CULTURE

知識の集積を象るインドの白いピラミッド

リサイクル大理石が包む、学びのプロセスを空間化したジャイナ教の複合施設〈ラージ・サバーグル〉

CULTURE2025.02.03

© RoryGardiner

© RoryGardiner

インド・グジャラート州ダランプールに位置する〈ラージ・サバーグル(Raj Sabhagruh)〉は、地上階の講堂から、2階の博物館での体験学習、3階の教室での深い学習、最上階の瞑想ホールでの内省へと進んでいく学習シークエンスを生み出す、ジャイナ教の複合施設です。

45度回転しながら積み重ねられた13の部屋が積み重なる、悟りに近づくための知識の集積を象徴するピラミッド状の建築となっています。ロンドン、ムンバイ、シンガポールに拠点を置く設計事務所 セリエ・アーキテクツ(Serie Architects)が設計しました。

注目ポイント

  • 交差するアーチが支える直径56mの柱のない講堂
  • 80万個以上のリサイクル大理石レンガを使用した外壁
  • セリエ・アーキテクツの「無駄のない建築アプローチ」を体現する建築

(以下、Serie Architectsから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

© RoryGardiner

〈ラージ・サバーグル〉は、ジャイナ教寺院の建築様式を再解釈した、インドのダランプールに建つ5,000席の講堂である。

新しい16,000m²の講演と瞑想のためのホールは、グジャラート州ダランプールに位置する100ヘクタールのシュリマド・ラージチャンドラ・アシュラムの中心的な建物となっている。

© RoryGardiner

5,000人を収容可能な講堂は、4つの緩やかに湾曲したアーチ状の壁をもつ、柱のない直径56mの円筒形の空間となっている。

この宗教施設には、300人収容可能な高さ20mの瞑想ホール、敬愛されるジャイナ教の聖人シュリマド・ラージチャンドラの生涯を称える1,000m²の博物館、貴重なジャイナ教の文献や写本が収蔵された図書館、精神修養のための教室なども備えられている。

© RoryGardiner

カーブする壁とリサイクルした大理石レンガを使用した無駄のない建築

建物の構造は、緩やかに湾曲した厚さ500mmの連結式の耐力壁が特徴であり、これはセリエ・アーキテクツによる無駄のない建築アプローチの一例である。

外壁は、ラージャスターン州のマクラーナ近郊で調達した廃棄された大理石の端材から手作業で切り出した、80万個以上の大理石レンガで覆われている。廃棄された大理石を利用することで、セリエ・アーキテクツのデザインにおける無駄のない建築アプローチが強化され、建設コストも削減した。

© RoryGardiner

2012年の国際招待コンペティションでセリエ・アーキテクツが勝利した〈ラージ・サバーグル〉のデザインは、伝説の寺院であるジャイナ教のサマヴァサーラン(Samavasaran)から着想を得ている。

この寺院は、信者たちが悟りに近づくための知識の集積を象徴しており、この概念はジャイナ教のすべての寺院で具現化されている。

© RoryGardiner

© RoryGardiner

ピラミッド状に積み重なる真っ白な建築

セリエ・アーキテクツの設計は、45度回転しながら積み重ねられた13の部屋で構成されており、この回転しながら積み重ねられた構造により、薄く緩やかに湾曲したコンクリートの壁で構成された構造が生み出されている。

この薄い壁には、自然光を取り入れるための穴が開けられている。この無駄のない建築は、構造と空間を定義するファサードを組み合わせたもので、建物全体で使用する材料を削減することを目的としている。

プログラムは、地上階の講堂から、2階の博物館での体験学習、3階の教室での深い学習、そして最上階の瞑想ホールでの内省へと、上に向かって進んでいく。

© RoryGardiner

交差するアーチが支える柱のない講堂

地上階には、5,000人収容の円形講堂が計画の中心に据えられており、8つの入口が放射状に配置された大きな回廊式ホワイエからアクセスすることができる。

4つの曲線を描く交差したコンクリートアーチが、直径54m、高さ20mの柱のない内部空間をつくり出している。アーチが交差する部分に形成された正方形は、講堂の上に位置する瞑想ホールの構造的な座席となっている。

© RoryGardiner

同心円状に配置された木製の音響反射板が、天井の中心から放射状に広がっている。これは、古代のジャイナ教寺院の主要な集会所であるマハー・マンダパ(Maha-mandapa)の天井に見られる、複雑に彫刻された丸天井の放射状のパターンを想起させる。

グル(導師)のためのステージが置かれた東側のホールは、聴衆をグルに近づけ、親密な対話と指導を可能にする。吊り下げ式のバルコニーはステージをはっきりと見渡せるようにし、平らな講堂の床は、さまざまなプログラムやイベントが展開できるフレキシブルなスペースを実現している。

© RoryGardiner

深い思索へと導く瞑想ホール

観客席の上に位置する、20mの高さをほこる300席の瞑想ホールは、大理石の表面に1000個以上の光るピンが刻み込まれており、遠く離れた場所からも見えるように設計されている。

ホールの内部では、光り輝く白い音響パネルの列が徐々に回転し、人々の視線と意識を上方へと導き、深い思索へと誘う。

© RoryGardiner

建物は広大な台座の上に建てられており、その中心から放射状に広がる広大な広場は、北側にある大食堂、西側にある5000人収容の野外円形劇場、南側にあるジャイナ教寺院とつながっている。

広場は、夏の日差しを反射する涼しげな同心円状の白大理石で舗装されており、日陰をつくるイチジクの木が並んでいる。この広場では、何千人もの信者や訪問者が、食事や休憩の時間をはさみながら、講話、学習、瞑想といった日課をこなすために建物から建物へと移動し、社会生活が繰り広げられる。

 

以下、Serie Architectsのリリース(英文)です。

Serie Architects reinterprets the architecture of Jain Temples for a 5,000-seat Raj Sabhagruh discourse hall in Dharampur, India.
  • The 16,000-square-metre new discourse and meditation hall is the centrepiece building in the 100-ha Shrimad Rajchandra Ashram, Dharampur, Gujarat.
  • The 5,000 seater discourse hall is a 56m column-free drum with four gently curved arch walls.
  • The religious building also holds a 20-meter tall, 300-seater meditation hall; a museum which celebrates the life of Shrimad Rajchandra, a revered Jain saint; a library containing rare Jain texts and manuscripts; and classrooms for spiritual instruction.
  • The structure of the building features gently curving, 500mm thick interlocking stacked sheer walls, an example of Serie’s approach to lean architecture.
  • The exterior face of the sheer walls is clad with over 800,000 hand-cut marble bricks salvaged from discarded marble off-cuts, sourced from nearby Makrana, Rajasthan.
  • A large public plaza, articulated in concentric rings of white marble slabs radiates from the Raj Sabhagruh.
London, Mumbai, 09 December 2024, Serie Architects has completed the much-anticipated Rajsabahgruh, the centrepiece building in the 100-ha masterplan development for the Shrimad Rajchandra Ashram, Dharampur, Gujarat, India.
The Raj Sabhagruh is an ambitious complex, housing a 5,000-seater auditorium, classrooms, discourse rooms, a 1,000-square-meter museum, a gift shop and a 300-seater meditation hall, stacked within a 40-meter-tall building at the apex of a crescent-shaped 60-meter hillock.
Awarded to Serie Architects in 2012 through an international invitational competition, the design of Raj Sabhgruh draws its ideas from the Jain Samavasaran, a fabled temple, composed of a tapering ascension of platforms, housing humans, animals and demi-gods in divine communion with a ‘Tirthankara’, an enlightened being, seated at the apex of this formation. This mythical building represents the aggregation of knowledge—through discourse and learning—as building blocks, to bring devotees ever closer to enlightenment. This concept is reified in all Jain temples, where the aggregation of self-similar elements creates lofty shikaras—curved, pyramid-like forms that cap the sanctum sanctorium at the heart of the temple and appear to reach for the sky. Serie’s design consists of 13 stacked rooms, rotated 45 degrees as they stack upwards. This rotational stacking gives rise to an interlocking sheer wall structure made up of thin, gently curved concrete sheer walls, perforated to let in natural light. This lean architecture, combining structure as façade and space definers, aims to reduce the material used for the entire building. Programmatically, one ascends upwards from spaces of the discourse hall at the ground level, to experiential learning within the museum at the second level, deep study within classrooms at the third and finally to introspection within the meditation hall at the apex tier. A journey from speech to silence.
A circular 5,000-seater auditorium anchors the plan at the ground level, accessed by a large circumambulating foyer with an array of 8 entrances radially placed at the cardinal and intermediate directions. Four curving and intersecting concrete arches span across the 54-meter diameter and 20-meter-tall concrete drum to create a column-free interior. The resultant square formed at the intersection of the arches forms the structural seat of the meditation hall placed above the auditorium.
An array of concentric, timber, acoustic baffles radiate outward from the centre of the drum ceiling, recalling the radial patterns of the intricately carved sky-domes found within the ceilings of the Maha-mandapa, the primary gathering halls of ancient Jain temples. The circular auditorium with the stage for the Guru, placed within its eastern quadrant draws the audience close to him in intimate dialogue and instruction. A suspended balcony provides clear sight lines to the stage while a flat auditorium floor allows for a flexible space where various programs and events can unfold.
The 300-seater meditation hall, placed above the auditorium rises 20 meters to cap the building composition as a glowing lantern, with over 1000 glowing pins of light etched into its marbled surface, visible afar from the streets of Dharampur. Necessitated as a completely dark interior, a double structure of space frames holds up the exterior volume and interior space independently. An array of glowing, white acoustic panels rotates gradually within the interior of the hall, drawing the eye and mind upwards to deep contemplation.
The exterior concrete sheer walls are clad in 50mm thick, hand-chiseled, rough-cut Makrana white marble bricks. These bricks, salvaged from discarded marble slabs, are deliberately small to accommodate the curvature of the sheer walls, adding a fine texture to the facade. Utilizing discarded marble enhances the lean architectural approach of Serie’s design and reduces construction costs. Over 800,000 bricks were hand-laid over the 36 faces of the building’s volumes over two years, reflecting the same materiality as the monolithic trabeated structure of the Jain temple completed a few years prior to the Raj Sabhagruh. The rough cuts expose the crystalline structure of the marble, which refracts and disperses light in numerous luminous tones and hues across the building’s surfaces, changing with the sun’s movement throughout the day. Deep-set circular windows bring daylight deep into the interior, adding a layer of visual depth and animating the monolithic form.
Christopher Lee and Kapil Gupta, Principals at Serie Architects, explain, “We worked very closely with Ashram and the Pujya Gurudevshri Rakeshji, listening to their needs and aspirations, responding with architectural ideas, and discursively refining them over a two-year long design period. We tested several iterations exploring typologies of sacred form. There was a deep desire to find an architecture that was contemporary, memorable and timeless, that could serve as a signifier for a young, growing Ashram”.
The architecture that emerges can accommodate a wide range of uses and continues to evolve with the spiritual mission it serves. It acts as a backdrop where Ashram life can unfold, anchoring it as a place for the acquisition of knowledge and inner spiritual experience.
The building sits on an expansive plinth, a large plaza radiating outwards from its centre, connecting it to a large dining hall to the north, a 5000-seater open-air amphitheatre to the west and the Jain temple to the south. The plaza is laid out in cool, concentric white marble rings that reflect away the heat of the summer sun and is dotted with rows of shade-giving ficus trees. The plaza enables the social life of the Ashram to unfold over it, as thousands of devotees and visitors move from building to building through their daily rhythms of discourse, study and meditation, punctuated by meals and sessions of rest. The gardens that are laid out to the West of the building, on either side of the amphitheatre, were designed by local landscape architects, Ficus Design and contain a sacred grove of 108 ancient species of sacred trees that cascade down the slopes of the hill. Shaded pathways through the grove allow residents to move between their homes and plazas.
Project Details
Location: Dharampur, India
Client: Shrimad Rajchandra Mission, Dharampur
Master plan & Design Architect: Serie Architects
Structural Design: Lera
Auditorium Consultant: RMM Designs
MEP Consultant: Arkk Consulting
Acoustical Consultant: Andy Munroe
Lighting Consultant:Clarity
Drawing Manager: Gleeds
About Serie Architects
Serie Architects, co-founded by Christopher Lee and Kapil Gupta, is an international practice based in London, Mumbai and Singapore. Serie has gained a reputation for designing distinctive buildings in the public realm, with a special focus on cultural, civic and educational buildings.
The work of Serie is underpinned by the exploration of the problem of type and the city, with particular emphasis on the renewed relevance of typological reasoning. The practice’s distinctive and contextual designs have been recognized through many prestigious awards, including the President’s Design Award Singapore 2023, The International Highrise Award 2022/23, Domus 50 Best Architecture Firms 2022, World Architecture Festival Best Mixed-use Building Award 2019, Blueprint Award 2019, BD Young Architect of the Year Award, Architectural Record Design Vanguard and the Leading European Architects Review’s 10 visionary architects for the new decade. He is currently working on a string of high-profile, civic, cultural and campus research buildings, including the Singapore Science Park Cluster 1, and two tall buildings in Earls Court, London. He has completed the new Singapore State Courts, Shrimad Rajchandra Ashram, Sentosa Sensoryscape, Net Zero Energy School of Design & Environment 4, National University of Singapore, Housing & Development Board’s Oasis Terraces, Singapore, and the Jameel Art Centre, Dubai.
For further information: http://www.serie.co.uk/ 
About Shrimad Rajchandra Mission
The Dharampur Ashram is the global headquarters of the Shrimad Rajchandra Mission, dedicated to fostering the spiritual teachings of Shirmad Rajchandra, a late 19th Century, Jain ascetic, scholar and reformer.  Led by a dynamic leader, Pujya Gurudevshi Rakeshbhai, ‘the Ashram is a spiritual movement for inner transformation through wisdom, meditation and selfless service’. The masterplan accommodates over 10,000 permanent residents and over 250,000 visitors annually, drawn here to partake of not only its serene and verdant surroundings but also a multitude of programs, activities and experiences centred around spiritual discourse, wellness and contemplation.

 

Serie Architects 公式サイト
https://www.serie.co.uk/projects/847/shrimand-rajchandra-ashram-satsang-hall

 

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶

インド 関連記事

CULTURE2024.08.21

地形に溶け込むアーティスト・イン・レジデンス

インドの広大な敷地に設計された有機的な建築〈ハンピ・アート・ラボ〉
CULTURE2025.01.09

シェル構造の土建築が生み出すワイルドな生活体験

自然素材や廃材を活用した 持続可能なインドの住宅〈Into the wild〉
CULTURE2024.04.19

土の壁と「おもちゃ」が支える住空間

近所の子供がいつでも古いおもちゃに触れられる〈TOY STOREY〉
CULTURE2024.07.10

多様な活動を受け入れるインドの学習・文化センター

誰もが学べる場を提供する第3の場所〈サード・スペース〉

RECOMMENDED ARTICLE

  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • リサイクル大理石が包む、知識の集積を象るインドの白いピラミッド〈ラージ・サバーグル〉セリエ・アーキテクツ
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ