網易厳選は中国テック業界大手の網易が運営するEコマースサイト。Eコマースサイトでは自社ライフスタイルブランドを商品展開している。
2018年よりオフライン事業を拡大し、杭州を中心に店舗を展開。その後上海をはじめ全国での店舗展開を拡大した。今回の店舗は全国初プラチナストアという位置づけで、ブランドの情報発信の拠点となる場所となる。そのため体験を重視した店づくりが求められた。
このブランドの世界観は「中国の若者のライフスタイル」に基づいている。
中国ではキャッシュレスが進み、テクノロジーが日常生活と融合し始めていて、娯楽、生活、仕事の境界線がなくなってきている。若者はモバイルツールを使うことで、友達と遊びながらチャットで顧客と仕事の打ち合わせをし、仕事しながらEコマースサイトで食品を購入し食事の準備を進める。これが中国の若者の日常である。この境界線はさらに薄れていくことだろう。こうした境界線のない生活を送る若者のライフスタイルを店舗内に表現したいと考えた。
いびつな区画の中心に配置された全長40メートルのカウンターは娯楽、生活、仕事の商品エリアを通過する。このカウンターはエクスペリエンスカウンターとして名付けられ、カウンターの周辺に体験スペースやカフェ、イベントスペースの機能が生み出される。
このカウンターに沿って設定されたメイン動線に沿って進み、ライフスタイルを包括する網易厳選の商品群を体験することで、ブランドの世界感を感じると同時に、中国の若者の生活を感じとることもできる。
またライフスタイルブランドであるため、全体的には生活感のあるナチュラルな素材感で構成されているが、テック企業をイメージした「Network」「Line」「Cloud」というモチーフを使った。そのモチーフが壁面や天井の造作に現れ、テック企業が生み出したライフスタイルブランドという独自性を表現している。(桑原寿記)
Chinese tech companies' lifestyle brand stores that give a sense of young people's lives
YEATION is an e-commerce platform focusing on selling self-owned household brands and is a subsidiary of NetEase group, a large Chinese Internet Company.
YEATION started offline business in 2018, opened stores mainly in Hangzhou, and also opened in Shanghai. This store is positioned as the first platinum store in Japan, focusing on the experience of consumers and hoping to use it as an important stronghold for brand promotion.
YEATION is powered by the “Chinese youth lifestyle.”
As cashless payments have become more and more popular, technology has become increasingly integrated into our daily lives, breaking down the boundaries between entertainment, life, and work. Through mobile tools, we can negotiate with clients while chatting or playing with friends, Online shopping while working. This is the daily routine of young Chinese nowadays. We wanted to express this lifestyle of young people who lived without such boundaries in the store.
The whole store takes the 40m-long bar as the active line, which runs through various commodity areas of entertainment, life, and work. We named it “experience bar”, and it has functions of experience space, coffee counter, and activity space. Along the bar, consumers can experience the carefully selected products of YEATION in the store and feel the brand’s world view as well as the lifestyle of Chinese young people.
In addition, as a household brand, the design is made up of natural elements, and the key theme is “Network”, “Line” and “Cloud”, which represent the image of Internet enterprises. And it is mainly shown in the wall and ceiling modeling, expressing a distinctive life household brand that is created by an Internet company. (Toshiki Kuwabara)
【網易厳選 中国首家白金店】
所在地:杭州市蔣村街道余杭塘路1001号龍湖西溪天街2F-01
用途:店舗・アパレルショップ
クライアント:網易厳選
竣工:2019年
設計:不滅科技 上海
担当:桑原寿記
施工:上海金標文化創意股份
撮影:網易厳選
工事種別:新築
構造:その他構造
規模:地上1階
敷地面積:838.00m²
建築面積:838.00m²
延床面積:838.00m²
設計期間:2019.06-2019.08
施工期間:2019.08-2019.12
【YEATION platinum store】
Location: 2F-01, Longhu Xixi Tianjie, No. 1001, yuhangtang Road, Jiangcun street, Hangzhou, China
Principal use: Shop, Apparel shop
Client: YEATION
Completion: 2019
Architects: Shanghai Bumie Technology
Design team: Toshiki Kuwabara
Contractor: Shanghai Kingbo Cultural Creative
Photographs: YEATION
Construction type: New building
Main structure: Other structure
Building scale: 1 story
Site area: 838.00m²
Building area: 838.00m²
Total floor area: 838.00m²
Design term: 2019.06-2019.08
Construction term: 2019.08-2019.12