CULTURE

内外を通り抜け一体化する流線形の藤細工

エンター・プロジェクト・アジアが設計した 自然素材により中立的なギャラリー空間に命を吹き込む〈チェンマイ・アートギャラリー〉

CULTURE2022.11.02
〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉は、流線形の藤細工により、アートを齟齬なく観客へ伝えるため”中立的”であったギャラリー空間に命を吹き込むプロジェクトです。雲や蒸気の動きをシミュレーションする専門ソフトによりデザインされた籐の構造体が内外のさまざまなゾーンをシームレスに通り抜け、流動的な状態を表現しています。

「タイで最もサステナブルな建築事務所」に選出されたエンター・プロジェクト・アジア(Enter Projects Asia)が設計しました。

(以下、Enter Projects Asiaから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

タイ北部、チェンマイのアートコレクターによるギャラリーは、彫刻や華やかな水景をもつ庭園に囲まれた、いくつかの内部空間で構成されている。

エンター・プロジェクト・アジアは、すべてに自然素材を使用したオーダーメイドのディスプレイアート作品の作成を依頼された。

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

銀食器や陶磁器などの国際的なコレクションには、東南アジア最大のウェッジウッド(編集部注:イギリスの陶磁器メーカーであり、世界最大級の陶磁器メーカーの1つ)のコレクションも含まれている。

熱心なコレクターであるオーナーは、50年以上かけて集めた自身の宝物を展示するという生涯の野望を実現するため、空間に文脈を与えることを求めた。

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

美術品と観客をつなぐため、中立的な空間であったこのギャラリーに生命を吹き込むべく、ゾーニングや照明、座席などに、3D幾何学とタイの伝統工芸を融合させたエンター・プロジェクト・アジアの特徴的なスタイルを採用した。

エンター・プロジェクト・アジアのディレクターであるパトリック・キーン(Patrick Keane)は次のように語る。
「私たちは、従来のアートギャラリーにはない温かみと深みのある空間をつくり出し、没入感を与えることを追求した。」

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

コンセプトは、流動的な空間、パラメトリックな加工技術、単一の視点では捉えきれないダイナミックなフォルムといった、現代的なデザイン思想を中心としている。

雲や蒸気の動きをシミュレーションする専門的なソフトウェアを使用してデザインされた籐の構造体は、外部と内部のさまざまなゾーンをシームレスに通り抜け、コレクションのための骨組みとしても機能する一連のポッド型の構造体となっている。

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

ロックダウン期間中に、高さ5m、4m、3.5mの3つのメインポッドの籐細工製作を開始し、各作品は工場からチェンマイの現場へ運ばれ、組み立てを行った。

最後の仕上げとして作成された籐による照明の構造体は、中庭からダイニング、そして展示エリアへとつながるさまざまなゾーンの上に浮かびあがり、内外の一体化を実現している。

このプロジェクトは、籐により具現化された自然な形態により、無限の変化と変容、絶え間ない動きを促すという、流動的な状態を表現している。これは裏を返せば、東南アジア全域で豊富に生育する籐という、自然が提供する天然素材の汎用性とも言えるものである。

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

エンター・プロジェクト・アジアのディレクターであるパトリック・キーンは次のように問いかける。

「環境に適応すれば、建設においてサステナブルであることは難しいことではない。必要な素晴らしい素材がすでに手元にあるのに、なぜ合成された有毒なプラスチックを使わなければならないのだろう?」

「また、デザイナーは私たちが慣れ親しんでいる中立的で無菌的な展示に代わる、新たなアートのプレゼンテーションの形を模索する必要があると考えている。」

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

©︎ William Barrington-Binns

〈チェンマイ・アートギャラリー〉は、私たちが暮らす環境とより密接に結びついた生命体であり、多次元的な体験を提供する。

パトリック・キーンと彼のチームがこのプロジェクトにもたらそうとしたものが「生命」であるならば、その結果は、生命力、革新性、進化性を純粋に具現化したものと言えるであろう。

〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉 〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉 〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉 〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉 〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉 〈チェンマイ・アートギャラリー(Chiang Mai Art Gallery)〉

以下、Enter Projects Asiaのリリース(英文)です。

ENTER PROJECTS ASIA BREATHES LIFE INTO AN ART GALLERY IN CHIANG MAI, NORTHERN THAILAND.

LOCATION: Chiang Mai, Thailand
SIZE: 2000sqm
CLIENT: Private (Non disclosure)
COMPLETE: September 2022

PROJECT SUMMARY: An Art Collector’s gallery in Chiang Mai, Northern Thailand consisting of several interior pavilions enclosed by intricate gardens with exterior sculptures and ornate water features.

Enter projects Asia were commissioned to design the display of bespoke art works, using all natural materials. The international collection of silverware, fine china and porcelain includes the largest Wedgwood collection in South East Asia. The owner and avid collector sought to contextualize a lifelong ambition to exhibit the treasures gathered over a 50 year period. Traditionally a clinical space in which art objects meet an audience, Enter Projects Asia were challenged to bring life to the gallery, with zoning, lighting and seating in their signature style blending 3D geometries with traditional Thai craftsmanship. “We sought to create an immersive experience, giving the space a warmth and depth uncharacteristic of conventional art galleries” states Patrick Keane, Enter Projects Asia Director.

The concept centers on contemporary design ideologies of fluid space, parametric work techniques and dynamic forms that cannot be viewed from a single vantage point. Using specialist software to simulate the movement of clouds and steam, the rattan structures thus weave their way seamlessly through the various zones, exterior and interior, culminating in a series of pod structures which serve as armatures for the forthcoming collection.

Rattan works commenced during the lockdown period with the fabrication of the three main pods, spanning 5m, 4m & 3.5m high respectively. Each batch of work was then transported from the factory to the site in Chiang Mai, and assembled on-site. The rattan lighting structure was the final installment, providing integration between interior and exterior as it floats harmoniously above the different zones, connecting courtyard to dining and through to the display areas.

A state of flux can be described of this project: endless change and transformation, a continual passage of movement, guided by nature and the natural forms embodied in the composition of the rattan. In turn, it can be said that nature provides the versatility of natural materials like rattan, grown in abundance all over South East Asia. “It is not hard to be sustainable in construction if we adapt to our environment. Why would we use synthetic, toxic plastics when we have all the noble materials we need at our fingertips?” asks Keane.

The experience of designing an art gallery, also leads Keane to believe that “designers need to seek alternative forms of art presentation to the clinical, antiseptic displays we are all familiar with. Art galleries for the future will be living organisms and multidimensional experiences, tied more closely to the environments we live in. Art is a representation of life“ states Keane. If it is ‘life’ that he and his team intended to bring to this project, then the result can be said to be the purist embodiment of this: vital, innovative and evolutionary.

「Chiang Mai」Enter Projects Asia 公式サイト

http://www.enterprojects.net/project/chiangmai

 

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶

エンター・プロジェクト・アジア 関連記事

CULTURE2022.07.29

都市の中に自然を持ち込む3Dテクノロジー×自然素材の空間

エンター・プロジェクト・アジアが手掛けた、うねる藤細工が空間をつなぐウェルネス施設〈Vikasa本社〉

タイ 関連記事

CULTURE2022.03.15

プレファブ竹トラスが実現する大空間

スポーツ設備を備えたサステナブルな竹建築〈バンブースポーツホール〉
  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • 内外を通り抜け一体化する流線形の藤細工、エンター・プロジェクト・アジアが設計した 自然素材により中立的なギャラリー空間に命を吹き込む〈チェンマイ・アートギャラリー〉タイ
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ