CULTURE

中庭への入口を彩る3Dプリントタイル

デルフト陶器の鮮やかな青色「デルフトブルー」を反映した Studio RAPによる〈ニュー・デルフト・ブルー〉

CULTURE2023.07.13

NEW DELFT BLUE by Studio RAP from Studio RAP on Vimeo.

〈ニュー・デルフト・ブルー(New Delft Blue)〉は、共有の中庭を有するデルフトの集合住宅における、3Dプリントされたタイルが彩る、中庭と外部をつなぐゲートです。

デルフト陶器に見られる、内側に描かれた「牧歌的な風景」と「装飾的なフレーム」という構成を、中庭で行われる生活の風景を立体的なフレームが縁取ることで建築的に反映するという、デルフトという都市を反映したプロジェクトです。

デジタルマニュファクチャリングとコンピュテーショナルデザインを組み合わせたさまざまなプロジェクトを手がけるロッテルダムの建築事務所 Studio RAPが設計しました。

(以下、Studio RAPから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈ニュー・デルフト・ブルー(New Delft Blue)〉

©︎ Riccardo De Vecchi

〈ニュー・デルフト・ブルー(New Delft Blue)〉

©︎ Riccardo De Vecchi

オランダのデルフトという歴史的な都市は、16世紀から製造されているデルフト陶器で知られている。

〈ニュー・デルフト・ブルー〉は、デルフト陶器で使われている「デルフトブルー」と呼ばれる青色など、世界的に有名な装飾性とデザイン語彙を再解釈したプロジェクトである。

3Dプリントやコンピュテーショナルデザイン、職人による焼付けを融合させることで、建築における陶磁器装飾の新たな可能性を示している。

〈ニュー・デルフト・ブルー(New Delft Blue)〉

©︎ Riccardo De Vecchi

〈ニュー・デルフト・ブルー(New Delft Blue)〉

©︎ Riccardo De Vecchi

デルフト陶器の伝統的な構成を建築に反映するゲート

大規模な都市再開発「ニュー・デルフト」の一部である集合住宅 PoortMeestersには緑豊かな共同中庭があり、入口として2つの大きなゲートが設けられており、この幅約4m、高さ約8m、奥行き約12mのゲートは、大きな共用階段を覆っている。

これらのゲートは、デルフトが中世の交易都市であり、多くの城門があったことを表したものであり、通行人は、内部で繰り広げられる牧歌的な生活を垣間見ることができる。

この〈ニュー・デルフト・ブルー〉のゲートは、伝統的なデルフトブルーの陶器から着想を得たものである。

Diagram ©︎ Studio RAP

デルフト陶器のデザインは、中国や日本といった東洋から伝わってきた陶磁器をルーツとしつつ、オランダらしいデザインへと何世紀にもわたって変化してきた。

一方で、自然をモチーフにした「装飾的なフレーム(decorative frame)」と、内側に描かれた「牧歌的な風景(idyllic scene)」という構成は、デルフト陶器の歴史の中で繰り返し見られる特徴である。

刻々と変化する中庭の生活は「牧歌的な風景」であり、自然から着想し、アルゴリズムを用いてデザインされた〈ニュー・デルフト・ブルー〉のゲートは「装飾的なフレーム」として、人々を公共空間から半公共的な中庭へと導く。

Diagram ©︎ Studio RAP

3Dプリントとアルゴリズムによる「形状で絵を描く」タイル

2つのゲートを覆う、3Dプリンターで製造された約3000枚のセラミック・タイルは、豊かでユニークな現代的セラミックの可能性を示している。

3Dパターンのデザインにはアルゴリズムによるアプローチを用いており、タイルを生成する際における製造上の制約(最大張り出し、幅、高さ、奥行き、収縮、内部支持構造)が考慮された。

また、タイルは3Dプリントされたものであるため、その形状にバリエーションを与えることで、「形を使って絵を描く」という詩的な方法が可能となった。

タイルの凸部には透明な青い釉薬をかけることで水色をつくり出し、タイルの凹部には深い青の釉薬が溜まることで、青色の滑らかなグラデーションをつくり出している。この深い青色は、デルフト陶器や周辺の運河とのつながりを反映しつつ、レンガ造りの建物のアースカラーとの心地よいコントラストを生み出している。

自然から着想したアルゴリズムデザインと青色のパターンでデルフトの歴史に言及し、最先端のデザイン手法と3Dプリント技術を駆使し「知識の都市」としての今日のデルフトに言及することで、このプロジェクトはデルフトのユニークなアイデンティティを現代的な方法で体現しているのである。

〈ニュー・デルフト・ブルー(New Delft Blue)〉

©︎ Riccardo De Vecchi

〈ニュー・デルフト・ブルー(New Delft Blue)〉

©︎ Riccardo De Vecchi

〈ニュー・デルフト・ブルー(New Delft Blue)〉

©︎ Riccardo De Vecchi

〈ニュー・デルフト・ブルー(New Delft Blue)〉

©︎ Riccardo De Vecchi

〈ニュー・デルフト・ブルー(New Delft Blue)〉

©︎ Riccardo De Vecchi

〈ニュー・デルフト・ブルー(New Delft Blue)〉

©︎ Riccardo De Vecchi

以下、Studio RAPのリリース(英文)です。

New Delft Blue is a pioneering project in the historic Dutch city Delft, designed and 3D printed by Studio RAP. This project reinterprets the world-famous decorative qualities and design vocabulary of Delft Blue porcelain. By fusing 3D clay printing, computational design, and artisanal glazing, New Delft Blue hopes to unfold a new architectural potential of ceramic ornamentation of the 21st century.

The Design
The lush communal courtyard of the PoortMeesters residential building block, which is part of the large-scale urban redevelopment Nieuw Delft, is framed by two large entry gates. The gates, roughly four metres wide, eight metres high and twelve metres deep, cover a large public staircase. These gates refer to Delft as a mediaeval trading city with its many city gates and provide passers-by with a glimpse of the idyllic life going on inside. The New Delft Blue gates take their inspiration from traditional Delft Blue porcelain plates. The design vocabulary of these plates has changed radically over the centuries from copying Chinese and Japanese Oriental designs to making contemporary Dutch designs. The differentiation between a decorative, nature inspired frame and idyllic scene, however, has been a recurring trait. As such, this division is the starting point for the New Delft Blue design, where the idyllic scene is the ever-changing courtyard life while the gates stand as a three-dimensional frame with algorithmically designed nature inspired patterns that guide people from the public space to the semi-public courtyard.

The Innovation
The approximately 3000 unique ceramic tiles that cover the two gates are 3D printed, allowing for the creation of contemporary ceramics that are both rich and unique. Using an algorithmic approach to 3D pattern design, certain manufacturing constraints—maximum overhang, width, height and depth, shrinkage and internal support structure—were taken into account when the geometry of the tiles was generated. Because the tiles were 3D printed, applying variations to their shapes allowed for poetic ways of ‘painting with shapes’. This is done by applying a transparent blue runny glaze that creates on the convex portions of the tiles (the hills) a light blue colour while allowing for deep blue glaze pools in the concave (valley) areas of the tiles, creating smooth transitions between hues of blue. The deep blue colour reflects the connection to Delft Blue porcelain and the surrounding canals, and it provides a pleasing contrast to the earth-toned brickwork of the building.
Combining this all together the project embodies the unique identity of Delft in a contemporary way, by referring to its history with its algorithmically designed nature inspired patterns in blue and referring to Delft of today as the city of knowledge by using cutting-edge design and 3D printing technology.

Studio RAP
Studio RAP aspires to reclaim a significant role for the architect in the design and realisation process of the built environment. To show how such a more prominent role in the design and realisation of a building process could work they took matters into their own hands with new entrepreneurship, combining architectural design, digital fabrication and contracting. This came along with a new architecture language, one which is expressive as much as it is contemporary, one that breathes digital craftsmanship. By combining cutting-edge digital design and fabrication technology they aspire to bring back custom-made ornamentation into architecture. New Delft Blue is a statement to enrich the world with a new architectural language, one that breaks barriers by innovating the way the world is envisioned, built, and experienced, making the world more exciting and diverse.

Credits
Client: BPD(Bouwfonds Property Development), Ballast Nedam Development, Ballast Nedam Bouw West;
Architect New Delft Blue: Studio RAP
Contractor and 3D ceramic printing: Studio RAP
Glazing and Firing: Koninklijke Tichelaar
Architect PoortMeesters: VY Architects
Mounting: Kooistra Geveltechniek
Rear structure: Lomax Systems

Photographer: Riccardo De Vecchi
Movie: Oculus Film

Movie
https://vimeo.com/user112389618/ndb

「New Delft Blue」Studio RAP 公式サイト

https://studiorap.nl/New-Delft-Blue

 

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