ニューヨークのガンセボート・プラザに設置された〈バンブー・クラウド(Bamboo Cloud)〉は、竹ベースの構造用集成材「エンジニアードバンブー」による波型トラスや竹材で構成された、空中に浮かぶ雲のような作品です。
竹という自然素材や手織りの手法の選択により制限される、素材の供給元や地理的要因について、輸送を前提とした構築方法を研究することで地理的・素材的な限界を押し広げています。
中国の上海、ドイツのシュトゥットガルト、ポルトガルのポルトを拠点に活動する建築スタジオ llLab.が設計しました。
(以下、llLab.から提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
〈バンブー・クラウド〉の原点は、出会いと集いを生み出す自然発生的な場所をつくることにある。
2022年1月、桂林の陽朔で私たちが手がけた〈バンブー・バンブー・キャノピーアンドパビリオン〉がインターネットを通じ、ニューヨークのデザインセクターをサポートする非営利団体 NYC x Designの目に留まり、ニューヨークのガンセボート・プラザの公共エリアにて竹を使ったプロジェクトをデザインすることとなった。
雄大な大自然に溶け込む竹で編まれた空間、llLab.が中国に設計した舞台への期待感を高める〈バンブー・バンブー・キャノピーアンドパビリオン〉
これを機に、私たちは竹で編まれた、組み立て・分解可能な移動式の自然環境を構築する方法について研究を始めた。
〈バンブー・バンブー・キャノピーアンドパビリオン〉の完成後、さまざまな国から竹で編まれたプロジェクトの建設や展示会への参加の誘いを受けたが、時間的制約や地理的条件、交通の制約のため実現できずにいた。
しかし、パンデミックによるスケジュールの遅れは私たちに再考する時間を与え、また素材の使用や生産に関する画期的なプロセスの開発にも貢献した。
展覧会のテーマは「Open To The Sky」。そこで、竹を編むことで得られる効果を最大限に活かすと同時に、いかに構造体を消失させ、浮遊する竹の雲を最も軽やかに表現することができるかが重要な目標となった。
竹という自然素材の選択や手織りの手法は、自然への意識と環境への認識を刺激するものではあるが、手仕事であるからこそ地理的要因や素材の供給元について制限されることとなった。
〈バンブー・クラウド〉の全体的なアイデアや建設コンセプトは、地理的・素材的な限界を押し広げることができる組み立て手法を用いることで、この生来の制限を打ち破ろうとするものである。
これにより、ニューヨークの上空に浮かぶ繊維の塊のように、これまで到達できなかった地域により多くの自然意識と自然空間をもたらすことが可能となった。
この、一見矛盾するような物理的表現は、私たちにこれまでの経験を覆し、構造システム全体、編み方、形の発見、施工、設置、その他すべての重要なプロセスを再考するよう促した。
竹は建築分野においてさまざまな場面で応用されているが、その定義はいまだに比較的曖昧なままである。特に構造計算や材料特性の面では、「エンジニアードバンブー(Engineered Bamboo)」として木材やエンジニアードウッド(CLTなどの木材ベースの構造用集成材の総称)と比較されるだけであり、竹本来の材料特性に対する誤解を招いている。
しかし〈バンブー・クラウド〉は、素材や用途、特性や物理的な表現において、本来の竹とエンジニアードバンブーを統合することを意図している。
竹はそれ自体が弾力性や物質的な応力をもつが、組み立て工程では素材そのものが伝達する力をある程度カットした。これにより、輸送と全体構成を考慮した正確な分割方向を決定し、〈バンブー・クラウド〉そのものを形づくっている。
組み立てロジックは、分割ラインが主構造である竹トラスの位置決め軸となり、編み込み部分の構造支持と形状決定はすべて補助トラスを土台としている。そして残りの部分は、竹の帯そのものが互いに拘束することによって形づくられている。
メイントラスのフォーマットは、輸送用コンテナの内寸によって制限されつつも、最大限のカバー範囲を実現することができる。
伝統的なトラス構造における棒状の材「ロッド」とその接合部「ノード」、そして三角形のサブフレームという構成は、竹を使うという私たちのコンセプトとは材料の物理的特性の点で非常に整合性がなく、矛盾している。
そこで、竹のトラス構造の製作も、従来のトラスノードとロッドの論理を覆し、この2つを1つに組み合わせ、複数の円弧が屈曲し、互いに結合する波形を形成した。
この波同士の連結により、竹の材料特性が構造面内およびそれ自身の方向内で連続することを可能にする。また、すべての接触点は表面での接触に拡張されることで、圧力を均等に分散させ、応力集中を防ぐことができる。
同時に、空中に浮かぶ〈バンブー・クラウド〉とそれを支える地上部分の「消える構造体」の効果を最大化するため、織りの工程は構造にまったく頼らずに行われており、竹の帯は織り部分の主構造として互いに支え、固定するために使用される。
12本のメイントラス、16本の補助トラス、約10,000本の竹の帯が形成する約120m²の竹雲の空間が、ニューヨークのガンセボート・プラザにまったく新しい探究心をもたらすことを期待している。
〈バンブー・クラウド〉は、竹本来の素材特性と、常識を超えた潜在的な用途との関係にも焦点を当てている。
竹は主にハンドクラフトのスケールで応用されてきたが、近年では持続可能な建築物への利用が促進されている。しかし、竹を利用する利点はまだ十分に理解されておらず、そのためほとんどの用途は表面的なものにとどまっている。
〈バンブー・クラウド〉をつくるというアイデアは、形と構造の融合をさらに促進するきっかけとなった。まず、一般的な用途を超えた最も有機的な建築材料として竹を使用することで効率を最適化するため、性能の限界を調査した。
プロトタイピングでは、厚さ5mm以下、幅5cm以下の竹の帯を使用し、軽量構造のしきい値をテストした。このプロセスでは、竹のユニークな素材特性が特に重視されており、より幅広い建築物への応用を促す可能性をもつ。
竹で編まれた多孔質な〈バンブー・クラウド〉は、素材に内在する弾性力によって自然にその形を見つけ、最終的にはボリューム感のあるオブジェクトとして安定する。〈バンブー・クラウド〉は、形そのものに内在する力を可視化することで、建築的・文化的な発展を可能にしているのである。
以下、llLab.のリリース(英文)です。
BAMBOO CLOUD
At Gansevoort Plaza, Meatpacking, New York CityProject Location: Gansevoort Plaza, Meatpacking, New York, United States
Construction area: 116m²
Project Status: Completed
Timeline: January 2022 – October 2023Architectural Design: llLab.
Team members: Hanxiao Liu, Luis Ricardo, Lexian Hu, Fei Chen, Yujun Yan, Lingling Liu, Lihua Mi, Hao Zhang, Qiwei Zeng, Suian XieStructural Design: LuAnLu Partners Structure Consulting
Team members: Yang LuEngineered Bamboo Consultant: Yi Zhu Fan Gong
Team members: Hongtao Li, HaiYan LuoMetal-Work Consultant: Shanghai Yijun Exhibition Service
Team members: Xiaohua Zeng, Gezi Chen, Beihu Liu, Peiyu LiuBamboo-Weaving Artisans:
Team members: Ping Wang, Guoxiang Wang, Chunliang Long, Hongchuan Mu, Qiongyao Liu, Haifeng ZhouSpecial Thanks:
Xilong Zhang, Puqiang LiuLighting Design
Lighting Design: L’Observatoire International
Team members: Hervé Descottes, Carlos Garcia, Esteban Varas, Jacinda Ross, Diksha Wahi
Studio Dubuisson
Nanometer Lighting with Color Kinetics
Led by: Chris BocchiaroPhotography
©Xi Chen + Chris King
https://www.chenxistudio.com/Bamboo Cloud’s original idea was to create a spontaneous place that sparks encounters and gatherings.
In January 2022, because one of our built projects Bamboo Bamboo Canopy and Pavilions in Yangshuo, Guilin was seen on the Internet by the organizer of NYC x Design from New York City, we were invited to design a bamboo made project specifically for the public area at Gansevoort Plaza in New York.
This gave us an opportunity to start researching on how to create/construct bamboo weaving and movable natural environments using methods that can be assembled and disassembled.
After the completion of the original Bamboo Bamboo Canopy and Pavilions, in Yangshuo, we have received some invitations from other countries to participate in weaving construction or exhibitions, but due to time constraints, geographical location and transportation restrictions, it was not possible. However, this opportunity, the delayed schedule caused by the pandemic, gave us time to re-imagine, and also contributed to this breakthrough process about the use of materials and production.The theme of the exhibition is Open To The Sky. Then how to maximize the effect from the woven bamboo while simultaneously making the structure disappear and making the floating bamboo clouds the lightest form of expression has become a crucial goal.
The choice of bamboo, a natural material, and the hand-woven method used by Bamboo Cloud, although they can stimulate awareness of nature and perception of the environment, will be limited by the geographical factors of handwork and the source of the material.
Bamboo Cloud’s overall creative and construction concept attempts to break this innate limitation by using an assembly method that allows it to break through geographical and material boundaries, thereby bringing natural consciousness and natural space to more previously unreachable areas, such as here, like a clump of fibers floating over New York City.
This seemingly contradictory physical expression prompted us to overturn previous experience and rethink the entire structural system, weaving, form-finding, construction and installation, and all other key construction procedures.
Bamboo is still relatively ambiguously defined, though bamboo has been applied in various aspects in the field of architecture. In terms of structural calculation and material properties, it can still only be compared with wood in the role of “engineered bamboo”, for imperfect construction implementation.
However, the Bamboo Cloud intends to unify original bamboo and engineered bamboo in terms of materials and applications, as well as their properties and physical presentation.Bamboo has its own resilience and its materialistic stress, but assembly process cuts off the force transmitted by the material itself to a certain extent. Therefore, considering transportation and overall composition, an accurate segmentation direction is determined, thus defining the bamboo cloud itself.
The assembly logic is that the critical line of segmentation becomes the positioning axis of the bamboo truss of the main structure (also defined as the holding point of the vertical supporting structure), and the structural support and form-finding of the remaining woven layers are all based on the auxiliary trusses. And the rest is defined by the mutual constraints of the bamboo strips themselves.
The format of the main truss is limited by the inner dimensions of the shipping container to achieve the maximum coverage.
The traditional use of rods and nodes of the truss structure and the triangular sub-frame, with our concept of using bamboo, becomes very inconsistent and contradictory in terms of the material physical property.
Therefore, the production of bamboo truss structure also overturned the traditional logic of truss nodes and rods, and combined the two into one to form a wave form, with multiple arcs bending and joining each other.
The interlocking joint between the “waves” also allows the material properties of bamboo to be continuous in the structural plane and within its own direction. The all contacting points have been extended to surficial contact, that can help evenly distribute the pressure to avoid stress concentration.At the same time, in order to maximize the effect of “disappearing structure”, the weaving process is carried out without relying on the structure at all, and bamboo strips are used to hold each other as the main structure of the weaving part of the bamboo clouds to support and fix.
12 main trusses, 16 auxiliary trusses, and about 10,000 bamboo strips form a bamboo cloud space of about 120 square meters, hoping to bring a completely new exploration to the Gansevoort Plaza in the New York City.
Bamboo Cloud focuses on the relationships between inherent material properties and their potential applications beyond convention. Bamboo has been mainly applied on the scale of handcraft, followed by the recent popularization of its utilization in sustainable buildings. However, the advantage of utilizing bamboo has not been thoroughly understood, so most applications have remained superficial.
The idea of making Bamboo Cloud has further triggered the integration of form and structure. The process investigated performance extremes in order to optimize efficiency by using bamboo as the most organic construction material beyond its commonly applied fields.
During prototyping, bamboo strips less than 5 mm thick and less than 5 cm wide are used to test the threshold for lightweight construction. The process places particular emphasis on the unique material properties of bamboo, which could potentially inspire a wider range of construction applications.
Bamboo Cloud, a porous volume made of woven bamboo stripes, naturally finds its form due to the internal resilient force in the material and eventually stabilizes as a volumetric object, making it a potential implementation at building scale. Bamboo Cloud visualizes its inherent force in the form itself, which therefore makes it possible to grow architecturally and culturally.
llLab. 公式サイト