
© Oliver Schuh, Palladium Photodesign

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ベルギー・モンスに誕生した〈モンス駅(Mons Train Station)〉は、都市の南北を接続する「線路を跨ぐ記念碑的な橋梁」として設計された、全長165mのギャラリー空間を含む駅舎です。
スペインを代表する建築家であり、構造エンジニアでもあるサンティアゴ・カラトラバ(Santiago Calatrava)が設計しました。
注目ポイント
- 線路を越えて都市をつなぐ建築的橋梁
- ガラスとスチールによる大スパンのギャラリー空間
- 都市再生と文化的象徴性を兼ねた交通ハブ
(以下、サンティアゴ・カラトラバから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

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2015年の欧州文化首都に選ばれたモンスに建てられた〈モンス駅〉は、単に新たな鉄道駅を建設するという課題を超えた多機能鉄道駅である。線路を跨ぐ記念碑的な橋梁として構想され、都市の南北を結ぶインフラとして周辺地域に大きな変革をもたらした。
駅のギャラリーは、南側の歴史的中心市街地と北側の新興地区グラン・プレ(Grand Pres)を結ぶ連結点として機能している。駅の両側には自動車および自転車用の地下駐車場がシームレスに統合され、広場と一体となった都市景観を形成している。

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〈モンス駅〉は国際的なパリ=ブリュッセル線上に位置し、ベルギー国内でも有数の規模を誇る鉄道駅である。地方および地域バス交通の主要ハブとしての役割も担っている。
駅には全長350mのプラットフォーム、7本の旅客線路、29のバス乗り場、タクシー乗降場が整備され、すべてが屋根によって完全に覆われている。

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全長165m、高さ15mにおよぶギャラリーは、駅の象徴的空間である。傾斜した三角形のスチールトラスと木製フレームの曲面ガラスファサードがリズミカルに連なり、ベルギー産ブルー石灰岩の床材と調和して、明るく親密な空間を形成している。
ギャラリーからは階段、エスカレーター、大型エレベーター(各プラットフォームに2基)によって全プラットフォームへシームレスにアクセス可能である。乗客の快適性と利便性を高める多様な小売サービスが揃い、SNCB(ベルギー国鉄)とTEC(公共バス事業者)が共同運営する旅行センターも併設されている。

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このギャラリーは、ブリュッセルの「Galerie de la Reine」に着想を得ており、交通・文化・商業を融合する新たな都市空間として、ベルギーの豊かな建築遺産へのオマージュを体現している。
中央ギャラリーは完全密閉・断熱構造で、冬季には快適な温度を保ち、屋根頂部の開閉式天窓により夏季には自然換気が可能である。

© Oliver Schuh, Palladium Photodesign

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改修前、駅と旧市街の間に位置するレオポルド広場は、交差する道路とバスターミナルが支配的であった。交通の再編により、同広場は歩行者専用区域へと生まれ変わり、公共イベントが開催される活気ある都市広場へと転換された。
これにより、市中心部から駅へのアクセスは道路を横断することなく容易となった。北側には緑豊かなコンジェス広場が広がり、発展中のグラン・プレ地区の中核として機能している。SNCBは既に線路北側でのさらなる都市開発を見据え、隣接地の整備を開始している。

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駐車場は、高品質な照明と最適化された動線設計を採用し、安全性と機能性、そして快適な利用体験を両立させている。デザインにも配慮がなされ、単なるインフラを超えた美的価値をもつ空間として構成されている。
南側駐車場はバスターミナルの下に位置し、鉄道駅および市街地への直通アクセスを提供する。約500台の自動車駐車スペースに加え、屋根付き・セキュリティ完備の自転車駐輪場を備える。駐車場に隣接し、スタッフ用施設群(バックヤードスペース、研修室、休憩室)が小庭を挟んで配置されている。
北側駐車場は駅の垂直交通システムと連結し、東側に配置されている。350台以上の自動車と200台収容の自転車駐輪場を設け、西側にはSNCBの恒常的かつ柔軟なオフィススペースを配置した。さらに400㎡の保育施設ユニットが計画を補完している。

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本プロジェクトおよび周辺環境は、あらゆる乗客が自立して移動できるよう設計されている。健常者と障がい者の双方にとって完全なアクセシビリティを確保している点が特徴である。
駅にはギャラリー、プラットフォーム、駐車場各階へアクセス可能なエレベーターを12基設置。高架式プラットフォームにより列車へのバリアフリー乗降を実現した。最新の音声システムによる放送・警報機能に加え、視覚障がい者のための点字ブロックが駅全体と広場に設置されている。
また、自転車利用者のために緩やかなスロープを備え、両側の屋根付き駐輪場へのアクセスを容易にした。すべてのエレベーターは自転車を収容できる広さを確保している。

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Sketch by Santiago Calatrava

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Sketch by Santiago Calatrava

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以下、サンティアゴ・カラトラバのリリース(英文)です。
Santiago Calatrava Celebrates the Opening of the Mons Train Station in Belgium
Mons, Belgium (January 31, 2025) – Santiago Calatrava is pleased to announce the inauguration of the Multimodal Train station in Mons, Belgium.
“We are honored to inaugurate this station in the city of Mons: the cultural capital of Wallonia and European Capital of Culture 2015”
Gare de Mons
This project transcends the challenges of constructing a new railway station. Conceived as a monumental bridge spanning the tracks, it has ignited a profound transformation in its surrounding areas. The station’s Gallery stands as a connector, uniting the historic heart of the city to the south and the emerging Grand Pres district to the north. On both sides of the station, underground parking facilities for cars and bicycles are seamlessly integrated, alongside expansive city squares that enhance the urban landscape.The Station
Located along the international Paris-Brussels line, Gare de Mons is one of the larger train stations in Belgium and a major hub for local and regional bus transportation.The station features 350m-long platforms, 7 passenger tracks, 29 bus stops, taxi stands and “kiss and ride” stops, all fully covered beneath its roofs.
Spanning 165m in length and 15 m high, the Gallery is undoubtedly the centrepiece of the station. Its design showcases a rhythmic sequence of inclined triangular steel trusses and curved glass facades framed in wood, complemented by Belgian blue limestone flooring. The pairing creates an inviting and intimate setting.
The spacious, well-lit Gallery offers seamless access to all platforms via stairs, escalators and large elevators (two per platform). It features a variety of retail services designed to meet the needs and comfort of passengers, along with a combined travel centre, jointly operated by the SNCB and the TEC (public bus operator).
The Gallery nods to the legacy of the Galerie de la Reine in Brussels, aiming to blend modern transport with cultural and commercial vitality, creating a dynamic meeting point that honors the country’s rich heritage.
The central Gallery is fully enclosed and insulated, ensuring a comfortable temperature during the colder months. The skylight at the apex of the roof is operable and allows for natural ventilation in summer.
Urban space and Landscaping
Prior to the intervention, Place Leopold —located between the station and the old town—was dominated by intersecting roads and a bus station. With the reorganisation of the traffic, Place Leopold is transformed into a pedestrian zone, serving as a vibrant space for various public events.The station is now easily accessible from the heart of Mons, with no need to cross any streets. To the north, the Place de Congrès —a spacious square marked by its greenery—forms the backbone of the developing Grand Prés district. The SNCB has already begun clearing up neighbouring areas to enable further urban development on the far side of the tracks.
Underground Parking and office space
The parking spaces have been carefully designed, incorporating high-quality lighting and optimized layouts to ensure smooth traffic flow, long-term functionality and safety. Beyond function, they incorporate thoughtful design elements, ensuring they’re both pleasant and visually engaging.The South Parking is situated beneath the bus station, offering direct access to both the railway station and the city. It provides close to 500 car parking spaces along with sheltered and secured bike parking near the station.
Adjacent to the parking, a series of staff facilities, including back-of-house spaces, training rooms and break rooms are grouped in between small courtyards.
The North Parking is linked to the vertical transportation of the station and is offset to the east—near the Mons Exhibition Centre and the Congress Centre. It accommodates over 350 cars and a 200-unit bike parking facility adjacent to the station. To the west, permanent and flexible SNCB office spaces are aligned along a lowered courtyard. The configuration is complemented by a 400m2 unit for a childcare facility.
Accessibility
The project and its surroundings have been designed to ensure independent travel for all passengers, making the station fully accessible to both able-bodied and disabled individuals.The station is equipped with 12 elevators that provide access to the Gallery, platform and parking levels. Raised platforms enable barrier-free boarding of the trains. A state-of-the-art audio system broadcasts public addresses and voice alarms. Contrasting tactile paving guide the visually impaired across the squares and throughout the station.
Dedicated, gently sloped bike ramps provide easy access to the covered bike parking facilities on both sides of the station. All elevators are spacious enough to accommodate bicycles.
Additional features and key figures of the project:
● Over 2.100m2 of retail space, including 1500m2 in the Gallery
● 3500m2 of office space for SNCB, Infrabel and TEC
● Over 12.000 m2 of landscaped areas: featuring thousands of shrubs and 200 trees.
● The operable skylight provides natural ventilation for the central gallery during the summer and serves as smoke exhaust in the unlikely event of fire.About Santiago Calatrava
Born in the Spanish City of Valencia, Santiago Calatrava is an architect, civil engineer, painter and sculptor. After earning his degree in Civil Engineering from the Federal Institute of Technology in Zurich, he opened his first office in Zurich in 1981, where he maintains his firm’s headquarters. He also has offices in New York and Dubai. His recent projects include the Cosenza Bridge in Italy, World Trade Center Transportation Hub in New York, the UAE Pavilion for the Expo 2020 in Dubai and a new commercial office building at the Stadelhofen Railway Station in Zurich, which will include parking for 800 bicycles.
サンティアゴ・カラトラバ 公式サイト
https://calatrava.com/projects/gare-de-mons-mons.html