湘南の海から徒歩10分程の緑豊かな住宅地に建つプロテスタントの教会である。築50年の古い教会堂が手狭になり、新しい土地に計画することとなった。教会の皆さんの思いは「神を賛美するに相応しい礼拝堂をつくりたい」ということであった。礼拝では、聖書のことばを読み、聞く。
6枚の屋根
建築の構成としては、低層の住宅地域に調和するよう高さを抑えた平屋とし、6枚の曲面屋根がさまざまな高さに掛かり、屋根と屋根の間から自然光が豊かに降り注ぐ、祈りと礼拝に相応しい空間を目指した。6枚の屋根は、聖書の創世記天地創造の1日目から6日目を表し、礼拝が7日目を表すというメッセージも込めている。
直射光と天空光を時間帯で操る
礼拝の時間帯は直射光は相応しくない一方、礼拝以外の時間帯は直射光も相応しいと考え、この建築では礼拝の時間帯(日曜午前10:30-12:00)は天空光の空間、その他の時間帯に直射光が入るようにしようと考えた。そのため12カ月の代表日を30分刻みで光のシミュレーションを行い、直射光と天空光を時間帯で操った。これにより、礼拝の時間帯は1年を通じて柔らかな天空光の空間となる。礼拝が終わる時間に近づくと直射光が壁面に光線を描き始める。午後になると直射光が一筋の状態になり、3時頃には直射光がシャワーのごとく注ぐ状態になり、ダイナミックに表情が変化していく。
音と光のリブ
礼拝堂のRC打放しの壁面に凹凸の縦リブをランダムなリズムで刻み、リブ間にダークグレー色の吸音材を入れた。牧師さんの説教と聖書朗読の聞きやすさは凹部の吸音材により確保し、賛美歌などの教会音楽の響きはRC凸面により確保することで、相反する要件をほどよくバランスさせた。リブのピッチをランダムにすることでフラッターエコーを低減している。また光に対して、ダークグレーな凹面とのコントラストにより、凸面に差す直射光のライトグレーな明るさが際立つようにした。現代の教会堂建築では、聖書朗読ができる明るい空間が必要とされる中で、ダークな空間に直射光が差すような光の状態を、ダークではない明るい空間で実現したいと考えた。
直射月光
湘南の空の下で、柔らかな天空光の空間で礼拝に参加し聖書のことばを読み聞きし、午後のダイナミックな直射光の空間でひと時の祈りの時間をもつ。満月の夜には、真っ暗な礼拝堂に直射月光が差す。このような時間と空間が、地域の自然や風景と調和し、人々に愛される教会堂建築となっていくことを願っている。
屋外のテラコッタ十字架
前教会堂敷地の砂を古屋牧師の手により5KGを採取し、制作時に練り込んでテラコッタ十字架を焼いた。湘南キリスト教会の50年の歴史や信徒の皆さんの想いを込めたいと考えた。
オープンな雨樋
円弧の再下端の位置で外壁にスリットを設けオープンな樋とした。これにより、雨が流れる様子を見て楽しむことができ、松の葉が多い環境にありながら樋に葉が詰まることもない。
直射光と祈り
1人、あるいは数人程度による祈りの時間には、直射光が時間とともにさまざまな表情をもたらす空間が相応しい。礼拝が終わり午後になると、少人数による祈りの空間となり、直射光が1本から、2本、3本と本数と角度を刻々と変えていく。
天空光と礼拝
礼拝では聖書のことばを読み、聞く。聖書や人に直射光が差すのは、礼拝には相応しくない。礼拝には天空光が相応しい。午前10:30-12:00の礼拝においては、天空光の空間となるよう計画した。
礼拝堂 正午過ぎ
礼拝が終わる頃、賛美歌を歌うタイミングで細い直射光が1本だけ差し込む
天地創造レリーフタイル
6枚の屋根の下には、それぞれ創世記の6日間の神様の御業をモチーフにしたレリーフタイルが南北の壁に埋込まれてる。創世記からオリジナルの絵を生のタイルに1枚1枚刻描し、焼いた。色は朝もやをイメージし透明感のある薄いブルーとした。6日間の絵は、南北で微妙に絵柄が違い、礼拝堂のみならず準備室やトイレ、乳児室、牧師室などさまざまな部屋で見つける楽しみも加えた。
構造計画
長手方向には厚さ300mmの十分な壁量を有する構造壁式鉄筋コンクリート構造とし、短辺方向は薄肉ラーメン構造として設計した。屋根を構成する厚さ250mmの一方向曲率の曲面スラブは、スラブの曲率を利用した梁として機能し、ラーメンフレームの一部として水平力に抵抗する。曲面スラブにボイドスラブを採用し、効率的にスパンする架構とし、短辺方向の壁は水平力を負担しないように、構造完全スリットを施した。(保坂 猛)
Six curved roofs calculate light-filled worship space
This Protestant church stands in a lush residential area about a 10-minute walk from the sea in Shonan. The 50-year-old church building had become too cramped, and the church decided to build a new church building on a new site. The church members desired to “make a chapel worthy of praising God. In the worship service, they read and listen to the words of the Bible.
Six-panel roof
The six roofs represent the Bible’s first through sixth days of creation, and the worship service represents the seventh day of creation. The roof is also intended to represent the seventh day of product in the biblical account of Genesis.
Manipulating direct light and skylight at different times of the day
The architects decided to use skylight during worship hours (10:30-12:00 on Sunday mornings) and direct light during other times of the day. For this purpose, light simulations were conducted for a representative day of 12 months in 30-minute increments, and natural and skylight were manipulated at different times. This results in a space of soft skylight throughout the year during worship. As the time of prayer approaches the end of the service, direct light begins to draw rays of light on the walls. In the afternoon, the natural light becomes a single ray, and around 3:00 p.m., the direct light pours in like a shower, dynamically changing the expression of the space.
Ribs of sound and light
The RC wall surface of the chapel was carved with uneven vertical ribs in a random rhythm, and dark gray-colored sound-absorbing material was placed between the ribs. The pastor’s sermon and Bible reading were made more accessible with the sound-absorbing material in the concave areas, while hymns and other church music resonated more with the convex RC surfaces, thus balancing the conflicting requirements to a good degree. Flutter echoes are reduced by randomizing the pitch of the ribs. In addition, the contrast between the dark-gray concave surface and the light-gray lightness of the direct light shining on the convex surface is made to stand out against the light. In contemporary church architecture, where a bright space for Bible reading is required, we wanted to realize a light condition where direct light shines in a dark space in a non-dark, bright space.
Direct moonlight
Under the Shonan sky, people attend worship services, read and listen to the Bible in a soft skylight, and have a moment of prayer in a space with dynamic direct light in the afternoon. On nights with a full moon, the dark chapel is illuminated by natural moonlight. We hope that this time and space will harmonize with the nature and landscape of the area and become a church building loved by the people.
Outdoor terra cotta cross
5 kg of sand from the former church building site was collected by Pastor Furuya and kneaded into the terra cotta cross at the time of production to bake the terra cotta cross. We wanted to include the 50-year history of Shonan Christ Church and the congregation’s wishes.
Open gutter
A slit was made in the exterior wall at the re-lower end of the arc to create an open gutter. This allows people to enjoy watching the rain flow through the channel and prevents leaves from clogging the drain despite the leafy pine trees in the environment.
Direct Light and Prayer
For prayer times by one or a few people, having a space where the direct light brings different expressions over time is appropriate. In the afternoon, after the service, the space becomes a space for prayer by a small number of people, and the number and angle of the direct lights change from one to two to three, and so on, moment by moment.
Celestial Light and Worship
In the worship service, we read and listen to the words of the Bible. Direct light shining on the Bible and people is not appropriate for worship. Celestial light is suitable for prayer. For the worship service from 10:30 a.m. to 12:00 p.m., we planned to create a space with a skylight.
Chapel, afternoon
At the end of the service, when the hymns are sung, only one narrow beam of direct light shines in.
Creation relief tiles
Under each of the six roofs, relief tiles are embedded in the north and south walls, each with a motif of God’s work in the six days of Genesis. Original drawings from the Book of Genesis were engraved on raw tiles one by one and baked. The color of the tiles is a transparent pale blue, inspired by the morning mist, and the six days’ pictures are slightly different in the north and south walls, adding to the fun of finding them not only in the chapel but also in the preparation room, restroom, nursery, and pastor’s office.
Structural Plan
A structural wall-type reinforced concrete structure with a sufficient wall thickness of 300 mm was designed in the longitudinal direction, and a thin-walled Rahmen structure was designed in the shortitudinal direction. The 250 mm thick unidirectional curvature curved slab that makes up the roof functions as a beam utilizing the curvature of the slab and resists horizontal forces as part of the ramen frame. A void slab was used for the curved slab to create an efficient spanning structure, and the walls in the short side direction were structurally fully slit so as not to bear horizontal forces. (Takeshi Hosaka)
【湘南キリスト教会】
所在地:神奈川県藤沢市辻堂東海岸2-12-36
用途:協会
クライアント:宗教法人湘南キリスト教会
竣工:2014年
設計:保坂猛建築都市設計事務所
担当:保坂 猛
構造設計:与那嶺仁志、後藤一真(アラップジャパン)
音響:永田音響設計
施工:栄港建設
撮影:藤井浩司(Nacása & Partners)
工事種別:新築
構造:鉄筋コンクリート造
規模:平屋
敷地面積:416.50m²
延床面積:175.96m²
設計期間:2012.10-2013.11
施工期間:2013.11-2014.06
【Shonan Christian Church】
Location: 2-12-36 Tsujido Higashikaigan, Fujisawa-shi, Kanagawa, Japan
Principal use: Church
Client: Religious Corporation Shonan Christian Church
Completion: 2022
Architects: Takeshi Hosaka Architects
Design team: Takeshi Hosaka
Structure engineer: Hitoshi Yonamine, Kazuma Goto / Arup Japan
Sound: NAGATA ACOUSTICS
Constructor: Eiko Kensetsu
Photographs: Koji Fujii / Nacása & Partners
Construction type: New Building
Main structure: RC
Building scale: 1 story
Site area: 416.50m²
Total floor area: 175.96m²
Design term: 2012.10-2013.11
Construction term: 2013.11-2014.06