© inspace
© schranimage
中国の景徳鎮に位置する、国営工場から文化産業の拠点となった陶渓川エリアに設計された〈景徳鎮陶渓川クラウドエンジンエネルギーセンター(Jingdezhen Taoxichuan Cloud Engine Energy Center)〉は、芝生の上に浮かぶ有機的な形体が特徴的な建築です。
電気容量や水圧不足など既存インフラが限界を迎えていた地域において、暖房、冷房、水圧、電気を供給し、エネルギー効率と防火安全性を管理する集中型エネルギーセンターとして計画されました。上海を拠点に活動するデザインスタジオ XING DESIGNが設計しました。
注目ポイント
- アーティストやクリエイターの活動拠点となった陶渓川
- 設備ユニットの視覚的な影響を最小限にするためのデザイン
- 公園空間を減らさない、分割された2つのボリューム
- 冷却ユニットや防火水槽は地下に埋設
- 空中に浮かぶ冷却塔や制御センター
- 露出した設備やパイプが見える工業的な北側と、有機的で軽やかなデザインの南側
- 配管や機器を隠さず中国語と英語のラベルを施し、機能美を表現
(以下、XING DESIGNから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
© schranimage
「緑豊かな公園内の公共施設はどのような外観になるだろうか?」
2019年の夏、私たちはこの興味深い質問を、景徳鎮陶渓川文化創意産業園のオーナーであり、陶文綱の会長でもある劉子義氏から投げかけられた。
© inspace
2012年、彼は清華大学の張杰教授のチームを招き、陶渓川の保護、再生、利用計画の主導を依頼した。
かつては国営のコスモス陶磁器工場と陶磁器機械工場であった陶渓川は、現在では、文化産業のモデル公園、起業とイノベーションのモデルエリア、夜間の文化・観光地、そして無形文化遺産が集まる観光ストリートとなっている。陶溪川は、景徳鎮に移住した多くのアーティストやクリエイターたちの活躍の舞台となっているのである。
© Liyi
© inspace
2019年、陶溪川は第1期工事が完成したばかりであり、まだ開発中のエリアも多くあった。既存のインフラは限界に達しており、高層階では電気容量や水圧が不足しており、規模の拡大には、まずインフラを整備する必要があった。
クライアントは点在する設備ユニットの視覚的な影響を最小限に抑えたいと考え、拡張されたキャンパスに暖房、冷房、水圧、電気を供給し、敷地全体のエネルギー効率と防火安全性を管理する集中型エネルギーセンターを建設することを決定した。
© inspace
© inspace
エネルギーセンターは、近隣のホテルとつながる地下駐車場建設のために掘削される空き地に設置されることとなった。地下駐車場の建設は、冷暖房用の配管ネットワークとスマートパイプラインの敷設と組み合わされ、最後に土が再び覆われて緑豊かな公園が復元された。
質問に戻る。緑豊かな公園内の公共施設はどのような外観になるだろうか?
© inspace
© inspace
エネルギーステーションは一般に公開されるような場所ではなく、防火水槽、ポンプ室、ボイラー室、冷却ユニット、変電所、制御センターなどから構成され、すべて大きな箱の中に収められている。その箱の上には大型の冷却塔が設置され、ルーバーで囲まれている。
腕のいい建築家であれば、このような箱を「ドレスアップ」するさまざまな方法を見つけ出すだろう。しかし、私たちが興味を持ったのは、公園内のオープンスペースを最大限に活用しながら、エネルギーセンターの機能的なニーズを満たす方法があるかどうかであった。
© schranimage
私たちは建物を2つの部分に分割した。冷却ユニット、配電設備、ボイラー室、防火水槽は地下に埋設し、芝生の斜面として景観に溶け込ませた。一方で7つの巨大な冷却塔と制御センターは空中に浮かんでいる。
建物内部は非公開であるが、建物の占める面積は2つのボリュームの分割により市民に還元され、公園の面積は減少していない。夏の暑い日には、この構造物が巨大な「キャノピー」として憩いのための心地よい日陰のスペースをつくり出し、公園で起こっている出来事を眺めるための自然の展望台にもなった。
Model
Model
通りに面した北側立面は、巨大な機械のような、本物の設備やパイプをむき出しにしたダイナミックかつ直線的な工業的特徴を備えている。対照的に公園に面した立面はよりソフトで軽快、かつ有機的な印象となっており、制御センターと会議室である2つの湾曲した「目」が、トラス構造の内部空間を利用してつくられている
私たちは、吊り構造の下に風力で動く鱗状のものを吊るすことを最後の仕上げとして構想した。この鱗状の仕上げは風で波打つことで、構造物をアートインスタレーションに変え、芝生の上に浮かぶ機械仕掛けの雲となる。これが「クラウドエンジン」という名前の由来である。
Scale semilation
Scales test
陶渓川の建築群の中で〈クラウドエンジン〉は際立ちつつも、周囲の環境と調和している。
クラウドエンジンの設計プランが完成したとき、西隣のプロジェクトであるVector Architectsによる〈Jingyang Camphor Court〉の設計は始まったばかりであった。デザイン会議で彼らが描いた中庭の素敵なレンダリングを時折目にしたが、もしこの静かな中庭からの景色に巨大な金属製の機械が顔を出していたら、彼らは驚愕しただろう。
© schranimage
この中庭から〈クラウドエンジン〉が見えないようにするため、私たちは建物を北側にずらし、プランの角度を慎重に調整した。この調整により、建物のフォルムがより際立ち、ドラマチックな遠近感が強調された。
また、南側の〈Guomao Hotel〉のロビーに対しては、ランドスケープを視界を遮る壁として利用している。これにより、〈クラウドエンジン〉の存在感は芝生エリア内に留まり、周辺の建物との調和を乱すことはない。
© schranimage
建物のグリッドを設備に合わせて調整し、慎重に配管を配置することで、スペースがすべての運用ニーズを満たすようにした。
そのためには、建築、構造、機械システムの間の綿密な調整が必要であったが、中国IPPRチームとコラボレーションし、パラメトリックモデルの構築、調整が全体的なデザインにどのような影響を与えるかのシミュレーション、風洞実験まで行ったことで実現した。
© Liyi
機器の技術的な論理には独自の美しさがあるが、従来の建築手法では、この美しさはシャフトや天井、ルーバーに隠されてしまうか、あるいは「インダストリアルスタイル」を参照したインテリアデザイナーによって模倣されてしまうかのどちらかであった。
このプロジェクトでは、設備の美しさをアピールし、建築と一体化させることで、機械的な美しさを表現することを目指した。ファサードのディテールでは、機能を示すために中国語と英語の両方のラベルを使用した。例えば、「冷」と刻まれた冷水パイプや、メンテナンス用のアクセスに「修」と刻まれたものなど、建物のディテールがまるで操作マニュアルのように読み取れるようになっている。
© XINGDESIGN
© XINGDESIGN
2019年以降、このプロジェクトは新型コロナウイルス感染症のパンデミックにより、多くの浮き沈みを経験した。特に外装工事の重要な段階では、言葉の壁により遠隔でのコラボレーションは困難を極めた。
設計意図のほとんどは実現されず、最終的にはさまざまな理由により、下部の風力駆動式ウイングは設置することができなかった。
残念ながら、芝生の斜面に浮かぶ「機械の雲」は未完成のままである。しかし、この建造物がインスタレーションアート作品として完成されるまであと一歩のところまできている。いつか、この鱗状の仕上げが設置され、この雲がようやく風を受ける日が来るかもしれない。
© schranimage
XING DESIGNの創設者である熊星(Xing Xiong)は次のように語る。
「2010年の遠い昔を思い出す。私はBIGで働き、屋上でスキーができるという提案をした、コペンハーゲンに建つ廃棄物発電プラントのコンペティションに参加していた。」
「本当に大胆で奇抜なアイデアであった。コンペティションに勝利した後、祝杯をあげているときに、誰かが言った。『今では信じられないかもしれないが、数年後には、私たちの子供たちは廃棄物発電プラントでスキーができることを当たり前のことだと思うだろう』と。」
© schranimage
熊星は次のように続ける。
「私がデンマークを去った後、このプロジェクトは実現までにさらに8年を要したが、『CO2の煙の輪』という最も遊び心のあるアイデアは実現されることはなかった。」
「後悔は時に革新の宿命であり、また、既存の固定観念を再考し、問いかけること、そして今日の特別なものを明日の日常的なものに変えることは、デザインの最も困難で魅力的な側面でもある。私は今でもこれを自身の励みとしている。」
© Liyi
View SetBack Diagram
Strategy diargam
Site plan
Plans
Elevations
Detail
以下、XING DESIGNのリリース(英文)です。
General InformationProject Name: Jingdezhen Taoxichuan Cloud Engine Energy Center
Completion Year: 2024
Gross Built Area: 55300 m²
Design Firm: XING DESIGN
Company Website: www.xing.design
Contact Name: Xing Xiong
Contact e-mail: info@xing.deisgn
Firm Location: 138 Fenyang Road 1102, Shanghai,China
Lead Architecs: Xing Xiong
Project location: 150 Xinchang Road, Taoxichuan, Jingdezhen, Jiangxi ProvinceAdditional CreditsClient: Jingdezhen Towyi Cultural Development Co., Ltd.
Construction Contractors: China IPPR International Engineering Co., Ltd., Suzhou Gold Mantis Construction Decoration Co. Ltd.
EPC Lead: China IPPR International Engineering Co., LtdXING DESIGN Team:
Principal Architect: Xiong Xing
Design Team: Ren Meizi, Lin Weiqiao, Lei Sheng,Chen Mo, Wu Dao, Shi Yuhang, Zhang XinyuChina IPPR Team:
Project Manager: Bie Shu
EPC Manager: Wanghui
Architecture: Liu Bofeng, Li Huanyu
Structure: Zhang Jianxun, Liu Zhimin, Xu Da
HVAC: Du Kexin
Heating Power: Jia Ze
Water Supply and Sewerage: Zhang Wei
Electrical Engineering: Shen Wen
Auto-control: Ding YanhongProject DescriptionAn intriguing question“What could a utility building in a green park look like?” In the noisy summer of 2019 with cicadas chirping, I was asked this intriguing question.The inquisitor was Mr. Liu Zili, Chairman of Taowenlv, owner of the Jingdezhen Ceramic Art Ave Taoxichuan. Since 2012, he invited Professor Zhang Jie’s team from Tsinghua University to lead the preservation and renovation planning. Once the state-owned Cosmos Ceramics Factory and Ceramic Machinery Factory, Taoxichuan has since transformed into a national cultural industry and innovative entrepreneurship model zone, a nighttime tourist destination, and a street packed with intangible cultural heritage. It serves as a stage for many artists and creators who have migrated to Jingdezhen.Back in 2019, the first phase of Taoxichuan had just been unveiled, but many areas were still under development. The existing infrastructure was strained, with insufficient electrical capacity and water pressure for the upper floors. Infrastructure had to catch up to the site’s growing ambition.Initially, the client wanted to minimize the visual impact of scattered utility units. After a series of technical evaluations and energy-saving optimizations, they decided to build a centralized energy center to provide heating, cooling, water pressure, and electricity for the expanded campus, while also managing energy efficiency and fire safety across the site.The energy center would be located on a vacant lot, which would be excavated to construct an underground parking lot connected to nearby hotels. This construction would be integrated with the laying of heating and cooling pipelines and smart network. Once complete, it would be re-covered with greenery, restored to a green park.Back to the question: what could a utility building in a green park look like?Split in TwoAn energy station, often referred to a utility building, is not a place where you will host a party. It usually consists of a fire water tank, pumps, boilers, refrigeration units, substation, and control center, all enclosed in a big box with massive cooling towers sitting on top, surrounded by louver screens.A skillful architect could come up many ways to “dress up” such a box. But what intrigued me was whether there was a way to meet the functional needs of the energy center while maximizing the open space in the park.We divided the building into two parts: the cooling units, power distribution, boiler room, and fire water tank are buried underground, blending into the landscape as a grassy slope like tearing up a corner of the lawn; seven massive cooling towers and control center were suspended above, forming a wedge shape.Although the building interior is still closed for the public, by splitting the volume, it returns the space to the park, which would be otherwise occupied by the building footprint. On hot summer days, the large “canopy” created by the structure became a welcome, shaded space for relaxation—and a natural viewing platform for whatever fun was happening in the park.The north elevation along the street, has bold, strait industrial features, exposing the real equipment and pipes like a massive machine. On the park-facing side, however, the building looks softer, lighter and more organic, with two curved “eyes”—— the control center and a meeting room, both created using the internal space of the truss structure.We envisioned hanging wind-driven scales under the suspended structure as a finishing touch. These scales would ripple in the breeze, turning the structure into an art installation—a mechanical cloud floating above the grass. That’s how it got the name “Cloud Engine.”Blending in ContextAs a member of the Taoxichuan architecture cluster, Cloud Engine is distinctive but getting well with its surroundings.When the schematic design of Cloud Engine was delivered, the west neighbour project Jingyang Camphor Court by Vector Architects has just begun. Occasionally I saw their rendering of a nice peaceful courtyard in a design meeting, it suddenly hits my mind: If a hulking metal machine peeking out in this scene, they must freak out.In order to perfectly avoid the Cloud Engine being visible from that lovely courtyard, we shifted the entire building north and adjusted the plan’s angle preciously. This tweak also sharpened the building’s form, enhancing the dramatic perspective.At the lobby of the Guomao Hotel on the south site, we use the landscape terrain as a barrier to control the view. It helps keeping the Cloud Engine’s dramatic presence within the grassy area, and not aggressive or even hidden from surrounding buildings’ perspective.Technology and Aesthetics:An energy center starts with the equipment, and then comes the building. The cooling system includes three 2200RT and one 1100RT variable-frequency centrifugal chillers, paired with seven large cooling towers. For heating, there are three 5.6MW gas hot water boilers, plus two 1.4MW gas boilers for daily-use hot water. These technical specs became the foundation for the design.We tailored the building’s grid to accommodate the equipment and carefully routed the pipes, ensuring the space met all operational needs. This required precise coordination between the architectural, structural, and mechanical systems, all made possible through our collaboration with China IPPR team. We built parametric models to simulate how adjustments would affect the overall design, and even conducted wind tunnel tests.The equipment’s technical logic has a beauty of its own, but in traditional architectural practice, this beauty is either hidden in shafts, ceilings and louvers, or, simply imitated by the interior designers, referring to “industrial style.”In this project, we aimed to showcase the beauty of the equipment, integrating it with the architecture to present a cohesive mechanical aesthetic. In the facade details, we used both Chinese and English labels to mark the functions: for instance, “Cold” is carved on the cold water pipes, and “Repair” is engraved on the maintenance access — so that the building’s detailing reads like an operational manual.A Step Away from PerfectionSince 2019 , the project went through many ups and downs due to the COVID-19 pandemic. Especially during the crucial stage of exterior construction, remote collaboration was significant challenging. Despite the responsible efforts of the client and EPC team, and most of the design intention were achieved, eventually the wind-driven scales at the bottom were not installed for various reasons.I personally climbed the frame several times to test prototypes of the scales and their lighting effects. To better document the tolerances of the bottom keels, we conducted a 3D scan, and the data collected will serve as a critical foundation for potential installation in the future..Unfortunately, the “mechanical cloud” floating above the grass slope remains unfinished, this building is one step away from an installation art piece. But I remain hopeful—perhaps one day, , by any event opportunities, the scales might be installed, and this cloud will finally catch the wind.Designing Extraordinary Future Daily LifeIt reminds in distant past of 2010, I was working in BIG and participated in a competition for a waste-to-energy plant in Copenhagen, which people could ski on the roof.It was a bold and unusual idea. After winning the competition, during the celebratory drinks, someone said, “It may seem incredible now, but in a few years, our kids will think skiing on a waste-to-energy plant is the most normal thing.”After I left Denmark, the project took another eight years to made real, but the most playful idea of “CO2 smoke rings” was never realized.Sometimes, unfulfilled potential is the price of innovation. That’s what makes design so challenging and fascinating: rethink the current, turning today’s extraordinary into tomorrow’s daily life. It keeps me motivated ever since.
XING DESIGN 公式サイト
https://xing.design