Ángel nini / 伊藤憲吾建築設計事務所 - TECTURE MAG(テクチャーマガジン) | 空間デザイン・建築メディア
PROJECT
PROJECT

Ángel nini / 伊藤憲吾建築設計事務所

時節の移ろいを映す自然光で撮影できる写真スタジオ

自然光で撮影のできる写真スタジオである。準延焼防止建築物の木造ビルとして計画している。直射日光を制限するために斜めにしたトップライトは柔らかい光量を最大限に獲得している。四季や天候により変わる光量を写真作品として受け入れることで、この地域のこの建築でしか撮れない写真を生み出すことに繋がっている。

敷地は大分市と別府市の中間に位置する西大分の「かんたん港園」に近接した立地である。観光の玄関口として開発され人気のウォーターフロントである。事業主は新しい写真のあり方を模索していた。誰でもがスマートフォンで写真を撮り記憶と記録を残すようになった。その思い出をより豊かな物として残すための建築を考えていた。写真スタジオは従来、照明によるライティングでコントロールし、一定の写真を撮るための建築である。自然光による写真スタジオはそれに反しているが、ここでしか撮れない写真こそが次に残す写真作品となると考えて、そのための建築に挑んだ。北側道路の敷地は安定した北側採光を得るため、そして将来の採光の変化を避けるためである。次の時代に繋げる建築は木造ビルとして環境負荷軽減建築を目指した。撮影の依頼は国内外からあり、国際観光都市大分県を訪れる際に撮影に訪れてくれる場所となっている。地域に寄与する建築となった。

写真と建築:四季や天候で移ろう自然光で撮影することを可能とし、その時だけの繊細な写真作品を生む建築となっている。写真を撮ることが日常化し、写真文化は改めて発展していると言える。地域性のある光量を建築に取り込むことで写真と建築が密実な関係としてあり続ける。

発展する地域への都市木造:港園として発展する地域は今後の変化が期待される。環境負荷軽減のための木造ビルの可能性を地域に示唆し、今後の都市のあり方の1つとして示している。

明快な避難経路と拡幅する自然光:準防火地域に木造建築をつくるために準延焼防止建築としている。木造を推進するための法改正は開口部を制限することで木造の自由度を得ることになった。火災や災害時の避難を優先するために階段室は道路に面して設け、階段吹き抜けを自然光の拡張空間として捉えることで、安全性と機能性を両立した木造建築の姿とすることができた。

COP26の際に人間の活動が環境にダメージを与えていることが明言化され、世界では急速に環境負荷を軽減するための取り組みが進んでいる。木材の生産サイクルがCO2の減少に寄与することから、炭素の固定化として木造建築が世界的に求められている。本建築も当初は鉄骨造を想定されていたが、事業主に説明し、木造ビルへすることを共感いただいた。木造ビルという新しいカテゴリーは、過去の焼き直しから脱却が必要であると考えた。機能面から屋根と壁の中間のようなガラス面の勾配が生まれた。正面から見るとカーテンウォールのように見え、角度によっては屋根のように見える。木造建築に屋根型の記憶が刻まれていることで、木造建築としての認識が生まれる。質感としての木材の表しをせずとも木造建築であることが認識できる建築である。

木造建築の高さに関する法改正(最高高さ16mに緩和)も近々行われるが、本建築においては軒高さ9mを越えることで構造適判となる可能性があり、事業主の予定した期間に建設が間に合わないことが想定された。1階の床部分を一部GLより下げて断面計画をしている。2階スタジオ部分が天井高さを要求されていたこともあっての対応である。ハザードマップにより床下浸水などの検証を行ったが津波や高潮の影響がないことが確認された。ハザードマップ通りに災害が起きていることを専門家より聞いていたことも後押しとなった。3階は事業主のための小屋裏のアトリエ空間を望まれていたので、法規制から生まれる軒高さの制限と併せて立体的空間活用となった。構造は在来構造としている。特殊解としないこと地場産業での施工を可能としている。環境負荷軽減のために求められる木造化は、誰しもが取り組みやすい状況とすることで目的に近付けると考えている。(伊藤憲吾)

A photo studio where you can capture images bathed in natural light that reflects the changing seasons

This is a photography studio designed to capture images using natural light. It is planned as a wooden building with quasi-fire-resistant construction. The angled skylights, designed to limit direct sunlight, maximize the intake of soft light. Embracing the varying light levels throughout the seasons and weather as part of the photographic work enables the creation of images unique to this building in this region.

The site is located near Kantan Port Garden in Nishi-Oita, positioned between Oita City and Beppu City. Developed as a gateway for tourism, it is a popular waterfront area. The client sought a new approach to photography. While anyone can now capture memories and records with a smartphone, they envisioned architecture to preserve those memories more richly. Traditional photo studios are buildings designed to control lighting with artificial sources, producing consistent photographs. A studio relying on natural light contradicts this approach. However, the client believed that photographs unique to this location would become the next generation of photographic works, and thus challenged themselves to create architecture for this purpose. The site’s orientation along the north road ensures stable northern light and avoids future changes in daylight conditions. Aiming for a building that connects to the next era, they pursued a wooden structure designed to reduce environmental impact. Photography requests come from both domestic and international clients, making it a destination for shoots when visiting Oita Prefecture, an international tourist city. It has become a form of architecture that contributes to the region.

Photography and Architecture: It enables photography using natural light that shifts with the seasons and weather, creating architecture that produces delicate photographic works unique to that moment. Photography has become part of daily life, and photographic culture is developing anew. By incorporating regionally specific light levels into the architecture, photography and architecture maintain a close relationship.

Urban Wooden Construction for a Developing Region: The port garden area is expected to undergo significant future changes. This project demonstrates the potential of wooden buildings for reducing environmental impact within the region, presenting one possible future for urban development.

Clear Evacuation Routes and Expanded Natural Light: To construct wooden buildings in a quasi-fire prevention zone, the design employs quasi-fire-spread prevention construction. Legal revisions promoting wood construction achieved greater design freedom by restricting openings. Prioritizing evacuation during fires or disasters, stairwells face the street. Treating the stairwell atrium as an extension of natural light space allowed the creation of a wooden building that balances safety and functionality.

At COP26, it was explicitly stated that human activities are damaging the environment, and efforts to reduce environmental impact rapidly are advancing worldwide. Since the timber production cycle contributes to CO2 reduction, timber construction is globally sought after as a means of carbon sequestration. This building was initially planned as a steel-frame structure, but after explaining the concept to the client, they agreed to adopt timber construction. We believed this new category of timber buildings needed to break away from past rehashed designs. Functionally, this led to the creation of a sloped glass surface resembling an intermediate layer between the roof and walls. Viewed head-on, it resembles a curtain wall, while from certain angles it appears as a roof. This imprinting of a roof-like memory onto the timber structure fosters recognition as a wooden building. It is a structure that can be recognized as timber construction even without explicitly displaying wood as a textural element.

Although legal revisions regarding the height of wooden buildings (relaxing the maximum height to 16m) are expected soon, this building could exceed the structural suitability limit by surpassing a 9m eave height. This raised concerns that construction might not be completed within the client’s planned schedule. Part of the first-floor slab was lowered below ground level for sectional planning. This was also a response to the required ceiling height for the second-floor studio space. Verification against flood maps confirmed no risk of basement flooding, tsunami, or storm surge impact. Hearing from experts that disasters occur as predicted by hazard maps further supported this decision. The third floor incorporates a loft atelier space for the client, addressing both the eave height restrictions imposed by regulations and the need for vertical space utilization. The structure employs a conventional timber frame. Avoiding specialized solutions enables construction by the local industry. We believe that making wood construction, required for environmental load reduction, accessible to everyone, brings us closer to achieving this goal. (Kengo Ito)

【Ángel nini】

所在地:大分県大分市
用途:スタジオ
クライアント:Lilo
竣工:2024年

設計:伊藤憲吾建築設計事務所
担当:伊藤憲吾、高田明日香、森悟
構造設計:きいぷらん
協働設計:atelier arks
施工:平野工務店

撮影:Yuichi Tatsukawa

工事種別:新築
構造:木造
規模:地上3階
敷地面積:150.28m²
建築面積:91.79m²
延床面積:180.92m²
設計期間:2022.09-2023.10
施工期間:2023.11-2024.03

【Ángel nini】

Location: Oita-shi, Oita, Japan
Principal use: Studio
Client: Lilo
Completion: 2024

Architects: Ito Kengo Architects
Design team: Kengo Ito, Asuka Takada, Satoru Mori
Structural Design: Kii plan
Collaborative Design: atelier arks
Construction: Hirano Engineering Works

Photographs: Yuichi Tatsukawa

Construction type: New building
Main structure: Wood
Building scale: 3 stories
Site area: 150.28m²
Building area: 91.79m²
Total floor area: 180.92m²
Design term: 2022.09-2023.10
Construction term: 2023.11-2024.03

設計者の皆さまへ
自社で設計したプロジェクトを「TECTURE」サイトに登録しませんか? 登録されたプロジェクトより『TECTURE MAG』掲載を検討します。