CULTURE

手動で回転! 跳ね上げ橋に代わる「ローリングブリッジ」

重心を保つことでスムーズに転がる トーマス・ランドール・ペイジによる〈コディドック・ローリングブリッジ〉

CULTURE2023.03.06
〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

イギリスのロンドン東部を流れるリー川のほとりに位置する、工業用のドックをアーティストのコミュニティとして活用されいるコディドック。そのコディドックを含めた周辺の土地で行われている、コミュニティ主導の再生事業にて建設された開閉式の橋が〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉です。

川とドックを行き来するボートの通行と、沿岸部の歩行者と自転車の通行を可能とするための橋であり、これまでにない動作で開閉することで、観る者の記憶に残る瞬間をつくり出すことを目指しています。

ロンドンを拠点に活動する建築デザイナー トーマス・ランドール・ペイジ(Thomas Randall Page)が設計しました。

(以下、Thomas Randall Pageから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

ロンドン東部を流れるリー川のほとりに位置する、かつて工業用に使用されていた巨大なドックであるコディドックは現在、アーティストたちのダイナミックなコミュニティの本拠地となっており、この場所を廃墟から創造性と生産のオアシスへと変貌させようとしているところである。

この計画の鍵となるのは、ドックをリー川の潮流に対応させることであり、そのためには開閉可能な歩道橋の設置が必要であった。この新しい歩道橋には、「リーウェイ」と呼ばれる歩道兼サイクリングロード、そして「ザ・ライン」と呼ばれる彫刻作品が展示された散歩道が通ることを予定している。

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

石炭の時代から続く歴史あるドックの歩み

コディドックは、石炭の荷揚げのためにインペリアル・ケミカル・カンパニーにより1871年に建設され、さまざまな企業に買収された後、このドックと関連工場は1960年代後半から衰退をはじめ、1980年代前半にすべての生産が終了した。

コディドックとその周辺の土地は、90年代初頭にドックランド開発公社に買収された後、周辺の土地の多くはビジネスパークへと再開発されたが、ドックは存続不可能と判断され、封鎖された。

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

2009年11月、地元住民により非営利団体ガスワークス・ドック・パートナーシップが設立され、リー川下流域への公共アクセスの開放とドックの修復を目的とした、コミュニティ主導の再生事業が行われることとなった。

2018年4月にガスワークス・ドック・パートナーシップは、2.5エーカーの敷地における7年間の開発計画の許可を得ることに成功した。この開発計画にはビジターセンターやカフェ、展示スペース、スタジオスペース、ライブ&ワークスペースなどが含まれている。

コディドックの第一期工事はすでに完了しており、すでに多くのクリエイティブ産業や社会的企業、ビジター向け施設が入居している。

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

開閉式の橋

コディドックの再生と修復のためにガスワークス・ドック・パートナーシップは、ドックのネック部分に設置する開閉式の歩道橋を申請し、計画許可を得ていた。

当初の計画では、オランダから調達した既製品の開閉式の橋が採用されていたが、デザイナーであるトーマス・ランドール・ペイジは、プロジェクト全体における重要なセンターピースであるこのインフラは、もっとユニークで記憶に残るものであるべきと、GDPに提案した。

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

トーマスはその後、船に乗り2週間かけて運河を旅し、閘門の作業を手伝うために停船してはスケッチに明け暮れた。

そうすることで構想された新しいタイプの開閉式の橋のアイデアを、プライス&マイヤーズ(Price & Myers)の構造エンジニアであるティム・ルーカス(Tim Lucas)に持ち込み、〈コディドック・ローリングブリッジ〉のデザインが確立されたのである。

©︎ Tim Allen

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

新たな開閉方法を生み出す、トーマス・ランドール・ペイジのデザイン

持ち上げる、スイングする、スライドする、折りたたむ、そして傾ける。橋の開閉という課題には、実にさまざまな解決策が存在する。私は、橋の開閉が人々を楽しませる可能性があると考え、これらの動作のリストに新たな動作を追加することとした。

水平に転がるこのユニークな橋のデザインは、ヴィクトリア朝の先人たちから多くのヒントを得て構想された。大きな重量物を効率的に移動させるためには、バランスを保つシステムが重要であることを彼らは知っていたのである。

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

橋の入口となる両端に設けられた四角い歯により、レンガの橋台に取り付けられた起伏のあるレールの上を転がる。その際に、各入口の上部に設置されたカウンターウェイトにより、橋のバランスをとっている。

この対称性により、橋全体が180度回転し、川とドックを行き来するボートの通行が可能となる。重心がスムーズに移動することにより、モーターや電気を使わずに手動で操作することができるのである。

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Jim Stephenson

風化したスチールとオーク材で作られたこの橋のデザインは、止まった状態では控えめでありながら、作動時には遊び心に溢れ、観る者の記憶に残る瞬間をつくり出すことを目指している。

この橋は、リー川沿いの歩道と自転車道のプロジェクトの一部であり、重要なランドマークとして、また、この地で発展しつつあるダイナミックなクリエイティブ・コミュニティのシンボルとなることを願っている。

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Guy Archard

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Guy Archard

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Guy Archard

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Guy Archard

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Guy Archard

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Guy Archard

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Thomas Randall-Page

〈コディドック・ローリングブリッジ(Cody Dock Rolling Bridge)〉

©︎ Thomas Randall-Page

以下、Thomas Randall Pageのリリース(英文)です。

About the Cody Dock Rolling Bridge
Cody Dock is a huge ex-industrial dock located on the bank of the Lea river in east London. The Dock is now home to a dynamic community of artistic people who are in the process of transforming the place from dereliction into an oasis of creativity and production.

A key part of this is reopening the dock to the Lea’s tidal waters so it can be used for moorings, this requires the removal of a dam and the introduction of an opening foot bridge. This new foot bridge will carry the ‘Leaway’ footpath and cycle route and also ‘The Line’ Sculpture walk.

The derelict dock currently acts as a barrier to pedestrians and cyclists accessing an amazing green corridor which runs from Hertfordshire, through Waltham Abbey and the Olympic Park, before ending at the Thames.

Design – Thomas Randall-Page
Structural Engineering – Price Myers
Mechanical Engineering – Eadon Consulting
Fabrication and Installation – Cake Industries
Funding – The National Lottery Heritage Fund

History
Originally built in 1871, Cody Dock was constructed by the Imperial Chemical Company for the purpose of unloading coal from barges that was used to produce coal gas (town gas) and distribute the factory’s many by-products, such as soap and the pigment Prussian Blue. The dock was later purchased by the Gaslight and Coke Company who also owned the Beckton gasworks which became the largest gasworks in Europe.

After being taken over by British Gas, the dock and its associated factory buildings fell into decline from the late 1960’s with all production coming to a close in the early 1980’s. Cody Dock and the surrounding properties were taken over by the Docklands Development Corporation in the early 90’s and much of the surrounding land was parcelled off for redevelopment into the business parks that still remain today. The dock, however, was no longer seen as being viable and was blocked off, partially filled in and converted into a balancing lagoon for surface water run-off.

In November 2009 the charity Gasworks Dock Partnership was formed by local residents as a not-for-profit organisation, to provide a community led regeneration vehicle with the aim of opening up public access to the Lower Lea River and restoring the dock.

Redevelopment
The Gasworks Dock Partnership was formed as a social enterprise in November 2009 and registered as a charity in April, 2011.
From 2015 – 2018, GDP opened Cody Dock’s gates to over 50,000 visitors and worked with over 6,000 volunteers on the clean up and restoration of its riverside footpaths. With support from Thames Water, the Veola Environmental Trust, Kew Gardens, the Royal Horticultural Society, Newham Council and the Big Lottery, Cody Dock has established itself as a flagship vehicle for community-led regeneration.

With Phase One complete and the Leaway River Lea Park now kick started, Cody Dock is already home to a number of creative industries, social enterprises and visitor attractions, that include:
• Docklands Community Boat
• Cody Dock Cafe
• Gallery and exhibition space
• Outdoor classroom
• Studio spaces

In April 2018, GDP successfully gained planning permission for the seven year development plan of its 2.5 acre site into a creative industries quarter. This will include:
New visitor centre & café
Exhibition space
Social and Industrial heritage archive and pavilion
International artist and respite hosting suites
10 new studios and workshop spaces
10 new live/work moorings
Visitor moorings
Dry dock facilities

Story of the bridge
As a part of the big vision to regenerate and restore Cody Dock, Gasworks Dock Partnership had applied for and been granted planning permission for an opening foot bridge at the neck of the dock. This original plan involved an off-the-shelf product opening bascule-type bridge sourced from the Netherlands.

Designer Thomas Randall Page got wind of these plans and approached GDP to see if he could counter propose something more unique. He suggested that the bridge was an important centrepiece for the whole project, the keeper of two thresholds, bank to bank and also river to dock. As such this infrastructure should be celebrated and memorable, something people would come and see not cross and forget.

Thomas then went on a slow 2 week journey on a canal boat and spent his time sketching only stopping to help with the locks. He returned with an idea for a new type of opening bridge and took it to Tim Lucas a fantastic structural engineer at Price & Myers to pass an eye over it and see if it “had legs”. Tim loved the idea and with the help of a model Thomas pitched it to Simon Myers at GDP.

Simon was taken enough with the idea that he changed tack and the rest is history.

Designer’s statement
raising,
swinging,
sliding,
folding
and tilting …….
the solutions to the challenge of the opening bridge are many and varied.

Seeing the potential for public spectacle inherent in the opening of a bridge, I set about adding to this list of motions.

Rolling parallel to the channel it crosses, this unique bridge design owes much to its Victorian forbears. They knew that moving large heavy structures efficiently requires that they are balanced system and my design works on this principle.

Square toothed portals at each end of the span roll on undulating rails attached to the brick abutments. Counterweights at the top of each portal balance the bridge deck that connects them. This symmetry allows the whole bridge structure to smoothly role through 180 degrees to a fully inverted position facilitating the passage of boats back and forth from the river to the dock. So finely balanced is this system that it requires no motors or electricity and can be operated manually much like a canal lock.

Constructed from weathering steel and oak, the bridge design aims to be understated in its rest position but celebratory and playful in its movement creating a spectator and memorable event when operated. Part of an ambitious footpath and cycleway project to run the full length of the Lea River, we hope this rolling bridge will become an important landmark and a symbol of the dynamic creative community which is growing here.

Thomas Randall-Page – Designer.

Facts
The bridge weighs 13 tonnes
The balustrades are designed to fold flat to the deck to give an extra meter of air-draft when the bridge is inverted to let boats through.
The tops of each hoop are filled with a mixture of scrap steel and concrete ballast to balance the weight of the bridge deck.
The centre of gravity is directly between the centres of the two portal hoops.
The centre of gravity moves horizontally as the bridge rolls.
The whole steel bridge was fabricated in Sydenham in South London by Cake Industries and brought to site in 4 large pieces on 2 lorries.
The oak bearing surfaces have corners which were specially steam bent from straight sections by Charlie Whinney in Cumbria.
This self-initiated project has been in development for 7 years.

Design Team Credits
Design – Thomas Randall-Page
Structural Engineering – Price & Myers
Mechanical Engineering – Eadon Consulting
Fabrication – Cake Industries
Oak bending – Charlie Whinney Studio

「Cody Dock Rolling Bridge」Thomas Randall Page 公式サイト

https://www.thomasrandallpage.com/Cody-Dock-Rolling-Bridge

 

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