CULTURE

「生きた壁」が生み出す 自然と触れ合う学習環境

落ち葉や残土を活用してナイロビの森の中に建てられた仮設学校〈ナイロビ・ヴァルドルフ・スクール〉

CULTURE2025.02.20

© Javier Callejas

© Javier Callejas

〈ナイロビ・ヴァルドルフ・スクール(Nairobi Waldorf School)〉は、ケニアの首都ナイロビの森の中に建設された、「森の中に子供たちの小さな村」をコンセプトとした学校です。

敷地の借地契約が10年で切れるため仮設としてつくられており、木材だけでなく掘削工事の残土、森の落ち葉などを活用して構築された建築となっています。ケニアを拠点とするウルコ・サンチェス・アーキテクツ(Urko Sanchez Architects)が設計しました。

注目ポイント

  • 短期間・低コスト・持続可能性・自然との共生を核としたプロジェクト
  • 既存の古い家屋を保存しつつ、新しい教室や施設を追加
  • 自然環境との調和を重視した設計
  • ポリカーボネート+掘削工事の残土+落ち葉でつくる「生きた壁」
  • 虫や植物な、生徒が生物多様性を間近で観察することができる教室

© Javier Callejas

森の中に隠れた子供たちのための村

このプロジェクトは、自然と深く関わり、人智学を基盤とする教育機関ナイロビ・ヴァルドルフ・スクールからの依頼によるものである。

敷地の借地契約が10年で切れるため、建物は短期間で建設し、費用対効果(250ドル/m²のコスト)を考慮し、仮設として建設する必要があった。

© Javier Callejas

© Javier Callejas

コンセプトは、森の中に子供たちの小さな村をつくり、敷地内の古い家屋を保存しつつ教室やその他の施設を追加するというものであった。敷地は在来種の木々が生い茂る森であり、学校を自然環境に調和させることを目標とした。

この目標を達成するため、教室は森の中の空き地に戦略的に配置された、分散するまちとして設計されている。教室は柔らかな有機的な形状となっており、マサイ族の住居であるマンヤタやケニアの伝統的建築物から着想を得た螺旋状の構成となっている。

© Javier Callejas

© Javier Callejas

この学校のデザインは、生徒と自然との深い結びつきを育むことを目的としており、両者の結びつきを強化するため「生きた壁」を導入した。

プロジェクトの短期間という性質を考慮し、2枚のポリカーボネートシートの間を、掘削工事の残土と2層目の森の落ち葉で埋めることで壁を構築した。この革新的な手法は、クライアントの求めるスピードとコスト効率を満たしながら、ユニークな美的効果をもたらした。

ポリカーボネートの透明性により、壁の中のダイナミックな生命、すなわちアリや虫、植物、根などが垣間見え、自然光と色彩が教室に反射する。この進化する「生きた壁」は、教室を活気のある活動的な環境へと変え、生徒たちが生物多様性を間近で観察することを促す。

この建設システムは、子どもたち、保護者、教師が参加できる適応性と協働性を備えたものとして設計された。

木製の床や壁は手すりとなり、屋根瓦は歩道の境界線として再利用されるなど、可能な限り解体された教室の資材はリサイクルした。このアプローチにより、創造性、持続可能性、地域社会の関与を組み合わせ、真にユニークな学習空間をつくり出した。

© Javier Callejas

© Javier Callejas

© Javier Callejas

© Javier Callejas

© Javier Callejas

© Javier Callejas

Masterplan

Axonometric-View

Perspective-Section

Classroom-Floorplan

Section

以下、Urko Sanchez Architectsのリリース(英文)です。

Project Name: Nairobi Waldorf School
Office Name: Urko Sánchez Architects
Office Website: www.urkosanchez.com
Social Media Accounts:
https://www.instagram.com/urko_sanchez_architects/
https://www.facebook.com/UrkoSanchezArchitects
Contact email:
press@urkosanchez.com
blanca@urkosanchez.com
Firm Location:
Nairobi, Kenya
Madrid, Spain
Completion Year: 2024
Gross Built Area (m²/ ft²):  3,162 m²
Project Location: Nairobi, Kenya
Program / Use / Building Function: Educational – School
Lead Architects: Jaime Velasco
Lead Architects e-mail: jaime@urkosanchez.com
Team Members: Jaime Velasco, Kelvin N’dungu, Esther Karanja, Nicholas Simwichi, Linda Muriuki
Photographer
Photo Credits: Javier Callejas
Photographer’s Website: https://www.javiercallejas.com/
Photographer’s e-mail: javiercallejas@gmail.com
Project Description
A Village for Kids Hidden in the Woods
The project was commissioned by a Waldorf school in Nairobi, an institution deeply connected to nature and grounded in Anthroposophy. The buildings needed to be constructed quickly, cost-effectively (achieving a cost of 250$/m²), and with a temporary lifespan, as the plot lease is set to expire in 10 years.
The concept was to create a small village for children nestled within the woods, preserving the old house on-site to accommodate additional classrooms and services. The land was a forest rich with native tree species, and the goal was to integrate the school harmoniously into the natural environment. To achieve this, classrooms were designed as a dispersed town, strategically placed in clearings within the forest. The classrooms have soft and organic shapes, with a spiral configuration, inspired by the maasai manyatas and other Kenyan vernacular architectures.
The design aimed to foster a deep connection between students and nature. To enhance this bond, we introduced “living walls.” Considering the project’s ephemeral nature, the walls were constructed by filling the space between two polycarbonate sheets with leftover soil from excavations and a second layer of forest leaves. This innovative technique met the client’s need for speed and cost-efficiency while offering a unique aesthetic. The polycarbonate’s transparency reveals the dynamic life within the walls—ants, bugs, plants, roots—and reflects natural light and colors into the classrooms. These evolving living walls transform the classrooms into vibrant, active environments, encouraging students to observe biodiversity up close.
The construction system was designed to be adaptable and collaborative, involving children, parents, and teachers. Wherever possible, materials from dismantled classrooms were recycled: wooden floors and walls became parapets, roof tiles were repurposed as path boundaries, and more. This approach combined creativity, sustainability, and community involvement to create a truly unique learning space.

 

Urko Sanchez Architects 公式サイト
https://urkosanchez.com/work/nairobi-waldorf-school/

 

アフリカ 関連記事

CULTURE2022.11.08

アフリカで最も高い木造タワー計画!

ハイブリッド木造やモジュール方式による高い柔軟性やコスト効率を誇る〈ブルジュ・ザンジバル〉
CULTURE2025.01.15

ドラム缶を再利用したカラフルな芸術工芸センター

アフリカの島国の手仕事とリサイクルの文化を象徴する建築〈CNAD〉
CULTURE2022.05.23

南アフリカの自然を守り継承するテント屋根

Yuji Yamazaki Architectureが設計した大自然にたたずむロッジ〈ノカ・キャンプ〉
CULTURE2022.05.02

建築と自然をつなぐ土壁のキャンパス

持続可能な教育環境をつくり出す〈グリーンスクール南アフリカ〉

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶
  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • 落ち葉や残土の「生きた壁」が生み出す、自然と触れ合う学習環境〈ナイロビ・ヴァルドルフ・スクール〉ウルコ・サンチェス・アーキテクツ、ケニア、アフリカ
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ