PROJECT
PROJECT2024.01.18

KOYO BASE / ATELIER WRITE

焼き物との出会いを創造する複合体験施設

岐阜県土岐市のうつわの複合体験施設。倉庫建築のカフェダイニング・ショップなどへの転用計画である。
土岐市は良質な陶土により発展した日本有数の焼き物の産地で、その陶磁器生産量は国内の過半数を占める。
土岐市を含む岐阜県南部東濃地方の焼き物「美濃焼」は、時々のニーズに応えて変化してきたため、その様式は多岐に渡り「特徴がないこと」が特徴とも言われている。本施設を営む光洋陶器もその例に漏れず、機械による自動化と職人の手作業を組み合わせた多品種小ロットの生産体制により、さまざまなプロユースに応え、寄り添ってきた。

本施設は本社工場内に位置し、生産ラインの見学も行われる。生産者には見慣れた工場の風景も、街中からすると非日常的で新鮮に映るものだ。
設計にあたり、まず工場本館から独立していて騒音や振動の影響が少なく、改修の現実性も高い出荷棟を計画場所に選んだ(本建物は検査済証のない建築物であったため、国交省のガイドラインに基づき建築基準法適合状況調査のうえ、確認申請の手続きを踏んでいる)。
エントランスはフラットバーの抱き合わせによるフルハイトのスチールサッシとし、工場の大雑把な作りとは対照的に繊細かつ透明で、開かれた表情を作った。
2Fメインフロアでは中央に美濃焼のタイルで仕上げたフラットなカウンターをL字に配置することでお客さんと店員の距離が近く、親しみやすい雰囲気に設えた。そして、既存の荷物用リフトのあった南西角にカフェダイニングのバックヤードを集約し、自然を眼下に望める南東角を客席に開放した。さらに、客席東側3スパンの開口を高さのある連続窓に変え、暗がりに光を届けると同時に眺望を開いている。
また、頭上への設備類の設置を避けることで垂直方向に広がりを感じさせ、ワークショップルームの間仕切りも透明なフルオープン建具とするなど、水平方向にも視線が抜けるようにした。倉庫建築ならではの大空間を活かし、丘陵地が多く、焼き物の産地として恵まれた自然環境を、空間全体で享受しようと考えた。
これらは空間の開放性を損なわないタイバーなどによる構造補強や、置換換気による居住域空調といった技術の総合により成立している。
インテリアは多品種のうつわや多様な人々を受け入れるニュートラルな背景となるよう、焼き物の素焼きの色に統一した。土の種類や焼成温度で素焼きの色もさまざまであるように、素材や色味に幅を与えて温かみをもたせている。床や天井は仕上げずに工場の趣を残し、すぐ隣でうつわがつくられている臨場感を演出した。

この土地の焼き物らしい、中庸で懐の深い場を目指した。(坂本拓也)

A complex experience facility that creates encounters with pottery

KOYO BASE, operated by tableware manufacturer Koyo Toki, is an experience facility for the production of ceramic in Toki City, Gifu Prefecture, Japan. The project is to convert the former warehouse building into a dining cafe, shop, and other facilities.
Toki City is one of the leading ceramic production areas in Japan, developed by its high quality clay, and accounts for the majority of ceramic production in Japan.
Mino ware, the ceramic produced in the Tono region of southern Gifu Prefecture, including Toki City, has changed in response to the needs of each period, and is said to be characterized by its wide variety of styles and lack of characteristics. Koyo Toki is no exception to this rule, and has responded to and catered to a variety of professional uses through a production system that combines automation by machine with the manual techniques of craftsmen to produce a wide variety of products in small lots.

This facility is located within the headquarters factory, and tours of the production line will be held. The view of the factory, which is a familiar sight to producers, appears unusual and fresh to the customers.
The shipping warehouse was chosen as the design site because it is independent from the main factory building, has little impact on noise and vibration, and can be easily renovated. (Since this building did not have an inspection certificate, a Building Standard Law compliance survey was conducted in accordance with MLIT guidelines and a confirmation application was filed.)
The entrance is made of full-height steel sash with flat bar ties, creating a delicate, transparent, and wide-open impression in contrast to the rough construction of the factory.
On the main floor of the second floor, a flat counter with Mino ware tiles in the center of the space is arranged in an L-shape to create a friendly atmosphere with close proximity between customers and staff. The dining cafe stockroom was consolidated in the southwest corner where the existing luggage lift was located, and the southeast corner, which offers a view of beautiful nature below, was opened up for seating. In addition, the three-span opening on the east side of the seating area was converted into a tall series of mullioned windows, bringing light into the darkness and opening up the view as well.
The vertical expanse of the space is created by avoiding the installation of overhead equipment. On the other hand, the workshop room is partitioned with transparent full-open fittings, to let the line of sight go out horizontally. In this way, the space is designed to create a sense of both vertical and horizontal expansiveness. While taking advantage of the large space that only a warehouse building can provide, the entire space was designed to make people feel the natural environment of the hilly terrain, which is blessed as a ceramic production area.
This was achieved through a synthesis of engineering, including structural reinforcement using tie bars and other means that do not impair the openness of the space, and air-conditioning of the living area using displacement ventilation.
The interior color is unified with the color of unglazed ceramic to make a neutral background that welcomes a wide variety of ceramic and a diverse range of people. Just as the color of unglazed ceramic varies depending on the type of clay and firing temperature, a range of materials and colors are used to create a warm atmosphere. The floor and ceiling are not finished, leaving the atmosphere of a factory, creating a sense of presence where the ceramic is being made right next door.

The aim was to create a moderate and tolerant space that is typical of the ceramic of this region. (Takuya Sakamoto)

【KOYO BASE】

所在地:岐阜県土岐市久尻1496-5
用途:カフェ、その他商業施設
クライアント:光洋陶器
竣工:2023年

設計:ATELIER WRITE+Zelt
担当:坂本拓也 / ATELIER WRITE+柴山修平  / Zelt
構造設計:谷亮介構造設計室
設備設計:ピロティ
グラフィックデザイン:SHEEP DESIGN
施工:ワールド

撮影:長谷川健太

工事種別:リノベーション
構造:鉄骨造
延床面積:449.93m²
設計期間:2021.10-2022.07
施工期間:2022.08-2023.01

【KOYO BASE】

Location: 1496-5 Kujiri, Toki-shi, Gifu, Japan
Principal use: Cafe, Commercial facility
Client:  Koyo Toki
Completion: 2023

Architects: ATELIER WRITE + Zelt
Design team: Takuya Sakamoto / ATELIER WRITE + Shuhei Shibayama / Zelt
Structural design: Ryosuke Tani Structure
Mechanical design: Pilotis
Graphic design: SHEEP DESIGN
Construction: World

Photographs: Kenta Hasegawa

Construction type: Renovation
Main structure: Steel
Total floor area: 449.93m²
Design term: 2021.10-2022.07
Construction term: 2022.08-2023.01

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