CULTURE

デンマーク発!バイオベースの4つの新建材

素材から結合まで木質材料でつくられた建材インスタレーション〈SMULD〉

CULTURE2024.07.03

© Nikolaj Bonde

〈SMULD〉は、製材所から出るおがくずをベースとした4種の新たな建築材料で構成されたインスタレーションです。

布状の素材、断熱材から表面材まで含めた壁の構成、半透明なシート、構造用合板という4つの素材はすべて、結合材に至るまで木質材料を用いてつくられた、循環型の素材となっています。

コペンハーゲンを拠点とする建築事務所 オフィス・キム・レンズショー(Office Kim Lenschow)と、クリエイティブ・スタジオであるナチュラル・マテリアル・スタジオ(Natural Material Studio)の創設者であるボニー・フビラム(Bonnie Hvillum)によるプロジェクトです。

(以下、Natural Material Studioから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

© Nikolaj Bonde

〈SMULD〉は、デンマークのイェルスにあるDinesen製材所から出る天然木のおがくずをベースとした、バイオベースの4つの新建材の研究による空間体験へと誘う建築材料インスタレーションであり、コペンハーゲン中心部に位置するDinesenのショールームギャラリーで開催されている展覧会である。

この空間は、おがくずの素材研究の美学と構造を解き明かしながら、感覚的な体験の中で4つの素材を紹介する。この美的かつ技術的なアプローチにより、この展覧会は建築の新たな可能性を追求し、木の幹全体を活用するというDinesenのビジョンを新たな視点から提示している。

© Nikolaj Bonde

ボニー・フビラムとキム・レンズショーは次のように語る。

「木材産業は、建築手法の転換における重要な役割を果たすと予測されている。木材がより持続可能な解決策への道筋になると信じるのであれば、板や端材から削り屑、おがくず、ほこりに至るまで、木の幹全体を活用するよう注意しなければならず、そして、開発し使用する素材が循環型であることを保証しなければならない。」

「そのための手法の1つとして、素材の接合材に化学薬品を使用せず、分解も可能にすることが挙げられる。私たちは、木材そのものに由来する結合剤のみを使用することで、これを確実なものとした。」

© Nikolaj Bonde

木質材料でつくる4種の新素材

タイトルにもなっている「Smuld」は、木材加工から出る小さな木くずや残り物すべてを意味する言葉であり、素材とコラボレーションの出発点となっている。

このインスタレーションは、Dinesenのさまざまな種類のおがくずを利用するための、約2年にわたる素材研究に基づくものである。〈SMULD〉では有望な4種の材料に焦点を当てているが、この研究は微細な粉塵から木材チップに至るまで、より多くの材料の方向性を調査してきた。

© Nikolaj Bonde

木質素材の領域を広げる布状の素材

1つ目の素材は、細かくふるい分けられた木くずとカンナくずを天然ラテックスの混合物で固めたものである。この素材は、木材をテキスタイルとして扱う可能性を開き、従来の木材の使用領域を拡大する。

© Nikolaj Bonde

断熱材を含め、木質素材で構成する壁

2つ目の素材はおがくず漆喰であり、木質繊維の断熱材に細かいおがくずとセルロースを漆喰で固めたものである。この素材は、壁を構成するレイヤを最適化し、いかに機能的かつ美的に活用できるかを提示している。

© Nikolaj Bonde

障子のように光を通す半透明なシート

3つ目の素材は、ふるいにかけた木の粉の漆喰とカンナ屑で構成されており、液体を固めて紙のような薄いシートに成形されている。光を通す半透明の表面は、日本の伝統的な障子を連想させる。

© Nikolaj Bonde

結合材すら木材由来で構成する構造用合板

このパネルは、デンマーク技術研究所とのコラボレーションにより、木材由来の成分であるリグニンを結合材として成形されたものである。この素材は、構造用木質繊維パネルに天然の結合材を使用した初の試みであり、現代建築に直接応用可能な、美的に説得力のある表面材を目指している。

© Nikolaj Bonde

昨年、コペンハーゲン・コンテンポラリーで開催された建築展「リセット・マテリアルズ」にて、ナチュラル・マテリアル・スタジオとオフィス・キム・レンズショーの両スタジオは、これらの素材をより彫刻的な方法で使用したが、チームの目標は常に、建築と建築環境の分野におけるおがくずの可能性を探ることであった。

ボニー・フビラムは次のように語る。

「これらの新しい木質材料は、木材を扱う新しいプロセスや方法を必要とし、木材の用途や理解を広げる。このような研究は、業界内だけでなく、人間としても、素材に対する概念や限界を押し広げるために非常に重要なのである。」

© Nikolaj Bonde

建築における領域横断の可能性

オフィス・キム・レンズショーとナチュラル・マテリアル・スタジオは、木材に対する認識を広げるという共通の目的のもと、2年近くにわたりコラボレーションを続けてきた。コペンハーゲンを拠点とする両者は、互いの手法やノウハウから学ぶことの重要性と価値を実感している。

キム・レンズショーは次のように語る。

「分野を横断することで、まったく新しい可能性が開かれ、建築家の役割もデスクワークをこなすだけでなく、リサーチやイノベーション、素材研究を行う側にまで拡大される。垣根を越えて学び、協力し合うことで、未来を築くための物質的な理解がより強固なものとなるのである。」

© Nikolaj Bonde

© Nikolaj Bonde

© Nikolaj Bonde

© Nikolaj Bonde

以下、Natural Material Studioのリリース(英文)です。

SMULD – expanding our perception of wood

SMULD is an architectural material installation by Office Kim Lenschow and Bonnie Hvillum of Natural Material Studio that explores new materials based on natural wood binders and sawdust from the Dinesen sawmill in Jels.

The newly opened SMULD exhibition by Office Kim Lenschow and Natural Material Studio installed in the Dinesen showroom gallery in central Copenhagen, invites into a spatial experience with the studies of four new, bio-based building materials based on sawdust. The space functions as portals leading one through the four material portals in a sensory experience, unfold- ing the aesthetics and structure of the sawdust material studies. With an aesthetic and technological approach, the exhibition explores new possibilities within architecture, thus putting the Dinesen vision of utilizing the entire tree trunk in a new perspective.

“The wood and timber industry is predicted to play an important role as we transition the way we build to meet planetary boundaries. If we are to believe that wood can be a path towards a more sustainable solution, we must be careful to utilize the entire tree trunk, from planks and offcuts to shavings, sawdust, and dust. We must also ensure that the materials we develop and use are circular. One way to work with this is by ensuring that the material binder can dissolve without the use of chemicals. We have ensured this by only using the inherent binders of wood itself.” Bonnie Hvillum & Kim Lenschow

The materials
The Danish title ‘SMULD’ means all the small wood shavings and leftovers from the wood working – the whole starting point of the materials and collaboration. The installation is based on nearly two years of material research into the utilization of different types of sawdust from Dinesen – from fine dust to wood chips, the research has been investigating several material directions before zooming in on four promising ones.

01 Flexible
The first portal consists of finely sifted wood plaster and planer shavings cast in a mixture of natural latex. The material opens up possibilities of working with wood as a textile. Expanding the wood’s common areas of use.

02 Insulating
The second portal is a sawdust plaster, consisting of fine sawdust and cellulose plastered onto wood fiber insulation. The material opens up the possibility of optimizing wall layering by proposing how layering can be utilized functionally and aesthetically.

03 Translucent
The third portal consists of finely sifted wood plaster and planer shavings, cast as a liquid mass into paper-thin sheets. The material’s semi-translucent surface, that allows light to flow through, draws references to traditional Japanese shoji.

04 Structural
The panels are cast with a lignin binder in collaboration with the Danish Technological Institute. The material is the first attempt at a structural wood fiber panel with a natural binder, aiming for an aesthetically compelling surface, directly applicable in contemporary architecture.

Last year these materials were used in a more sculptural way by the two studios for the architectural exhibition Reset Materials at Copenhagen Contemporary, however, the aim has always been for the team to explore the possibilities with sawdust within the field of architecture and build environment.

“These new wood materials require new processes and methods working with wood, opening up our usages and understanding of what wood is and can be. These studies are crucial to push our material conceptions and boundaries, not only within the industry but also as human beings.”
Bonnie Hvillum of Natural Material Studio

Cross-disciplinary works
Throughout nearly two years, the architectural practice Office Kim Lenschow and the creative studio Natural Material Studio have now been collaborating with a shared aim of expanding our perception of wood. With both practices based in Copenhagen, they have really discovered the importance and value in learning from each other’s methods and knowhow.

“The cross-disciplinarity opens up completely new possibilities and expands the role of the architect from not only holding the desk work but also being the one carrying out research, innovation and material research. Learning and collaborating across blurs the lines and reinforces a much stronger material understanding when building the future.”
Kim Lenschow of Office Kim Lenschow

Natural Material Studio
Natural Material Studio aims to transform the discourse of design for equal synergies between human, nature and space. Through materials, the studio is proposing a new design typology and terminology based on systemic methodologies. With award-winning founder and director Bonnie Hvillum, and the multidisciplinary team in Copenhagen, Denmark, the creative studio operates in a cross section of art, design, research and architecture with installations, works, commissions and consultancy, centered around their own, biobased materials.
Since 2019 the studio has worked with clients such as Adidas, Noma and Calvin Klein with commissions and collaborations ranging from Design Museum Denmark to Snøhetta. The studio was awarded for their large-scale installation HUMAN NATURE last year during 3days of Design at Copenhagen Contemporary in Denmark, and has exhibited during Milan Design Week, Design Miami and further.

Office Kim Lenschow
Kim Lenschow is the architect and founder of Office Kim Lenschow. The office celebrates a transparent and explicit architecture with a special interest in importance of materials and materiality. Office Kim Lenschow aims to create personally engaging spaces that shape critical thinking. Through architecture and design, we seek to reveal and challenge ingrained values, beliefs, and material narratives in established building practices and ways of life.
In 2022 Kim received the Henning Larsen foundation price, in 2020 price of honor by Dreyers.

Dinesen
Dinesen is a family owned design and production company with roots in the Southern Danish. Since the foundation in 1898 there has through generations been a genuine curiosity into the nature of wood and wood products. Every generation has worked with wood in several ways, but there has always been a wish of aging the tree with respect for the forest. Dinesen wishes to use most of the wood in meaningful products. today Dinesen is an international company with a large production in Jels, with primary production of floor planks.

 

Natural Material Studio 公式サイト
https://www.naturalmaterialstudio.com

Office Kim Lenschow 公式サイト
https://www.kimlenschow.com

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