アフリカの島国カーボベルデで活動するラモス・カステラーノ・アーキテクツ(Ramos Castellano Arquitectos)が設計した〈CNAD(National Centre for Art, Crafts and Design)〉は、カーボベルデの港町に建つ芸術工芸センターです。
歴史ある建物を改修した建築であり、ドラム缶の蓋を再利用したカラフルな外装は、角度をつけることでルーバーとしても機能することで、パッシブ・クーリングを実現しています。
注目ポイント
- 手仕事の文化と融合した建築
- 島のリサイクル文化を示す外装
- 音符を表すカラフルな外観
- 歴史的建物の改修と再利用
(以下、Ramos Castellano Arquitectosから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
カーボベルデ、サン・ビセンテ島の港町ミンデロに位置する〈CNAD〉は、政府の公的資金を島の職人たちに分配するため、手作業を地域に委託し制作された。
これにより、公共施設であるからこそ「地域社会に役立つこと」という目的をより一層果たすことができるのである。素材から仕上げに至るまで、すべてのデザイン選択は、この目標の達成を目指して行われた。
BARREL CAPS PROCESS © Ramos Castellano Arquitectos
この地域では、手作業から機械化への移行を意味する産業革命が今まさにゆっくりと始まろうとしている。
ここでは、人々のために日々工芸品を製作する職人が今も数多く存在しており、家具やドア、椅子などをつくってもらうために職人に頼むのは普通のことであり、職人が丹精込めてつくり上げる作品の背景には、熟練の技を感じ取ることができる。
ここでは、時間はまだお金ではない。〈CNAD〉の建設要素はすべて職人技の賜物であり、建物全体が素晴らしい職人技の結晶となっている。
建設と組み立て作業は、単純な作業道具を補助する機器を使用しつつ、すべて手作業で行われた。熟練した大工によりさまざまな種類の木材や合板で打ち放しコンクリートが打設され、木製フレームは、切断機や研磨機などの機械の力を借りながらも、職人の手作業が主となる工房で製造された。
大工職人によりプレファブリケーション部材が取り付け、溶接、組み立てられた金属構造には、サンドブラスト加工を施し、1つ1つ手作業で塗装した古い金属ドラムをリサイクルした2,532枚のドラムヘッドがリベットで留められ、活気のあるカラフルな通気性のあるファサードを形成している。
リサイクル文化は、あらゆる資源を大切にすることを知るこの島の生活に欠かせない要素である。ここでは、空のドラム缶は決して無駄にはならず、開くことで家の外壁用の金属板に加工されたり、コンクリート打設用の型枠として使用されたり、鍋やナイフにつくり変えられたりする。
このドラム缶を改修のベース素材として使用するというアイデアは理想的なものであった。
元老院議員の邸宅として建てられ、その後高校に転用され、さらに歴史あるラジオ局の本社に転用されたコロニアル様式の建物を改修し、 大工同士が協力し合い、地元の職人技の傑作ともいえる成果を達成した。
そこには不完全さがあるが、それは欠点ではなく、製造の過程や独自性が感じられる付加価値として捉えることができる。
不完全性は、人間の仕事と機械の仕事を区別するものであり、それは、完璧を求める人間の姿と人間らしさを証明するものでもある。建物を建築へと変えるのはまさにこの人間性であり、人々を排除した建物は、ただの無機質な物質に過ぎない。
建築とは、虚偽の装飾や一時的なメディアの注目を求めるものではなく、シンプルな建物を設計することである。パッシブ・クーリング・システムで機能し、埋立地行きとなるはずの資材を再利用し、職人技や芸術、文化を通じて手作業を促進し、それによって生み出された経済を、その恩恵を受ける人々で分配することを目的としたプログラムである。
外装は楽譜を秘めており、それぞれの色は音符を表している。共感覚という知覚現象を利用したいと考え、カーボベルデ出身の作曲家でマルチ楽器奏者であるヴァスコ・マルティンス氏を招き、色に合わせた音楽の作曲を依頼した。
建築のカラフルな外観は、島の音楽の伝統に敬意を表し、視覚的な音楽の喜びを広場に伝えている。
あらゆる進歩は人々によって生み出されるものであり、地理によって生み出されるものではない。
このプロジェクトは、ミンデロに住む人々、困難な問題へのカーボベルデ流の解決策、そしてクリスト&ジャンヌ=クロードのバレル彫刻からインスピレーションを得た。
私たちは常に調和を求めている。私たちが想像する建築を通して、人々が得るのと同じ喜びが、さまざまな形で私たちにも巡ってくるのである。
機能的な蓋はブラインドのように角度を付けることができ、内部の温度を維持するのに役立つ。
異なる目的のためにつくられたドラム缶の蓋を再利用することは、物には複数の用途と複数の命があるという事実を象徴している。これは、見る者の精神的な柔軟性のみに依存する。私たちはプロジェクトを通じて、物質を使用して意識を変えようとしている。
以下、Ramos Castellano Arquitectosのリリース(英文)です。
CNAD, centro nacional de arte artesanato e design, Mindelo, Cabo Verde, West Africa
The works of the CNAD National Centre for Art, Crafts and Design in Mindelo, port city of Cape Verde, on the island of São Vicente, had to be handcrafted, and not only for the name and the function it was to perform, but above all because entrusting the manual works locally would have meant distributing the public funding, resulted from a great government effort, among the artisans of the isle. Thus fulfilling, all the more so since it is a public centre, one of the primary functions of architecture, namely that of being useful to the community. Every design choice, from materials to finishes, has been aimed at seeking to achieve this goal.
In this part of the world the industrial revolution, meant as the transition from manual labour to mechanization, is slowly starting now. Here there still exist, and they are the majority, craftsmen who daily build artefacts for the people. It is normal to turn to a craftsman for a piece of furniture, a door, some chairs, to wait patiently for him to make it, and to perceive the dexterity behind the object, built with the necessary effort and care. Here, time is still not money. Every constructive element of the CNAD is the result of this type of craftsmanship, the entire building is a great artisan work.
The construction and assembly work was carried out entirely by hand with the aid of machines which can be assimilated to simple working tools. The fair-faced concrete was reinforced by skilled carpenters with different available types of wood and plywood. The wooden frames were manufactured in artisan workshops with the aid of cutting and smoothing machines, where, however, the human element was predominant. In the metal structure, on which the prefabricated elements were mounted, welded and assembled by the carpenters, we have riveted 2,532 drumheads, recycled from old metal drums, which have been sandblasted and manually painted one by one, to form a vibrant, colourful ventilated façade.
The culture of recycling is an integral part of the life of these islands, which know how to treasure every resource: here empty drums are never wasted, they are opened and transformed into metal sheets to cover the houses, used as formwork for the concrete casting, reworked to obtain pots and knives. The idea of using them as a base material for the restoration sounded perfect. In the new building – combined with the restored colonial house built as the residence of Senator Augusto Pereira Vera-Cruz, then transformed into a high school and, subsequently, into the headquarters of the historic radio Barlavento where Cesária Évora recorded her first songs – masons and carpenters have worked together to achieve the result of a great work of local craftsmanship, in which imperfection is tangible, and it is seen as an added value, not a defect, because it conveys a sense of manufacturing, of uniqueness.
Imperfection, which distinguishes the work of man from that of the machine, is the closest to perfection one can expect from a human being, as it testifies to both his search for perfection and his being human. That same content of humanity that transforms a building work into Architecture. Because architecture without people is just inert matter. Far from any false rhetoric or search for ephemeral media visibility, doing architecture has been designing a simple building, with clear mechanics, which functions with passive cooling systems, reusing materials destined for landfills, with a program intended to foster the manual work through craftsmanship, art and culture and distributing the economy that generated it among those who will benefit from it.
The colors hide a musical score. Each colors is a musical note. We wanted to use the perceptual phenomenon of synesthesia so a Caboverdian composer and multistrumentist, Vasco Martins, was invited to partecipate and wrote the music behind the colors. Paying homage to the musical traditions of the islands and trasmitting a visual musical joy to the square.
Every avant-garde is generated by people, not by geography, the centre of the universe can be located anywhere in the universe.
For the CNAD project we have taken inspiration from the people that live in the city of Mindelo, from the Cabo Verdian manner to find solution to difficult problems, and from Chirsto and Jeanne Claude barrel sculptures.
We are constantly in the search of harmony. The same joy that people receive through the building that we imagine, came back to us in multiple ways.“For us the CNAD in Mindelo, Cabo Verde, Africa, is an architectural scream. One of ours aim in Cabo Verde, is to decolonize architecture from the western paradigma, and show people that there are not third world countries in architecture, from this point, since architecture is made by human being, we can also say that not exist third class human beings, there is only one single humanity, and all the colors can live in harmony”.
The functional lids can be angled like blinds which help to maintain the internal temperature of the place. “The use of recycled barrel lids with a different purpose also symbolizes the fact that an object can have multiple use and multiple lives, this only depends on the mental flexibility of the observer. In our project, we try to use materia (matter) to change consciences.”
Moreno Castellano, Eloisa Ramos
RamosCastellano arquitectos
www.ramoscastellano.comproject info:
name: Centro Nacional Arte Artesanato e Design, CNAD
location: Mindelo, Sao Vicente Island,
Country: Cabo Verde
Client: Ministerio da Cultura e industrias creativas, Governo de Cabo VerdeProject of new building, restoration of the old house, exteriors: Ramos Castellano arquitectos
Architects: Eloisa Ramos, Moreno Castellano
Design team: Zico Lopes, Bruno Kenny, Edoardo Meneghin, Marvin Delgado, Danil Silva, Marco dos Anjos
Engineers: Ilidio Alexandre, Daniele Salvadorini, Francesco Bini, Denise Martins e Ricardo Martins, Luis Delgado
Consultants: Shrikar Bhave, Linda Lam, Ti Nene’, Giulia La Ganga, Concetta CavallaroInterior design of the new building: Ramos Castellano arquitectos
Architects: Eloisa Ramos, Moreno Castellano
Design team: Bruno Kenny, Edoardo MeneghinExpositions and Branding: CNAD design team
Paintings and textiles: Alex Da Silva, Bela Duarte, Manuel Figueira, Joao Fortes
Project year: 2015
Old House Area: 375m²
Pátio = 381m²
New Building = 1069m²
total surface: 1265 sqm total exhibition surface: 811 sqmnumber of recycled barrel caps: 2532 public opening: july, 2022
Ramos Castellano Arquitectos 公式サイト
https://ramoscastellano.com