中国・中衛市の砂漠に建つ、〈ギャラクシーキャンプ・サービスセンター(Service Center of the Galaxy Camp in the Zhongwei Desert)〉は、砂に埋もれた宝箱をコンセプトとしたアイコニックな建築です。
砂漠が秘めている歴史的な物語のメタファーという意匠的なロジックだけでなく、二重屋根や外皮のパンチング加工によりエネルギー消費を抑えたサステナブルな建築でもあります。
建築の意匠性と環境配慮の両立を目指す中国の建築事務所3andwich Designが設計しました。
(以下、3andwich Designから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
近年、中衛市の沙坡頭(さはとう)観光地区の砂漠観光は盛り上がりを見せている。そんな中、新たに開発されたキャンプが〈ギャラクシーキャンプ〉である。
土地の主要な建物として、ケータリングや総合受付などのキャンプを支えるサービスを提供するだけでなく、キャンプ全体のシンボルとしての役割も担っている。
敷地の周辺には文化的・歴史的なバックグラウンドは見て取れない。
ここではどこまでも続くなだらかな砂漠が、最も直感的で重要な要素となっている。
よくよく観察してみると、砂漠はすべて異なるパターンで構成されていることに気が付く。風がつくるリズミカルな砂紋や砂塊、乾いた枝に小さな花をつけたたくましい砂漠の植物、砂漠を乗り越える虫の痕跡など、さまざまなものが見つかる。
ここから生まれる大きいものと小さいもの、同じものと異なるもの、生と死の比較は、私たちにインスピレーションを与えてくれた。
〈ギャラクシーキャンプ〉のコンセプトは「砂に埋もれた宝箱」である。中衛市は黄河と砂漠という特異な地理的条件と自然環境から、多くの遺構が残されている。
中衛市は秦の時代に中国に編入されて以来、西北側に向けた辺境要塞として重要な拠点となっていた。
また、元朝の初代皇帝チンギス・ハーンは、沙都(現在の沙坡頭)を経て、現在の中衛市を占領した。
唐の時代の有名な詩人、王維(おうい)の最も広く知られている詩「砂漠の中の孤独な煙はまっすぐに立ち上がり、黄河に沈む太陽は丸く落ちる」は、この場所の風景を表現しているとも言われている。
その長い歴史から砂漠の下にはどれだけの物語が埋もれており、どれだけ発見されるのを待っているのだろうか、と想像せずにはいられない。
砂漠に建つ建物は、砂漠にまつわるストーリーのように、神秘的ではかなく、穏やかで温かい、砂漠の気質にふさわしいものであるべきだと考えた。
私たちは、直線的かつ幾何学的な形態を建物の基本要素として選んだ。砂に埋もれた巨大な直方体の建築は、「失われた宝箱」という、砂漠の物語のメタファーである。
砂漠の中に沈み、見つかるのを待っている、物語の運び屋なのである。
土地利用の制限から、建物は南東から北西方向に向かって配置した。平面形状は二等辺三角形となっており、北西にあるテンガー砂漠に向かって開いている。
建物は、砂漠に埋もれた傾斜した箱のような形状であり、外壁はパンチングされた錆びた鉄板で覆われている。北西側には透明な素材を用いることで、内外における視線の交わりをつくり出した。
傾いた箱である外皮が内側の建物を守り、内部には水平な4つのブロックを互いにずらして積み重ねることで機能的な問題を解決している。
また、いくつかのブロックは外皮から飛び出すことで、外観に三角形の膨らみを形成している。
建物の入口は南東に位置し、敷地の西側に同時に設計された屋外ステージに面している。
建物本体は4階建てとなっており、1階はエントランスホール、レストラン、キッチン、2階は多機能ホールとカフェ、3階はVIPエリア、4階は機材室が主な機能となっている。
北西のファサードには半屋外の展望台がいくつか設置されており、半屋外利用のニーズを満たすとともに、建物の形状を豊かにしている。
機能的なニーズに対応するため、室内空間は四角を基本とした形状とした。
外皮と内部空間を切り離した二重屋根は、砂漠地帯の気候に適応するためでもある。
これにより、砂漠で最も対策すべきものである日差しと、最も必要な影と風を取り込むことができる。
砂漠の建物に1枚の布をかけるだけでも、直射日光を大きく和らげ、涼しい空間とすることができる。
錆びた鉄板で形成された屋根により太陽光を遮断して影をつくり、内部のボックスに太陽光が当たり室内の温度が上がるのを防ぐ。また、影がつくる温度差により発生する風が二重屋根の間の熱を奪い、夏場の室内エネルギー消費を抑え、空間の快適性を向上させる。
風と影を取り入れた半屋外のプラットフォームがいくつかあり、利用者はそこで昼寝をしたり、砂漠の風景を楽しんだりすることができる。
錆びた鉄板に施されたパンチングデザインは、風の通り道をつくり、ドラマチックな光と影の効果を形成し、半屋外空間にロマンチックな雰囲気も添えている。
実はこのプロジェクトには反省点がある。例えば、砂漠の風や砂によるランニングコストの増加への配慮が不十分であった。
屋根をパンチングプレートにしたことで、半屋外空間に砂が入り込み、清掃の手間が増えてしまった。
こうした反省点もあるが、〈ギャラクシーキャンプ〉は設計チームの考える「建築と自然」の関係についての考えが現れたプロジェクトとなった。
私たちは常に、人工物と環境との関係に注意を払ったデザインとしながらも、単に自然の形を模倣したり、建物を隠すような真似はしたくない。むしろ建物に一定の意味を持たせることで、人工物を介した自然との対話を実現できるのではないかと考えている。
一方で、敷地の自然条件や気候的な特性にも対応し、環境と最大限に調和するような設計も行っている。
今回のプロジェクトであれば、二重屋根としたことにより室内への熱放射の影響を軽減し、エネルギー消費を少なくしている。
また、鉄骨や鋼板などの加工材を使用することで、コンクリートの使用量を最小限に抑え、リサイクル性を実現し、砂漠の環境への影響を低減している。
建築の形態と環境への配慮は相反するものではない。両者を織り交ぜながら、見栄えのある健康的な建物をつくりたいと考えている。
以下、3andwich Designのリリース(英文)です。
Treasure Box in the Desert
Service Center of the Desert Galaxy Camp in ZhongweiProject information
Project name: Service Center of the Galaxy Camp in the Zhongwei Desert
Location: Shapotou Touristic District, Zhongwei, Ningxia Hui Autonomous Region (NHAR), China
Client: Shapotou Tourism Co., Ltd.
Architectural design: 3andwich Design
Principal architects: He Wei, Chen Long
Design team: Li Qiushi, Cao Shiqing, Zhao Xinze
Construction drawings: Zhicheng Jianke Design Co., Ltd.
Construction drawings team:
Architecture: Zhao Yanmei
Structure: Li Wei,Jin Hua
Water supply and drainage: Yan Yuxiao
HVAC: Zhang Min
Electrical engineering: Lu Yao, Tian Kai
Building area: 2600sqm
Design time: Mar. 2018 – Mar. 2019
Completion time: May 2021
Photography: Jin WeiqiSite and background: Somewhere in the Tengger Desert
The project is located in the Shapotou Touristic District in Zhongwei City, Ningxia Hui Autonomous Region (NHAR), China, which is a sand sea about 2km away from the desert reserve. In recent years, desert tourism in Zhongwei is in the ascendant, and the Desert Galaxy Camp is a newly developed camp. As the main building of the site, the project not only provides supporting services for the camp, such as catering and comprehensive reception, but also serves as the symbol of the whole camp.There is no cultural landscape or historical context around the site. Here, the desert is the most intuitive and significant element, where the rolling sand dunes stretch into the distance. When the weather is good, the mountains in the north are clear to see. Observed carefully, the desert is not all of the same pattern, but with the rhythmic sand ripples formed by wind blow, sand masses formed for unknown reasons, tenacious desert plants with small light yellow flowers on their dry branches, traces of desert beetles climbing over sand dunes, and so on.
These comparisons between big and small, same and different, life and death give architects insight.
Architectural concept: a treasure box half buried under yellow sand
At the beginning of the design work, through access to information, the architect found that Zhongwei had been an important post in the northwest frontier fortress since it was incorporated into the territory of China in the Qin Dynasty. Although Zhongwei was not directly on the ancient Silk Road and was not as important as the City of Yinchuan, it also left many deeds because of its unique geographical location and natural environment – the Yellow River and the desert. For example, Gengiz Khan, the first emperor of the Yuan Dynasty, passed through Shatuo (now Shapotou) to Jiudu Ferry of the Yellow River and captured Yingli County (formerly Zhongwei County). The famous Tang Dynasty poet Wang Wei’s most well-known verses, “The lonely smoke in the desert rises straight, and the setting sun over the Yellow River falls round.”, is also said to describe the scenery here. The long history can’t help but make people imagine how many stories are still buried under the desert, waiting for people to discover.For a building in the desert, the architect hopes that it conforms to the temperament of the desert accordingly – mysterious, impermanent, calm and warm, just like so many stories about the desert. The architect chooses straight lines and geometric forms as the basic elements of the building, simulating a huge rectangular solid half buried in the yellow sand, and endows it with a narrative metaphor – the lost treasure box. A story carrier that is submerged in the desert and waiting to be found.
Layout and space: the exterior and interior separated, and the odd and right corresponding
Due to the limitation of land use, the building is arranged along the northwest-southeast direction. The general plane is an isosceles triangle with the bottom facing the Tengger Desert in the northwest. The building is shaped like an inclined box half buried in the desert. Its skin is covered by perforated rusted steel plate. Opened in its northwest side, transparent materials are used to form the communication of indoor and outdoor lines of sight.The functional space in the building is the main body of the treasure box. The architect solves the functional problem through the stacking and dislocation of four horizontal blocks. The outer skin of the building is an oblique rectangular tube inserted into the ground, with four faces exposed to the ground, forming a “package” of the building’s functional space. The two systems form a strong interleaving between the blocks and the facades: some blocks will be inserted outside the inclined surface to form a triangular “bulge”. In some positions, there will be gaps between the inclined plane and the main body, forming a number of sheltered semi outdoor activity spaces, providing users with different experiences.
The entrance of the building is located in the southeast, facing the outdoor stage designed at the same time in the west of the site far away. The main body of the building has four floors. The main functions of the first floor are entrance hall, restaurant, kitchen and logistics, the second floor is multi-functional hall and cafe, the third floor is VIP area, and the fourth floor is equipment room. Several semi outdoor viewing platforms are set on the northwest facade, which not only meets the needs of semi outdoor use, but also enriches the shape of the building. The indoor space layout is basically square, which well meets the functional requirements.
Double roofs: light, shadow and wind formed by gaps
The “disconnection” between the architectural shape and the internal space is the intention of the architect. This treatment gives the building a double roof, which responds to the climatic characteristics of the desert area. Because the most indispensable thing in the desert is sunshine, while the most needed things are wind and shadow.According to local people, it is best to have a “cover” for desert buildings. Even if only a piece of cloth propped up over the main body will greatly alleviate the direct sunlight and form a cool microclimate. The first roof formed by rusted steel plate is this cover. It blocks the sunlight and forms a shadow to prevent the sun from directly shining on the second roof and resulting in excessive indoor temperature. The temperature difference caused by the shadow (between the direct sunlight area and the shadow area) also generates wind, which further takes away the heat between the double roofs, reduces the indoor energy consumption in summer and improves the comfort of the space.
There are also several semi outdoor platforms corresponding to the wind and shadow, where users can take a nap and enjoy the scenery of the desert. The perforated design on the rusted steel plate is conducive to the passage of the wind, and forms a dramatic light and shadow effect, which also adds a romantic atmosphere to the semi outdoor space.
Conclusion and reflection: to make a good-looking and healthy building
Admittedly, this project still has some regrets: for example, due to the change of site size, the building has to reduce the volume based on the original design, and the form has also been adjusted. For another example, insufficient consideration is given to the increase of operation cost caused by wind and sand in the desert. The design of perforated plate of the platforms and roofs enables the sand to enter the semi outdoor space, which brings additional cleaning work.But in general, this is an interesting project and another attempt by the design team on the relationship between architecture and nature. The design pays attention to the relationship between artifacts and the environment, but does not want to simply imitate the natural form or pretend to hide the building in a low-key. Instead, it gives the building a certain meaning with a generous attitude and uses artifacts to talk with nature, so that the two can live in peace. On the other hand, the design also responds to the natural conditions and climatic characteristics of the site, so as to get along with the environment to the greatest extent. For example, the treatment of double roofs reduces the impact of thermal radiation on the room and thus lessens energy consumption. Also, the use of fabricated materials such as steel structure and corroded steel plate can minimize the use of concrete, realize recycling to a certain extent, and decrease the impact on the desert environment. In fact, architectural form and environmental friendliness are not contradictory. The architect hopes to weave the two together to create a good-looking and healthy building.
「Reception Center of the Desert Galaxy Camp in Zhongwei」3andwich Design 公式サイト