CULTURE

展示空間に自然を取り込む有機的な屋根

人・自然・展示をつなぎ 中国の村と外部との橋渡しとなる〈龍門集村アートデザインセンター〉

CULTURE2025.04.09

© ArchImage-Dong96

© ArchImage-Dong96

中国・四川省の村に建つ〈龍門集村アートデザインセンター(Longmen Qicun Art Design Center)〉は、地域コミュニティの価値を維持しつつ、外部とのつながりを生み出すよう設計されたアート展示ホールです。

流れる川や山の起伏をイメージした有機的な屋根デザインが特徴的な建築であり、中国西部の都市と農村の建築に焦点をおいて活動するStudio Dali Architectsが設計しました。

注目ポイント

  • 5年間の研究に基づく、コミュニティ価値の向上と文化・産業の融合
  • 訪問者を惹きつけ、観光促進の役割を担う地域のランドマーク
  • 既存の歩行者通路を活かした、「日常の中で通り過ぎられる存在」
  • 地域の生活に溶け込みつつ異質な体験を提供する、コミュニティと外部の橋渡し
  • 田舎だからこそ展示空間に取り込む自然
  • 人・自然・展示物の交差点としての機能

(以下、Studio Dali Architectsから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

© ArchImage-Dong96

© ArchImage-Dong96

Studio Dali Architectsによる四川省の小石村にまつわる研究は、5年間にわたって継続されており、コミュニティ価値の向上と文化・産業との融合に重点を置いている。

このプロジェクトは地域計画とアート展示ホールの建設を行うものであり、これにより、地域社会にさらに多くの文化・芸術プロジェクトが紹介されることとなった。

© ArchImage-Dong96

© ArchImage-Dong96

プロジェクトの計画にあたり、将来的にこのスペースを運営し、地域活動と結びつける可能性についても検討した。

そのため、設計では空間の柔軟性には特に注意を払った。この建物は展示スペースとして利用できるほか、研究や商業サービスなど、さまざまな形式と組み合わせることも可能となっている。

© ArchImage-Dong96

© ArchImage-Dong96

この建物が小石村における目的地となり、人々を展示や活動に惹きつける場所となることが期待されている。

普段は地域の一部として、この建物は一般公開されている。この建物が観光客が村で必ず訪れる場所の1つとなることで、滞在時間を延ばし、農村のユニークなライフスタイルをより多く体験してもらえるだろう。

© ArchImage-Dong96

内側から外側への転換点となる、地域生活のための異質な空間

成都から60km離れた場所に位置する小石村は、四川盆地の縁、成都平原の北にある龍門山脈に位置している。かつては石炭採掘により栄えたが、2008年の地震による炭鉱産業の崩壊後、平凡な村に戻った。

2016年以降、優れたコミュニティ・ガバナンスと、秩序ある村の建築実践により、村の公共スペースシステムが形成され、コミュニティが徐々に発展してきた。

© ArchImage-Dong96

© ArchImage-Dong96

私たちは、この建物が内向的なコミュニティづくりから徐々に外の世界と関わりをもつようになるという、小石村にとっての転換点となる可能性があると考えており、地域社会に異なる体験をもたらすことを期待している。

この建物は、空間的な異質性に加え、視覚的にも認識しやすいものでなければならず、一方で、コミュニティの日常生活に関連していなければならない。

それはつまり、コミュニティに溶け込んだ異質な空間であり、コミュニティが外部世界とつながっていることを思い出させる象徴であり、コミュニティの繰り返される日常生活に活気を与えるものでなければならないのである。

© ArchImage-Dong96

© ArchImage-Dong96

記憶の道を残し、建物にダイナミックな性質を与える

敷地は村の入り口、2つの山と川の交差点に位置する。北側には山と幹線道路、南側には川があり、西から東に向かって徐々に低くなっている。

限られた農村の土地資源を考慮し、建物をできるだけ敷地の端に配置し、約3分の2を後の開発用に残すこととした。

© ArchImage-Dong96

© ArchImage-Dong96

敷地内にはコミュニティをつなぐ2つの歩行者専用通路があり、私たちはこの通路をコミュニティ生活の記憶として残したいと考えた。

そこで、建物を道路の左側にある三角形の敷地に配置し、土地を最大限に節約するという計画を立てた。この戦略により、多くの人がここを通り過ぎる際に建物が目に留まるようになり、将来的な開発の機会が増えることが期待される。

敷地が決まった後、私たちは1,000m²を超える建物を、地域にとっての「ランドマーク」であり「親和性」のあるものにする方法の模索を始めた。規模が小さすぎれば11,34m²のこの土地には合いません。規模が大きすぎれば、地域社会から疎外されてしまう。

Analysis diagram

私たちは、三角形の敷地形状が建物にダイナミックなスケール感を与えることに気づいた。コミュニティの2つの側面から建物に近づくと、スケールが小さい建物の端に直面する。一方で幹線道路を通り抜けると、スケールが大きい建物の側面を見ることができる。

私たちは建物の平面を敷地に合わせ、三角形に近い自然な曲線状に設計した。そうすることで、建物は敷地に優しく腰を下ろし、毎日朝から晩までここを通る村人たちを迎え入れ、村を訪れる人々を丁重に迎えることができるのである。

Master plan

人と自然と展示物が出会う透明な展示ホール

田舎にあるアートセンターにはどのような特徴があるのだろうか。都市では展示は通常閉鎖的な環境で行われるが、田舎では自然そのものが展示物であり、私たちはデザインによって展示を田舎に溶け込ませたいと考えた。

建物の中央は円形のアトリウムとして設計されており、周囲の自然環境、例えば山々や空、そよ風や雨、さらには下小錫村の歴史的記憶、例えば鉄道橋の跡地などを取り込むことができる。アトリウムに立つと、自然の生命力と、石炭採掘で栄えた村の歴史を感じることができる。

© ArchImage-Dong96

この建物での体験が田舎のコミュニティのような親密なものとなるよう、三角形の建物の各面に出入口を設けることで、人々は自由に往来できる。

中央の中庭を囲むように円形の動線が設計されており、同時に建物内を人が行き来することも可能であるため、人と人、人と自然、人と展示物が何度も出会うことができる。さまざまな方向に設けられた透明なガラス壁により、内部空間は展示と田園風景が交互に展開し、来館者は森の中にいることを実感し、自然への憧れを刺激される。

© ArchImage-Dong96

また、自由で有機的な屋根の形状は、内部に豊かな空間体験をもたらす。起伏する山々や流れる川は、リボンのように静かに大地に滑り落ち、次々と起伏を繰り返す。これらからインスピレーションを得た屋根は、心地よい動きと活気を生み出し、柔らかな印象を与える。

中央の中庭にいても、外側の道路にいても、人々の動きの1つ1つが異なる景色を生み出し、来訪者をさらに奥へと誘う。

© ArchImage-Dong96

村に入るために必ず通らなければならないこのアートデザインセンターは、村と外部をつなぐ存在である。そのため、小さな緑色の瓦、竹、洗い出し石といった村で使用されているものとは異なる素材を採用した。

環境保護と建設サイクルの観点から、鉄骨と木材のハイブリッド構造を採用した。木製の梁の配列により、屋根が形成するダイナミックな空間を内部へとより良く反映することができる。

© ArchImage-Dong96

空調設備、給排水設備、電気設備はすべて地下に設置されており、屋上のスペースを広げ、より清潔で快適な空間をつくり出している。

建物の外壁構造には、軽量気泡コンクリートブロックと圧縮土壌塗料の層が使用されている。圧縮土の層状のテクスチャは、流れるような空間と響き合い、デザインが伝えようとする空間体験をさらに高めている。

© ArchImage-Dong96

未来への期待を残す建築

建物の主要構造が完成し、内装工事が始まる前に、このアートデザインセンターでは最初の展覧会が開催され、建物が突如「半完成」の状態となった。同時に、村では中国ホームステイ産業発展会議が開催され、アートデザインセンターには多くの観光客が訪れた。

しかし、展示会と会議が終了すると、アートデザインセンターの扉は閉じられた。私たちはこの建物が日常的に使われることを待ち望んでいた。

© ArchImage-Dong96

しばらく経ち、私たちが再び村を訪れたとき、村人たちは毎日、家路につく際にこの建物の前を通り過ぎ、中には建物の前を数回通り過ぎる人もいれば、夕食後にふらりと立ち寄る人もいた。

川のほとりに静かに佇むこの建物は、まるで教会のように静かだが、無視できない存在感を放っている。

© ArchImage-Dong96

私たちは、この建物が「通り過ぎられて」いく日常こそが、まさにその存在意義であり、また、田舎における芸術的介入が徐々に根付いていくための器であると感じている。

私たちは、田舎で行われたこの実践の結果を率直にさまざまな方々と共有したいと考えている。田舎の道路沿いにあるアートスペースは、まだ長い時間をかけて探求する必要があるのかもしれないが、私たちは未来に対して期待と想像に満ちている。

© ArchImage-Dong96

Diagram

Plan

Elevation

Elevation

以下、Studio Dali Architectsのリリース(英文)です。

An Art Design Center on villagers’ way home
Abstract: Explore the cultural diversity of the community and extend the goodness of the local culture.

Chapter 6 of Xiaoshi village

Practice record:
Our study of Xiaoshi Village has been going on for five years, and the focus has been on the enhancement of community values and the integration with culture and industry. The project came about as a way to build a regional planning and art gallery, attracting more and more cultural and artistic projects to the local community. In the planning of the project, we also considered other uses of the space in the future, and its connection with community activities. Therefore, we paid great attention to its flexibility. The building can be used only as an exhibition, but it can also provide other services, such as research and business. It is hoped that this building can become a destination to attracting people to see exhibitions or participate in activities. At ordinary time, it is open to the public as part of community. Hopefully, tourists can have this building on the must-visit list in Xiaoshi village, so that they can stay longer and experience the unique lifestyle in rural communities.

I don’t think we have ambitions to reconstruct a new culture in Xiaoshi Village. In our plan, firstly we want to guide and cultivate the original local culture; and secondly we should increase its contact with the outside culture, so as to make it further iterate a little bit to develop into a unique culture. The Community Culture Center is for the first step, allowing the original culture to grow on its own and emerge gradually; while the Art Design Center is for the second step, increasing the communication between the local culture and external world, and providing opportunities for future development and change. It is hoped that Xiaoshi village can become more inclusive and have more possibilities while maintaining its own identity, so that the once damaged local culture and values can be regenerated, and the local life can be gradually reconstructed.
—— Li Ye

01
On a turning point from the inside out,
Heterogeneous spaces with community life emerge

Xiaoshi Village is 60 kilometers away from Chengdu, located on the edge of the Sichuan Basin, and on the Longmen Mountains, which is on the north of Chengdu Plain. It has experienced a boom in coal mining, but has been transformed back into a normal village since the collapse of the mining industry in the 2008 earthquake. Since 2016, with excellent community governance and orderly village architecture practice, the public space system of Xiaoshi Village has been formed and the community has developed gradually.

We think that this building could be a turning point for Xiaoshi village to go out, which would make the community development gradually turn from inward-oriented type into external-oriented one with more contact and communication with the outside world. Therefore, we hope that this building can bring some difference to the local community. In addition to the spatial heterogeneity, it should also be more visually recognizable. But all this should be related to the daily life of the community. In other words, it should be a heterogeneous space integrated into the the community, a symbol that reminds the community of its connection with the outside world, and it should bring enthusiasm to the repeated daily life of the community.

02
Keeping the path of memory
To give the building a dynamic nature

The site is located at the entrance of the village, at the junction of two mountains and a river, with mountains and the main road on the north and a river on the south, decreasing gradually from west to east. The original red line was a 11,340 sq m comprehensive land plot. Considering the limited rural land resources, we tried to put the buildings on the edge of the plot as much as possible, leaving about two-thirds for later development.

There is a path with many pedestrians that connects two communities. We want to keep this path with memories of the rural community life, so that the building can be placed in the triangle on the left side of the path, which is basically in line with the plan, saving land to the greatest extent. This path will also be left for pedestrians. It is hoped that this strategy can allow more people to pass by this building and notice it, bringing more opportunities for future development.

After the site was chosen, we began to explore how to make the building with more than 1,000 square meters both a “landmark” and “affinity” for the community. If the scale is too small, then it does not fit in this land of 11,340 sq m; If the scale is too large, it will alienate the community.

We found that the triangular site can make the building more dynamic. When you walk from the two sides of the community, you face the end of the building, where the scale is small; And if you pass through the main road, you can see the more complete side, where the scale is large. Therefore, we adapt the plane of the building to the site and design it into a natural curve shape close to triangle, so that the building can sit on the site in a gentle posture, embracing the villagers who pass by from sunrise to sunset every day, and greeting visitors to the village with courtesy.

03
A transparent exhibition hall
For socializing with country acquaintances

What’s different about about a rural art center? The difference is that in the city, the exhibition is usually in a closed environment, while in the countryside, nature itself is an exhibit, and we wanted to integrate the exhibition into the countryside through the design. The middle part of the building is designed as a circular atrium, which could include the surrounding natural environment, like mountains, sky, breeze and rain, and the historical memories of Xiaoshi Village, such as the railway bridge site. Standing in the atrium, you can feel the vitality of nature and the history of Xiaoshi village, which was prosperous because of coal mining.

We wanted the experience in this building to be as intimate as in a rural community, so there were no specific entrances and exits. In order to let people come and go freely, there were entrances and exits on each side of this triangle building. A circular line is designed around the central courtyard, and at the same time, it is possible that people can walk back and forth inside the building, so that people and people, people and nature, people and exhibits can meet again and again. With transparent glass walls in different directions, the interior space is alternately filled with exhibitions and rural landscapes, reminding people that they are in the forest and inspiring their desire for nature.

The dynamic shape of the roof also enriches the spatial experience of the interior. The rolling mountains and running rivers slide quietly to the earth like ribbons, rising and falling one after another. The roof creates a pleasing sense of movement and vitality, bringing a soft feeling. Whether people are in the central courtyard or on the outer road, their every single move will give them a different view, which attracts visitors to go further and further.

The Art Design Center connects the village with the outside world and is a “bridgehead” that must be passed to enter the village. Therefore, it adopts a materials that are different from what are used in the village, like Chinese-style tile, bamboo, and granitic plaster. Due to the environmental protection and construction cycle, a steel-wood hybrid structure is adopted, and the array of wooden beams can better reflect the dynamic space formed by the roof. The air conditioning and water and electricity system are all underground, increasing the roof space and making the it cleaner and more complete. The envelope uses aerated concrete blocks with rammed earth paint, and the character of the rammed earth can be echoed with the dynamic space, enhancing the spatial experience of the design.

04
The one-off building
Is expecting its future

When the main body of the building was completed and the indoor construction had not begun, the Art Design Center ushered its first exhibition, and the whole building was “half presented” in a hurry. In fact, we did not want to admit that it was completed. At the same time, Xiaoshi village also ushered in the China Homestay Industry Development Conference, with many tourists coming to the Art Design Center to visit, and the building once became the “protagonist”. But as the exhibition and convention came to an end, the doors of the Art and Design Center were closed. We have been waiting for this building to be used for daily activities, after all, it is difficult to design a building that has only been used once.

It was not until this August, when we visited Xiaoshi again, that we changed our mind. Villagers walk past the building every day on their way home, some of them walk around it for a few times, and others wander in after dinner. The building just stands silent by the river, like a church, silent but conspicuous. We feel that villagers’ daily “passing-by” may be the meaning of its existence, and it is also a container for art to grow in the countryside. We are willing to share this staged rural practice candidly with our readers. Perhaps the art space in the country road still needs a long time to explore, we are still full of expectations and imagination for the future.

Project Name: Longmen Qicun Art Design Center
Project Type: Public Building
Project Location: Xiaoshi Village, Guihua Town, Pengzhou City, Sichuan Province (Jincheng Community)

Associated Agency: Sichuan Longmen Mountain Cultural Tourism Development Co., Ltd.

Design: Studio Dali Architects
Design Principal: Li Ye
Design Team: Li Ye, Zhang Xun, Zhang Peng, Lan Lan (Planner)
WeChat Official Account: Studio Dali时地建筑
Contact e-mail: lan@studiodali.cn

Design time: 2020.09-2020.10
Construction time: 2022
Construction area: 1086.7 square meters

Construction Service: Zhang Xun
Materials: Steel, wood, aerated concrete, rammed earth paint, metallic roof tile

Photo credits: ArchImage-Dong96

Partners: Consultant of Community Governance: Yue Fufei
Clients: Sichuan Longmen Mountain Cultural Tourism Development Co., Ltd.
Brands / Products used in the project: Materials:Steel, wood, aerated concrete, rammed earth paint, metallic roof tile

 

Studio Dali Architects公式サイト
https://www.i-sda.com/

Studio Dali Architects TOPICS

CULTURE2025.03.25

周囲の景観を取り込むらせん屋根

鉄骨×木造のハイブリッド構造が描く流動的な空間〈アグロノミー・ワークショップ〉

中国 関連記事

FEATURE2023.12.06

上海にみる歴史的風景と現代的風景の共存

OFFICE COASTLINE 松下晃士氏に聞く「建築を通して見る中国・上海」
FEATURE2022.08.31

インパクトだけじゃない! アイコニックなクセつよ中国建築

氷、樹木、輪、宝箱、岩… さまざまな意味を持つ中国のアイコニックな5つの建築
CULTURE2025.03.05

採石場跡に生み出す村のにぎわい拠点

観光と地域経済をつなぐ、販売・交流・休憩の場としての市場〈青台市場〉
CULTURE2025.04.02

岩から生えるキノコのような子供図書館

中国の集落に建つ 日常に溶け込む異空間〈マッシュルーム・チルドレンズ・ブックハウス〉
CULTURE2025.03.05

2025年プリツカー賞を中国の劉家琨氏が受賞

作家としても活躍する建築家が追求する「対極の融合が生む空間の物語」を建築作品を通して紹介!

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶
  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • 展示空間に自然を取り込む有機的な屋根〈龍門集村アートデザインセンター〉Studio Dali Architects、中国
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ