CULTURE

砂の中に輝くダイヤモンドのようなリゾートホテル

中国の砂漠の中で極限の非日常体験を提供する〈中衛・デザート・ダイヤモンド・ホテル〉

CULTURE2024.10.24

© Xia Zhi

中国のトングリ砂漠の南東に位置する〈中衛・デザート・ダイヤモンド・ホテル(ZhongWei Desert Diamond Hotel)〉は、砂漠と星をテーマとしたブティックリゾートホテルです。

砂漠という原始的な自然における建築とは、人と人をつなぐ場所へと変える体験を生み出し、人間と自然の関係を強調する媒体のようなものだからこそ、堅固で透明で、星のように輝きを放つダイヤモンドをコンセプトに設計されています。

建築設計からランドスケープデザインまで手がける、上海に本社を置くデザインコンサルティング会社 SHUISHIが設計しました。

(以下、SHUISHIから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

© Xie Yuan

© Xia Zhi

人と自然をつなぐ、砂漠の中のユートピア

このプロジェクトは、中国の寧夏回族(ねいか かいぞく)自治区、中衛(ちゅうえい)市 沙坡頭(さはとう)に位置している。トングリ砂漠の南東に位置するこの敷地は、国家自然保護区であり、国家AAAAA級景勝地でもある。

ここは砂漠、黄河、高山、オアシスという、壮大な北西部と繊細な南部の織りなす神秘的で気品のある風景を発見できる場所である。ここではラクダに乗ってトングリ砂漠を横断したり、全地形対応車両で砂丘をサーフィンするという体験もできる。

© Xia Zhi

© Xia Zhi

過酷だからこそインスピレーションの源となる砂漠という環境

昼夜の気温差が激しく、紫外線が強く、猛烈な砂嵐が吹き荒れ、乾燥が極度に厳しいという、独特な自然環境である砂漠では、近代的なテクノロジーがなければ、人間はほとんど生き延びることができない。

当然のことながら、砂漠にホテルを建てることは非常に困難な試みである。しかし、広大でミステリアス、ロマンチックで残酷、荒涼としていて情熱的、静かで気まぐれなど、一見矛盾するような要素が融合している砂漠の風景は、私たちにとって無限のインスピレーションの源でもあった。

© Xia Zhi

© Xia Zhi

私たちの建築作品は、謙虚さではなく敬意に満ち、頑固さではなく確固とした落ち着きのあるものとなることを願っている。それはただ静かにそこに佇んでいるが、その中には力強さを感じることができる。

この力こそが、ゲストを日常の喧騒から遠ざけ、内なる宇宙へと呼び戻し、新たなエネルギーを蓄え、魂を解き放つのである。このような建築物は、少しのSFと少しのロマンスを織り交ぜた、シュールリアリズムの要素をもつべきであると考えた。

© Xia Zhi

© Xia Zhi

ダイヤモンドから着想する、砂漠と星のリゾートホテルの第2弾

私たちがつくりたいのは、純粋で頑丈な永遠の居住空間であり、ダイヤモンドのように輝きを放ち、堅固で透明なものである。その純粋さの前では、広大な砂漠の前と同じように、人々は空虚、つまりあらゆるものの恒常性の不在、エゴの不在を感じる。

カットされ、磨かれ、光に当てられた透明で純粋なダイヤモンドは、夜空に輝く星のように素晴らしい色を放つ。寧夏回族自治区は「星の故郷」と言われており、特に夜が静かな場所である沙坡頭は星を眺めるのに最適な場所である。

Site plan

Functional partition

夜に星々が天に輝くというロマンチックな光景は、何千年も前から変わらずそこに存在している。プロジェクトの第1フェイズとして建設された〈デザート・スター・ホテル(Desert Star Hotel)〉は、中国初の砂漠と星をテーマにしたリゾートホテルであり人気を博している。

プロジェクトの第2フェイズとして計画された〈中衛・デザート・ダイヤモンド・ホテル〉は、より高品質な設備と精神的な満足を求めるゲストに、より鮮明なテーマとオリジナルの体験を提供する豪華な屋外ブティックリゾートホテルであり、「ダイヤモンド」というコンセプトを通じて、砂漠と星空、そして人間と自然が結び付けられている。

© Xia Zhi

人と自然をつなぐメディアとなる建築

広大な空虚と静寂に満ちた砂漠は、都市の喧騒とは対照的である。都市や建築、空間を見つめるとき、私たちの思考や判断はより理性的で人間的になり、関心は人間関係に集中し、その公共的な側面について議論する傾向がある。

しかし、砂漠という特有の自然風景に対して、私たちはその環境に敬意を払わなければならない。なぜなら、この場所における建築は、原始的な自然を人間同士をつなぐ場所へと変える体験を生み出し、人間と自然の関係を強調する媒体のようなものだからである。

© Xia Zhi

© Xia Zhi

都市から離れれば離れるほど、真の自我に近づき、心の奥底に秘められたエネルギーを解き放ちやすくなる。ここでは人々は精神的な満足を得やすく、レジャーではなく、最も原始的な自然と極限の非日常を体験するためにこの場所を訪れる。

このようなユニークな体験は都市生活とは対極にあるものであるが、より充実した人生を求める私たちの一部であり続ける。私たちは、砂漠の建築が自然の潜在的なエネルギーを引き出し、人々が実際に体験できるものに変えることを願っている。

© Xia Zhi

自然への敬意を表すため、建築物は砂丘に隠され、強風を避けるように設計されている。 砂丘の柔らかな曲線と彫刻のような建築物の鋭い幾何学的なモチーフが融合すると、まるで角のある生命が母なる自然の優しさに包み込まれているような、繊細でドラマチックな効果が生まれる。

不規則なセクションが収束しているため、空間は通常の三次元の特徴を失い、その中心で人々はエネルギーの中心に抱かれるような安心感を感じ、心の声を聞く。寒さと暖かさ、明るさと暗さ、幻想と現実がぶつかり合うこの場所は、矛盾した要素が融合しているかのような砂漠の魅力に沿ったものである。

© Xia Zhi

太陽光と人工光による、昼夜における光のデザイン

建築の表面には、砂漠の強い日差しを考慮してやや粗いグレーがかった白の塗料を採用した。太陽の光が当たると、まるで照らされた鉱物の粒子がきらめくような様子を感じることができる。

白い表面は空の色を最も引き立たせ、光を建築の第2の外皮にする。季節や時間帯によって異なる太陽光が、砂漠や空、天体と建築を融合させ、建築に当たる光と影の変化により時刻を感じられる時計へと変貌させる。

© Xie Yuan

建築の表面デザインでは、大小さまざまな三角形の星形ライトを埋め込み、変化するテクスチャを生み出しており、このデザイン言語は、建築全体にわたって統一されたモチーフとして適用されている。

それぞれの三角形の星形ライトにはカスタムメイドのランプボックスが取り付けられており、鏡面仕上げとなっている内側の3面により光を無限に反射する。少し離れて全体を見渡すと、星形ライトは「ダイヤモンド」のエッジを際立たせるため、角に向けて収束していることが分かる。

© Xie Yuan

© Xie Yuan

旅行の目的の1つは、日常生活とは異なる、まったく新しい極限体験をすることである。ホテルを設計するにあたり、独特な美しさをもつ砂漠の風景をあらゆる方法で最大限に取り入れることがアイデアの中心となった。

建築から砂漠の景色を眺めることができるようにするだけでなく、砂漠の景色が見えるすべての窓はダイヤモンドの形に設計されている。屋内スペースは建築設計の延長であり、建築全体にマッチするよう不規則な形に設計されている。

© Xie Yuan

すべてのスペースは、細長い敷地に互いに隣接して配置され、軸対称の儀式的な空間構成がつくり出されている。中央にはホテルの公共施設とサービスエリアがあり、1階には日本料理店とラウンジバー、屋外のダイヤモンド型のプールとテラスに隣接している。2階には到着ロビーとバー、レセプションがある。

公共エリアの外観は27面の巨大なダイヤモンドである。メインエントランス内部にはいくつかのセクションで構成されたダイヤモンド型の空間があり、まるでダイヤモンドの中にいるような感覚を提供する。

© Xie Yuan

上空から見ると、ホテル全体はまるで砂漠に横たわるダイヤモンドのネックレスのように輝いている。パブリックスペースとホールは最も輝くダイヤモンドのペンダントであり、客室はそれぞれ独立したダイヤモンドが連なっている。

30室の客室は、軸の両側に2つの翼のようにカーブしたラインを描き、それぞれ5度回転していることで砂漠の異なる景色を眺めることができる。また、客室は1階と2階に配することで、各客室にプライベートな景色を確保し、異なる生活体験を提供する。

2021年5月に初めてこの砂漠に足を踏み入れたとき、そこには広大な砂の海が広がっているだけであったが、私たちは心を開放し、理想郷を思い描いた。

プロジェクトが着工されて以来、私たちは現場に20回以上足を運び、幾多の砂嵐や雨嵐にも負けず、大地から成長していく姿を目の当たりにし、また、風ひとつない、自分の心音が聞こえるほどの極限の静寂も体験した。

そして、ついに完成したとき、その効果は私たちの想像をはるかに超えるものであった。自然が建築に生命を与え、人と自然をつなぐ砂漠のユートピアをつくり出したのである。

© Xia Zhi

© Xia Zhi

© Xia Zhi

© Xia Zhi

© Xia Zhi

© Xia Zhi

以下、SHUISHIのリリース(英文)です。

A Utopia in the Desert, Connecting Man and Nature
ZhongWei Desert Diamond Hotel

1 Where the idea starts

The project is located at Shapotou, Zhongwei, Ningxia, China, a national nature reserve as well as a national AAAAA-rated scenic area on the southeast brink of Tengger Desert. This is the place to discover the desert, the Yellow River, high mountains and oases, the scenery full of the grand northwestern miracles and the delicate southern elegance. Here you can traverse Tengger Desert on camels or surf the sand dunes in an all-terrain, and immerse in the poetic sight of “a lonely column of smoke rising upright in the vast desert, and the sun setting round towards where the long river flows”. *

The desert is a unique component of nature, where the enormous temperature difference day and night, the vehement ultraviolet radiation, the bitterly savage sandstorms and the extremely dry weather make it a not very livable place. Without modern technologies, human beings can hardly survive there. Naturally, to build a hotel in the desert is a highly challenging attempt, and we all show our ultimate respect from the very beginning. The desert landscape, however, serves also as a source of infinite inspiration to me, for it exhibits a series of seemingly contradictory but fusing aspects: vast and mysterious, romantic and cruel, desolate and passionate, quiet and capricious.

We hope our architectural works will be of a serene quality, full of respect instead of humility, and firm instead of pertinacious in attitude. It simply stands there in peace, but you feel the power in it. It’s is this power that brings you away from the hubbubs of daily life and brings you back into your inner cosmos, where you draw new energy and liberate your soul. Such architecture should bear a tinge of surrealism, with a bit of science fiction and a bit of romance.

2 The inspiration

What we want to build is a pure, sturdy and eternal residence, like a diamond that shines with brilliance, stays robust and is crystal clear. In front of its purity, like in front of the boundless desert, people feel the “void”, the nonexistence of constancy of everything, and the nonexistence of ego. The power of “void” has a gigantic potential; its sturdiness, like its Greek name “adamas”, means invincible or unconquerable. Diamond is worked adamas, which is the hardest substance in the world, and represents firm belief and strong will; diamond can confront fire and iron and has a supernatural power. It symbolizes eternity. *

After being cut, polished and placed in the light, the clear, pure diamond radiates splendid colors like a brilliant star in the night sky. Ningxia is the “home of stars”, and Shapotou, particularly quiet at night, is the place to contemplate stars, a romantic event that has been there for thousands of years. When night falls, stars shine brightly in heaven. The Desert Star Hotel, the first phase of the project (Zones A, B & C), is China’s first desert and star-themed resort hotel, and enjoys now super popularity on the internet. What we are talking about now is the second phase of the project, which will be a luxurious outdoor boutique resort hotel offering more vivid themes and original experiences for guests requiring more high-quality amenities and spiritual satisfaction. And through the concept of “diamond”, a connection is established between the desert and the starry sky, and between man and nature. That’s the starting point of our design work.

3 Architecture, the media between man and nature

The vast emptiness and tranquility of the desert are a sharp contrast to the hustle and bustle of the city. When we cast our eyes on a city and its buildings and spaces, our thoughts and judgment are more rational and humanistic, our attention is more on interpersonal relations, and we tend to discuss their public aspects. With the desert, this specific landscape of nature, however, we must respect it, because architecture here is more like a medium, which stresses the man-nature relationship and creates an experience to convert primitive nature into a place to connect human beings, establishing a deeper liaison between man and nature by manmade structures. This is a process that depends on intuition and sensibility.

The farther away from the city, the nearer to the true ego, and the easier to release the deep energy in our hearts. Here, people are more liable to be satisfied on the spiritual plane, and they come here more often than not, not to seek leisure, but to experience the most primitive nature and the extreme extraordinaries. Such unique experiences are the opposite to their city life, but remain part of their pursuit of a complete life.

We hope the architecture in the desert will bring out the potential energy of nature, and turn it into something that people can experience in person. We want to emphasize a special contrast and an in-depth experience to extend and complement city life.

To show our respect to nature, we hide the architecture among sand dunes to avoid the howling gusts. When the rhythmic soft curves of the sand dunes meet the sharp geometric motifs of the sculptural architecture, a subtly dramatic effect is created as if an angular life nestles in the tender embrace of mother nature. Due to the converging irregular sections, the space loses its ordinary three-dimensional feature, and people in it feel a kind of hugging protection in the center of energy, listening to the voice of the heart. Life is but a moment in the miraculous cosmos, only the cosmos of the soul is the eternity. *

The cold and the warm collide here, and so do the bright and the dark, the illusive and the real, in line with the seemingly contradictory but fusing charm of the desert: vast and mysterious, romantic and cruel, desolate and passionate, quiet and capricious. The architecture amplifies nature and gives the invisible light and wind a tangible form.

4 Make light a second skin to the architecture

For the surface of the architecture, we adopt a somewhat coarse paint, of a greyish white color in consideration of the strong sunshine in the desert. When the sun shines on it, you can perceive the shimmering of the mineral grains, just like the shimmering sand grains in the sun. The white surface can best bring out the color of the sky, making the light a second skin to the architecture. The sunlight in different seasons and at different moments of the day blends the architecture with the desert, the sky and the heavenly bodies, and turns it into a timepiece. By looking at the change of light and shadow on the architecture, you can easily tell what time it is of the day. Like people’s sentiments, the changing light and shadow are full of life.

In the design of the architectural surface, we adopt triangular star lights of various sizes, which are embedded in it to produce a changing texture. This design language is applied as a uniform motif throughout the architecture. Each triangular star light has a custom lamp box, the three inner sides of which are made of mirrors to reflect light infinitely. Take a close look, and you will find it similar to a kaleidoscope of endless changes; stepping back a little to have a broader view, you will perceive these star lights arranged at two variable intervals converge towards the angle to highlight the edges of the “diamond”; and when night falls, to have a complete picture, the lighting control system controls the star lights in alternate flashes. These lights breathe at night, as if they have come to life, to echo the brilliant galaxy.

5 Architecture amid the desert, or desert between architecture?

The desert has a unique beauty, vast, romantic, quiet, mysterious and eternal. When we travel, one of our aims is to have some brand-new extreme experiences quite different from our daily life. They should be miraculous, original and unforgettable. In the design of the hotel, the core idea is to have the desert scenery incorporated in every way and to the ultimate extent. To have a desert view in the architecture should be part of the design. All windows with a view of the desert are designed in the profile of a diamond. The indoor spaces are an extension of the architecture design, and have irregular sections to match the entire architecture.

All the spaces are arranged one next to another in the narrow, long plot for construction, to create a ritual space sequence in axial symmetry. Right in the middle are the hotel’s public amenities and service area: at Level 1 are Japanese restaurant and lounge bar, close to the outdoor diamond-shaped swimming pool and terrace. Here the rolling sand dunes play a part and hide the logistics that are concealed under Level 1; Level 2 accommodates the arrival area, lobby bar and reception. In appearance, it is a giant diamond with 27 sides. Inside the main entrance to the public area is designed an embedded negative diamond-shaped space composed of several sections, and the repeated mirror reflection gives it a blurred yet brilliant luster. Once inside, you will feel that you are in the diamond, and you are the heart of it. We hope the guests may have a surreal experience before they enter the hotel. When the auto door opens gradually, the giant diamond-shaped glass panel lets the whole desert indoors, to the great excitement of the guests.

In the middle of the public area, we have designed a ritual promenade that extends to the north, and at the end of the promenade is the Star Hall encircled by a round plaza. As the tallest and most important symbol of the entire hotel, the Star Hall, though only 100-odd square meters for ritual space, has a star roof of more than 27 meters high. And the large triangular French door of more than 10 meters high welcomes the setting sun indoors. This is the most important ritual space, where people join the heavenly bodies and the desert to witness and share love, and pay tribute to eternal romance in an extremely natural fashion. Under the main space of the Star Hall, we have designed auxiliary spaces such as bride chamber (for wedding ceremony), VIP room, toilets, storeroom and office. A lift is designed for guests to ascend to the hall for more comfortable and ceremonious experience. Outside the Star Hall is designed a round plaza for small-scale outdoor activities. The hall is so designed that lectures, brand releases and other custom events may also be held in the future.

Viewed from the sky, the entire hotel looks like a shining diamond necklace lying in the desert, where the public area and the hall are the brightest diamond pendants, and the guestrooms are independent diamonds strung together to form the necklace. The 30 guestrooms extend in a curved line like two wings on each side of the axis, each turning 5 degrees to have a different view of the desert, and their different elevations ensure a private scenery for each guestroom. Guestrooms at the first and second levels offer different living experiences: in the first level, the guestrooms have a semi-outdoor passage to connect the different chambers of the suites, where the living room is independent and is separate from the diamond-shaped bedroom. This detached design of the quiet space from the activity area meets the needs of different people. And through the terrace, the guests may reach the desert for an immersive experience; guestrooms at the second level are independent diamond-shaped spaces with a more complete diamond image, more independent indoor experience and higher and farther view of the desert. Each guestroom is equipped with an independent terrace bubble pool, a large bed and a bathtub that face the desert. It is our hope that the guests may have the best natural scenery in every part of the room where they can comfortably lie down.

At the tips of the wings of the hotel are two large detached suites that can be used for wedding purpose, accessible by all-terrain vehicles. With the ritual space of the wedding hall, one-stop wedding service can be provided. In the first level are the living room and a small bedroom. By an indoor spiral staircase, the extra-large bedroom on the second level can be reached. Private indoor courtyard and private scenery are available, and a bubble pool and outdoor swimming pool are equipped. The bathroom in the second level has a specially designed bathtub where you can enjoy the galaxy through the skylight for an extremely romantic experience.

The desert as you watch in the architecture is no longer a place of fright or horror. Instead, it is a place of love and power.

6 Epilogue

When we first stepped into this desert in May 2021, there was but a boundless ocean of sand, and we set free our minds to conceive a utopia. Ever since the project broke ground, we have made no less than 20 trips to the worksite. We have witnessed its growth out of the ground despite numerous sandstorms and rainstorms, and we have also experienced the extreme silence without a wisp of wind, in which you can hear your heartbeat. When the project was finally completed, the effect far exceeded my imagination. What a wonderful work of nature! It is the recreation of nature that has given the architecture its life, and created a Utopia in the desert that connects man and nature.

During the entire process, we have experienced conflicts and nice surprises, confusions and reliefs, regrets and hopes, and we have turned innumerable impossibilities into possibilities. Everything has turned out to be the best.

“In the vastness of space and the immensity of time, it is my joy to share a planet and an epoch with Annie.”——Carl Sagan – Cosmos

Project Name: ZhongWei Desert Diamond Hotel
Project Owner: China Tourism Group
Construction Location: Shapotou Scenic Area, Ningxia, China
Building Area: 6866 square meters
Design time: 2021
Completion time: 2024
Operation time: 2024

Planning,Architecture and Landscape Design: SHUISHI – Micron Architects
Lead Architect: Xie Yuan
Architectural Team: Zhao Jinghuo, Guo Mingyang, Tang Yifeng, Yang Heming, Liu Fengxiang, Wang Meng, Peng Chengcheng
Technical Advisors: Wei Minfei, Li Wenzhang
Construction Drawings: Zhongxu (Ningxia) Engineering Design & Consulting Co.
Landscape design and deepening design: Zhishe (Beijing) Landscape Planning and Design Co.
Interior Hardcover Design: SCD (Hong Kong) Zheng Shufen Design Office
Interior Soft Furnishing Design: CHD Hangzhou Touch Dawn Soft Furnishing Design Co.
Curtain Wall Design: Shenzhen Penger Curtain Wall Design & Consulting Co.
Signage Design: Shenzhen Mast Culture Development Co.
Lighting Designer: Shanghai Bingsi Lighting Design Firm
Writer: Xie Yuan
Photography: Xia Zhi, Star Hotel, Xie Yuan

 

SHUISHI 公式サイト
https://www.shuishi.com

 

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶

中国 関連記事

FEATURE2023.12.06

上海にみる歴史的風景と現代的風景の共存

OFFICE COASTLINE 松下晃士氏に聞く「建築を通して見る中国・上海」
FEATURE2022.08.31

インパクトだけじゃない! アイコニックなクセつよ中国建築

氷、樹木、輪、宝箱、岩… さまざまな意味を持つ中国のアイコニックな5つの建築
CULTURE2024.10.22

光の球体が照らすSFのような図書空間

MVRDVが中国に設計した 曲がりくねった段状の本棚が包み込む〈天津濱海図書館〉
CULTURE2024.09.11

商業空間と都市をつなぐ 屋上に浮かぶ円形劇場

閉ざされたショッピングモールを解放し 公共空間を融合させた中国の改修プロジェクト〈SKYBOWL〉
CULTURE2024.10.04

四川の庭園に溶け込む「竹」と「蓮」の建築

竹が広がり蓮の葉のような屋根を形成する 成都国際園芸博覧会の展示ホール〈バンブー・ロータス〉
  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • 中国の砂漠の中で極限の非日常体験を提供する、ダイヤモンドのようなリゾートホテル〈中衛・デザート・ダイヤモンド・ホテル〉SHUISHI
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ