CULTURE

集成材の木製トラスが実現する大架構

現代的な空間から公園、歴史的建造物まで まちを体感する歩行者専用通路〈ハイライン – モイニハン・コネクター〉

CULTURE2023.06.30
〈ハイライン – モイニハン・コネクター(High Line – Moynihan Connector )〉

©︎ Andrew Frasz / courtesy of the High Line

〈ハイライン – モイニハン・コネクター(High Line – Moynihan Connector )〉は、グルーラム集成材のトラスで構成された「ティンバー・ブリッジ」と、木々が立ち並ぶ「ウッドランド・ブリッジ」で構成された、歩行者専用の通路です。

現代的な空間と緑豊かな公園、歴史的な建造物が立ち並ぶ地域までをシームレスにつなげた、ニューヨークのミッドタウン・ウエストというまちを体感できる公共空間となっています。

80年以上にわたり、業界や分野を飛び越えたさまざまな学際的なプロジェクトを手がける建築事務所 スキッドモア・オーウィングズ・アンド・メリル(Skidmore, Owings & Merrill、以下SOMと表記)とジェームズ・コーナー・フィールド・オペレーションズ(​​James Corner Field Operations)が設計しました。

(以下、SOMから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈ハイライン – モイニハン・コネクター(High Line – Moynihan Connector )〉

©︎ Andrew Frasz / courtesy of the High Line

〈ハイライン – モイニハン・コネクター〉は、より安全で楽しい歩行者空間を実現し、人々を交通機関につなげ、近隣の公共オープンスペースやその他のコミュニティ施設をシームレスにつなげる。これは、このプロジェクトを主導する、エンパイア・ステート・デベロップメント社、ブルックフィールド・プロパティーズ社、フレンズ・オブ・ハイ・ラインズが掲げる長期ビジョンの一部である。

SOMによるアダプティブリユースプロジェクト〈モイニハン・トレインホール〉や、マンハッタン・ウェストやハドソン・ヤードといった再開発事業など、ニューヨークのミッドタウン・ウエストは、ここ10年にわたり進化を遂げている。

その最新章である〈ハイライン – モイニハン・コネクター〉は、ニューヨークにおける重要な公共スペースと歩行者専用通路であるハイラインと一連の市民スペースを結びつけ、この地域を新たな複合型の目的地とするプロジェクトである。

歴史ある駅の失われた姿を取り戻すリノベーション、SOMが設計したニューヨークのペン・ステーションの拡張計画〈モイニハン・トレインホール〉アメリカ

〈ハイライン – モイニハン・コネクター(High Line – Moynihan Connector )〉

©︎ Andrew Frasz / courtesy of the High Line

〈ハイライン – モイニハン・コネクター(High Line – Moynihan Connector )〉

©︎ Jonathan Morefield / Field Condition

SOMとジェームズ・コーナー・フィールド・オペレーションズが設計した〈ハイライン – モイニハン・コネクター〉は、ダイアー・アベニューとウェスト35thストリートの上を走る2本の橋で構成されている。

コネクターは、〈モイニハン・トレインホール〉からハドソン・ヤード、ハイラインからウェスト・ヴィレッジへと連なる歩行者専用通路のリンクを形成する。それぞれへのシームレスなアクセスが可能なため、ミッドタウン・ウエストの現代的な空間からハイラインの緑豊かな公園と歴史的建造物までの都市の旅を演出する、高架の600フィート(約182.9m)の線型公園を形成している。

〈ハイライン – モイニハン・コネクター(High Line – Moynihan Connector )〉

©︎ Jonathan Morefield / Field Condition

集成材のトラスによる 柱いらずの大架構

全長260フィート(約79.2m)のティンバー・ブリッジは、持続可能な方法で調達された木材によるグールラム集成材のウォーレントラスで構成されており、車の交通から守られた魅力的な空間を提供している。

再生可能な材料を最大限に利用したこの構造ソリューションにより、地面との接続を最小限に抑え、既存の道路はそのまま残すことが可能となった。

〈ハイライン – モイニハン・コネクター(High Line – Moynihan Connector )〉

©︎ Jonathan Morefield / Field Condition

土の深さを確保した 木々の立ち並ぶ高架橋

ウッドランド・ブリッジは、長さ340フィート(約103.6m)の木々が立ち並ぶ通路であり、ハイラインの没入感のある景観を提供している。

構造体に組み込まれた深く連続した土層は、大木を支え、鳥や虫といった在来の花粉媒介者のための緑豊かな景観に成長し、木陰を提供し、歩行者を車の交通から守る。この橋は、露出した柱と角度のついたブラケットアームにより土の深さを確保している。

それぞれの敷地とそのコンテクストに呼応した体験を提供する2つの橋は、ユニークな建築的・構造的表現と、風化したスチールのデッキとブロンズの手すりという温かみのある素材パレットによって統一されている。

〈ハイライン – モイニハン・コネクター(High Line – Moynihan Connector )〉

©︎ Jonathan Morefield / Field Condition

〈ハイライン – モイニハン・コネクター(High Line – Moynihan Connector )〉

©︎ Jonathan Morefield / Field Condition

以下、SOMのリリース(英文)です。

High Line – Moynihan Connector
Project Narrative
June 2023

Client: Empire State Development, Brookfield Properties, Friends of the High Line
Design: Skidmore, Owings & Merrill and James Corner Field Operations
Design Structural Engineer: Skidmore, Owings & Merrill
Lighting: Tillotson Design Associates
Structural Engineer: Thornton Tomasetti
MEP & Civil Engineer: WSP
Traffic / Mobility Engineer: Buro Happold
Design-Build Contractor: Turner Construction

The High Line – Moynihan Connector—led by Empire State Development, Brookfield Properties, and Friends of the High Line—is part of a long-standing vision to create safer, more enjoyable pedestrian access, connect people to transit, and seamlessly link public open spaces and other community assets in the neighborhood. As the latest chapter in the decade-long evolution of Midtown West in New York City, including the redevelopment of Penn Station, the adaptive reuse of the Farley Building into Moynihan Train Hall with offices above, and the creation of Manhattan West and Hudson Yards, the neighborhood has emerged as a new mixed-use destination knit together by a series of civic spaces that will now be connected to the High Line—one of the most important public spaces and pedestrian paths in New York City.

Designed by Skidmore, Owings & Merrill and James Corner Field Operations, the Connector is composed of two bridges running above Dyer Avenue and West 30th Street. The Connector forms the final link in a chain of pedestrian pathways from Penn Station to Hudson Yards and the High Line to the West Village. The seamless, fully accessible Connector takes the form of an elevated, 600-foot linear park that creates an episodic urban journey from the contemporary spaces of Midtown West to the verdant gardens and historic structure of the High Line.

Upon exiting Moynihan Train Hall, visitors and commuters cross Ninth Avenue and enter Brookfield Properties’ Manhattan West and its 2.6-acre public plaza, which then leads to the Timber Bridge, a dramatic truss structure that runs the length of Dyer Avenue. They then turn 90 degrees to enter the tree-lined Woodland Bridge along 30th Street, which leads directly to the High Line Spur.

The 260-foot-long Timber Bridge, a glulam Warren truss made from sustainably sourced wood, offers an inviting space protected from the traffic emerging from the Lincoln Tunnel. This structural solution requires minimal connections to the ground, allowing the existing roads to remain undisturbed and maximizing the use of renewable materials. The Woodland Bridge, a 340-foot-long diagonal path lined with trees, introduces the immersive landscape of the High Line. Deep and continuous soil beds built into the structure support large trees characteristic of an Eastern Deciduous Forest that will grow into a lush landscape for birds and native pollinators, provide shade, and shield pedestrians from the traffic below. This container is supported on architecturally exposed weathered columns and angled bracket arms that vary dynamically to reflect the different soil depths along the diagonal pathway.

The two bridges have their own architectural and structural expression and human experience that respond to the site and context, and are aesthetically united by a warm material palette of weathered steel decking and bronze handrails, which guide pedestrians between the structures. The planting on the Woodland Bridge shifts from high to low to create a varied experience as visitors move from east to west and west to east. The dynamic landscape allows pedestrians to see the timber structure rise over the diagonal pathway and creates a visual link to the trees from Magnolia Court in Manhattan West Plaza. This solution establishes a distinctive sense of place and guides pedestrians to their destinations on both sides of the Connector.

The Connector is the fourth major SOM project in the neighborhood’s evolution. Between the design of Moynihan Train Hall, the restoration of Farley building, its transformation to tech office space and the 1000-foot-tall mixed-use 35 Hudson Yards, and both the design and master plan for the 7-million-square-foot, mixed-use Manhattan West, SOM has played an essential role in reimagining a former industrial area into a vibrant destination.

Similarly, design partner James Corner Field Operations continues their legacy of transformative public realm projects in the area, including the design of the High Line, the public spaces at Manhattan West, and Hudson River Park’s Gansevoort Peninsula. The creative design collaboration between SOM and Field Operations–under the leadership of Empire State Development, Brookfield Properties, and Friends of the High Line–led to the Connector’s strikingly original and unique character.

「High Line – Moynihan Connector」Skidmore, Owings & Merrill 公式サイト

https://www.som.com/news/som-and-field-operations-design-for-the-high-line-moynihan-connector-opens/

 

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