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ミラノ ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展 6/9まで

1960年代から近年まで日本のデザイナーによるプロダクツ約150点を展示、原 研哉氏が会場構成とグラフィックデザインを担当

イタリア・ミラノにあるADI Design Museum[*1]にて、企画展「Origin of Simplicity: 20 Visions of Japanese Design」が3月23日より開催されています。会期は6月9日まで。なお、会期中にはミラノ市内では世界最大のデザインの祭典「ミラノデザインウィーク」も開催されます。

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展 会場風景 Photo: Yuki Seli

「Origin of Simplicity: 20 Visions of Japanese Design」展のキュレーションは、ミラノ大学 東アジア美術史教授で日本美術史に関する著作などもあるロッセッラ・メネガッツォ(Rossella Menegazzo)氏[*2]が手掛け、同氏との共著がある原 研哉氏(日本デザインセンター代表)が会場構成およびグラフィックデザインを担当しています。

会場には、全体で1つの森を構成する樹に見立てた20本の白い柱がたてられ、1本の樹(柱)ごとに、「空|01.Aria|Air」、「再生|05.Riciclato|Recycled」、「柔|09.Malleabile|Soft」、「表裏一体|11.Double face|Double-face」、「結|14.Annodato|Knot」、「藍|20.Indaco|Indigo」など20のキーワードが設定されています。

※本稿の写真は特記ある2点を除き、ADIデザインミュージアム提供

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展 会場風景 Photo: Yuki Seli

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展 会場風景 Photo: Yuki Seli

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展 会場風景 Photo: Yuki Seli

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展 会場風景 Photo: Yuki Seli

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展 会場風景 Photo: Yuki Seli

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展 会場風景 Photo: Denise Manzi

宮城竜紀〈Re bon bon〉(2014)展示 Photo: Denise Manzi

出展者
阿以波(京うちわ)、荒木宏介、旭工業、芦沢啓治、安積 伸、チニ・ボエリ、道明(有職組紐)、ドリルデザイン、榮久庵憲司、藤森健次、藤森泰司、藤城成貴、藤原敬介、深澤直人、古川礼規、玉泉堂(鎚起銅器)、白竹堂(京扇子)、原研哉、橋本潤、蓮池槇郎、HIDA(飛騨産業)、平野敬子、HONOKA、堀尾俊彰、細江勲夫、Youna Ichikawa、印傳屋(甲州印伝)、伊勢﨑晃一朗、伊勢崎 淳、石上純也、伊東豊雄、伊藤 節+伊藤志信、岩清水久生、開化堂(手作り茶筒)、金山元太+金山千恵、狩野佑真、片野かほり、トム片柳、かわひら(石州和紙)、川上元美、川久保 玲、KENZO、喜多俊之、木屋、小林幹也、コイズミスタジオ、公長斎小菅、隈 研吾、倉俣史朗、倉本 仁、栗久、栗盛俊二、楠本真理子、Tonbiii(京都)、Reality Lab.、築地正本、増井岳人、me ISSEY MIYAKE、三澤 遥、宮城竜紀、三宅一生、宮前義之、三宅デザイン事務所、森 正洋、無印良品、中川周士、中村竜治、Nature Architects、西中千人、西沢立衛、イサム・ノグチ、nomena、緒方慎一郎、奥山清行、りょうび庵(大館曲げわっぱ)、佐野勝久、沢田 猛、妹島和世、進藤 篤、SOIL、千 宗旦、須藤玲子、SUS、鈴木 僚、鈴木康広、syouryu(シマタニ昇龍工房)、高田浩樹、高橋理子、竹尾、キーン竹下桃子、瀧川かずみ、TAKT PROJECT、田村奈穂、四代田辺竹雲斎、田中一光、田中啓一、田中 行、天童木工、寺山紀彦、生野德三、富永 桂、トラフ建築設計事務所、辻野 剛、梅田正徳、内海真一、渡辺 力、山本大介、柳宗理、横山翔一、吉岡徳仁

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

千 宗旦 茶杓 / Chashaku “Masakari (Broadax)” [Cucchiaio tradizionale per il tè in polvere] – Sen no Sotan

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

柳宗理〈バタフライチェア〉/ Butterfly Stool, Sori Yanagi, 1954

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

倉俣史朗〈K-series〉/ K-series, Shiro Kuramata, 1972 画像提供:YAMAGIWA

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

栗久〈曲げわっぱ 弁当箱〉/ MAGEWAPPA BENTŌBAKO [lunch box], Shunji Kurimori, Kurikyu,1977

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

梅田正徳〈ローズチェア〉/ Rose chair, Masanori Umeda, 1990

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

吉岡徳仁〈ToFU〉/ ToFU, Tokujin Yoshioka, 2000 画像提供:YAMAGIWA

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

伊東豊雄〈MAYUHANA〉/ Mayuhana Goben, Toyo Ito, 2007

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

マルニ木工+深澤直人〈HIROSHIMA〉/ Hiroshima Arm Chair Naoto Fukasawa – Maruni, 2009

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

アルテミデ+ISSEY MIYAKE〈IN-EI(陰影)Mendori〉/ Mendori, Issey Miyake, 2012

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

藤原敬介〈花入れ〉/ Hanaire, Keisuke Fujiwara, 2015 Photo: Satoshi Asakawa

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

楠本真理子〈Blue Bubble〉/ Blue Bubble, Mariko Kusumoto, 2016

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

Youna Ichikawa〈Baikai Sōshun〉/ BAIKA SŌSHUN (Plum Blossom in Early Spring), Youna Ichikawa, 2022

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

山本大介〈Flow〉/ Flow, side arm chair, Daisuke Yamamoto, 2022 Photo: Masayuki Hayashi

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

守田篤史〈折り紙漆器〉/ Origami Shikki, Atsushi Morita, 2022

Designer:
Aiba Kyoto, Kosuke Araki, Asahi Kogyo, Keiji Ashizawa, Shin Azumi, Cini Boeri, Domyo Co. Ltd, DRILL DESIGN, Kenji Ekuan, Kenji Fujimori, Taiji Fujimori, Shigeki Fujishiro, Keisuke Fujiwara, Naoto Fukasawa, Hiroki Furukawa, Gyokusendo, Hakuchikudo, Kenya Hara, Jun Hashimoto, Makio Hasuike, HIDA, Keiko Hirano, Honoka, Toshiaki Horio, Isao Hosoe, Youuna Ichikawa, Inden’ya , Koichiro Isezaki, Jun Isezaki, Junya Ishigami, Toyo Ito, Setsu Ito, Shinobu Ito, Hisao Iwashimizu, Kaikado, Chie Kanayama, Genta Kanayama, Yuma Kano, Kahori Katano, Tomu Katayanagi, Kawahira Sekishu, Motomi Kawakami, Rei Kawakubo, Kenzo, Toshiyuki Kita, Kiya, Mikiya Kobayashi, Koizumi Studio, Kohchosai Kosuga, Kengo Kuma, Shiro Kuramata, Jin Kuramoto, Kurikyu, Shunji Kurimori, Mariko Kusumoto, Tonbiii Kyoto, Reality Lab, Tsukiji Masamoto, Takeo Masui, me ISSEY MIYAKE, Haruka Misawa, Ben Ryuki Miyagi, Issey Miyake, Yoshiyuki Miyamae, Miyake Design Studio, Masahiro Mori, MUJI, Shuji Nakagawa, Ryuji Nakamura, Nature Architects, Yukito Nishinaka, Ryue Nishizawa, Isamu Noguchi, nomena, Shinichiro Ogata, Ken Okuyama, Ryobian, Katsuhisa Sano, Takeshi Sawada, Kazuyo Sejima, Atsushi Shindo, Soil, Sen no Sotan, Reiko Sudo, Sus inc., Ryo Suzuki, Yasuhiro Suzuki, syouryu, Hiroki Takada, Hiroko Takahashi, Takeo Paper, Momoko Takeshita, Kazumi Takigawa, TAKT PROJECT, Nao Tamura, Tanabe Chikuunsai IV, Ikko Tanaka, Keiichi Tanaka, Yuki Tanaka, Tendo Mokko, Norihiko Terayama, Shono Tokuzo, Kei Tominaga, Torafu Architects, Takeshi Tsujino, Masanori Umeda, Shinichi Utsumi, Riki Watanabe, Daisuke Yamamoto, Sori Yanagi, Shoichi Yokoyama, Tokujin Yoshioka

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

堀尾俊彰〈オリオチェア〉ほか展示風景 Photo: Denise Manzi

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

トラフ建築設計事務所+福永紙工〈空気の器〉ほか Photo: Yuki Seli

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

右(紫色のソファ):喜多俊之〈Saruyama Island Sofa System〉ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展 会場風景 Photo: Yuki Seli

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

倉俣史朗〈Miss Blanche〉部分 Photo: Yuki Seli

開催趣旨

形状の本質性、ディテールへの最大限の配慮、伝統の遺産における各作品の独自性、そして新素材やリサイクル素材を開発する現在の技術・工学的研究とが組み合わさることで、日本のデザインは国際的なアイコンとなっている。
本展は、デザインと職人の技を通して、シンプルという概念の起源を理解するための横断的な総覧である。
この概念は、空虚(空)、空間または静寂(間)、時にはPoverty(侘び)、長時間の使用による経年変化(寂び)、またある時は非対称、非定義、不完全さとして解釈することができる。

本展は、ミラノ大学の日本美術文化史研究者であるロッセッラ・メネガッツォがキュレーターを務め、日本人デザイナーでありキュレーターでもある原 研哉がグラフィックデザインと会場構成を担当し、会場を森に見立てた全く新しいリサーチ作品である。それぞれで木となるグループには、同等のクオリティのオブジェが集められ、異なるデザイナーや職人によるオリジナルな組み合わせの作品を通して、本展における「シンプル」というテーマが、オブジェの本質を反映するキーワードで表現され、来場者を鑑賞体験へと導く。

展示されているプロダクトは、1960年代から日本のデザイン史にその名を刻んできた、近・現代を代表するデザイナーたちや、国際的にはあまり知られていない後世のデザイナーたちによる、その多くがイタリアでは未公開となる150点以上の作品である。人間国宝や無形文化遺産とされる歴史ある工房やアトリエ、名工たちによって、今日まで受け継がれてきた手仕事の技、素材、形、そしてデザインによる作品がセレクトされた。

何世紀にもわたって受け継がれてきた智慧は、日本人の木、紙、金属、陶磁器、織物といった自然素材への嗜好と、それぞれの特徴に対する感受性を明らかにし、デザインかアートかの区別を流動的なものにしている。そのため、キュレーターのロッセッラ・メネガッツォの言葉を借りれば、「シンプルさは、かたちが自然に深く忠実であることから特に生まれ、神道のアニミズム思想がもたらすあらゆる要素に内在する神聖さを守り、日本文化の基礎を築こうとする試みに近い」とされる。
このアプローチは、デザインとクラフツマンシップの密接なつながり、そして日本のものづくりの不変の特徴である物質と人間、技術と技術の間の常に微妙なバランスを強調することを意図している。

※以上、美術館プレスリリースより引用した前半部分を編集部で抄訳


Message

The essentiality of shapes, the utmost attention to detail and the uniqueness of each piece in the legacy of tradition, combined with current technological and engineering research that develops new and recycled materials, are the distinctive features that make Japanese design an international icon.
The exhibition entitled “ORIGIN of SIMPLICITY. 20 Visions of Japanese Design” is a transversal overview through design and craftsmanship in order to understand the origins of the very concept of simplicity, which can be interpretated as emptiness (ku), space or silence (ma), sometimes readable as poverty (wabi) and consumption linked to use over time (sabi), and on other occasions as asymmetry, non-definition and imperfection: all concepts rooted in diverse philosophical schools of thought belonging to this culture ranging from Zen Buddhism to Shinto animist thought and almost the opposite of Western rationality.

The exhibition is a brand new piece of research conceived by curator Rossella Menegazzo, a researcher into the history of Japanese art and culture from the University of Milan, together with graphic and exhibition design by Japanese designer and curator Kenya Hara, who conceived the exhibition itinerary as a forest through which to walk. Each tree group gathers together objects with the same quality, original combinations of works by different designers and artisans, through which the theme of simplicity is expressed with key words aiming at reflecting the nature of the objects and leading the visitor through the exhibition experience.

On display there are over 150 works, mostly unseen before in Italy and designed by the most representative names in modern and contemporary design, some of whom have written the history of Japanese design starting from the 1960s, along with other exponents from later generations who are less known to the international public.
All the objects chosen highlight hand-crafted skills which have traditionally combined techniques, materials and shapes together with design handed down from generation to generation through historic workshops, ateliers and master craftsmen considered to be “living national treasures”, and as such, an intangible heritage.

This centuries-old wisdom reveals a predilection for natural materials such as wood, paper, metal, ceramic and textiles and a sensitivity towards the characteristics of each of these, making the distinction between a design or art product particularly fluid. As such, “simplicity is born specifically from a profound adherence of forms to nature, almost an attempt to preserve that sacredness inherent in every element that Shinto animistic thought brings with it and laying the foundations of Japanese culture” in the words of curator Rossella Menegazzo.

This approach intends to underline the close link between design and craftsmanship and the always subtle balance between matter and human beings, technique and technology which is a constant feature of Japanese production.

※The first half of the above is quoted from the press release

ADI Design Museum「ORIGIN of SIMPLICITY-20 Visions of Japanese Design」展

「Origin of Simplicity: 20 Visions of Japanese Design」開催概要

会場:ADI Design Museum(ADI デザインミュージアム)
所在地:Compasso d’Oro, Piazza Compasso D’Oro, 1, 20154 Milano, Italy(Google Map
会期:2024年3月23日(土)〜6月9日(日)
開館時間:10:30-20:00(最終入館受付19:15)
休館日:金曜
主催:ADIデザインミュージアム、The Museum Box

展覧会詳細(EN / IT)
https://www.adidesignmuseum.org/en/exhibition/origin-of-simplicity/


[*1] ADIデザインミュージアム:
ADI(Associazione per il Disegno Industriale)はイタリアで最も古い工業デザインの団体。ミュージアムでは、イタリアを代表するデザイナー、ジオ・ポンティ((Gio Ponti|1891-1979)の提唱により1954年に創設された「コンパッソ・ドーロ賞(Compasso d’Oro)」の歴代受賞作品をコレクション・展示する
https://www.adidesignmuseum.org/

ADI Design Museum

〈ADI Design Museum〉エントランス Photo: Martina Bonetti

ADI Design Museum

〈ADI Design Museum〉館内 常設展示 Photo: Martina Bonetti

ADI Design Museum

〈ADI Design Museum〉館内 展示 Photo: Martina Bonetti

[*2] ロッセッラ・メネガッツォ(Rossella Menegazzo)氏 プロフィール:ミラノ大学東アジア美術史教授。共著を含む主な著作に、『Iro: The Essence of Colour in Japanese Design』((2022、PHAIDON社)、『WA デザインの源流と形相(WA. L’essenza del design giapponese)』(2014、PHAIDON社|邦訳:美術出版社刊、原 研哉氏共著、2017)、『Domon Ken. Il maestro del realismo giapponese』(2016、Skira社)など多数。イタリアや日本をはじめ、世界各地で開催された展覧会のキュレーションを担当。直近では2024年3月4日にローマ博物館(Palazzo Braschi)で開幕した浮世絵の企画展「The floating world. Ukiyoe. Visions from Japan」を手掛けた。2025年に開催予定の大阪・関西万博では、イタリアパビリオンの文化部門代表を務める。本展のキュレーションを担当。

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