PROJECT
PROJECT2022.03.07

今伊勢の家 / 川本達也建築設計事務所

門型フレームを並べ大屋根を抱く開放的な家

「高い耐震性」と「開放的な空間」の両方を求められた場合、通常は2階のほうが1階よりも構造上必要な壁量が少なくなるため、本来であれば2階にLDKをもっていくほうが理にかなっている。
ここでは、前面道路が個人の所有物である私道(生活道路)という周辺環境であることから、グランドレベルで内外がシームレスに連続する空間を計画。与えられた条件の中で、最大限の空間的ボリュームの獲得を目指した。幅8mの「門型フレーム」が並ぶだけの単純明快な構成とすることで、バランスのよい耐震性能と大きな開口部を両立させた。

計画地は古くから繊維工場が多く栄えた工業地域に属し、近年の開発により宅地化され住宅が多く建ち並び、地域産業と住宅が共存して居住環境がつくられている。
敷地の前面道路は宅地化するにあたってつくられた私道であり、この道に接する数件の家で共有する行き止まりの「生活道路」である。
この辺一帯は主要な道路から枝分かれのように伸びる生活道路が張り巡らされ、それぞれ固有のコミュニティが形成されていた。この道路ごとに異なる独自の場所性をそのまま住空間に取り込むことで、地域産業の副産物的にできたコミュニティを住宅地としての新たな風土として地域づくりに寄与することができないかと考えた。

「門型フレーム」は耐震要素としての役割のほか、一定の間隔で並ぶことで空間にリズムを与え、街との距離感を測る物差しとしての役割を担う。各フレームにレールを仕込むことで、フレームごとに生活に応じて簡単にプライベート化することを可能にした。
限られた敷地内をできるだけ有効に活用するために軒先を前面道路際まで伸ばし、外部空間まで連続してつくることで、大屋根の下で住み手の生活が徐々に地域に滲み出ていくことを期待している。
敷地が工業地域に属しており高さに対する制限が住居系の地域と比べると緩いため、近隣には高さのある建物もある。偶然にもほどよく包まれた周囲の環境のおかげで、道路を含む隣地までを生活空間として取り込むことができた。

門型フレームは最大梁成150mmの小断面の流通材だけで構成することで、コストを抑えながら6mを超えるスパンを形成しており、フレーム化された大きな開口部をもつ耐力壁で地震力に抵抗している。
平面計画に合わせて並べた門型フレームに大屋根を載せることで全体を構成し、この大屋根を定められた建蔽率の中で実現するためには面積を調整する屋根開口と片持ちで跳ね出す軒先を両立させることが必須であった。スチール製のフラットバーを木梁に差し込んだ合成梁を2本掛け、それらを介して軒先で各梁を吊り上げることで2.7mの跳ね出しと屋根開口の両立が可能となった。
住み手の求める要望と土地の成り立ちや規制、それを解決するための構造形式、これらをスクラムすることによってできたこの土地に根付いた建ち方である。(川本達也)

An open house with a large roof lined with gate-shaped frames

When both “high earthquake resistance” and “open space” are required
It usually makes more sense to have a main space on the second floor if it were originally since the number of walls required structurally is less than the first floor.
But here, we aim to get the maximum spatial volume in the conditions given by taking in the surrounding environment of the “private road” where the front road is an individual property and planning a space in which the inside and outside are seamlessly continuous at the 1st floor.
By making it a simple and clear configuration that only has a “gate- frame” of 8.0m in width, it achieves both well-balanced earthquake resistance performance and a large opening.

This “private road” extending like a branch from the main road was stretched around this area, and a unique community was formed respectively.
By incorporating the unique locality that is different from each road into the living space as it is, we thought that it would be possible to contribute to regional development as a new climate as a residential area for communities that could be made as a by-product of local industries.

In addition to its role as an earthquake-resistant element, the “gate- frame” plays a role as a ruler that gives rhythm to the space by arranging at regular intervals and measures the sense of distance from the city, and by inserting rails into each frame, it is possible to make it private according to life for each frame easily.
To make effective use of the limited premises as much as possible, it is expected that the life of the resident will gradually ooze out into the area under the large roof by extending the eaves to the front roadside and creating an external space continuously.
Thanks to the surrounding environment, which was wrapped moderately by chance, we could take in the neighboring land, including the road, as a living space.
It is a way of construction that took root in this land made by mixing the demand that the resident requests, the structure form to solve the land, and these. (Tatsuya Kawamoto)

【今伊勢の家】

所在地:愛知県一宮市
用途:戸建住宅
クライアント:個人
竣工:2020年

設計:川本達也建築設計事務所
担当:川本達也
構造設計:合同会社円酒構造設計
施工:澤崎建設

撮影:植村崇史

工事種別:新築
構造:木造
規模:地上2階
敷地面積:165.38m²
建築面積:99.12m²
延床面積:140.21m²
設計期間:2019.07-2020.04
施工期間:2020.04-2020.11

【Imaise house】

Location: Ichinomiya-shi, Aichi, Japan
Principal use: Residential
Client: Individual
Completion: 2020

Architects: Tatsuya Kawamoto + Associates
Design team: Tatsuya Kawamoto
Structure engineer: Enshu Structural Consultants
Contractor: Sawazaki Kensetsu

Photographs: Takashi Uemura

Construction type: New building
Main structure: Wood
Building scale: 2 stories
Site area: 165.38m²
Building area: 99.12m²
Total floor area: 140.21m²
Design term: 2019.07-2020.04
Construction term: 2020.04-2020.11

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