ザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)が設計した〈KAFDメトロ駅(King Abdullah Financial District Metro Station)〉は、サウジアラビア首都リヤドに誕生した世界最長の無人運転交通システム「リヤドメトロ」の主要な交通ハブです。
接続性を最優先に、パッシブデザインなどによる環境性能も備えた駅として設計されており、地域の伝統的な建築様式を再解釈した3次元格子に包まれた特徴的な外観の建築となっています。
(以下、Zaha Hadid Architectsから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
2024年12月1日、世界最長の無人運転交通システムであるリヤドメトロが開通した。6路線、85駅、総延長176kmにわたるこの交通ネットワークは、サウジアラビア首都の主要地区、ビジネスセンター、文化的な名所などを結んでいる。
リヤドメトロは1日あたり360万人の乗客を輸送可能であり、市内での自動車利用を減らすことで交通渋滞の緩和や移動時間の短縮、持続可能な交通手段の利用を促進し、増加するリヤドの人口の生活の質の向上に貢献する。
ザハ・ハディド・アーキテクツが設計した〈KAFDメトロ駅〉は、この地下鉄ネットワークの主要な乗換駅である。
〈KAFDメトロ駅〉は、新しい地下鉄網の乗換駅として、KAFD終点駅、キング・ハリード国際空港を結び、KAFDモノレールへのスカイブリッジへのアクセスを提供する。
4階建ての駅には6つのプラットフォームがあり、バスやパークアンドライドサービスと接続することで、この都市における重要なマルチモーダル交通ハブとなっている。また、金融街には新しい屋内および屋外の公共広場も設けられている。
リヤドの新しい地下鉄システムのアイデンティティに貢献する〈KAFDメトロ駅〉は、接続性を最優先に設計されている。駅における鉄道、自動車、歩行者の交通量を予測し、内部の移動を最適化して混雑を回避するよう、モデリング、マッピング、構造化を施した。
その結果、駅の1日の交通量の繰り返しと変動から生成した一連の逆正弦波によって定義された3次元格子が、建物の動線を構成している。
これらの正弦波は、超高強度コンクリートパネルで覆われた駅の外観にも広がっている。ファサードの幾何学的な穴は、この地域の伝統的な建築様式に見られる環境保護の現代的な再解釈であり、太陽熱の取得を低減している。
駅の外観構成は、砂漠の風が砂に描くパターンを反映しており、複数の周波数と反響が、自然界に見られるような複雑なパターンの繰り返しを生み出している。
〈KAFDメトロ駅〉は、反復、対称性、スケールによって高度に相関する要素の集合体として構成されている。
ザハ・ハディド・アーキテクツは、開発の過程においてデザインの最適化を継続的に行い、構造効率と環境性能を高めると同時に、空間的な質を損なうことなく建設プロセスを単純化した。このプロセスにより、自立式の外壁構造と列車のプラットフォームや高架橋を支える駅内部構造とをシームレスに統合している。
最小限のエネルギー消費で最大限の快適性を実現するこの駅は、効果的なパッシブデザインの機能と、再生可能エネルギーで稼働する高効率の冷却システムを組み合わせ、1日のうちで異なる乗客数に合わせて自動で調整する。また、各プラットフォームのスライドドアパネルは、冷気を駅内に保つ。
〈KAFDメトロ駅〉は、米国グリーンビルディング協会によるエネルギーおよび環境デザイン(LEED)のゴールド認証を取得している。
以下、Zaha Hadid Architectsのリリース(英文)です。
KAFD Metro Station Project Team
Architect: Zaha Hadid Architects (ZHA)
ZHA Design: Zaha Hadid with Patrik Schumacher
ZHA Project Principal: Gianluca Racana
ZHA Project Director: Filippo Innocenti
ZHA Project Architect: Gian Luca Barone
ZHA Project Associate: Fulvio Wirz
ZHA Construction Support Leads: Marco Amoroso, Domenico di Francesco
ZHA Construction Support Services: Vincenzo Caputo, Abdel Halim Chehab, Marko Gligorov, Stefano Iacopini
ZHA Project Team: Marco Amoroso, Vincenzo Caputo, Abdel Halim Chehab, Lee Cubeddu, Rawan Al-Derjem, Domenico Di Francesco, David Fogliano, Manuele Gaioni, Marko Gligorov, Subharthi Guha, Alexandros Kallegias, Lisa Kinnerud, Alexandre Kuroda, Stefano Iacopini, Carolina López-Blanco, Jamie Mann, Mohammadali Mirzaei, Arian Hakimi Nejad, David Wolthers, Nicola McConnell, Mario Mattia, Massimo Napoleoni, Niki Okala, Carlos Parraga-Botero, Sohith Perera, Izis Salvador Pinto, Carine Posner, Neil Rigden, Paola Salcedo, Nima Shoja, Thomas Sonder, Vincenzo Reale, Kate Revyakina, Roberto Vangeli, Seungho Yeo
ZHA Competition Team: Alexandre Kuroda, Fei Wang, Lisa Kinnerud, Jorge Mendez-CaceresStructural Engineer: BuroHappold
Building Services Engineer: BuroHappold
Transport & Civil Engineers: BuroHappold
Fire Protection & Life Safety Engineer: BuroHappold
People Flow: BuroHappold
Acoustic Consultant: BuroHappold
Sustainability Consultant: BuroHappold
Lighting Consultant: BuroHappold
Façade Engineering: Newtecnic
Design Management: AECOM
Specification Consultant: AECOM
Cost Consultant: AECOM
Signage & Way Finding: Transport Design Consultancy
Safety Assessment: BH with Transsol
Development Engineer: Riyadh Metro Transit Consultants (RMTC)
Main Contractor: BACS Consortium
Independent Checking Engineer: Buro Veritas
Independant Safety Assessor: TÜV Rheinland / ISARail Group
Transit Systems: Line 1 Siemens (BACS), Line 4&6 Alstom (FAST)
Viaducts: AECOM & TriPod-ssd (Line1), Atkins (Line 4&6)
Automatic Fare Collection: Indra
Structure Contractor: Saudi Lebanese Tarouk Contracting
MEP Contractor: Zamil
Interiors Contractor: DEPA
Elevators and Escalators: ThyssenKrupp
Facade Contractor: Permasteelisa Gartner Saudi Arabia
Landscape Contractor: DEPARiyadh Metro to open Sunday December 1st 2024
The world’s longest driverless transit system, the Riyadh Metro network spans over 176 kilometres across 6 lines and 85 stations
With a capacity of 3.6 million daily passengers, Riyadh Metro will reduce the number of car journeys throughout the city and encourage the use of sustainable modes of transport
Designed by Zaha Hadid Architects, the King Abdullah Financial District Metro Station serves as the key interchange on the network
The Riyadh Metro network, set to commence passenger operations on Sunday, December 1st 2024 with the opening of its Blue, Yellow and Purple lines (Lines 1, 4 and 6), will alleviate traffic congestion, shorten travel times and improve quality of life for Riyadh’s growing population. As the world’s longest driverless transit system, the transformative network spans over 176 kilometres across 6 lines and 85 stations, connecting key districts, business centres, and cultural landmarks in Saudi Arabia’s capital city.
An automated rapid transport system planned by the Royal Commission for Riyadh City (RCRC), Riyadh Metro will meet the needs of residents and visitors alike. With a capacity of 3.6 million daily passengers, the network will reduce the number of car journeys throughout the city and encourage the use of sustainable modes of transport.
The King Abdullah Financial District (KAFD) Metro Station, designed by Zaha Hadid Architects (ZHA), serves as the key interchange on the new network, connecting the KAFD terminus, King Khalid International Airport, and providing access to the skybridge for the local KAFD monorail. The station’s six rail platforms over four levels connect with bus and park-and-ride services to create an important multi-modal transport hub for the city, as well as new indoor and outdoor public plazas for the financial district.
Contributing to the identity of Riyadh’s new metro system, the KAFD Metro Station’s design prioritizes connectivity. The station’s predicted rail, car and pedestrian traffic has been modelled, mapped and structured to optimize internal circulation and avoid congestion. The resulting configuration is a three-dimensional lattice defined by a sequence of opposing sinewaves (generated from the repetition and frequency variation of the station’s daily traffic flows), which act as the spine for the building’s circulation.
These sinewaves extend to the station’s exterior clad in ultra-high-performance concrete panels. The façade’s geometric perforations reduce solar gain as a contemporary reinterpretation of traditional environmental sheltering within the region’s vernacular architecture. The composition of the station’s façade echoes the patterns generated by desert winds in sand, where multiple frequencies and reverberation generate the complex repetition of patterns evident in the natural world.
The KAFD Metro Station is composed as a set of elements that are highly correlated through repetition, symmetry and scale. The design was continually optimized by ZHA throughout its development to increase structural efficiencies and environmental performance while also simplifying the construction process without compromising spatial quality; seamlessly integrating the self-supporting structure of its external envelope with the station’s internal structure which supports the train platforms and viaducts.
Providing optimal comfort at minimum energy demand, the station combines effective passive design features with a high-efficiency cooling system that is powered by renewables and automatically adjusts to differing passenger levels throughout the day, while sliding door panels on each platform retain cool air within the station. The KAFD Metro Station has achieved Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) Gold certification by the US Green Building Council.
Zaha Hadid Architects 公式サイト
https://www.zaha-hadid.com/2024/12/02/riyadh-metro-opened-sunday-december-1st-2024/