結崎STATION & PARK / イチバンセン - TECTURE MAG(テクチャーマガジン) | 空間デザイン・建築メディア
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結崎STATION & PARK / イチバンセン

シェアキッチンを備え賑わいを呼び込む駅舎

奈良盆地の中央部に位置する川西町は、1923年(大正12年)の鉄道開通を契機に発展を遂げてきた。戦後、奈良県が大阪・京都のベッドタウンとして拡張する中で、昭和40-50年代には町内に住宅団地や工業団地が造成され、居住人口が急増。町内唯一の結崎駅の利用者は今もなお、約2,000人/日、つまり町人口の1/4が電車で町外へ通勤通学している。しかし、住宅団地が建設されて半世紀、当時のニュータウンは高齢化が進み、人口の流出が進むという典型的な課題を抱えている。さらに駅舎も老朽化が進み、駅前広場は歩行者や車の動線が一致していないことも課題である。

それらの潜在的な課題を解決し、未来志向のまちづくりの起爆剤とするため、川西町とイチバンセンは2016年(平成28年)より住民参加型ワークショップ「結崎駅フューチャーセッション」を全16回実施した。川西町は設計者である川西の出身地である。
「住みたい町・住み続けたい町」を目指し、小学生から高齢者まで幅広い世代の町民が直接対話することによって、地域ニーズを把握し、行政との相互理解を深めた。

フューチャーセッションより、下記ニーズが汲み取れた。
・子供たちや子育て世代にとって楽しい空間と、高齢者を含めた多世代交流を自然に産み出す場
・電車に乗る用事がなくても人が集まる、楽しくて賑やかな駅前空間
・いつも誰か居る、居続けることを受け容れてくれる、安心安全が確保された空間

ここで得られた意見をもとに、駅舎・公衆トイレ・賑わい施設・交番・駅前広場の基本計画を策定し、結崎駅前を一体的に再整備する。多世代交流を生み出し、常ににぎわう楽しい駅前空間・住んでみたい川西町の実現を目指す。

空間構成のコンセプトは「懐かしくも新しいモダンな駅前空間」。奈良の伝統的な建築様式である大和棟(やまとむね)の意匠を現代的に再解釈し、鉄骨造による軽やかな屋根架構の下に天然素材を積極的に採用することで、温かみと開放感を兼ね備えた空間を実現した。大和棟をモチーフに高さの異なる屋根を連続させる構成により、駅舎・公衆トイレ・コミュニティ施設・交番といった異なる機能が柔らかく分節されながらも、全体として調和と一体感のある景観を形づくっている。

〈結崎STATION & PARK〉は敷地内に古墳を抱くという希少な立地にあり、改札を出ると駅前公園と古墳の風景が一体となって広がる。駅舎に隣接して整備された賑わい施設は駅と直結し、シェアキッチンでは日替わりで出店者が変わるため、訪れるたびに新しい楽しさに出会える。大きな屋根の下にはベンチや人工芝、ウッドデッキが設けられ、思い思いの場所で自由に過ごせる。さらに交番も併設され、誰にとっても安心して滞在できる環境を整えている。
公園と賑わい施設を活用したマルシェなどのイベントも定期的に開かれ、町民同士が「見える・見られる」関係性を自然に育みながら、駅前は単なる通過点ではなく地域の象徴的な公共空間へと再定義されつつある。

町民みんなが集い、「我が事」として使いこなせる駅前をつくりたい。そんな川西町民の長年の願いが、10年以上にわたる対話を経て、駅併設のシェアキッチンや広場という形で実を結んだ。懐かしさを宿しながらも現代的な機能とデザインを備えた結崎駅は、これからも地域の暮らしに寄り添い、賑わいと交流を育み続ける場として進化し続ける。
(川西康之)

A station building that draws people together through a shared kitchen

Kawanishi Town, located in the central part of the Nara Basin, developed following the opening of the railway in 1923. After the war, as Nara Prefecture expanded into a bedroom community for Osaka and Kyoto, residential and industrial complexes were developed in the town during the 1960s and 1970s, leading to a rapid increase in the resident population. Even today, approximately 2,000 people per day use Yuzaki Station, the town’s only station—meaning one-quarter of the town’s population commutes outside the town by train for work or school. However, half a century after the housing complexes were built, the former new town faces typical challenges: an aging population and increasing population outflow. Furthermore, the station building is deteriorating, and the station plaza has mismatched pedestrian and vehicle flow paths.

To address these potential challenges and catalyze future-oriented community development, Kawanishi Town and Ichibansen conducted a total of 16 resident-participation workshops titled “Yuzaki Station Future Sessions” starting in 2016. Kawanishi Town is the hometown of the architect, Kawanishi.
Aiming to create a “Town People Want to Live In and Continue Living In,” this initiative facilitated direct dialogue among residents spanning generations, from elementary school children to seniors. This process identified local needs and deepened mutual understanding with the administration.

The Future Session identified the following needs:
・A space enjoyable for children and families with young children, naturally fostering multigenerational interaction, including seniors
・A lively, enjoyable station plaza where people gather even without train travel needs
・A safe, secure space where someone is always present, welcoming people to linger

Based on these insights, a master plan was formulated for the station building, public restrooms, community facilities, police box, and station plaza. This plan integrates the redevelopment of Yuzaki Station’s front area. The goal is to create a vibrant, enjoyable station plaza that fosters multigenerational interaction and realizes a Kawanishi Town where people want to live.

The spatial composition concept is “a nostalgic yet new modern station front space.” It creates a space that combines warmth and openness by modernly reinterpreting the design of the Yamato-mune, a traditional Nara architectural style, and by actively incorporating natural materials under a light steel-framed roof. Using the Yamato-mune motif, a composition of roofs at varying heights creates a continuous sequence. This softly segments different functions—the station building, public restrooms, community facilities, and police box—while forming a harmonious, unified landscape overall.

〈Yuzaki STATION & PARK〉 occupies a rare site that encompasses an ancient burial mound. Upon exiting the ticket gates, the station front, the park, and the mound’s landscape merge seamlessly. The bustling facilities adjacent to the station building connect directly to the station building. The shared kitchen features rotating vendors each day, ensuring visitors discover new delights with every visit. Under a large roof, benches, artificial turf, and wooden decks provide ample space to relax. A police box is also integrated, ensuring a safe environment for all visitors.
Regular events, such as markets using the park and lively facilities, foster natural “seeing and being seen” interactions among residents. The station area is being redefined not just as a transit point, but as a symbolic public space for the community.

We wanted to create a station area where all townspeople gather and feel ownership in its use. This long-held wish of Kawanishi residents, after over a decade of dialogue, has borne fruit in the form of a shared kitchen and plaza adjacent to the station. Yuzaki Station, imbued with nostalgia yet equipped with modern functionality and design, will continue to evolve as a place that remains close to the community, fostering liveliness and interaction.
(Yasuyuki Kawanishi)

【結崎STATION & PARK】

所在地:奈良県磯城郡川西町大字結崎577他
用途:駅舎、公衆トイレ、公園
クライアント:近畿日本鉄道、川西町
竣工:2025年

基本計画・総合プロデュース・建築設計:イチバンセン
担当:川西康之、笹井夕莉、興津みなみ
構造設計:ANDO Imagineering Group
設備:全日本コンサルタント
施工:大倭殖産、大日本土木、中和コンストラクション

撮影:ナカサアンドパートナーズ

工事種別:新築
構造:S造
規模:平屋、一部2階建て(駅前広場にぎわい施設)
敷地面積:3,445.36m²(駅舎・公衆トイレ)、343.15m²(駅前広場にぎわい施設)
建築面積:77.63m²(駅舎)、46.96m²(公衆トイレ)、203.66m²(駅前広場にぎわい施設)
延床面積:26.36m²(駅舎)、49.47m²(公衆トイレ)、215.05m²(駅前広場にぎわい施設)
設計期間:2020.01-2020.07(駅舎・公衆トイレ)、2023.04-2024.02(駅前広場にぎわい施設)
施工期間:2021.09-2022.06(駅舎・公衆トイレ)、2024.04-2025.03(駅前広場にぎわい施設)

【Yuzaki railway station】

Location: 577, Oaza Yuzaki, Kawanishi-cho, Shiki-gun, Nara, Japan
Principal use: Station, Complex facility
Client: Kintetsu Railway, Kawanishi-cho
Completion: 2025

Architects: Ichibansen
Design team: Yasuyuki Kawanishi, Yuri Sasai, Minami Okitsu
Structure engineer: ANDO Imagineering Group
Equipment: ALL NIPPON ENGINEERING CONSULTANTS
Contractor: Ohyamato Shokusan, Dai Nippon Construction, CHUWA HOLDINGS

Photographs: Nacása & Partners

Construction type: New Building
Main structure: S
Building scale: 1 story, partial 2 stories (Station plaza activity facility)
Site area: 3,445.36m² (Station building / Public restroom), 343.15m² (Station plaza activity facility)
Building area: 77.63m² (Station building), 46.96m² (Public restroom), 203.66m² (Station plaza activity facility)
Total floor area: 26.36m² (Station building), 49.47m² (Public restroom), 215.05m² (Station plaza activity facility)
Design term: 2020.01-2020.07 (Station building / Public restroom), 2023.04-2024.02 (Station plaza activity facility)
Construction term: 2021.09-2022.06(Station building / Public restroom), 2024.04-2025.03 (Station plaza activity facility)

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