CULTURE
ファサードや施工管理にも最新テクノロジーを採用したザハ・ハディド・アーキテクツによる〈深圳科学技術博物館〉中国

ザハ・ハディド・アーキテクツによる最新施設が深圳に誕生!

ファサードや施工管理にも最新テクノロジーを採用した〈深圳科学技術博物館〉

CULTURE

Photography by Virgile Simon Bertrand

Photography by Virgile Simon Bertrand

ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)が中国の深圳市光明区に設計した〈深圳科学技術博物館(Shenzhen Science & Technology Museum)〉がオープンしました。

世界最大級の都市圏である広東・香港・マカオ大湾区の主要な観光スポットとして設計された、科学の探求、画期的な研究、そして技術の未来の可能性を展示する施設です。

注目ポイント

  • 都市とつながる有機的なボリュームとダイナミックな屋外テラス
  • 来館者を引き込むアトリウムに浮かぶギャラリー
  • 最新技術「デュアルカラーINCO技術」で彩るファサードパネル
  • 施工精度をリアルタイムで検証する、BIM+3Dスキャンのデジタルツイン施工管理

(以下、Zaha Hadid Architectsから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

Photography by Virgile Simon Bertrand

Photography by Virgile Simon Bertrand

5月1日、ザハ・ハディド・アーキテクツによる〈深圳科学技術博物館〉がオープンした。

科学の探求、画期的な研究、そして技術の未来の可能性を展示するこの新たな施設は、科学の力と私たちの未来を形づくる技術革新を探求していく。

Photography by Virgile Simon Bertrand

人口約1億人という、世界最大級の都市圏である広東・香港・マカオ大湾区の主要な観光スポットとして設計された〈深圳科学技術博物館〉は、地域の著名なテクノロジー企業、大学、学校、研究機関と協力し、イノベーションの育成を支援するとともに、深圳が新技術開発のグローバルリーダーとしての地位を確立する継続的な創造性を紹介する。

Photography by Virgile Simon Bertrand

深圳の地下鉄光明駅に隣接するこの施設は、都市に向き合う有機的なボリュームとして設計されており、新科学公園の東南角を定義している。

西側に公園へ延びる建物のボリュームは、公園を見下ろすダイナミックな屋外テラスへと変化し、中央のグランドアトリウムを囲む内部ギャラリーの機能的な延長として機能する。これにより、都市に新たな重要な市民空間が創造される。

Photography by Virgile Simon Bertrand

〈深圳科学技術博物館〉には、35,000m²の常設・臨時展示ホールとギャラリー、6,000m²の没入型シアターとシネマ、5,400m²の研究ラボラトリー、教育施設、イノベーションセンターが収容されている。

さらに、34,000m²の来訪者施設と収納スペースが、生産・メンテナンスワークショップと一体となっている。

来館者を引き込むアトリウムに浮かぶギャラリー

〈深セン科学技術博物館〉内の多くのギャラリーは、中央のアトリウムの床と壁から浮かび上がり、アトリウムの壮大なスケールと構成の上空に浮遊している。

各ギャラリーは直感的に来館者を、博物館の相互接続された空間の連なりへと導く視覚的な手がかりを提供している。

Photography by Virgile Simon Bertrand

Photography by Virgile Simon Bertrand

アトリウムの多様な視点と素材は、来館者の探求の旅の興奮に満ちた出発点を提供する。

公園に面した大きなガラス壁により、アトリウムは内と外の境界を曖昧にし、自然光と風景、そして私たちの無限の好奇心を建物の中心部に招き入れる。

Photography by Virgile Simon Bertrand

Photography by Virgile Simon Bertrand

テクノロジーで実現するパッシブデザイン

パッシブな環境戦略を基に、設計プロセスでは、深圳の亜熱帯気候と立地条件における年間日射量、温度、湿度、主要な風向き、空気質などの変動条件下で最適な性能を実現するため、高度なコンピュータシミュレーションを用いて建物の形態、空間、外皮を検証し最適化した。

建物の配置は、中央のアトリウムへの日射熱の侵入を最小限に抑えつつ、公園のパノラマビューを維持するように決定されています。

Photography by Virgile Simon Bertrand

アトリウムのガラス外壁を直射日光から遮蔽し、来館者の快適性を高めるため、各階のテラスは環境性能を向上させるとともに、公園を見下ろす一連の保護された屋外空間をつくり出し、展示物を巡りながら休息や瞑想の場所を提供する。

直射日光と太陽放射からの直接的な曝露を軽減するため、ステンレス鋼のパネルシステムがファサードと外壁の間に通気層を形成している。このシステムは屋根まで延長され、太陽光発電パネルを組み込み、現地でのエネルギー生成を可能にしている。

Photography by Virgile Simon Bertrand

新技術で形成する繊細なカラーリングのファサード

博物館のファサードには、電解液の配合と酸化時間を精密に制御することで、鋼の表面にナノスケールの酸化膜を生成し、ファサードに自己保護・自己清掃機能を備えたマイクロ層を形成する「デュアルカラーINCO技術」を中国で初めて大規模に採用した。

Photography by Virgile Simon Bertrand

これにより、天候や腐食に対する耐性を高め、寿命を延長するとともに、塗装なしでステンレス鋼に繊細な質感と色調を付与している。

ファサードの色調は、深い青からさまざまなグレーのトーンへと移行し、宇宙を回る天体のダイナミズムを表現しつつ、深みとテクスチャを加えている。

Photography by Virgile Simon Bertrand

中国のグリーンビルディング評価基準で最高位の3つ星評価を目指すこの128,276m²の博物館は、パッシブデザインとスマート管理ネットワークを組み合わせた高効率システムにより、建物のエネルギー消費量を年間15.47 kWh/m²に削減し、電力需要からの排出量を年間約125.89 kgce/m²に低減する見込みである。

博物館の調達では、建設に389,238.92トンの再利用可能な材料の使用を目標とし、水管理システムでは中水の再利用に加え、雨水の収集と貯蔵を実施し、年間の水使用量を約14,906m³に削減する予定である。

Photography by Virgile Simon Bertrand

プロジェクトのデジタルツイン建設プロセスでは、BIM+3Dスキャン技術を採用し、複雑な表面の公差をミリメートル単位で維持・管理した。

建物全体に配置された主要なノードのネットワークにより、デジタルシミュレーションと現実の建設をリアルタイムで同期して検証することが可能となり、ロボット多点成形技術により、設計要件に正確に合致した複雑な表面を成形した。

以下、Zaha Hadid Architectsのリリース(英文)です。

Shenzhen Science & Technology Museum now open

The Shenzhen Science & Technology Museum in the Guangming District of the city opens today. Showcasing the scientific endeavour, ground-breaking research and future possibilities of technology, this new institution will explore the power of science and the technological advancements defining our future.

Designed as a leading visitor destination of the Greater Bay Area — the world’s largest metropolitan region with its population approaching 100 million residents — the museum will collaborate with the region’s renowned tech industries, universities, schools and research centres to cultivate innovation, as well as present the ongoing inventiveness that places Shenzhen as a global leader in the development of new technologies.

Adjacent to Guangming Station of Shenzhen’s metro network, the design responds to its location as a solid, spherical volume facing the city and defining the southeast corner of the new Science Park.

Extending westwards into the park, the building’s volume stretches and transforms into a dynamic sequence of outdoor terraces overlooking the park. These terraces are functioning extensions of the interior galleries that surround the grand central atrium, creating a significant new civic space for the city.

The Shenzhen Science & Technology Museum incorporates 35,000 sq. m of permanent and temporary exhibition halls and galleries, together with 6,000 sq. m of immersive theatres and cinemas, as well as 5,400 sq. m of research laboratories, educational facilities and an innovation centre. Additionally, 34,000 sq. m of visitor amenities and storage join production and maintenance workshops.

The many galleries within Shenzhen’s new scientific institution emerge from the floor and walls of its central atrium, while other galleries float above the awesome scale and composition of the atrium’s grand public space, each giving visual clues that intuitively direct visitors through the museum’s series of interconnected spaces.

The atrium’s multiple perspectives and materiality also provide a thrilling launching point for every visitor’s journey of discovery. With its large, glazed wall facing the park, the atrium blurs the boundary between inside and out; inviting natural light and landscapes — as well as our boundless curiosity — into the heart of the building.

Guided by passive environmental strategies, the design process employed advanced computer simulations to test and refine the building’s form, spaces and envelope for optimal performance within the annual solar radiation, temperatures, humidity, prevailing winds, air quality and other variable conditions of Shenzhen’s subtropical climate and location. The building’s orientation has been determined to minimise solar heat gain within its central atrium while maintaining panoramic views of the park.

Designed to shield the atrium’s glazed façade from direct sunlight to enhance visitor comfort, the terraces on each floor improve environmental performance and create a series of sheltered outdoor spaces overlooking the park; giving visitors places for rest and contemplation while exploring the exhibitions.

Mitigating direct exposure to the elements and solar radiation, a system of stainless-steel panels creates a ventilated cavity between the façade and the external walls. This system extends to the roof, which also incorporates photovoltaics for on-site energy generation.

The museum’s façade incorporates the first large-scale application of dual colour INCO technology in China. Precisely controlling an electrolyte formula and oxidation time, a nano-scale oxide film is generated on the surface of the steel, giving the façade a self-protecting, self-cleaning micro-layer that extends its life cycle by increasing resilience to weather and corrosion, while also enriching the stainless-steel with a fine texture and colour without any painting.

The façade’s colour gradient transitions from deep blue to various shades of grey, evoking a dynamism of celestial bodies orbiting in space, while adding depth and texture.

Aiming to achieve the highest three-star rating of China’s Green Building Evaluation Standard, the 128,276 sq. m museum’s passive design features combined with smart management networks operating high-efficiency systems are projected to reduce the building’s energy consumption to 15.47 kWh/sqm per year, subsequently lowering emissions from electricity demand to an estimated 125.89 kgce/sqm a year.

The museum’s procurement targeted the use of 389,238.92 tonnes of recyclable materials in construction, while its water management system implements grey-water recycling in addition to the collection and storage of rainwater to reduce overall water consumption to an estimated 14,906 cubic metres per year.

The project’s digital twin construction process employed BIM+3D scanning technology to maintain and control tolerances of complex surfaces within millimetres. A comprehensive network of key nodes throughout the building enabled the synchronous verification of all construction from the digital simulation in real-time, while robotic multi-point forming technology precisely shaped the complex surfaces to the exact requirements of the design.

Project Team

Client: The Bureau of Public Works of Shenzhen Municipality
Operator: The Shenzhen Association for Science and Technology
Design: Zaha Hadid Architects (ZHA)
Consortium Local Design Institute: Beijing Institute of Architectural Design Co. Ltd. (BIAD)

Consortium Lead (ZHA) Team:
ZHA Principal: Patrik Schumacher
ZHA Project Directors: Charles Walker (Commercial Director), Paulo Flores, Simon Yu
ZHA Project Architect: Edgar Payan
ZHA Project Senior Associate: Lydia Kim
ZHA Project Package Leads: Juan Montiel, Jinqi Huang, Niran Buyukkoz, Saman Dadgostar, Julian Lin, Richard Wasenegger.
ZHA Project Team:, Berkin Islam, Cheryl Lim, John Kanakas, Sven Torres, Michael On, Yuxuan Zhao, Enoch Kolo, Karina Linnsen, Boyan Hristov, Bechara Malkoun, Mansel Haynes, Haohao Chen

ZHA Competition Team:
ZHA Project Design Directors: Paulo Flores, Simon Yu
ZHA Project Architects: Karoly Markos, Edgar Payan
ZHA Design Leads: Niran Buyukkoz, Saman Dadgostar.
ZHA Project Team: Jinqi Huang, Berkin Islam, Billy Webb, Cheryl Lim, Christos Koukis, Federico Fauli, Juan Montiel, Jurij Licen, Michal Wojtkiewicz, Bogdan Zaha, Michael On, Yuxuan Zhao, Enoch Kolo, Nastasja Mitrovic

Competition Stage Consultants:
Acoustics Consultants: Marshall Day Acoustics
Exhibitions Consultants: Art of Fact
Cinema Consultants: Teecom
Landscape Consultants: Gillespies

Specialist Consultants (Schematic Design Stage):
Façade Consultant: GYAC (Shanghai) Co. Ltd.
Acoustics Consultants: Acoustics & Theatre Design Division, East China Architectural Design & Research Institute Co. Ltd.
Green Building Consultants: Jorjun Green Building Technology Co., Ltd, Guangdong
Exhibitions Consultants: Art of Fact
Cinema Consultants: Teecom
Landscape Consultants: Gillespies

Specialist Consultants (Preliminary Design Stage):
Local Design Institute (Structure & MEP): Capol International & Associates Group
Local Design Institute (Architectural): Beijing Institute of Architectural Design Co. Ltd
Façade Design Consultants: Dadi Facade Technology Co. Ltd.
Interior Design Consultants: J&A (Jiang & Associates)
Exterior Lighting Consultants: GD-Lighting Design Consultancy Co. Ltd.

 

Zaha Hadid Architects 公式サイト
https://www.zaha-hadid.com

 

ザハ・ハディド・アーキテクツ Topics

FEATURE

流線形のデザインに託された未来のビジョン

ザハ・ハディド・アーキテクツが思い描く未来へ向けた建築5選
CULTURE

ザハが手がける クリエイターをつなぐメタバース!

世界の名だたる建築スタジオの作品が集結したデジタル空間〈METROTOPIA〉
CULTURE

ザハが手がける シンメトリーな曲線を描く橋

中国・成都の川に架かる 交通インフラでありランドマークでもある全長295mの橋〈絳渓河橋〉
CULTURE

ザハの幾何学美が紡ぐ 接続性を極めた都市の動線

サウジアラビア首都の新たな交通網のハブとなる〈KAFDメトロ駅〉
CULTURE

レンガの中空アーチが彩る新たな文化の中心地

ザハ・ハディド・アーキテクツがウズベキスタンに設計した〈アリシェル・ナヴォイ国際学術研究センター〉

中国 関連記事

FEATURE

上海にみる歴史的風景と現代的風景の共存

OFFICE COASTLINE 松下晃士氏に聞く「建築を通して見る中国・上海」
FEATURE

インパクトだけじゃない! アイコニックなクセつよ中国建築

氷、樹木、輪、宝箱、岩… さまざまな意味を持つ中国のアイコニックな5つの建築
CULTURE

岩から生えるキノコのような子供図書館

中国の集落に建つ 日常に溶け込む異空間〈マッシュルーム・チルドレンズ・ブックハウス〉
CULTURE

古い土壁の内にひそむ本の空間

中国の村の遺構を保存しつつ再生した〈古廈水田書店〉
CULTURE

2025年プリツカー賞を中国の劉家琨氏が受賞

作家としても活躍する建築家が追求する「対極の融合が生む空間の物語」を建築作品を通して紹介!

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶

RECOMMENDED ARTICLE

  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • ファサードや施工管理にも最新テクノロジーを採用したザハ・ハディド・アーキテクツによる〈深圳科学技術博物館〉中国
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ