PROJECT
PROJECT2022.08.10

créde hair’s inokuchi / FATHOM

ファサードのスクリーンで視線に変化を与えたヘアサロン

(English below)

広島市西区井口のヘアサロン。井口は私にとっては大学時代に通い慣れた場所でもあり、勤めてからも取引先があり車でよく通った場所である。この場所は川と道路によって生まれた角地部分を市電とJRの線路が横断し、踏切で道路が分断されることで人だまりと車だまりが1日のうちに何度もできる特異な場所になる。
電車の運行によって毎日決まった時間に生まれる人だまり。踏切が上がると同時に人々はそれぞれの目的地に向かうために解き放たれたように歩を進めていく。踏切から一軒間をあけた建物の1階が〈créde hair’s inokuchi〉である。
現在井口は周辺にマンションが乱立していて、新たなファミリー層など新規顧客の獲得への改装としてクライアントより依頼を受けた。建物の形状は線路と並行の方向で奥に向かう細長い空間。人通りは多いが、ファサードが少し奥まって間口も狭いため存在感が感じられない。
既存店舗は店頭に大きな縦型の赤い箱を看板として取り付けることで、調和ではなく違和感として悪目立ちしていたように感じる。この特殊な環境因子をうまく空間に落とし込むことはできないだろうかと考えた。

人通りの視線は流れるような動的、人だまりの視線は踏切で待つ静的である。この2つの視線に対応するためにファサードには2つのギミックを考えた。動的視線に対しては人工的な変化、静的視線に対しては自然的な変化が生まれるようにファサードをデザインしている。
奥に細長い空間の特性をポジティブにとらえ、それをより強調するためにエントランスから奥まで細長い道をつくるプランを考えた。その道から人々はさまざまなサロンの機能的な空間へと進んでいく。その建物のもつ空間特性と周辺環境をうまく利用し、既存建築物との調和をとりながら視覚のみでなく人々の五感に訴えかけることで店舗空間全体に建築的な存在感をつくることができないか考えている。

若い家族層が多いベッドタウンになりつつある井口、その顧客層を獲得するためにファミリーVIPルームをつくってはどうかと提案した。小さい子供をもつ世帯は髪を切りに行くとなれば、子供を預けないと難しかったりする。キッズルーム併設の個室空間をつくれば子供を遊ばせながら安心して施術してもらうことができるのではないだろうか? ただこの手のVIPルームはプライバシー確保のために奥につくりがちなのだが、長細い一直線の動線の中、奥まで歩くのは他のお客様の視線を集めてしまうことに繋がることで、逆にプライバシーの観点上あまりよろしくないと感じ、思い切って最前面に配置した。
お客様が店内に入ったときに分かるようにしたほうがより良いという考えももちろんある。ここで問題になるのは視認性である。プライベート感が強いほど空間のプライバシーも高くなってしまい、せっかくの空間も誰の目にも触れることなく廃れてしまう。
キッズルームをファサード面に配置したことによって、中を見せたいときとそうでないときなど、さまざまな状況が生まれると感じた。そこでフレキシブルに開口の高さが変えられるように亜鉛鉄板の折れ戸のスクリーンを取り付けた。折る位置は4段階調節可能で、上に上げるほど折れ面積は細く開口は大きくなる。キッズルームを使うときはその子の目線に合わせて開口高さを決めることが可能となり、過ごす人の気持ちによって外部との繋がりをコントロールできる。ファサードはその都度変容し、親御さんは安心と自分のためだけの空間という特別感を感じながら施術してもらうことができる。
この折れ戸開口の変化は外部からもとても面白く見ることができ、前述の静的な視線に対する人工的なファサードの変容へと答えが繋がっていく。ファサードの看板は以前の大きく赤い看板があった同じ位置に同じスケール感を保ちながらスケルトンフレームをつくり、そのグリッド部分にアクリル内照ボックスとグリーンディスプレイを取り込んだ。グリーンの日々の成長が均等なグリッドフレーム越しに見えることで、動的な視線に対する自然な経年変化によるファサードの変容へと繋がらせている。アクリルボックスにはサークライン蛍光灯を嵌め込み、ロゴを円形の光るライン越しに象徴的に浮かび上がらせることに成功した。
エントランス右側は外部ベンチになっていて店内奥まで続く通路に沿って待合ソファ→カウンセリングテーブル→レセプションカウンター→クローク→造作天井と段々畑のようにさまざまな素材を組み合わせてつくり上げた。高さ方向に緩やかに機能の階段をつくることで、エントランスから続く水平的な通路に縦方向の力を与えることができ、より通路がコンセプチュアルに感じられるように考えた。
カットブースは各壁面に2台と3台に分けて設け、躯体と空間全体で大きなアーチを形成させ、それを通路の両側につくることで躯体を生かしながらシンプルなだけでなく開放的なブースとなっている。カット台は間柱材により無機質な空間に少しの温もりをアクセントとし、お客様が読む本がディスプレイとしても映えるように縦置きできるように試みている。ミラーは厚みをもたせて手鏡を収納できるようにし、より空間をコンパクトにソリッドに見せることができた。
細長い動線通路の空間コンセプトと店名にあるアクセント記号(アキュート)より派生したスラッシュのシンボルマークを壁面に取り付け、どの視線からもロゴが視認できることでお客様や働く人にコンセプトが意識化に浸透していくように考えている。カットブースを抜けると左側にはシャンプースペース、その隣にヘッドスパルームを設けている。奥のスタッフルームの扉と壁をミラーにすることで通路の終わりを反射する風景に溶け込ませ、永続性を表現している。

踏切という閉塞感のストレスを感じながら、この場所を行き交う人々にとってこの1本の直線から生まれるサロン空間が地域に解き放たれた一筋の光のように感じられ、この場所に風穴が開いて新たなる風が吹いてくれたらと考える。(中本尋之)

Folding screens that control visibility and privacy and create change

A hair salon in Inokuchi, Nishi-ku, Hiroshima City.
Inokuchi is a place I was accustomed to going to when I was in college, and after I started working there, I often drove there to visit my clients.
In this place, the streetcar and JR lines cross the corner of the river and the road, and the road is divided by a railroad crossing, making it a unique place where people and cars can gather many times in a day.
This is a unique place where people and cars gather several times a day.

As soon as the crossing is raised, people walk forward as if they were unleashed to go to their respective destinations.

The first floor of the building, which is one house away from the crossing, will become “crede hairs inokuchi”.

The client asked me to renovate the building to attract new customers, such as new families, as there are currently many apartments in the area.

The shape of the building is long and narrow, parallel to the railroad tracks and towards the back.
Although there are many people passing by, the façade is a little back, and the frontage is narrow, so it does not have a sense of presence.

The existing store had a large vertical red box attached to the storefront as a signboard, which seemed to stand out as a sense of incongruity rather than harmony.

I wondered if it would be possible to incorporate this particular environmental factor into the space.
The gaze of the crowd is static, waiting at the crossing.
I thought of two gimmicks for the façade to respond to these two lines of sight.

Artificial changes for dynamic lines of sight For static lines of sight, I designed the facade to produce natural changes. The façade is designed to produce natural changes for static lines of sight.

In order to emphasize the positive characteristics of the long and narrow space, I designed a long and narrow path from the entrance to the back of the building.
From that path, people will proceed to the functional spaces of the various salons.

By making good use of the spatial characteristics of the building and the surrounding environment and by harmonizing with the existing architecture while appealing not only to the visual senses but also to the five senses of the people, we were able to create an architectural presence in the entire retail space.
By appealing to people’s five senses as well as their eyes, I am thinking of creating an architectural presence in the entire store space.

At Inokuchi is becoming a bedroom community with many young families, I proposed the idea of creating a family VIP room to attract these customers.
For households with small children, it is difficult to go for a haircut without leaving their children with them.
If we can create a private room with a kid’s room, they can play with their kids and get their hair done without worry.

This kind of VIP room tends to be located in the back to ensure privacy.
This is because walking to the back of the room in a long, narrow, straight line will attract the attention of other customers.
However, I felt that walking to the back of the store would attract the gaze of other customers, which would not be good for privacy, so I boldly placed it at the front of the store.

Of course, there is also the idea that it is better to make it obvious to customers when they enter the store.

The problem here is visibility. The more private the space, the higher the privacy of the space becomes. The more private the space is, the higher the privacy of the space will be, and the more the space will fall into disuse without being seen by anyone.

By placing the kid’s room on the façade, we felt that various situations would arise, such as when we wanted to show the inside and when we did not.

Therefore, we installed a folding door screen made of galvanized steel so that the height of the opening can be changed flexibly.

The folding position can be adjusted in four steps, and the higher the screen is, the narrower the folding area becomes and the larger the opening becomes.

When using the kid’s room, the height of the opening can be decided according to the child’s line of sight.
The connection with the outside can be controlled according to the feelings of the people who spend time in the room.
By controlling the connection to the outside according to the feelings of the person who spends time in the room, the façade can be transformed each time, and parents can have their children treated with a sense of security and a special feeling that the space is only for them.

This change in the opening of the folding door is very interesting to see from the outside. It leads to the artificial transformation of the façade against the static gaze mentioned above.

As for the signboard on the façade, I created a skeleton frame in the same position where the large red signboard used to be while maintaining the same scale.

An acrylic internally illuminated box and a green display were incorporated into the grid.
The daily growth of the greenery can be seen through the even grid frame, which leads to the transformation of the facade through natural aging in response to the dynamic line of sight.

Circline fluorescent lights are installed in the acrylic box, and the logo appears symbolically through the circular glowing lines.

On the right side of the entrance is an external bench. Along the passageway leading to the back of the store, waiting sofas, counseling tables, reception counter, cloakroom, and a ceiling were created by combining various materials.

By creating a gradual functional staircase in the height direction, the horizontal corridor leading from the entrance can be given a vertical force, making the corridor feel more conceptual.

The cutting booths are divided into two and three booths on each wall, forming a large arch with the frame and the entire space, and by creating them on both sides of the aisle, the booths are not only simple but also liberating while utilizing the frame.

The cutting table is made of interlaced wood to accentuate the warmth of the inorganic space, and it can be placed vertically so that the books that customers read can be displayed.

The mirror is thick enough to hold a hand mirror, which makes the space look more compact and solid.

A slash symbol derived from the accent mark (acute) in the store name and the spatial concept of the long, narrow passageway is attached to the wall.

The logo is visible from all angles so that customers and workers become more aware of the concept.

After passing through the cutting booth, there is a shampoo space on the left and a head spa room next to it.
The door and wall of the staff room in the back are mirrored to express permanence by blending the end of the passage into the reflected landscape.

For the people who pass through this place feeling the stress of the blockage of the railroad crossing, the salon space created by this straight line is like a ray of light released into the community.
I hope that this space will open up a hole in the ground and bring a new breeze to this place. (Hiroyuki Nakamoto)

【créde hair’s inokuchi】

所在地:広島県広島市西区井口4-2-35-1階
用途:美容施設
クライアント:Crede hair’s
竣工:2020年

設計:FATHOM
担当:中本尋之
ディレクション:E.
植栽:GREEN UNION
花卉:Listen to Nature
ロゴ:オリシゲシュウジ
施工:沼尾工芸

撮影:足袋井竜也

工事種別:リノベーション
延べ床面積:101.60m²
設計期間:2020.03-2020.06
施工期間:2020.06-2020.07

【créde hair’s inokuchi】

Location: 4-2-35-1F, Inokuchi, Nishi-ku, Hiroshima-shi, Hiroshima, Japan
Principal use: Beaty salon
Client: Crede hair’s
Completion: 2020

Architects: FATHOM
Design team: Hiroyuki Nakamoto
Direction: E.
Green: GREEN UNION
Flower: Listen to Nature
Logo: Shuzi Orishige
Contractor: NUMAO industrial arts

Photographs: Tatsuya Tabii

Construction type: Renovation
Total floor area: 101.60m²
Design term: 2020.03-2020.06
Construction term: 2020.06-2020.07

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