© Tian Fangfang
© Tian Fangfang
中国・広東省の、2万羽以上のサギが生息する「シラサギの楽園」に建つ〈順徳雲路湿地ミュージアム(Shunde Yunlu Wetland Museum)〉は、ユニークなバードウォッチング体験を提供する博物館です。
4つのコンクリート製のチューブが積み重なる形態が特徴的な建築であり、それぞれのチューブが、異なるシラサギの活動や風景を切り取るフレームとして機能しています。
ニューヨークを拠点とする建築家・デザイナー集団 Studio Link-Arcが設計しました。
注目ポイント
- 「バードおじさん」ことシェン・クァンホイ氏がつくった「シラサギの楽園」
- シラサギや生態系への影響を最小限にするレイアウトとデザイン
- 異なる風景を写す「4つのファインダー」
- 松材型枠の自然な木目が環境に調和する打放しコンクリート
- 4つのチューブを結び、複数視点のパースを感じるアトリウム
- 自然を観察しながら、湿地生態系の価値を学ぶ機会を提供
(以下、Studio Link-Arcから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
© Arch-Exist
© Arch-Exist
広東省仏山市(ぶつざんし)順徳区(じゅんとくく)には、活気あふれる工業団地や新しい高層ビル群の中に、2万羽以上のサギが生息し繁殖する豊かな「シラサギの楽園」がある。
〈順徳雲路湿地ミュージアム〉は、バードウォッチング用の塔と展示ホールを組み合わせた建築であり、来館者に湿地の生態系への認識を高めてもらい、ユニークなバードウォッチング体験を提供することを目的としている。
© Arch-Exist
このプロジェクトは、「バードおじさん」ことシェン・クァンホイ(Xian Quanhui)氏が26年前にこの場所に竹林を植えたことから始まった。1998年、彼は足場工事の事業のために200エーカーの荒れ果てた砂浜を借り、竹を植えた。
事業はうまくいかなかったが、この竹林に偶然、多数のシラサギが住み着くようになった。シラサギを守るため、バードおじさんは竹林の周囲に堀を掘り、密猟者を防いだ。また、森の近くに養魚池を借り、60万匹以上の魚を放してサギの餌となるようにした。
数十年にわたる努力が実り、ここは鳥たちの楽園となった。現在、順徳区の自治体は「シラサギの楽園」の保護区域を13倍の100ヘクタールに拡大し、水系を復元し、竹林を修復し、雲路湿地公園へと変えた。
© Tian Fangfang
© Arch-Exist
〈順徳雲路湿地ミュージアム〉の建設地は、雲路湿地公園の北西の角、シラサギ島に隣接する場所である。敷地は堀で二分され、水辺の両側には青々としたセコイアとガジュマルの木が育っている。
クライアントと建築家は、シラサギへの影響を最小限に抑えるため、建物はできるだけ「隠す」かあるいは「消える」よう、位置と建設プロセスを調整することとした。
最終的な建築用地はカラマツ林の列の後ろに設定され、セコイアの森とヤシの木が自然の防壁となった。この新しい建物は、この地域の在来生物と調和して共存し、控えめな態度で存在している。
© Arch-Exist
© Tian Fangfang
建築家は、最初の現地視察の際、バードおじさんが建てたシンプルなバードウォッチング用の塔に登った。 構造はシンプルで荒削りであるが、塔の高さのおかげで、来訪者は樹冠の上、鬱蒼とした森の向こうにサギ島を遠くから眺めることができる。
広東省では、シラサギは「働く鳥」として知られている。他の多くの鳥と同様に、シラサギは早朝に巣立ち、餌を探し、日が沈む夕方に巣に戻って休息する。建築家たちは、控えめな建築を前提とした新たな湿地ミュージアムが、広々とした空間と生命の広大さを反映できることを期待している。
Circulation Axon Diagram © Studio Link-Arc
4つのコンクリート製チューブを垂直に積み重ねた建物の形状は、まるで4つの水平回転する「レンズ」がシラサギの活動を捉えているかのようである。このデザインは、控えめな態度でこの地域の在来生物と調和しながら、建物の存在感を最小限に抑えることを目的としている。
サギ島から博物館を見ると、建物は亜熱帯の豊かな森の中に消え、セコイアの木より少し高い位置に一番高いチューブがわずかに見えるだけである。
Site model © Studio Link-Arc
Section and sight analysis © Studio Link-Arc
博物館の各チューブは、現地の状況に応じて最適な観察方向に向きを変えることのできる、内部空間に4つのずれた「フレーム」を形成する。1階から4階までは、それぞれ樹根、樹幹、樹冠、樹梢を眺めることができるようになっている。
来館者はこの建物内の異なる高さから、樹影の揺らぎやサギ島に舞う鳥の姿を観察することができる。内部空間は、方向感覚を頼り巡ることのできる、ミニマルで純粋な空間となっており、4つの「眺望フレーム」は、時空を超えてサギ島とこの建物を結びつける架け橋となる。
Diagram of four viewfinders © Studio Link-Arc
ミュージアムの4つのチューブ状の構造物が重なり合う部分は、「ブール代数」で減算され、4つのレベルすべての容積を結ぶ、垂直に伸びる三角形のアトリウムを形成している。上部の深い梁を通して濾過された自然光は、柔らかくなり、内部の隅々まで均一に広がる。
アトリウムは、建物内のさまざまな眺望の共通の「ビューポイント」として機能する。この場所に立つと、交差する視点によって生み出された物理的な境界を観察でき、また、さまざまなチューブ状の構造物をさまざまな角度から眺めることで「自然を垣間見る」こともできる。
チューブの端にある観測窓は、厳選された風景画が空間に埋め込まれているかのようである。建物内部では、穏やかな自然光に包まれながら、来訪者はこれらの額縁に収められた景色を通して、季節の移り変わりや自然の変化を感じることができる。
© Tian Fangfang
この建物は箱形のコンクリート構造を採用しており、各チューブの側壁、屋根、床が一体となって全体的な耐荷重を支えている。建物全体に柱はなく、箱の張り出した両端が三角形のコアチューブから吊り下げられ、荷重を支えている。
チューブ構造のレイアウトにより、建物内の東西方向の視界が制限される一方で、南北方向には視点が散在するパースような内部構成が表現されている。方向性のある空間デザインにより、来館者の視線は南の熱帯雨林とサギ島へと導かれる。
© Tian Fangfang
コンクリート構造には打放しコンクリートを採用した。 建築家たちは、より本物らしく自然な効果を達成することを目指し、外壁には松材の型枠を使用した現場打ちコンクリートが採用された。松材の繊細な木目が壁に自然な風合いを与え、亜熱帯雨林の周囲の環境と調和している。
コンクリートの壁は清潔なキャンバスの役割を果たし、木々の影や水の波紋など、自然が生み出すアートワークを静かに受け入れ、これらの影や波紋は、日光の変化に伴って絶えず変化することで、ダイナミックな視覚効果を生み出す。
©Guo Shiyu
© Tian Fangfang
湿地の環境を損なわないよう、建築家たちは既存の560本の樹木をマッピングした上で建物の位置を慎重に決定し、建物の面積を縮小し、各フロアの容積を回転させた。このアプローチにより、在来樹木の伐採を最小限に抑えつつ、バードウォッチングに最適な眺望を確保することができた。
シラサギを保護するため、建築家たちはプロジェクトにおけるガラスの使用を最小限に抑えるよう努めた。鬱蒼とした森林に囲まれた1階部分にのみ、控えめな横長のガラス窓を設置し、上層階には主要なポイントに選択的な展望窓を設置した。
建物の屋上は蓮池で覆われており、この生態系を考慮した水景が上空からの建物の視認性を最小限に抑えている。
© Tian Fangfang
© Arch-Exist
秋には、来訪者はこの建物に登ってシラサギを観察しつつ、順徳のスカイラインを眺めることができる。 熱帯雨林、サギ島、湿地、砂州、市街地など、近景から遠景へと移り変わる景色が広がり、徐々に心理的な空間が遠くへと広がっていく。
建物の敷地は熱帯雨林の中に隠れているが、建築家が自ら課したコンパクトな敷地の制約は、「高さ」と「距離」に対するより深い思索を明らかにしている。
「高さ」は、シラサギを観察するために空間を積み重ねて上昇するという物語を通して体現された「生命の追求」を表し、「距離」は、「ビューファインダー」が意図的に来館者の視線を遠くへと導くことで、生命の展開を象徴し、別の生命形態に対する思いやりと内省の感覚を呼び起こす。
© Tian Fangfang
© Tian Fangfang
© Arch-Exist
© AlexanDENG
© AlexanDENG
© Tian Fangfang
© Tian Fangfang
© Tian Fangfang
© Tian Fangfang
© Studio Link-Arc
© Studio Link-Arc
© Studio Link-Arc
© Studio Link-Arc
© Studio Link-Arc
© Studio Link-Arc
© Studio Link-Arc
© Studio Link-Arc
以下、Studio Link-Arcのリリース(英文)です。
View in the Tubes | Shunde Yunlu Wetland Museum
Alternative: Natural Perspective, ViewfinderIn the Shunde District of Foshan City, Guangdong Province, among the busy industrial parks and new urban skyscrapers, there is a lush “Egret’s Paradise”, where more than 20,000 herons live and breed. The client approached the architects to design a wetland museum. The building combines a bird-watching tower and a exhibition hall, aiming to raise visitors’ awareness of the ecology of the wetland and provide a unique bird-watching experience.
Project Origin:
The project originated from a bamboo forest planted by “Uncle Bird” Xian Quanhui here 26 years ago. In 1998, he rented 200 acres of deserted beach to plant bamboo for his scaffolding business. The business didn’t go well, but the bamboo forest accidentally attracted a large group of egrets to live here. In order to protect the egrets, Uncle Bird dug a moat around the forest to prevent poachers. He also rented fish ponds near the forest and put more than 600,000 fish in to help feed the egrets. Decades of efforts have made this urban oasis a paradise for the birds. Now the Shunde government has expanded the conservation area of the Egret Paradise by 13 times to 100 hectares, restoring the water system, repairing the bamboo forests, and transforming the area into the Yunlu Wetland Park.The Hidden Site:
The site of the Wetland Museum is located in the northwest corner of Yunlu Wetland Park, adjacent to Egret Island. The site is bisected by the moat, with lush sequoia and banyan trees growing on both sides of the water. The client and the architect agreed that the building location and construction process should minimize disturbance to the egrets. The architecture should be “hidden” or even “disappeared” as much as possible. The final building site was set back behind a row of larch forests, so that the sequoia forests and the palm trees became a natural barrier. The new building harmoniously coexists with the “indigenous creatures” in this area with a modest attitude.The “working” egret:
The architect climbed the simple bird-watching tower built by Uncle Bird during the first site visit. Although the construction is simple and crude, the height of the tower allows visitors to see the egret island from a distance above the canopy of the trees and beyond the dense forest. In Guangdong, egrets are known as “working birds”. Like most people, egrets leave their nests early in the morning to forage for food and return to their nests in the evening when the sun sets to rest. The architects hope that the new wetland museum can reflect the lofty space and the vastness of life under the premise of restrained construction.Four Lenses:
The shape of the building consists of four vertically stacked cast-on-site concrete tubes, resembling four horizontally rotating “lenses” that capture the activities of egrets. The design aims to minimize the presence of the building and harmoniously coexist with the “indigenous creatures” in this area with a modest attitude. Looking at the museum from Egret Island, the building “disappears” into a lush subtropical forest, only the tallest tube appears slightly higher than the sequoia trees.Four Viewfinders:
Each tube of the museum is rotated to the optimal viewing direction according to the site conditions, forming four staggered “framing frames” in the internal space. The first to fourth floors respectively look towards the tree roots, trunks, crowns, and treetops. People can observe the swaying of tree shadows and the fluttering of birds on Egret Island from different heights inside the building.
The interior space is minimalist and pure, guided by a sense of directional spatial orientation. These “viewing frames” serve as bridges, connecting the building with Egret Island across time and space.
(Distinct from traditional exhibition buildings, this structure is layered across four levels. The architect aimed to achieve both “relative concealment” in form and “visual expansiveness.” The former reflects the spatial comfort of “accommodating the body,” while the latter is expressed in the visual experiments of “where the eye reaches.”)A Glimpse of Nature:
The overlapping sections of the museum’s four cylindrical structures are “Boolean subtracted” to form a vertical triangular atrium, connecting the volumes of all four levels. Natural light, filtered through the deep beams at the top, becomes soft and evenly spreads to every corner of the interior. The atrium serves as the common “viewpoint” for various perspectives within the building. Standing here, one can observe the physical boundaries created by intersecting perspectives and also “glimpse nature” through the different cylindrical structures from various angles. The viewing windows at the ends of the cylinders resemble carefully selected landscape paintings embedded in the space. Within the building, enveloped by gentle natural light, visitors can perceive the passage of seasons and the changes in nature through these framed views.Scattered Perspective:
The building adopts a box-shaped concrete structure, where the side walls, roof, and floor of each cylindrical form work together to provide overall load-bearing support. There are no columns in the entire building; the cantilevered ends of the boxes are suspended from the triangular core tube, which bears the load. The layout of the cylindrical structures constrains the east-west view inside the building, while presenting an internal composition reminiscent of scattered perspective in the north-south direction. The directional spatial design guides visitors’ attention toward the southern tropical rainforest and Egret Island. Through the careful curation of views, the spatial perspective reflects the philosophy of “choosing between near and far.”Pinewood Concrete:
The concrete structure naturally leads to the adoption of exposed concrete in construction. The architects aimed to achieve a more authentic and natural effect through a “unified construction” process. The exterior façade employs cast-in-place concrete with pinewood molds, where the delicate grain of the wood imparts a natural texture to the walls, resonating with the surrounding subtropical rainforest. (During the day, the concrete walls serve as a clean canvas, quietly receiving nature’s artwork—shadows of trees and ripples of water change constantly with the daylight, creating dynamic visual effects.)Ecological Preservation:
To avoid damaging the wetland environment, the architects carefully determined the building’s position after mapping the existing 560 trees, reducing the building’s footprint and rotating each floor’s volume. This approach minimized the need to cut down native trees while ensuring optimal birdwatching views. To protect the egrets, the architects sought to limit the use of glass in the project. Only restrained horizontal glass windows were added on the first floor, surrounded by dense woods, while upper floors incorporated selective viewing windows at key points. This design avoided excessive occupation of the surrounding wetland scenery. The building’s roof is covered with a lotus pond, where the ecological water feature minimizes the visual presence of the building from above.An Instrument for Egret Observation:
In autumn, visitors ascend the building to observe egrets, gazing out toward the Shunde skyline. The view spans rainforest, Egret Island, wetlands, sandbars, and cityscapes, transitioning from near to far, gradually projecting the psychological space into the distance. Although the building’s site is concealed within a tropical rainforest, the “self-imposed” constraints of the compact site reveal the architect’s deeper contemplation of “height” and “distance.” “Height” represents a pursuit of life, embodied through the spatial narrative of layered ascension to observe egrets. “Distance” symbolizes the unfolding of life, as the constrained “viewfinder” intentionally directs visitors’ attention toward the far distance, evoking a sense of care and reflection for another form of life.PROJECT FACTProject Name: Shunde Yunlu Wetland Museum
Location: No. 3, Shun’an Avenue, Shunde District, Foshan, Guangdong Province, China (Postal Code: 528322)
Project Type: Cultural Architecture-Museum, Gallery
Area: 1800 m²
Client: CR Land, Shunde People’s Government of Foshan
Design Stage: 09/2023-04/2024
Construction Stage/Completion: 09/2024Architectural Design: Studio Link-Arc
Chief Architect: Yichen Lu
Project Manager: Shiyu Guo
Project Team: Rui Zhou, Jiaqi Zhang, Zhenwei Zhong, Zida Liu, Jingbing Cheng, Luis Ausin, Lingyun Yang, Feng Qi, Jiarui Xu, Xinning Hua, Sarah Kenney, Zishi Li, Isabella Chong
Design Scope: Architectural Design, Interior and Landscape Conceptual DesignArchitect & Engineer of Record: Shenzhen A+E Design Co., Ltd.
Structural Consultant: Shenzhen WS Engineering Design Consultant Ltd. / Shenzhen A+E Design Co., Ltd.
Curtain Wall Consultant: Zheng Xiang Consultant
Landscape Designer: CHANGE
Interior Consultant: Yu Studio
Lighting Consultant: Gradient Lighting DesignBuilding Structure: box structure, steel structure
Main Building Material: pine moulded fair-faced concrete, glass curtain wall, stainless steel plate
Main Interior Material: woodgrain stone, texture paint, wood veneer
Supplier: Beijing Yihuida Architectural Concrete Engineering Co.,Ltd..Photography: Tian Fangfang, Arch-Exist, Alexan DENG, Guo Shiyu
Studio Link-Arc 公式サイト
http://link-arc.com