CULTURE
世界最大級の生きた3Dプリント構造体「ピコプランクトニクス」リビングルーム・コレクティブ、第19回ヴェネツィア・ビエンナーレ国際建築展

世界最大級の「生きた」3Dプリント構造体

ヴェネツィア・ビエンナーレの〈カナダパビリオン〉にて公開された「ピコプランクトニクス」

CULTURE

© Valentina Mori

「ピコプランクトニクス(Picoplanktonics)」は、第19回ヴェネツィア・ビエンナーレ国際建築展の〈カナダパビリオン〉にて展示されている、シアノバクテリアが封入された生きた3Dプリント構造体です。

建築家、科学者、アーティスト、教育者からなるグループ リビングルーム・コレクティブ(Living Room Collective)が設計しました。

注目ポイント

  • 3Dプリント構造体に生きた炭素固定能力をもつシアノバクテリアを封入
  • 世界的な気候危機を背景に、人間と自然の協働を提案する展示
  • 「ピコプランクトニクス」のケアとメンテナンスが設計に組み込まれた〈カナダパビリオン〉

(以下、カナダ芸術評議会から提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

© Valentina Mori

© Valentina Mori

カナダ芸術評議会(Canada Council for the Arts)は、2025年5月10日から11月23日まで開催される第19回ヴェネツィア・ビエンナーレ国際建築展の〈カナダパビリオン〉にて「ピコプランクトニクス」を発表した。

世界的な気候危機が進行する中、リビングルーム・コレクティブは、人間と自然の協働の可能性を提示する展示を開発した。

3Dプリント構造体に炭素固定能力を有する生きたシアノバクテリアを封入した「ピコプランクトニクス」は、地球を「搾取」するのではなく「修復」する空間を共創することで、生きているシステムとの協働の可能性を探求する作品である。

Picoplanktonics with Living Room Collective © Girts Apskalns

「ピコプランクトニクス」は、リビングルーム・コレクティブを率いる建築家兼バイオデザイナーであるアンドレア・シン・リン(Andrea Shin Ling)と多様な分野の協力者による4年間の共同研究の集大成である。

この展示は、未来の持続可能でスマートで回復力のある材料と技術を開発するため、生物システムのデザイン原則を活用することに焦点を当てている。古代の生物学的プロセスと新興技術を組み合わせることで、生態系を最優先する倫理観に基づく環境設計を提案している。

© Valentina Mori

〈カナダパビリオン〉に入場した訪問者は、チューリッヒ工科大学の研究所で製造された3Dプリント構造物に出会う。

これは、建築スケールで生きた構造物をプリントすることのできる世界初のバイオファブリケーション・プラットフォームを使用して製造された、最大級の生きたマテリアル構造物である。

© Valentina Mori

© Valentina Mori

〈カナダパビリオン〉は、「ピコプランクトニクス」の構造物内の生きたシアノバクテリアが成長し、繁栄し、変化するための十分な光、湿度、そして暖かさを提供するように設計された。

展示期間中、管理者が現場で構造物の管理を行っており、ケアと管理をデザインの不可欠な要素として強調している。

© Valentina Mori

世界的なCO2が持続不可能な水準に増加し続ける中、「ピコプランクトニクス」は再生可能な建設システムの可能性を提示している。

これは、生きた構造物、建築環境、人間との相互関係を活用する継続的な実験である。このアプローチを通じて、リビングルーム・コレクティブは建築の原則を再考し、人類の生存を超えた生態系のレジリエンスを優先している。

© Valentina Mori

カナダ芸術評議会のディレクター兼CEOであるミシェル・チャウラ(Michelle Chawla)は次のように語る。

「リビングルーム・コレクティブによる『ピコプランクトニクス』は、建築の視点を通じて、技術革新と生態系管理を融合させている。これは、私たちの構築された環境が自然システムをより持続可能な未来のためにいかに活用できるかについて、世界中の観客にインスピレーションを与え、重要な議論を喚起するユニークな展示である。」

© Clayton Lee

リビングルーム・コレクティブのアンドレア・シン・リンは次のように語る。

「『ピコプランクトニクス』は、チューリッヒ工科大学での国際的な研究者たちとの4年間にわたる研究の成果である。材料科学、生物学、ロボット工学、コンピュテーショナル・デザイン分野の専門家が協力し、この生きたプロトタイプを〈カナダパビリオン〉で一般公開できることを楽しみにしている。」

「このオープンな実験を通じて、材料の成長、病気、死を含むすべての段階を明らかにし、地球規模の回復を目指す再生可能なデザインアプローチを共に想像していく。」

© Valentina Mori

© Valentina Mori

以下、カナダ芸術評議会のリリース(英文)です。

Picoplanktonics – ENGLISH PRESS RELEASE – May 8, 2025

Canada Pavilion at the 19th International Architecture Exhibition – La Biennale di Venezia

OTTAWA, May 8, 2025–The Canada Council for the Arts is pleased to present Picoplanktonics at the Canada Pavilion as part of the 19th International Architecture Exhibition – La Biennale di Venezia, from May 10 to November 23, 2025.

Amidst the ongoing global climate crisis, the Living Room Collective has developed a ground-breaking exhibition that showcases the potential for collaboration between humans and nature. Comprised of 3D printed structures that contain live cyanobacteria capable of carbon sequestration, Picoplanktonics is an exploration of our potential to co-operate with living systems by co-constructing spaces that remediate the planet rather than exploit it.

The Living Room Collective’s exhibition is the culmination of four years of collaborative research by Andrea Shin Ling and various interdisciplinary contributors. It is focused on harnessing the design principles of living systems to develop sustainable, intelligent and resilient materials and technologies for the future. By leveraging ancient biological processes alongside emergent technologies, it proposes designing environments under an ecology-first ethos.

When visitors enter the Canada Pavilion, they will encounter 3D printed structures that were originally fabricated in an ETH Zürich laboratory. These are the largest living material structures produced using a first-of-its-kind biofabrication platform capable of printing living structures at an architectural scale. The unique Picoplanktonics experience stems from adapting the Canada Pavilion to provide enough light, moisture, and warmth for the living cyanobacteria within the structures to grow, thrive and change. For the duration of the exhibition, caretakers will be onsite tending to the structures, emphasizing care and stewardship as essential elements of the design.

As global carbon emissions continue to rise to untenable levels, Picoplanktonics presents a vision of how a regenerative system of construction could operate. It is an ongoing experiment centered on leveraging the reciprocal relationship between living structures, the built environment, and humans. In this way, the Living Room Collective is rethinking building principles and prioritizing ecological resilience beyond human species survival.

“The Canada Council for the Arts is delighted to unveil Picoplanktonics by the Living Room Collective at the 19th International Architecture Exhibition – La Biennale di Venezia. Through the lens of architecture, this year’s Canadian exhibition brings technological innovation and ecological stewardship together. It is a unique exhibition, sure to inspire global audiences and to ignite important conversations, about how our built environment might better house and use natural systems for a more sustainable future.”
– Michelle Chawla, Director and CEO, Canada Council for the Arts

“Picoplanktonics marks four years of research at ETH Zürich with international collaborators in material science, biology, robotics, and computational design. As we move these living prototypes into the Canada Pavilion, we are thrilled to invite the public into this open experiment and reveal all phases of the material’s life, including growth, sickness, and death, while collectively imagining a regenerative design approach that seeks planetary remediation.”
–Andrea Shin Ling, The Living Room Collective

Commissioned by the Canada Council for the Arts, this year’s exhibition, Picoplanktonics, curated by the Living Room Collective, was selected through a juried competition. The selection committee was comprised of: Aziza Chaouni (architect, principal, Aziza Chaouni Projects and associate professor, John H. Daniels Faculty of Architecture, Landscape, and Design, University of Toronto); David Garneau (Métis, painter, curator, critical art writer and professor, Visual Arts Department, University of Regina); Daniel Pearl (architect, principal, L’OEUF Architectes and professor, School of Architecture, Université de Montréal); Siamak Hariri (architect, founding partner, Hariri Pontarini Architects); and Sepake Angiama (curator, educator, and artistic director, Institute for International Visual Art).

About the Commissioner, The Canada Council for the Arts

The Canada Council for the Arts is Canada’s public arts funder, with a mandate to foster and promote the study and enjoyment of, and the production of works in, the arts. The Council champions and invests in artistic excellence through a broad range of grants, services, prizes and payments to professional Canadian artists and arts organizations. Its work ensures that unique, vibrant and diverse art and literature engages persons from across Canada, enriches their communities and reaches markets around the world. The Council also raises public awareness and appreciation of the arts through its communication, research and arts promotion activities.

About the Living Room Collective

The Living Room Collective is a group of architects, scientists, artists and educators who work at the intersection of architecture, biology and digital fabrication technologies—led by Canadian architect and biodesigner Andrea Shin Ling. Alongside core team members Nicholas Hoban, Vincent Hui and Clayton Lee, the collective seeks to move society away from exploitative systems of production to regenerative ones by inventing design methods and processes that center on natural systems. They see the Biennale Architettura 2025 as a platform to generate national and international conversations that ask: How does one fabricate a biological architecture? What are the conditions of stewardship? What are the strategies to instigate this at scale, regionally and globally? Biographies of the Living Room Collective members are available online from the Canada Council’s website.

Contributors and Collaborators

Research and Development: ETH Zurich-: Andrea Shin Ling, Yo-Cheng Jerry Lee, Nijat Mahamaliyev, Hamid Peiro, Dalia Dranseike, Yifan Cui, Pok Yin Victor Leung, Barrak Darweesh │ Production: ETH Zurich: Huang Su, Wenqian Yang, Che-Wei Lin, Sukhdevsinh Parmar; Tobias Hartmann, Michael Lyrenmann, Luca Petrus, Jonathan Leu, Philippe Fleischmann, Oliver Zgraggen, Paul Fischlin, Mario Hebing, Franklin Füchslin; Hao Wu, Nicola Piccioli-Cappelli, Roberto Innocenti, Sigurd Rinde, Börte Emiroglu, Stéphane Bernhard, Carlo Pasini, Apoorv Singh, Paul Jaeggi; Mario Guala, Isabella Longoni; Toronto Metropolitan University: Venessa Chan, Minh Ton, Daniel Wolinski, Marko Jovanovic, Santino D’Angelo Rozas, Rachel Kim, Alexandra Waxman, Richard McCulloch, Stephen Waldman, Tina Smith, Andrea Skyers, Randy Ragan, Emma Grant, Shira Gellman, Mariska Espinet, Suzanne Porter, Stacey Park, Amanda Wood, Lisa Landrum, Dorothy Johns, Cedric Ortiz; University of Toronto: Daniel Lewycky, Philipp Cop; Additive Tectonics GmbH | Visualisation: Adrian Yu. Nazanin Kazemi, Ariel Weiss│ Structural Advisors: Andrea Menardo, Kam-Ming Mark Tam | Graphic Design: Shannon Lin │ Website: Sigurd Rinde, Shannon Lin │ Local Project Logistics: Tamara Andruszkiewicz │ Project Advisors: ETH Zurich: Benjamin Dillenburger, Mark Tibbitt

Partners and Sponsors

Picoplanktonics is made possible by the generous support from the Canada Council, Digital Building Technologies, Institute of Technology & Architecture, D-ARCH, ETH Zurich; Department of Architectural Science, Toronto Metropolitan University; and John H. Daniels Faculty of Architecture, Landscape and Design, University of Toronto. As well, acknowledges the important additional support of the Royal Architectural Institute of Canada; Advanced Engineering with Living Materials (ALIVE) Initiative, ETH Zurich; Additive Tectonics GmbH; ABB Switzerland; Vestacon Limited and NEUF Architect(e)s.

KEY DATES

May 8 at 12:00 p.m. CET, the Canada Council for the Arts will host an inauguration of Picoplanktonics at the Canada Pavilion with remarks by the Canada Council, Embassy of Canada to Italy and the Living Room Collective.

May 10 at 10:00 a.m. CET, the Picoplanktonics will open to the public for the duration of the 19th International Architecture Exhibition – La Biennale di Venezia, from May 10 to November 26, 2025.

 

カナダ芸術評議会 公式サイト
https://canadacouncil.ca/initiatives/venice-biennale/2025

第19回ヴェネツィア・ビエンナーレ国際建築展 関連記事

CULTURE

フォスターとポルシェが見据えるモビリティの未来

第19回ヴェネツィア・ビエンナーレ国際建築展のために建てられた〈Gateway to Venice’s Waterway〉
CULTURE

ELEMENTALによる炭素を編み込むコンクリート

ホルシムとヴェネツィア・ビエンナーレにて発表した炭素吸収技術とプロトタイプ住宅

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶

RECOMMENDED ARTICLE

  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • 世界最大級の生きた3Dプリント構造体「ピコプランクトニクス」リビングルーム・コレクティブ、第19回ヴェネツィア・ビエンナーレ国際建築展
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ