CULTURE

プランターを組み込み自然をまとうファサード

外壁を分割したコンクリート・モジュールと天然赤砂岩のフィンで構成されたコワーキングスペース〈S Nine〉

CULTURE2023.09.25

©︎ Hemant Patil

インド西部の都市プネーに建つ〈S Nine〉は、プランターを組み込んだ外皮に包まれたコワーキングスペースです。プランターは内部から植物に触れることで自然とつながるためのものでもあり、陽の光を拡散する装置でもあります。

外皮は、外壁を分割したコンクリート・モジュールと、その内側に手作業で設置する厚さ25mmの天然赤砂岩のフィンによって構成されています。プネーを拠点に活動する設計事務所 PMAマドゥシャラ(PMA madhushala)が設計しました。

(以下、PMA madhushalaから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈S Nine〉

©︎ Hemant Patil

〈S Nine〉は、多機能なコワーキングスペースである。

ガラス張りの箱に収まった、利用者の願望や要求に応えることができない型にはまった建物を採用することで、開発の商業的な可能性を引き出そうとするデベロッパーがひしめく、インド西部の都市プネーの中心部に建っている。

©︎ Hemant Patil

このプロジェクトが目指すものは、周辺環境とエンドユーザーに対応した、繊細で多機能なデザインであること。そして時代を超越し、その土地で育まれた価値観から発展した、物理的にも文化的にもその土地に根ざした建築言語を有することである。

建築は呼吸するとともに変化し、季節やエンドユーザーの意思によって、その利用方法と表現の両方によって変容することができる、能動的な有機体として抽象化されている。

©︎ Hemant Patil

地域性の読み込みと、デザインの適応と革新

現在の状況において、ガラス張りの建物は、周囲や利用者にとって自然が欠落した退屈な環境となっている。

その昔、プネーのほとんどの建物には通りに突き出たプランターがあった。それは、バルコニーや窓といった内外が交わる空間において、自然とともにあるユニークな生活を描いていた。

〈S Nine〉

©︎ Hemant Patil

窓際に植物を置くことで、室内から植物に触れ、感触を確かめ、水を与えるというノスタルジーを演出し、利用者との結びつきをつくり出す。これらのプランターは内部環境に生命をもたらし、空間を利用する人の帰属意識を生み出していた。

この自然をまとう半透過性の外皮は、プランターであると同時に建物の遮光装置であるという2つの役割を果たし、外部の近隣環境は、プランターのある開口部によって生き生きとしたものとなっていた。

〈S Nine〉

©︎ Hemant Patil

プランターが組み込まれた自然をまとう外皮

気密性の高い全面ガラス張りの建物が世界的に普及しているが、インドのような国では居住者の期待や快適性を満たすことができないことが多い中、〈S Nine〉は、暑く乾燥した気候に適した、効率的で環境に配慮した外皮を提案する。

外壁には厚さ25mmの天然赤砂岩のスラブを使用し、格子状のプランターと開口部を形成することで、植生が建物の外皮の特徴的な一部となる。

〈S Nine〉

©︎ Hemant Patil

外壁を分割するコンクリート・モジュールと、その中に手作業で設置する石造りのフィン

外壁は小さなコンクリート・モジュールに分割され、このコンクリート・モジュールのそれぞれに、プランター付きの縦長の石造りのフィンが有機的に配置されている。

石造りのフィンは現地で手作業でつくられるため、外壁をモジュール分割することは施工性の向上につながる。また、モジュール分割は立面にスケールの錯覚をもたらす。

〈S Nine〉

Process

石造りのフィンは、2本の垂直な金属部材により支持されており、ファサードのグリッドは建物の主な構造から独立しているため、パターンや構成の自由度が高い。

また、内部空間はフレキシブルかつさまざまな利用方法に対応できるよう、建物を支持する柱は外周沿いに配している。さらに、各階にサービス動線を設けることで、サービスの円滑化を図っている。

〈S Nine〉

©︎ Hemant Patil

〈S Nine〉

モジュールで可能にする変化

左右非対称のデザインとプランターの配置は、それだけで完成された視覚的パターンをつくり出し、さらに植物を配置することでその完成度を高めている。有機的に配置された赤い砂岩と葉の色が織り成す外壁は、見る者の目を和ませ、時間とともに自然に変化する皮膚のような役割を果たす。

コンクリートフレームは永久的な部材であり、プランター付きの石造りのフィンは取り外すことができるため、石造りの開口部は変更可能である。フィンを主要構造体から独立させることで、建物全体の建築表現を自由に変更することができるのである。

〈S Nine〉

©︎ Hemant Patil

©︎ Hemant Patil

自然素材を使用しつつ廃棄物を出さない天然石のフィン

巨大なガラスの外壁をつくる代わりに、吸水性、耐久性、強靭な構造、人工素材よりも長持ちする品質といった主な特徴から、インドの天然赤砂岩が外皮に選ばれた。石の大きさは無駄を最小限に抑えるように設計されており、石材の端材は駐車場の床や複層壁に利用されている。

モジュール設計により、プランターは各階から簡単にメンテナンスできるようになっている。建物の周囲に半透過性の外壁をつくり出すフィンは、1日の大半の時間において拡散した光を室内に取り込むことで、建物の全体的な熱上昇を抑える効果もある。

また、各プランターへの水と液肥は、重力式の給水システムにより供給される。

〈S Nine〉

地域の人々を取り込む循環性

外壁だけでなく、手すりや間仕切り壁も石造りとし、ハイテクな輸入システムを避け、地元の石工チームと現場で製作することで、サーキュラーエコノミーを育んでいる。

手すりは中心のステンレスの支柱を2枚の石材により挟み込んだものとなっており、トイレと貯蔵室の間仕切りには、厚さ20mmの玄武岩の石板が使われている。石材はそのまま仕上げ面となるため、スペースとコストを節約できる。

〈S Nine〉

©︎ Hemant Patil

さらに、エントランスロビーに置かれた彫刻 Deepstambhは、伝統工芸品を新しい時代へと発展させ、地域の職人たちに成長と活躍の場を提供するものである。

Deepstambhは、高さとともにサイズが小さくなる連結モジュールでつくられており、手作業での製作、運搬、現場での組み立てを容易にする。

〈S Nine〉

©︎ Hemant Patil

生命体としての建築

この敷地は、都市化の定義が誤って解釈された結果、急速に広がるガラスの箱の中にある。

自然を取り入れた建築とすることは、視覚的に楽しい建築環境をつくりながら人々を周囲と結びつける手段であり、〈S Nine〉は、緑豊かな都市地区をつくるための小さな一歩である。

〈S Nine〉

©︎ Hemant Patil

〈S Nine〉

©︎ Hemant Patil

〈S Nine〉

〈S Nine〉

〈S Nine〉

〈S Nine〉

以下、PMA madhushalaのリリース(英文)です。

S NINE is a multifunctional co working space in the heart of Pune, in a context where developers are on the prowl to exploit the commercial viability of development by adopting a conformist structure enveloped in a glass box which fails to address the aspirations and dynamic requirements of the user.

The project aims to develop:
・Sensitive and multifunctional design which is responsive to its surrounding and the end user.
・An architectural vocabulary that is timeless and evolved from the ethos of the place and is rooted in the loci physically and culturally.

The architecture is abstracted as an active organism that can breathe, mutate, transform through seasons and also at the will of the end user, by both its use and expression.

Regional observation, Design adaptation and Innovation

In present context buildings with glass envelop result in nature deficit dull environment for the surrounding and the user.

In earlier times, most of the buildings in Pune had planters protruding on the streets. It depicted a unique celebration of life with nature in transitional spaces like balconies and windows.

This aspiration has been adopted in the design to create a nostalgia of having plants by the window which can be touched, felt and watered from inside to create a distinct bond with users. These planters bring life to the internal environment and create a sense of belonging for the user of the space. The external neighbourhood turns lively with the natural planter fenestration. The semi permeable natural skin serves dual purpose of planters and a shading device to the building.

Design and strategies for construction

In response to the worldwide spread of air-tight, fully glazed buildings, that in countries like India can largely fail to meet occupant’s expectations and comfort requirements, the S-Nine suggests an efficient and environmentally conscious envelope for hot semi-arid climates.

The envelope uses of 25mm thick slabs of natural red sandstone, assembled so as to create a grid of planters and fenestrations. In this way, the vegetation becomes a distinctive part of the building skin.

The vertical space of outer envelope is divided into smaller concrete module. Vertical stone fins with planters are organically arranged on each of these concrete modules. Modular division makes the construction easier, since the stone fins are locally crafted by hand on site. Modular division also creates an illusion of scale in the elevation.

A unique type of structural innovation is evolved through combining structure and services. The stone fins stand only on two vertical metal members that also have water supply and discharge system through them.

The façade grid is independent from the main building structure, allowing for a wide flexibility in terms of pattern and composition.

Peripheral column system is adopted for flexible and multifunctional use of the interior space. Additionally, each floor has a special service corridor to facilitate services.

Modularity and Mutation

The asymmetric design and arrangement of planters make a visual pattern which is complete in itself further, it gets enhanced with plants. The organic arrangement of red sandstone and foliage colours weave together to form a composition which is soothing to the eyes of the viewer. The outer envelope acts like a skin which changes naturally over the time.

In longer run the stone fenestration is changeable. Here the concrete frames are permanent members and the stone fins with planters can be removed. Maintaining the stone fins independence from the main structure gives the building the freedom to modify its overall architectural expression.

Natural material, zero wastage and environmental performance

Instead of creating huge glass envelopes, Indian natural red sandstone was selected for outer skin, for its key features like water absorption, durability, tough built and quality to outlast artificial materials.

Stone sizing has been designed to minimize the wastage of stone. The wastage of stone is utilised in parking floor and compound walls.

The water and liquid fertilizer is supplied to each planter with drip system by gravity. Modular design has made the planters easily accessible for maintenance from individual floors.

The fins create a semi permeable envelope around the building in a way to obtain diffused light in the interior for most part of the day. Diffused rays through planters also reduce the overall heat gain inside the building.

Circularity with Inclusion of locals

The stone envelope, railing, partition walls are crafted on site with the local stone worker team by avoiding high tech imported systems, fostering a circular economy.

Along with outer stone envelope, the railing at S Nine is also designed in stone, which is a sandwich of two stones with a stainless steel support in the middle. For the partitions of toilets and store rooms, 20mm thick slabs of basalt stone were used. A finished surface can be achieved once the stone has been installed, saving space and cost.

Further, Sculpture at entrance lobby “Deepstambh”, is an exploration of traditional craft forms into the new era, offering growth and opportunities for the local artisans. The Deepstambh is made out of interlocking modules which decrease in size along with height. Modules make it easier to hand craft, transport, and assemble it on the site.

Architecture as living entity

The site sits amidst a rapid sprawl of glass boxes, a result of misinterpreted definition of urbanization. Inclusion of structures that incorporate nature is a way to connect people to their surroundings while creating a visually pleasing built environment. S Nine is a small step toward creating a green urban neighbourhood.

Architect – PMA madhushala
Project name – S Nine : Cultivated Envelope
Client: Pritam Rathod , Siddhashila Devloper
Location: Pune,Maharashtra,India
Project Typology: Commercial Project
Site Area: 470 sqm
Floor Area: 266 sqm
Built-up Area: 1596 sqm
Year of Commencement: 2019
Year of Completion: 2022
Design Team: Aishwarya Dayama,Divya Jyoti, Prasanna Morey
Built by: Siddhashila Devloper
Structural Designer: G.A.Bhilare Consultants PVT.LTD.
Plumbing Consultant: Aqua Consultant
Photography Accreditation: Hemant Patil
Brands: Schindler Elevator, Toto Sanitary Fixture , Saint Gobin glass , qubn hardware,Tata steel.
Google Location: https://goo.gl/maps/B4NCtvjYfJMMXdye8

PMA madhushala 公式サイト

https://www.pmamadhushala.com

 

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶

インド 関連記事

CULTURE2023.01.25

インド発!渦状の構造体による遺跡のような住空間!?

ウォールメーカーズによる 瓦礫と土と廃棄ペットボトルを活用した自然に溶け込む住宅〈Chuzhi〉
CULTURE2023.09.19

1mm厚の金属パネルで実現する折板構造の乾式ドーム

基礎いらずで照明・オーディオビジュアル・空調システムも組み込める多用途な空間〈ダーウィン・バッキー〉
CULTURE2022.06.01

アクトバットでヴァナキュラーな2次曲面のタイル屋根

プレイ・アーキテクチャが設計した自然あふれるリゾートのダイニングスペース〈Dining Space at DevaDhare〉
CULTURE2022.07.27

ムンバイの「先進」と「伝統」を象徴する空港ビル

SOMが設計した、伝統的なモチーフを空間全体に散りばめた〈チャトラパティ・シヴァージー国際空港第2ターミナル〉
CULTURE2023.07.05

レンガと伝統工法で生み出す流線形の空間

ソフトウェアやデジタルツールを用いず構築されたギャラリースペース〈TARANG〉
CULTURE2022.06.03

伝統的な素材と様式を掛け合わせる新たなヴァナキュラー建築

地域の歴史や要素を受け継ぐウェルネス施設〈ヴィヴェダ・ウェルネス・ビレッジ〉
CULTURE2022.04.21

掘削した土でつくるヴァナキュラーな住宅

インドの農場に建つ自然と共生するファームハウス〈土石の家〉

RECOMENDED ARTICLE

  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • プランターを組み込み自然をまとうコワーキングスペース〈S Nine〉PMAマドゥシャラ、インド
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ