この家のデザインテーマは〈テキスタイル〉である。
このテーマに至った経緯は、建主であるIさん家族の夢にある。以前からテキスタイルを趣味でコレクションしていたIさん家族は、新居をつくるにあたって「我が家にテキスタイルのギャラリースタジオを併設したい」という想いを話してくれた。大好きなテキスタイルの展示会、子供たちを招いたワークショップ、地元作家と連携したスタジオなど。そのとき語られた夢を、我々はそのままカタチにしたいと思った。
そうしてテキスタイルの鮮やかさと、暮らしの楽しさが重なり合う空間を目指して設計を進めた。テキスタイルを自由に吊るせるギャラリーの天井ルーバー。テキスタイルを吊して通行人の目を楽しませる大窓。天井高も脚立に載って届く高さから逆算した。ここでは平時のリビングが会期中にはギャラリーとなり、ダイニングテーブルはワークショップテーブルとなる。建具を引けばギャラリーを生活空間から独立させることもできる。そのときの使途に応じてフレキシブルな空間設定が可能になる。
そしてその〈テキスタイル〉というデザインテーマは、機能面だけで留まらない。その空間構成自体も〈編む〉という仕草からインスピレーションを得ている。糸を引っ掛けて、掬い上げ、捻って、次々と糸を通してゆく糸を編むときの動き。その動きを人の動線や人との関係に見立てて建築化した。上下でクロスする動線、円を描く水平動線、螺旋状に上る垂直動線など、編み込まれた動線によって立ち上がった空間は、まるで溌剌としたテキスタイルのように、躍動感を纏いながら1つの纏まった全体像を獲得する。
建築の豊かさから建主の夢まで丸ごとこの空間の中に編み込んだ優しい器なのである。(早坂直貴)
"Positive" utilization of imitative elements
When an “imitative” material is used instead of its original one, we have a tendency to make some sort of excuse for using it by saying, “well, there is no choice other than using the imitation”. What is the reason to make us feel guilty to choose imitation? Instead, we shall value the nature and quality of imitation, by looking at the corporate effort and the technology of manufactures to produce such product with overwhelmingly impressive imitative quality. This project was the attempt to open up a new possibility to the design field by endorsing the use of imitation more willingly and intentionaly.
The project site is located alongside of the coastal road No.134 in Kamakura city. Looking for the ocean views, this road is lined with many cottages in Northern European, Western European, or Japanese styles, forming a scenery literary made up with wide variety of “imitative” houses in various styles.
In this project, such imitative scenery is positively endorsed, starting from artificial cliff-like imitative scenery as a part of the building volume. This closed volume contains supportive, “back-of-the-house” elements for daily living such as water section of the house. The “front-end” elements of the house, such as living, dining and kitchen spaces, are housed in a single-story building allocated on top of the cliff shaped volume. From there, spectacular view of the ocean can be overlooked under the site. This design is the metaphorical gesture to represent the concept to create a gratifying living environment on top of an imitative component.
Even for the selection of materials, imitative ones are employed positively; “Jolypate” for the “cliff” element; resin-based material for wood deck; and boron fiber for tatami mat. These artificial materials have superior property in terms of maintenance, providing user-friendliness and accessibility for daily life.
It is obvious and inevitable that today’s living in modern day environment is established and realized on top of those “imitative” products. Those products have achived certain degree of virtues as the crystallization of modern technologies with the notion of sustainability. It is ture to open up various new possibilities to design field by positively accepting and utilizing the idea of “imitation”. (Naoki Hayasaka)
【編み込まれた家】
所在地:神奈川県鎌倉市
用途:戸建住宅
クライアント:個人
竣工:2023年
設計:邸宅巣箱
担当:早坂直貴、斧田裕太
構造設計:オークプラス
施工:出口建具店
撮影:根本健太郎、中山翔太
工事種別:新築
構造:木造
規模:地上2階
敷地面積:172.72m²
建築面積:53.94m²
延床面積:91.24m²
設計期間:2022.04-2022.11
施工期間:2022.12-2023.08
【Knitted House】
Location: Kamakura-shi, Kanagawa, Japan
Principal use: Residence
Client: Individual
Completion: 2023
Architects: Teitakusubako
Design team: Naoki Hayasaka, Yuta Onoda
Structure engineer: oak-plus
Constructor: Deguchi Tateguten
Photographs: Kentaro Nemoto, Syota Nakayama
Construction type: New building
Main structure: Wood
Scale: 2 stories
Site area: 172.72m²
Building area: 53.94m²
Total floor area: 91.24m²
Design term: 2022.04-2022.11
Construction term: 2022.12-2023.08