竹で編まれた循環型パビリオン〈Chrysalis〉ケイブ・アーバン、オーストラリア - TECTURE MAG(テクチャーマガジン) | 空間デザイン・建築メディア
CULTURE
竹で編まれた循環型パビリオン〈Chrysalis〉ケイブ・アーバン、オーストラリア

竹で編まれた循環型パビリオン

地域資源と参加型プロセスでつくるドーム空間〈Chrysalis〉

CULTURE
〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Cave Urban

〈Chrysalis〉は、オーストラリアのウッドフォードで開催された「ウッドフォード・フォーク・フェスティバル」の入口に設置された、休息と集いの場として機能する、竹で編まれたパビリオンです。

地域のリサイクル素材や天然素材に焦点を当てて活動するケイブ・アーバン(Cave Urban)が設計しました。

注目ポイント

  • 100%地元産の竹を用いた大規模な編み込み構造
  • 昼には木漏れ日のように光が差し、夜にはランタンのように輝く
  • シンプルな工法により未経験者でも参加可能な、ボランティアとつくる建築
  • 構造のライフサイクル(2〜5年)と竹の成熟期間(3〜5年)の一致による循環性

(以下、ケイブ・アーバンから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Cave Urban

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Cave Urban

フェスティバルの入口に設けられた、地元素材による有機的な空間

〈Chrysalis〉は、ウッドフォード・フォーク・フェスティバルの会場入口に設置された。歓迎的で、涼しく日陰のある空間として設計されたこの構造物は、来場者がフェスティバルへ入場する前に、友人や家族と集うための場を提供している。

この大規模な編み込み式パビリオンは、地元で収穫された竹を100%使用して製作された。日中の暑さから逃れる休息の場として機能するこの有機的な編み構造は、訪問者に探検と体験を促す。建設は、ウッドフォード・フォーク・フェスティバル特別プロジェクトの一環として、ボランティアの手で行われた。

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

Build Shot © Cave Urban

教育的プロセスとしての建設

本プロジェクトは、ケイブ・アーバン(Cave Urban)の指導のもと、多様な背景や年齢層のボランティアによって進められた。彼らは、シンプルな「割る作業」と「ワイヤー縛り」の技術を通じて、竹の収穫から準備、建設に至るまでの技術を学び、スキルを向上させた。

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Juan Pablo Pinto

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Marek Knappe

〈Chrysalis〉は、竹の収穫から完成までを4週間で行った。プロジェクトの規模と手作業による製作であることを考慮すれば、これは非常に短期間である。

技術的なシンプルさが建設における鍵となっており、初心者であっても学びながら参加できる包括的なプロセスが実現した。ここでは、努力と時間が教育という形で還元される共生関係が築かれている。

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Jed Long

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Juan Pablo Pinto

昼と夜で表情を変える、ダイナミックな竹の空間

〈Chrysalis〉は、5.5mのドームと、7mのトーラス形状の空間からなる2つの編み込まれたドーム構造である。空間は、地面から逆さに伸びる束ねた竹のアーチによって形成されている。

屋根と側面を覆うランダムな編み模様は、竹林のように光を拡散させ、日中の空間に変化する影のパターンをもたらす。夜には、編み構造が巨大な琥珀色のランタンのように輝き、フェスティバルの夜のイベントへと来場者をいざなう。

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Nici Long

自然素材と地域参加による建築技術の開発

多くのフェスティバル構造物は、大量の廃棄物とCO2排出を伴うが、〈Chrysalis〉はその一時的な性質をふまえ、廃棄可能でありながら環境への影響を最小限に抑える再利用性を備えている。

ケイブ・アーバンは国際的な竹の専門家と協働し、こうした目的に適した建築技術を開発してきた。これらの技術は、自然素材の使用と地域コミュニティの参加を促進し、大規模かつ一時的な構造物の容易な建設を可能にする。

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Marek Knappe

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Marek Knappe

循環する素材と建築のライフサイクル

この建設プロセスでは、竹に化学処理を施さず、その一時的な性質を尊重している。構造物のライフサイクルは2〜5年であり、竹そのものの成熟期間(3〜5年)と一致する。この循環性により、〈Chrysalis〉が分解されて土に還る頃には、新たな竹が次の建築に使えるよう成長している。

本プロジェクトの完成に際し、台湾の芸術家・王文志氏(Wang Wen-Chi)の芸術性、寛大さ、そして指導に深い感謝を捧げたい。

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Marek Knappe

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Jed Long

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Juan Pablo Pinto

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Marek Knappe

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Nici Long

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Nici Long

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Nici Long

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Nici Long

〈Chrysalis〉設計:ケイブ・アーバン(Cave Urban)

© Nici Long

以下、ケイブ・アーバンのリリース(英文)です。

Project Name: Chrysalis
Completion Year: 2024
Dimensions: 28m (L) x 11m (W) x 8.5m (H)
Area: 450 m²
Project Location: 87 Woodrow Road, Woodford, Australia
Woodfordia, QLD, Australia
Lead Architects: Juan Pablo Pinto
Design Team: Nici Long, Jed Long
Clients: Woodford Folk Festival

Media Credits
Photo Credits (as credited per image): Marek Knappe, Juan Pablo Pinto, Jed Long
Photographer’s Website: Marek Knappe (https://www.instagram.com/marek.knappe/?hl=en)
Juan Pablo Pinto (https://www.juan-pablo.com/)
Jed Long (https://www.caveurban.com/)
Drawings: Erin Zikos, Concept Renders: Juan Pablo Pinto

Project Description
Chrysalis sits at the entry of the Woodford Folk Festival precinct. Designed as a welcoming, cool and shady space, the structure provides a place to meet friends and family before heading into the festival. Made entirely from locally harvested bamboo, the scale of the large woven pavilion offers respite from the day’s heat while encouraging visitors to explore and experience an organic structure woven by the Woodford Folk Festival Special Projects volunteers.
Under the direction of Cave Urban, a group of volunteers of diverse backgrounds and ages was upskilled. The team learned to harvest, prepare and build with bamboo using simple splitting and wire-lashing techniques.
Chrysalis was created over four weeks, from bamboo harvest to completion. A narrow time frame considering the scale and craft-based nature of the project. One of the key aspects of the build was the simplicity of the technique that allowed for an inclusive community-building process. One in which people without previous bamboo-building experience could learn and contribute to the process, a symbiotic relationship where effort and time is exchanged for education.
Chrysalis contains two woven vaulted spaces, a 5.5m high dome merged to a larger 7-metre high toroidal-shaped space. The larger space is characterised by a crown of bundled bamboo arches that unfurl from the ground like the inverted flower of a fig. The random weave pattern that covers the canopy and sides of the pavilion dapples the light, like a bamboo forest, creating shade patterns that shift and change during the day. At night, the woven structure turns into a giant amber lantern, inviting visitors to the night events at the festival.
Festival structures often create a large amount of waste and carbon emissions. The transient nature of festivals should require structures to be disposable or repurposed with minimal environmental impact. Cave Urban has developed a series of bamboo-building techniques in collaboration with international bamboo experts to this end. These techniques facilitate the building process of large-scale temporary structures, using natural materials and involving the local community. In this instance, the bamboo was not treated with chemicals, embracing the ephemeral nature of the material. The structure’s life cycle ranges from 2-5 years and aligns with the bamboo itself, which takes 3-5 years to mature. By the time Chrysalis breaks down and returns to the earth, the new poles will be ready to be harvested for the next structure, allowing for constant renewal and regeneration.
Special thanks to Taiwanese Master artist Wang Wen-Chi for his artistry, generosity and mentorship.

 

ケイブ・アーバン 公式サイト
https://www.caveurban.com/chrysalis

オーストラリア 関連記事

CULTURE

CNCなど先端テクノロジーで築く建築家の自邸

メルボルンの狭小敷地に建つ、有機的な吹き抜けがつなぐ住空間〈ノースコート・ハウス〉
CULTURE

上部の抜けを活かしたインダストリアルな空間

130年の歴史をもつ機関車工場のアダプティブリユースした商業施設〈ロコモティブ・ワークショップ〉
CULTURE

すべての人々にひらく楕円の図書館

多様性が根付くオーストラリアの都市に建つ、地域の物語を編む〈イェラムンディ図書館〉
CULTURE

オーストラリアを体験する国際空港

ザハ・ハディド・アーキテクツが設計した、建築・自然・文化を統合した〈ウェスタン・シドニー国際空港〉
CULTURE

洪水で形成された土地に架かる橋のような芸術施設

何千年もかけて山火事と洪水により形づくられた土地に適応する〈ブンダノン - アートミュージアム&ザ・ブリッジ〉

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶
  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • 竹で編まれた循環型パビリオン〈Chrysalis〉ケイブ・アーバン、オーストラリア
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ