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中国・重慶市の村に位置する〈青台市場(Qingtai Market)〉は、村の入り口に位置する採石場跡地に建設された市場です。
村民に利益をもたらさない観光の実態や村民のニーズ、来訪者にとっての観光体験の乏しさなど、伝統的な観光地である村の抱える課題の解決を目的に計画されました。中国の建築事務所 3andwich Designが設計したプロジェクトです。
注目ポイント
- 採石場跡を活用した村の新たな市場
- 観光と地域活性を結ぶ交流の場
- 岩肌を活かした独特な空間デザイン
- 地元の素材と技術を取り入れた建築
- 観光客の流れを考慮した市場配置
- 持続可能な観光と農村開発のモデル
(以下、3andwich Designから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
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〈青台市場〉は重慶市、巫山県、建坪郷の青台村に位置している。敷地は村の入り口の外にある使われていない採石場であり、以前は採掘や道路の路盤用の砂利を敷くために使われていた。
採石場跡地は細長い形状であり、高速道路と平行して伸びている。採石によって残された石壁は基本的に平らで、自然の岩肌が強い質感をもち、その場所の視覚的な特徴となっている。
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市場を建設する理由は、村民の日常生活と観光という2つのニーズに応えるためである。
青台村は武山神女峰景勝地の中心部に位置している。村内には2つの展望台があり、武山の神女峰を眺めるのに最適な場所であり、5元札の撮影場所でもある。
以前から地域には多くの団体観光客が訪れていたが、滞在時間は非常に短く、ほとんどが団体での写真撮影を基本とした観光となっていたため、村民に利益をもたらすものではなかった。
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調査の結果、建築家たちは以下の現象と問題を発見した。
まず、2つの展望台は古く、文化・観光サービスのためのレジャー空間、小売店や飲食施設が不足していたため、観光客の体験が乏しいという問題がある。
次に、村民は商品を販売したいというニーズがあるものの、村にはそれに対応する空間がなかった。村民は通りに沿って屋台を設置し、地元の特産品を販売するしかなく、その結果交通にも影響を及ぼし、安全上の危険性も生じていた。
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第三に、村には建設用地や公共スペースが少ないため、村民間のコミュニケーションも少なく、公共活動もほとんど行われていなかった。
こうした状況を踏まえ、建築家たちは自治体や村民と協議した結果、上記の矛盾を解決するために、村の入り口にある採石場エリアに市場を建設することを決定した。
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採石場跡地に市場を建設するという決定は、以下の点を考慮したものである。
第一に、採石場を利用することで農地や村民の私有地を占拠せずに済むこと。第二に、採石場は村の入り口のすぐ外側に位置しており、将来の駐車場と一体化し、村の入り口のランドマークにもなる理想的な市場の立地であること。第三に、採石によって生じた「生態系の傷跡」を修復し、緑化を促進することにある。
Site plan © 3andwich Design
市場は敷地に沿って直線的に配置されており、村に近い販売エリア、中央のレジャーエリア、村から最も離れた駐車エリアの3つのエリアに分かれている。
観光客は村から離れた場所で下車し、市場を通って村に入り、展望台に到着する。そして神女峰を鑑賞した後、帰路には再び市場を通り、買い物や休憩をしてから出発する。
この配置は人の流れに沿っており、村民と観光客の両方の、商品取引、休憩、交流というニーズに応えるものである。また、既存の駐車場を拡張することで、今後の観光開発にも対応できるようにしている。
GF plan © 3andwich Design
販売エリアにはさまざまな販売ニーズに対応できるよう、固定式と仮設式の両方の店舗が設けられている。固定式の店舗には、人間工学に基づいて設計されたカウンターが設置されており、使いやすさを確保している。低い壁は、村民や観光客が座れるスペースを提供している。
中央のレジャーエリアは、自然の地形に沿って、高さの異なる複数のプラットフォームに分かれている。採石場の壁からいくつかの岩が突き出ており、建築家たちはそれを意図的に保存し、プラットフォームと一体化させることで、独特な空間体験をつくり出した。
観光客と地元住民の両方のニーズに応えるため、休憩エリアには軽食バーや掘りごたつ式のバーベキューゾーンが設けられ、カジュアルな食事にも対応している。
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機能的な役割だけでなく、この市場の建築形態は独自性を追求している。建築家たちはまず採石場の壁を洗浄し、もろい石を取り除きながら、オリジナルの質感と手触りを残した。これにより、荒々しい岩肌が市場の空間的・美的表現の不可欠な一部となった。
この市場は、単勾配屋根と逆二段勾配屋根をさまざまな方向に配した半屋外空間として設計されている。この設計により、伝統的な住居形態と現代的な建築要素の対話が生まれている。
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規模を小さく見せるため、建物をより小さなユニットに分割することで、村の家屋との視覚的な調和が保たれている。屋根の傾斜は少し誇張気味に上方に傾斜しており、市場に軽快な印象を与えている。
屋根の隙間から差し込む光の相互作用が、空間全体に劇的な効果をもたらしている。低い擁壁は、市場と道路との間の視覚的な透過性を確保し、常に開放的で親しみやすい雰囲気を強調している。
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素材の選択にあたり、建築家たちは「地域性」と「現代性」の融合を目指した。地元の素材と工業製品をどちらも使用することで、建物は親しみやすくも目新しく見えるようになっている。
屋根は金属板とスレート瓦を組み合わせたもので、一方は滑らかで洗練された素材、もう一方は粗く質感のある素材となっている。このコントラストが市場の建築的アイデンティティに視覚的な面白さと変化を加えている。
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スレートを補うように、壁は石でつくられている。伝統的な荒々しい石積みではなく、建築家たちは現代的なガビオン壁システムを採用した。
このシステムは、建設がより簡単かつ迅速であるだけでなく、かつて採石場であったというこの場所の歴史とも調和している。このアプローチは、コストと地方の建設における実際的な制約の両方を考慮したものである。
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市場は鉄骨構造となっているが、その柱の設計にあたり、建築家たちは地元の村民がセルフビルドで建てた家屋からインスピレーションを得た。
建築家たちは現地調査の際に、村民が背の高い柱を扱う際には、一般的な四角形やI字型の鋼鉄柱ではなく、比較的細い鋼鉄パイプ3本を三角形に配置し、中央にウェブロッドを溶接してトラス状の構造を形成していることを発見した。
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村民は、この工法はコストは安く、柱のたわみ問題の解決にも優れていると話した。建築家たちは、この工法に地元の知恵が詰まっていると感じ、市場の建設に適用した。
完成した市場は、鉄骨柱、金属屋根、スレート瓦、ガビオン壁を統一感のある素材言語として統合している。その結果、独特な建築的特徴を維持しながら、地方の文脈にシームレスに溶け込み、軽快で実用的かつ特徴的な構造が実現した。
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巫山は伝統的な観光県であり、世界クラスの観光スポットがある。しかし、観光と来訪者の体験が進化するにつれ、従来の観光モデルと現在の来訪者の需要とのギャップがますます明らかになってきた。その結果、観光客がもたらす利益は急速に減少している。
同時に、景勝地と密接に関連する農村部の建設は課題に直面している。村民は観光産業から十分な利益を得ることができず、経済状況は依然として厳しいままとなっている。
観光産業と農村開発をどのように結びつけることができるか、そして、地域社会に具体的な利益をもたらしながら、観光客の体験をどのように向上させることができるか、というのが 早急に解決すべき緊急の課題である。
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〈青台市場〉は、村民の商品販売のニーズを満たしつつ、採石場が残した生態系の傷跡を巧みに修復しながら、観光客が休憩したり交流したりできるスペースを提供する、軽快で実用的なソリューションを提示している。
小規模で予算も限られていたプロジェクトであったが、建築家たちは青台村に力を与え、地域の観光と農村開発の統合の起点となることを期待している。
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Elevation © 3andwich Design
Section © 3andwich Design
Section © 3andwich Design
以下、3andwich Designのリリース(英文)です。
Restoration and Empowerment
Qingtai Market, Jianping Township, Wushan CountyVenue and Origin:
Qingtai Market is located in the village group of Qingtai Village, Jianping Township, Wushan County, Chongqing. The site is an idle quarry outside the village entrance, which was previously used for mining and laying gravel for the roadbed. The quarry is parallel to the highway and has a narrow and elongated shape. Due to the fact that the stone walls left by the quarry are basically flat, the natural rock surface has a strong texture, which becomes a clear visual feature of the site.
The reason for building a market comes from the dual needs of villagers’ daily life and tourism. Qingtai Village is located in the core area of Wushan Shennv Peak Scenic Area. There are two observation decks in the village, which are the best locations for viewing the Wuxia Divine Maiden Peak and the RMB five yuan shooting location. For a long time, there have been a large number of group tourists in this area, but their stay in the area is very short, and they basically follow the traditional team photo based tourism mode, so they have not brought actual benefits to the local villagers. After research, the architect discovered the following phenomena and problems: firstly, the two observation decks are outdated in form, lacking leisure space for cultural and tourism services, as well as retail or dining facilities, resulting in poor tourist experience and inability to form secondary consumption. Secondly, the current situation is that villagers have a demand to sell goods, but there is no corresponding space in the village. Villagers can only set up stalls along the street to sell local specialty products. The result is that the conditions are rudimentary and affect traffic, with certain safety hazards. Thirdly, there is limited land for village construction, no public space in the village, little communication among villagers, and almost no public activities.
In view of this, the architect, after discussing with the local government and villagers, decided to build a market in the quarry area at the village entrance to resolve the above conflicts.Design Concept: Practical Romance
The decision to build a market in the quarry area is based on the following considerations: First, land in the village is scarce, and utilizing the quarry avoids occupying farmland or villagers’ privately owned land. Second, the quarry is located just outside the village entrance, making it an ideal location for a market that can integrate with a future parking lot while also serving as a landmark for the village entrance. Third, the market helps repair the “ecological scars” left by quarrying, restoring greenery to the site.
The market is arranged linearly along the site and divided into three zones: a sales area near the village, a leisure area in the middle, and a parking area farthest from the village. Tourists arrive and disembark at a distance from the village, then walk through the market to enter the village and ultimately reach the observation deck. After viewing Goddess Peak, they pass by the market again on their way back, where they can shop, rest, and then depart. This arrangement aligns with the circulation flow, addressing the essential needs of both villagers and tourists for trade, rest, and social interaction, while also expanding the existing parking area to accommodate future tourism development.
The sales area includes both fixed and temporary stalls to accommodate vendors of different scales. Fixed stalls are equipped with counters designed based on human ergonomics to ensure usability, while low walls provide seating for both villagers and visitors. The leisure area in the middle is divided into multiple platforms of varying heights, following the natural terrain. Some rocks protrude from the quarry walls, which the architects deliberately preserved and integrated with the platforms to create a unique spatial experience. To meet the needs of both tourists and locals, the rest area includes a refreshment bar and a sunken barbecue zone, providing support for casual dining.Beyond its functional role, the market’s architectural form seeks individuality. The architects first cleaned the quarry walls, removing loose stones while preserving their original texture, allowing the rugged rock face to become an integral part of the market’s spatial and aesthetic expression. The market is designed as a semi-open space with single-sloped and inverted double-sloped roofs, oriented in varying directions. This design creates a dialogue between traditional residential forms and contemporary architectural elements.
To reduce the perceived scale, the buildings are fragmented into smaller units, maintaining visual harmony with the surrounding village houses. The slightly exaggerated upward tilt of the roofs gives the market a sense of lightness, while the interplay of light filtering through the roof gaps adds a dramatic effect to the space. The low parapet walls ensure visual permeability between the market and the street, reinforcing its open and inviting character at all times.Materials & Craftsmanship: Local Sourcing, Learning from the Everyday
In material selection, the architects sought a balance between local authenticity and modernity, alternating between traditional rural materials and industrial components to create a market that feels both familiar and refreshingly new.
The roofing combines metal sheets and slate tiles—one smooth and refined, the other rough and textured. This contrast adds visual interest and variety to the market’s architectural identity. Complementing the slate, the walls are built with stone. Instead of traditional rough-stone masonry, the architects opted for a modern gabion wall system, which is not only easier and faster to construct but also aligns with the site’s history as a former quarry. This approach considers both cost and the practical constraints of rural construction.
The market’s structure is made of steel, but its column design draws inspiration from local self-built houses. During site research, the architects observed that rather than using standard square steel or I-beam columns for taller structures, villagers preferred a more economical and effective solution: arranging three slender steel pipes into a triangular formation and welding cross braces in between, forming a truss-like structure. This method, as locals explained, reduces costs while improving structural stability by minimizing deflection. Recognizing the ingenuity of this rural construction technique, the architects incorporated it into the market’s design.
The completed market integrates steel columns, metal roofing, slate tiles, and gabion walls into a cohesive material language. The result is a structure that feels light, practical, and distinctive, blending seamlessly into its rural context while maintaining a unique architectural character.Conclusion and Reflection:
Wushan is a traditional tourist county, with world-class attractions such as the Wuxia Gorge and Goddess Peak. However, as tourism and visitor experiences evolve, the gap between traditional tourist models and current visitor demands has become increasingly evident. The benefits brought by tourists are quickly diminishing. At the same time, rural construction, closely tied to the scenic areas, is facing challenges. Villagers have not gained sufficient benefits from the tourism industries, and their economic situation remains poor. How can we create a connection between the tourism industry and rural development? How can we upgrade visitor experiences while providing tangible benefits to the local community? These are urgent questions that need to be addressed.
The Qingtai Market presents a light, practical solution that meets the needs of villagers for selling goods, and provides a space for tourists to rest and interact, all while cleverly restoring the ecological scars left by the quarry. Though the project is small in scale and limited in cost, the architects hope it can “punch above its weight”, empowering Qingtai Village and serving as a starting point for the integration of tourism and rural development in the region.Project Information:
Name of the project: Qingtai Market
Location: Village group 1 of Qingtai Village, Jianping Township, Wushan County, Chongqing
Owner: Jianping Township People’s Government
Architectural Design: 3andwich Design/He Wei Studio(https://3andwichdesign.com)
Lead architects: He Wei
Team: Wang Ziyi, Meng Xiangting, Zhi Haiyang, Wang Jun, Zhang Hongyu
Collaborators: Shanghai Zhongfu Construction Design Institute Co., Ltd.
Site area: 1440 sqm
Construction area: 270 sqm
Design time: Feb.- Apr. 2024
Completion time: Sep. 2024
Photography: DONG Image(www.dongimage.com)
3andwich Design 公式サイト
https://www.3andwichdesign.com/#/