CULTURE

渡り鳥を模した山形模様の屋根が覆う文化施設

ザハ・ハディド・アーキテクツが中国の新たな都市に設計した〈珠海金湾市民アートセンター〉

CULTURE2023.12.08
〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© CAT-OPTOGRAM STUDIO

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© CAT-OPTOGRAM STUDIO

中国広東省珠海市の新たな都市に建つ〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉は、舞台芸術センターとサイエンスセンター、美術館という3種の文化施設を統合した拠点としてザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)が設計しました。

特徴的な形状の屋根はモジュールにより構成されており、このモジュールを反復、対称化、スケール変化させることで自由な形状を生み出しています。

流線形のデザインに託された未来のビジョン、ザハ・ハディド・アーキテクツが思い描く未来へ向けた5つのプロジェクト

(以下、Zaha Hadid Architectsから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© CAT-OPTOGRAM STUDIO

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© CAT-OPTOGRAM STUDIO

〈珠海金湾市民アートセンター〉は、世界で最もダイナミックな地域の1つである珠海市金湾地区における現代的な創造性の拠点として設計されており、航空新都市(Aviation New City)の中心に位置している。この珠海金湾地区の新たな都市は、478万m²の面積を有し、10万人が居住し、市民、文化、学術、商業インフラが組み込まれている。

広州市と珠海市、江門市を結ぶ広珠都市間鉄道の延長である珠海空港鉄道により、珠海の市街地と空港が直結され、香港・珠海・マカオ大橋により、深圳と香港から珠海まで1時間以内でのアクセスが可能となっている。

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

3種の文化施設を統合した、新たな都市の新たな拠点

〈珠海金湾市民アートセンター〉は、1200席のグランドシアターと500席の多機能なブラックボックスシアターを備えた舞台芸術センター、インタラクティブなサイエンスセンター、美術館という3種の文化施設を統合している。

それぞれ異なる特徴を有する各会場は来場者に異なる体験をもたらすと同時に、東西170m、南北270mに及ぶ一貫した形式的・構造的ロジックによって統一されている。

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

グランドシアターとサイエンスシアターの2つの大きな会場と、美術館とブラックボックスシアターの2つの小さな会場が中心を軸に左右対称に配置されており、すべての文化施設の外部ホワイエとして共有される中央広場によって結ばれている。

この中庭に面するガラス張りの壁によって、来館者は各会場の個性や特徴を知ることができる。グランドシアターと美術館は明るい色調の素材で仕上げられ、多機能なブラックボックスシアターとサイエンスセンターは暗い色調の素材で構成されている。

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

モジュールを反復、対称化、スケール変化させることで生み出す多様な形状の屋根

各会場を覆う格子状のスチール製の屋根は、中国南部の上空を編隊を組んで飛ぶ渡り鳥を模した山形模様を反復、対称化、スケール変化させることによって構成されている。これは、それぞれの建物の異なる機能要件に対応しつつ関連付ける要素となっている。

屋根は自己支持と自己安定性をもつ屋根モジュールの繰り返しにより構成され、プレファブリケーション、プレアセンブリ、モジュラー工法の使用により最適化された。特徴的な屋根構造に設けられた網目状のシェルが4つの会場を包み、一体化させている。

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Seilao Jiong

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Seilao Jiong

橋とヴォイドをつなぐことで、センターの中心に多層構造の公共広場が生まれ、内部だけでなく、カフェやレストラン、教育施設のある周辺のプロムナードまで見渡すことができる。

すべての公共エリアに自然光を取り入れ、直感的なナビゲーションを最適化することで回遊性を高めたデザインとすることで、地域住民が昼も夜も楽しめる魅力的な市民スペースを創出している。

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Seilao Jiong

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Seilao Jiong

それぞれの会場の内部にも反映する山形の幾何学形状

グランドシアターの内部はセンターの外部屋根の構成を踏襲したデザインとなっており、天井パネルの位置と角度が音響反射板として最適化されている。また、グランドシアターの吸音面は、国内外での公演に要求される最高の音響基準を満たすように設計されている。

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

美術館は、山形の幾何学形状を応用してメインアトリウムを囲み、美術館に自然光を供給すると同時に、作品を展示するための連続した垂直面をつくり出している。建築と展示の融合を図っており、美術館の垂直循環と展示ルートをつなぐ白いリボンが特徴となっている。

サイエンスセンターの内部にもセンターの屋根の幾何学形状を応用し、好奇心と学習意欲を刺激するインタラクティブな展示で科学的なイノベーションを紹介している。

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

〈珠海金湾市民アートセンター〉のポディウムは、湖の中に島を定義している。歩行者用スロープとトンネルが、湖面を横切ってポディウム中央の公共広場へと訪問者を誘い、ヴォイドを通る歩道橋が各会場へとつながっている。

モジュール屋根に守られたガラス張りのファサードは透明性を提供し、屋根の下に広がる湖畔の遊歩道や広場へと地域住民を迎え入れる。センターの西側には円形劇場があり、屋外でのパフォーマンスやアクティビティが可能となっている。

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

珠海の「スポンジ・シティ」構想では、汚染物質を自然にろ過する水生動植物を利用して、市内の雨水の少なくとも70%を自然浸透、貯留、再利用することを目標としている。〈珠海金湾市民アートセンター〉の灌漑システムには湿度センサーと土壌水分センサーが設置されており、水の消費量を抑制している。

中国南部の亜熱帯気候に位置するこの建物の外壁は二重断熱ガラスにより熱性能が最適化されており、外部日射遮蔽のためのアルミ製パンチングパネルを組み込んだ格子状の屋根によって保護されている。

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

パネルにはさまざまな大きさの穴が施されており、内部空間のプログラムや方角、日射取得量に応じて、異なる日射量を確保できるようになっている。夜間は、この屋根が柔らかな反射光でセンターを照らす。

インテリジェント制御によるエネルギー消費と室内空気の質のモニタリング・システムは、センターの室内環境を自動的に調整し、最適な快適性とエネルギー削減を実現する。

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Virgile Simon Bertrand

廃熱回収システムと水リサイクルシステムに接続された節水機器を使用することで、センターの温水需要を満たしている。

中国のグリーン・ビルディング評価基準の最高レベルを満たすよう設計された〈珠海金湾市民アートセンター〉の構造部材の選定と調達は、再生鋼材・骨材・その他の構成材料を優先的に使用している。

〈珠海金湾市民アートセンター(Zhuhai Jinwan Civic Art Centre)〉ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)

© Yipeng Lyu

以下、Zaha Hadid Architectsのリリース(英文)です。

Project: Zhuhai Jinwan Civic Art Centre
Location: Zhuhai, China
Date: 2017 / 2023
Client: Zhuhai Huajin Development and Construction
Status: Built

Designed as a hub of contemporary creativity within one of the world’s most dynamic regions, the Zhuhai Jinwan Civic Art Centre is at the heart of Aviation New City, an urbanisation with a built area of 4.78 million sq. m housing 100,000 residents and incorporating new civic, cultural, academic and commercial infrastructure within Zhuhai’s Jinwan district. The Zhuhai Airport Railway, an extension of the Guangzhou- Zhuhai Intercity Railway, provides direct connections with Zhuhai’s city centre and its airport, while the new Hong Kong-Zhuhai- Macau bridge enables those in Shenzhen and Hong Kong to reach Zhuhai in less than an hour.

Integrating three distinct cultural institutions for the city (a Performing Arts Centre with a 1200-seat Grand Theatre and a 500-retractable-seat multifunctional Black Box theatre; an interactive Science Centre; and an Art Museum) each venue within the Zhuhai Jinwan Civic Arts Centre incorporates unique characteristics that create differing visitor experiences, yet all are united by a coherent formal and structural logic that spans 170 meters wide from east to west and 270 meters long from north to south.

Arranged symmetrically on a central axis, the two larger and two smaller venues are connected by a central plaza that serves as a shared external foyer to all of the cultural institutions. Glazed walls facing this courtyard enable visitors to determine the individuality and character of each venue. The Grand Theatre and Art Museum are finished in a light palate of materials, while the multifunctional Black Box Theatre and Science Centre are composed in darker materials.

Echoing the chevron patterns of migratory birds flying in formation over southern China, the latticed steel canopies sheltering each venue are configured through repetition, symmetry and scale variation; resulting in a composition of related elements that respond to the different functional requirements of each building. This repetition of the selfsupporting and selfstabilising roof modules optimised prefabrication, preassembly and the use of modular construction.

The distinctive roof structure unites the different venues under a network of reticulated shells that envelop the four wings of the centre. Interconnecting bridges and voids create a multi-layered public plaza at the heart of the centre with views to the interiors as well as to the surrounding promenades with their cafés, restaurants and educational facilities. The design optimizes intuitive navigation with natural light in all public areas to enhance connectivity; creating engaging civic spaces for local residents to enjoy throughout the day and evening.

The Grand Theatre’s interior continues the composition of the centre’s external roof canopy with the location and angle of ceiling panels optimised as sound reflectors. The Grand Theatre’s sound absorbing surfaces are designed to meet the highest acoustic standards required for local, national and international performances.

The Art Museum adapts the chevron geometries of the roof to frame the main atrium which provides natural light to the museum while at the same time creating a continuous vertical surface to display artworks. An internal gallery, storage and administrative spaces are located behind this vertical division. Merging architecture with exhibition experience, a continuous white ‘ribbon’ of museum’s vertical circulation and exhibition route is its’ defining feature.

The Science Centre’s interior also translates the geometry of the centre’s roof to showcase scientific innovation with interactive exhibits that inspire curiosity and learning. The Science Centre’s lecture hall is designed for the centre’s programme of public demonstrations of scientific experiments and discovery.

Zhuhai Jinwan Civic Art Centre’s podium defines an island within ZhongXin Lake. Pedestrian ramps and tunnels invite visitors to cross the lake’s surface to the podium’s central public plaza where footbridges connect through voids to each venue. Glazed façades sheltered by the modular roof canopy provide transparency and welcome the local community onto lakeside boardwalks and plazas beneath the sweeping roof structure. An external amphitheatre on the west side of the centre allows for outdoor performances and activities.

Constructed in concrete, the centre consists of five structurally separate buildings, each with its own self-supporting external steel canopy. Supported by only 22 columns and spanning a total of 270m x 170m, these free-formed steel roof canopies are composed of symmetrical geometries to enable their modular, repetitive structures to be fabricated off-site and assembled from only two different column types.

The centre’s landscaping and surrounding lake are designed as integral elements within Zhuhai’s ‘sponge city’ initiative that targets the natural permeation, storage and re-use of at least 70% of the city’s rainwater using aquatic flora and fauna to naturally filter contaminants. Humidity and soil-moisture sensors within the landscaping’s irrigation system control and reduce water consumption.

Located within the subtropical climate of coastal southern China, the double-insulated glazing of the building’s envelope is optimized for thermal performance and protected by the latticed roof canopy which incorporates perforated aluminium panels for external solar shading. The perforations within the panels vary in size to allow differing degrees of sunlight within the centre’s interior spaces in accordance to their programming requirements, orientation and solar gain. At night, this roof canopy bathes the centre in soft reflected light.

Energy consumption and indoor air quality monitoring systems with intelligent control will automatically adjust the centre’s interior environments for optimal comfort and energy reduction. Waste heat recovery will be used to meet the centre’s hot water demand with water-saving appliances connected to the centre’s water recycling system. Designed to meet the highest tiers of China’s Green Building Evaluation Standards, the selection and procurement of the centre’s structural components has prioritized recycled steel, aggregates and other component materials.

Architects: Zaha Hadid Architects
Design Principal: Zaha Hadid and Patrik Schumacher
Project Directors: Satoshi Ohashi, Charles Walker
Project Associate Directors: Lydia Kim, Yang Jingwen
Project Associates: Mei-Ling Lin, Aurora Santana (SD)
Project Leads: Mei-Ling Lin, Elena Scripelliti
Project Core Team: Armando Bussey, Reza Karimi, Julian Lin
Project CA Team: Qi Cao, Kai-Jui Tsao, Mei-Ling Lin, Juan Liu, Yuling Ma, Feifei Fan
Project Team: Armando Bussey, Marius Cernica, Grace Chung, Nelli Denisova, Xuexin Duan, Kaloyan Erevinov, Nassim Eshaghi, Kate Hunter, Yang Jingwen, Reza Karimi, Ben Kikkawa, Lydia Kim, Julian Lin, Mei-Ling Lin, Valeria Mazzilli, Sareh Mirseyed Nazari, Massimo Napoleoni, Satoshi Ohashi, Yevgeniya Pozigun, Qi Cao, Qiuyu Zhao, Aurora Santana, Hannes Schafelner, Michael Sims, Patrik Schumacher, Sharan Sundar, Maria Touloupou, Chao Wei, Charles Walker, Kai-Jui Tsao, Yuling Ma, Feifei Fan
Competition Team: Armando Bussey, Clara Martins, Cristiano Ceccato, Charles Walker, Ed Gaskin, Filippo Nassetti, Jinqi Huang, Juan Liu, Lydia Kim, Julian Lin, Satoshi Ohashi, Paulo Flores, Harry Spraiter, Patrick Schumacher, Houzhe Xu, Simon Yu

CONSULTANTS
Local Design Institute: Beijing Institute of Architecture & Design South China Centre
Structural Consultant: Beijing Institute of Architecture & Design South China Centre
Green Building Consultant: Guangdong JORJUN Green Building Technology
BIM Consultant: Beijing BIMTechnologie
Façade Consultant: Zhuhai City Honghai Curtain Wall
Lighting Consultant: Shenzhen Global Lighting Technology
Landscape Consultant: Beijing Institute of Architecture & Design (South China Centre)
Theater Consultant: Shanghai DeYi Engineering Technology
Signage Consultant: W&T Design
Fire Consultant: Beijing Institute of Architecture & Design (South China Centre)
Amplify Consultant: Radio, Film & TV Design and Research Institute
Acoustic Consultant East China: Architectural Design & Research Institute (Acoustic & Theatre Special Design & Research Division)
Interior Consultant: Shenzhen Z&F Culture Construction

CONTRACTORS
General Contractor: MCC City Investment Holding
Façade Contractor: Shenzhen Sanxin Technology Development
Landscape Contractor: Zhuhai Wuyue Landscape Engineering
Interior Contractor: Shenzhen Weiye Decoration Group

Data
GFA below: ground: 51,646m²
GFA above ground: 48,432m²
Height: 35m

「Zhuhai Jinwan Civic Art Centre」Zaha Hadid Architects 公式サイト

https://www.zaha-hadid.com/2023/12/06/zhuhai-jinwan-civic-arts-centre-inaugurated/

 

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶

ザハ・ハディド・アーキテクツ Topics

FEATURE2023.02.01

流線形のデザインに託された未来のビジョン

ザハ・ハディド・アーキテクツが思い描く未来へ向けた建築5選
CULTURE2022.12.05

ザハ・ハディド・アーキテクツが提唱する"何も無駄にしない"未来の万博

すべてのパビリオンにモジュールシステムを採用し 終了後はすべての施設をウクライナ復興の資源にできる〈オデッサ万博2030〉
CULTURE2023.10.25

SFを象徴する流動的なフォルムの博物館

多くの著名作家を輩出してきた中国・成都にザハ・ハディド・アーキテクツが設計した〈成都SFミュージアム〉がオープン
CULTURE2022.10.28

ザハ・ハディド・アーキテクツによる地層のようなスポーツセンター

日射量の分析からルーバーの構成を決定し構造体を最適化することで材料を最小限に抑えた〈杭州国際スポーツセンター〉
CULTURE2022.11.18

ザハ・ハディド・アーキテクツによる 帆のような膜が外壁と一体化するスタジアム

席数を縮小しカタールワールドカップ終了後の運用にも適応する〈アル・ジャヌーブ・スタジアム〉

中国建築 関連記事

FEATURE2022.08.31

インパクトだけじゃない! アイコニックなクセつよ中国建築

氷、樹木、輪、宝箱、岩… さまざまな意味を持つ中国のアイコニックな5つの建築
FEATURE2023.12.06

上海にみる歴史的風景と現代的風景の共存

OFFICE COASTLINE 松下晃士氏に聞く「建築を通して見る中国・上海」
CULTURE2023.11.27

キャンチレバーで対岸の木を守る竹構造の橋

竹の特性を活かし構造的な合理性を備えた 中国の村の水路に架かる歩道橋〈Bambow Bridge〉
CULTURE2023.11.10

都市の渓谷として設計された地中の複合施設

上海の歴史・開発された風景・緑地とつながる〈上海蘇河湾万象天地〉
CULTURE2023.10.31

歴史ある倉庫の頭上に浮かぶ方舟

上海の発展を見守ってきた工場を未来へとつなぐ MADアーキテクツによるリノベーション〈The Ark〉
  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • ザハ・ハディド・アーキテクツによる3種の文化施設を統合した〈珠海金湾市民アートセンター〉中国
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ