energy demand. Together, these strategies deliver a model of low-carbon construction that reflects The Old Vic’s wider environmental ambition
For the first time in The Old Vic’s 200-year history, the stage door and back-of-house areas are now fully accessible. The new Backstage building introduces step-free connections across all floors, accessible dressing rooms and rehearsal studios, an inclusive green room, and a rooftop terrace designed for all visitors, including wheelchair users to enjoy panoramic views of the London skyline. Every detail, from lighting and acoustics to circulation and signage, has been carefully designed to support all users and visitors, ensuring that Backstage is a genuinely inclusive home for creativity.
Backstage opens The Old Vic to its surrounding community in a new way. The café and bar visible from Waterloo Road act as a welcoming threshold between theatre and city, inviting visitors in throughout the day. The building’s script library, green room, and learning spaces foster a sense of belonging, while its events space and roof terrace create opportunities for connection and celebration. This is not just an architectural addition, but a social and civic one, a place where creativity, learning, and community come together.
The remodelling of the back of house spaces was completed over a 12 month period and the new build Backstage extension constructed over a 22-month period, both by Rise Contracts Ltd, working closely with specialist fabricators and craftsmen.
The result is a finely detailed, deeply collaborative project that continues Haworth Tompkins’ long-standing exploration of how architecture can support the cultural and civic life of London.
Quote(s)
“The launch of the Backstage building marks a bold new chapter in the theatre’s remarkable 200-year story. The brief called for a building that was ‘colourful and warm, a space that could host the Old Vic’s extraordinary outreach programme and where you feel at home at any time of the day’, the resulting building is a place for creativity, learning and for the community to come together. The new extension supports every part of the theatre’s life, from writing and rehearsal to education, outreach and performance. Sustainability sits at the heart of the building’s ethos, prioritising the use of recycled materials, low embodied carbon structure and passive energy systems. Working closely with the theatre’s team has been a privilege, their vision and purpose shaped every detail and every decision reflects The Old Vic’s commitment to be welcoming, creative, accessible and forward-looking with a building built to serve artists, audiences and the community for generations to come.” Lucy Picardo, Director at Haworth Tompkins
“Backstage represents a landmark moment in The Old Vic’s story, not just the completion of a building but the beginning of a new chapter in how we connect with our civic, creative and cultural communities. Working with Haworth Tompkins has been an extraordinary partnership and it has been a privilege to work alongside them. From the outset, they listened to what makes The Old Vic unique: our independence, our sense of welcome and our commitment to inclusion and sustainability. They translated those values into every detail that makes Backstage feel so instinctively part of who we are. Just a few weeks in, and artists, staff and visitors are already making themselves at home, and that is the true measure of success. Together, we have created something enduring, a home for education and creativity and a physical manifestation of our mission to enable as many people as possible to experience, make and benefit from theatre.”
Laura Stevenson, Executive Director of The Old Vic
ヘイワース・トンプキンス 公式サイト
https://www.haworthtompkins.com/work/the-old-vic