© Tian Fangfang
© Tian Fangfang
中国・浙江省舟山市の菜山島に位置する〈シーサイド・パビリオン(Seaside Pavilion)〉は、アート・デザイン・ファッション・社会的要素を取り入れ、島を活性化する「ハロー、アイランド」プロジェクトの一貫で建てられました。
敷地には新しい旅客ターミナルと村の間に位置する、1960年代につくられ使われなくなった貨物埠頭に建てられた、風になびくブレードが特徴的な建築であり、島を訪れる人々に向けたランドマークであり、島の住民の憩いの場にもなっています。
上海を拠点に活動するデザイン事務所 GN Architectsが設計しました。
注目ポイント
- シンプルで純粋な島の生活を際立たせるデザイン
- 都会の喧騒から逃れ、島の魅力を感じるための憩いの場
- 細長いブレードが風になびき、詩的でダイナミックなランドマークとして機能
- プレファブリケーションにより工場で製作し、海路で輸送
- 36枚のブレードが3枚ずつセットになり、最適な動きを実現
- 台風にも耐える耐久性
(以下、GN Architectsから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
ほとんどの人が島を離れ都会で暮らすようになった今、菜山島には100人足らずの高齢者が残るのみとなっている。島を活性化させるため、舟山市は「ハロー、アイランド」という共同繁栄プロジェクトを立ち上げた。
菜山島は、このプロジェクトの第2弾に選ばれたモデル島の1つである。この島では10以上の新しいプロジェクトが計画されており、最終的にはアート、デザイン、ファッション、社会的な要素が盛り込まれる予定となっている。やがて、新しい住民や観光客がこの島に押し寄せ、島の人々、物語、文化、外観が変化していくことだろう。
© Liang Wenjun
「ハロー、アイランド」コンペティションで最優秀賞に選ばれた〈シーサイド・パビリオン〉が実施されることとなった。都市化が加速する中、このパビリオンのデザインは、シンプルで純粋な島の生活にロマンチックなヒューマニズムの感覚をもたらす中心的な場所の創出を目指している。
このパビリオンは、実用的かつ詩的な目的地を確立し、島の生活のロマンチックな雰囲気を際立たせ、都会の喧騒から逃れたい人々に一休みできる場所を提供することを目指している。
© Liang Wenjun
伝統的な中国の村では、入り口に大きな木を植えることで、到着したという感覚を生み出している。村人たちはよくその木の下に集まって時間を過ごしたり、見知らぬ人を観察したり、ゲストを迎えたり見送ったりしていた。この光景は、今でも中国の農村部で見ることができ、「卜算子(Bu Suan Zi)」という詩では、このイメージを描写している。
このパビリオンは、島の入り口に到着したという感覚を再現し、村の文脈を強化し、独自のアイデンティティを確立することを目的としている。
© Liang Wenjun
当初のコンセプトでは、潮の満ち引きにより動き、来訪者が東屋に座ると、波と構造物が一緒に数時間かけて上昇と下降を繰り返すというものであった。
しかし、主な来訪者である観光客を考慮し、すぐに変化を確認できる風力を利用するよう設計が変更された。また、変化がより顕著になるよう形状も最適化した。
数回の現地調査を経て、敷地には新しい旅客ターミナルと村の間に位置する、1960年代につくられ使われなくなった貨物埠頭が選ばれた。鋭い岩に囲まれ、青い空と海を背景にしたこの場所は、完璧な環境を提供している。
© Liang Wenjun
山や海のような広大な自然の風景の前で、人々はしばしばスケール感や個性を失う。しかし、巧みにデザインされたアート作品は、環境と鑑賞者を結びつけ、個人的な体験を生み出すことができる。
〈シーサイド・パビリオン〉のデザインは、細長いブレードがフレームから吊り下げられ、海風にそよぎ、波と調和して動く。この詩的でありながら実用的な環境は、古い桟橋を修理し、新しい手すりを設置することで再利用し、島の年配者の集いの場、休憩場所に変えた。
彼らはいつも、静かに座りフェリーが接岸する様子を見つめたり、観光客が到着したときの短い喧騒を眺めたりしている。
© Liang Wenjun
© Liang Wenjun
白山島や菜山島に向かって船で出発すると、1km離れた場所からでも海辺の東屋が見える。それはまるで風に揺れる白い羽のようで、この島を象徴するものである。
この建造物は、2つの重要なコンセプトを体現している。1つ目は、心理的なランドマークとして、その場所と空間的な形を決定づけること。2つ目は、詩的リアリズムを融合した「菜山の羽」として、そのユニークなデザインを形成することである。
© Zhang Yong
© Liang Wenjun
〈シーサイド・パビリオン〉は工場でプレファブリケーションされ、大型トラック3台で2日かけて舟山まで輸送された後、300トンの貨物船とクレーンにより菜山島まで輸送された。また、組み立てに必要なすべての機材も海路で輸送された。
この構造物は、7mの長さのブレード36枚で構成されており、3枚ずつセットになっている。各ブレードの初期位置は、コンピュータシミュレーションにより正確に計算され、最適な動きを実現するために重量バランスが調整されている。
© Liang Wenjun
1枚のブレードはベアリングを介してメインの支柱に接続され、ブレードのテールにはバランスを調整するためのカウンターウェイトブロックが装備されている。
また、衝突を防ぐためにブレード間にはリンケージとリミッターを追加した。このオプションには、柔軟性のあるスプリングや油圧緩衝材などさまざまな素材をテストした結果、シンプルさ、耐紫外線性、耐腐食性を考慮してゴムを採用した。
© Liang Wenjun
海岸沿いという立地条件を考慮し、設置には耐食性のある防錆コーティングを施した鋼材を使用した。ブレードには当初、布製の膜が計画されていたが、耐久性と耐風性を考慮して、より強度の高い漁業用ロープを採用した。
ブレードは、風力3(微風)ではわずかに揺れ、風力5では目に見えて動く。台風の場合は、ブレードをフレームにしっかりと固定して破損を防ぐことができる。
編集部註
ビューフォート風力階級:風力を分類するための尺度であり、風力0〜12で示す
© Liang Wenjun
強固な安全計算にもかかわらず、チームは厳しい気象条件における設置の性能について不安を抱いていた。組み立て開始から1週間後に台風が訪れ、波によって一部の鋼鉄部品と保護用の手すりが海に流され、それらを回収するのに2日間を要した。
完成から数日後の8月20日には、風速10mの台風が襲来し、フェリーはすべて運航を停止した。チームメンバーの1人が島に残り、嵐に耐える〈シーサイド・パビリオン〉の様子を記録した。 驚くべきことに、構造物はそのままの状態で残っており、風になびくブレードと岩に打ち付ける波は、誰もが息をのむ光景であった。
© Liang Wenjun
200年以上前に開拓された菜山島は、かつては緑豊かな森林に覆われており、漁師たちは海に出る前に、薪を集めるために立ち寄っていた。漁業が盛んになるにつれ、より多くの人々が島に移住し、嵐から守られた港を形成した。
数十年前、この島は寧波市、朱家尖島、白沙からの移住者や、安徽省、湖南省、広西省からの労働者など、約1,600人の住民が暮らす活気に満ちた島であった。
© Liang Wenjun
© Liang Wenjun
しかし、漁業資源の減少に伴い、港は活気を失った。ほとんどの船は別の港に移り、多くの家族は島を離れ、学校は閉鎖され、島の人口は減少した。当初は200人以上いた高齢者の住民も、現在では96人まで減少した。
〈シーサイド・パビリオン〉の設置により、菜島島に新たな1ページが開かれた。かつて埠頭に立って訪問者を迎えていた人々のように、この〈シーサイド・パビリオン〉は今、島の不屈の精神を象徴している。
Under construction © Liang Wenjun
Competition Plan @ GN Architects
Axonometirc Drawing @ GN Architects
Individual Component @ GN Architects
Plan @ GN Architects
Elevation @ GN Architects
以下、GN Architectsのリリース(英文)です。
GN Project | The Seaside Pavilion on Chaishan Island
Autor: Shen LijiangHello, ZhouShan
After most people left the island for city life, less than 100 elderly residents remain on Chaishan Island. To revitalize the island, Zhoushan Government has initiated the “Hello, Island” co-prosperity project.
Chaishan Island is one of the second batch of demonstration islands under this project. Over 10 new projects are being planned for the island, which will eventually have art, design, fashion, and social elements. Soon, new residents and tourists will flock to the island, transforming its people, stories, culture, and appearance.The Seaside Pavilion
Following the “Hello, Island” competition, the first-place design, The Seaside Pavilion, will be implemented. In the context of accelerating urbanization, the design of the Pavilion aims to create a focal point that brings a touch of romantic humanism to the simple and pure island life. It seeks to establish a destination that is both practical and poetic, highlights the romantic atmosphere of the island life and offering people who looking to escape the hustle and bustle of city life a place to pause and rest.
In traditional Chinese villages, a large tree at the entrance creates a sense of arrival. Villagers often gather under it to pass the time, observe strangers, or welcome and send off guests—a scene still visible in rural China. A poem, 《Bu Suan Zi》, describes this imagery.
The pavilion aims to recreate this sense of arrival at the island’s entrance, enhancing the village’s context and establishing a distinct identity.
The original concept relied on tidal movements for motion. When visitors sat in the pavilion, the waves and the structure would rise and fall together over hours. However, to consider the primary audience—tourists—the design has been revised to use wind power for instant effects. The form has also been optimized to make the changes more noticeable.
After several site surveys, the chosen location is a defunct cargo pier from the 1960s, situated between the new passenger terminal and the village. Surrounded by jagged rocks with a backdrop of blue skies and sea, the site offers a perfect setting.The Feather of Chaishan
In vast natural landscapes like mountains and oceans, people often lose their sense of scale and individuality.
A well-designed art installation can connect the environment to the viewer, creating a personal experience.
The design features elongated blades suspended from a frame, swaying gently in the sea breeze and moving in harmony with the waves. This poetic yet practical setting repurposes the old pier with repairs and new railings, turning it into a gathering and resting place for the island’s elderly. Most of the time, they sit silently, gazing at the ferries as they dock and observing the brief bustle when visitors arrive.
From August 15, 2024, as you sail to Baishan or Chaishan Island, you’ll see the Seaside Pavilion from a kilometer away, resembling white feathers swaying in the breeze—a symbolic representation of the island.
The installation embodies two key concepts: first, as a psychological landmark (The Long Pavilion), determining its location and spatial form; second, as a blend of poetic realism (The Feather of Chaishan), shaping its unique design.Set Up & Transport
The installation was prefabricated in a factory and transported over two days by three large trucks to Zhoushan, then shipped to Chaishan Island using a rented 300-ton cargo vessel and crane. All equipment needed for assembly was also transported by sea.
The structure comprises 36 seven-meter-long blades, grouped into sets of three.
Each blade’s initial position was precisely calculated through computer simulations, with weights balanced for optimal movement.
A single blade is connected to the main support through a bearing, and the tail of the blade is equipped with a counterweight block for adjusting the balance of the main and secondary stages.To prevent collisions, linkages and limiters were added between the blades. After testing various options, including flexible springs and hydraulic buffers, rubber was chosen for its simplicity, UV resistance, and corrosion resistance.
Given the coastal location, the installation uses corrosion-resistant steel and anti-rust coatings. While fabric membranes were originally planned for the blades, higher-strength fishing ropes were selected for better durability and wind resistance.
The blades sway slightly in a gentle breeze (Force 3 wind) and move visibly at Force 5. In case of a typhoon, the blades can be securely tied to the frame to prevent damage.Enduring the First Typhoon
Despite robust safety calculations, the team was anxious about the installation’s performance in harsh weather.
During the first week of assembly, some steel components and protective railings were swept into the sea by waves in a typhoon day, it took us two days to retrieve them.
On August 20, just days after completion, a typhoon with Force 10 winds struck, halting all ferries. A team member were stranded on the island, documenting the installation as it weathered the storm. Remarkably, the structure remained intact, with its blades dancing in the wind and waves crashing onto the rocks—a breathtaking sight for everyone.Once Upon a Time
Chaishan Island was once lush with forests and settled over 200 years ago. Fishermen would stop by to gather firewood before heading out to sea. As fishing prospered, more people moved to the island, forming a harbor sheltered from storms, which became known as “Gangli.” While locals call it Gangli, outsiders often refer to it as Chaishan Island.
Decades ago, the island bustled with life, home to about 1,600 residents, including migrants from Ningbo, Zhujiajian, and Bai Sha, as well as workers from provinces like Anhui, Hunan, and Guangxi.
In the heyday of Chai Shan Island, the pier would blaze with lights, alive with an endless parade of fishing boats and a ceaseless cascade of fresh catches. The harbor was alive with ships and fishermen, and a local saying described the different island groups:
“Gangli people guard the docks; Housha people live in shadowy mainland lanes; Xiaosha people work the fields; Huangsha people wear flashy ‘butter buns’ on their heads.”
The Gangli people were known for their hospitality. Hosts would wait at the docks to welcome visitors, as the harbor was not only a business hub but also a place for social interactions. However, with the decline of fishing resources, the harbor lost its vitality. Most boats relocated to Shenjiamen, and families left the island. The local school closed, and many moved to Zhujiajian or Shenjiamen for better lives, reducing the island’s population. Today, only 96 elderly residents remain, compared to over 200 elderly left at the beginning.
With the installation of The Seaside Pavilion, a new chapter begins for Chaishan Island. Like the Gangli people who once stood at the docks to greet visitors, the pavilion now stands tall, symbolizing the island’s enduring spirit.Info
Project Name: Seaside Pavilion on Chai Shan Island, Zhoushan
Location: Chai Shan Island, Zhoushan, Zhejiang Province, China
Project Type: Art Installation
Competition Organizers:
“Hello Little Island” Competition Committee, Zhoushan City
Zhoushan Municipal Bureau of Culture, Radio, Television, Tourism, and Sports
Erk Culture Development (Zhoushan) Co., Ltd.
Shanghai Bujiasi Cultural Arts Co., Ltd.
Client: Baisha Island Management Committee, Putuo District, Zhoushan City
Design Unit: GN Architects
Design Team: Shen Lijiang, Liu Tong, Cui Hengxuan, Ding Hao, Zheng Zhen
Design Period: July 2023 – May 2024
Construction Period: July 2023 – August 2024
Site Area: 75 m²
Construction Unit: Baoding Shenjiang Sculpture Art Manufacturing Co., Ltd.
Photography: Liang Wenjun, Tian Fangfang, Zhang Yong, Jiang Meng
GN Architects 公式サイト
https://www.gn-int.com