Zig Zag House and Hut / HADA - TECTURE MAG(テクチャーマガジン) | 空間デザイン・建築メディア
PROJECT
PROJECT

Zig Zag House and Hut / HADA

日常と非日常が混ざり合うジグザグ屋根の住宅

淡路島、海岸線から150m、標高20mに建つ住宅。東の隣地には高さ12mほどの残丘があり、自然を近くに感じる。残り丘によるがけ条例のセットバック対応のため、建物は北東へ41度振った角度で配置することで、2階から瀬戸内海、日の出、隣地のサクラを臨む眺望が得られた。切妻の瓦屋根を住宅棟と東屋で合わせて5連ジグザクに連続させた。減少する瓦屋根と変容する景色の中で。この1つの敷地の中で連続する瓦の景色を形成し、この地の文化と景色の継承を引き受けることができるような屋根のあり方を考えた。

住宅棟の半分が吹き抜けの土間と階段ホール空間となって、寝室・水回り・収納といった生活に必要な個室を立体的に繋ぐ。仕上げは鉄や木、樹脂、石膏ボードなどそれぞれの素材感を残しながら白色系で全体を包み込んだ。ホワイトキューブを目指したわけではない。ギャラリーのようなこの空間は、家族それぞれがこの場を独自に定義し思うままに利用することで、この場との強い帰属意識を育む。耐風梁・つなぎ梁・タイバー・丸鋼ブレースといった鉄骨部材を黒に塗装することで、構造的な特徴を意匠に隠さずあらわにした。家族の生活世界と建築空間が等価で対峙し、1つの体験として空間を形成。

前面道路は地域住民の生活道路であり、交通量は極めて少ない。「外部からの干渉は無視できる程度」と依頼主と意見が一致した。北西方向にかけて全面ガラス張りとすることで、周辺の環境や季節の移ろいを生活の中で味わえる。ガラス前面に設置したポリカーボネートのスクリーンは、窓から差し込む光に木漏れ日のような揺らぎを与えながら、吹き抜け空間にやわらかな光を落とす。

2021年のコロナ禍に相談を受け、2022年から本格的に始動した住宅。私たちの「日常」が突如として姿を変え、当たり前だと思っていた暮らしや人との繋がりの喪失を感じる中で、「住宅建築がいま受け止めるべき日常と非日常」という問い答えたいと考えた。

ドイツの社会学者N.ルーマンは「慣れ親しんだものとそうでないものという生活世界の差異は、-中略-もっとも根源的で第一次的な差異である。」と述べている。感染症や社会の激変といった自分たちではどうすることもできない外部環境がもたらす差異。旅行をすること、音楽に身を委ねること、芸術を鑑賞すること、といった選択行動として現れる差異。こうした生活世界の差異が私たちに「非日常」をもたらし、時に大変な困難を運び、ときとして人生を豊かとする。

この住宅で目指したのは、日常と非日常のあわいが混ざり合い、境界線が少しづつ曖昧になるような場所。この空間で、家族はそれぞれの形で日常生活を再解釈し、自分たちなりの意味を見出していく。そうした営みを受け止める住宅が、家族にとってのウェルビイングに繋がる空間となると考えた。(秦 健二)

A residence with a zigzag roof that blends the ordinary with the extraordinary

A residence located 150 meters from the coastline and 20 meters above sea level on Awaji Island. To the east, there is a residual hill approximately 12 meters high, allowing one to feel close to nature. To comply with the setback regulations due to the residual hill, the building was oriented at a 41-degree angle toward the northeast, enabling views of the Seto Inland Sea, sunrise, and cherry blossoms on the neighboring property from the second floor. The gabled tile roof is designed as a continuous five-tier zigzag pattern across the residential building and the eastern pavilion. Within this single site, the roof forms a consistent landscape of tiles, embodying a design that seeks to preserve the region’s cultural and scenic heritage.

Half of the residential building is an open-plan entrance hall and staircase space, connecting the bedrooms, bathrooms, and storage areas required for daily life in a three-dimensional manner. The finish uses materials such as iron, wood, resin, and gypsum board, retaining their textures while enveloping the entire space in a white color scheme. The aim was not to create a white cube. This gallery-like space allows each family member to define and use the space as they see fit, fostering a strong sense of belonging to the place. By painting steel structural components such as wind-resistant beams, tie beams, tie bars, and round steel braces black, the structural characteristics are openly revealed without being concealed by design. The family’s living world and the architectural space confront each other as equals, forming a single spatial experience.

The front road is a local residential street with extremely low traffic volume. The client and architect agreed that “external interference is negligible.” By using full-height glass on the northwest side, the surrounding environment and seasonal changes can be enjoyed in daily life. The polycarbonate screens installed on the glass facade add a dappled quality to the light entering through the windows, casting a soft glow over the open space.

This residential project commenced in earnest in 2022, following consultations conducted during the COVID-19 pandemic in 2021. As our “daily life” suddenly changed and we felt the loss of the lifestyle and connections with people we had taken for granted, we wanted to address the question of “what everyday and extraordinary life residential architecture should embrace now.”

German sociologist N. Luhmann states, “The difference between the familiar and the unfamiliar in the world of life is the most fundamental and primary difference.” Differences brought about by external environments beyond our control, such as infectious diseases and societal upheaval. Differences manifested in choices such as traveling, immersing oneself in music, or appreciating art. These differences in the lifeworld bring us the “extraordinary,” sometimes bringing significant difficulties, and at other times enriching our lives.

The goal of this residence was to create a space where the boundaries between the ordinary and the extraordinary blur, becoming increasingly ambiguous. In this space, families reinterpret their daily lives in their own ways and discover their meanings. We envisioned that such a residence, incorporating these activities, would become a space that contributes to the family’s overall well-being. (Kenji Hada)

【Zig Zag House and Hut】

所在地:兵庫県南あわじ市
用途:戸建住宅
クライアント:個人
竣工:2025年

設計:HADA
担当:秦 健二
構造設計:村田龍馬設計所
照明:柳田まりえ(ルリエイト)
アドバイザー:松田寛敬、稲垣伸一、鈴木晴喜
施工:白浜興業

撮影:武知直哉、秦 健二

工事種別:新築
構造:木造
規模:地上2階
敷地面積:611.05m²
建築面積:157.93m²
延床面積:214.43m²
設計期間:2022.09-2024.03
施工期間:2024.05-2025.02

【Zig Zag House and Hut】

Location: Minamiawaji-shi, Hyogo, Japan
Principal use: Residence
Client: Individual
Completion: 2025

Architects: HADA
Design team: Kenji Hada
Structural design: Ryoma Murata Building Studio
Lighting: Marie Yanagida / Lureate
Advisor: Hirotaka Matsuda, Shinichi Inagaki, Haruki Suzuki
Construction: Shirahama Kogyo

Photographs: Naoya Takechi, Kenji Hada

Construction type: New Building
Main structure: Wood
Building scale: 2 stories
Site area: 611.05m²
Building area: 157.93m²
Total floor area: 214.43m²
Design term: 2022.09-2024.03
Construction term: 2024.05-2025.02

設計者の皆さまへ
自社で設計したプロジェクトを「TECTURE」サイトに登録しませんか? 登録されたプロジェクトより『TECTURE MAG』掲載を検討します。