CULTURE

中国の名山の麓に浮かぶ「アルミニウムの山」

幾何学と光で描く抽象的な山として設計された展示センター〈アルミニウム・マウンテン〉

CULTURE2024.10.28

© CreatAR Images

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中国、広東省の羅浮山の麓に建つ〈アルミニウム・マウンテン(The Aluminum Mountain)〉は、円と円錐形という基本的な幾何学を用い、アルミシートの屋根に覆われた、抽象的な山として設計された展示センターです。

中国の庭園造りにおける最も基本的な構成である「一池三山」を現代的に再解釈し、敷地から望む2つの山に続く「第3の山」となる人工の山として、池の上に建てられています。

上海を拠点に活動する建築事務所 ウートピア・ラボ(Wutopia Lab)が設計しました。

(以下、Wutopia Labから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

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ウートピア・ラボは、広東省の羅浮山に宙に浮かぶアルミニウムの山を完成させた。

この〈アルミニウム・マウンテン〉は、平安不動産と広州方源グループの漢方薬健康産業パーク展示センターとして機能する。

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突如として現れる道教の霊山

私たちが初めて現場を訪れた日、土砂降りの雨であった。雨がすべてを隠し、近くにあるはずの道教の霊山として名高い羅浮山さえも見ることができなかった。その後さらに激しくなり、私たちは雨の中に立ちつくしていると、突如として雨はすぐに止んだ。すると、雨に隠れて見えなかった羅浮山が突然姿を現した。

それはまるで、突然現れた中国の宮殿のようであり、詩人や旅行者と同じように、私たちはその瞬間を「羅浮山の突然の出現」と名付けた。

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庭園造りの原則を現代的に再解釈した建築構成

敷地の南に面した羅浮山と太平山の反射光を目にしたとき、ある考えが浮かんだ。それは古典的でありながら、中国庭園の文脈において最も精神的なものである「一池三山(編集部註:中国の庭園造りにおける最も基本的な構成)」である。

私たちはすぐに、敷地にある魚の住む池を改造することを決定した。その池の上に、プレゼンテーションセンターとして機能する人工の山を配置することで、新たな「一池三山」を形成する。

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抽象的な人工の山

私たちは、美しい羅浮山と太平山に続く3つ目の山として、ただ模倣するのではなく、円と円錐形という基本的な幾何学を用いた抽象的な山として構築することとした。

そして、この第3の山自体も、3つの山頂から構成されている。

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物質性のないアルミニウムの山

銀色に光るアルミシートは、抽象的な人工の山に最も適した素材だと言える。土や岩、木や草を弱々しく模倣する必要もなく、重量感と質感を備えている。しかし、山のもつある種の軽やかさを表現するため、アルミ素材の重厚な質感が「消え去る」瞬間があるべきだと考えた。

そこで開口率の異なる3種のアルミパネルを、下から上に向かって穴の密度が疎から密になるように配置した。これにより第3の山は、昼間のほとんどの時間、圧迫感のある塊のように見えつつも、角度によってはその塊が失われたように見えるだろう。そして夜になり照明が点灯すると、山は突如として完全に物質性を失い、巨大な光の山となる。

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雲の中に浮かぶ羅浮山の最初の眺めは忘れがたいものであった。そこで、突如として出現した第3の山も宙に浮かべることとした。

そのため、日常的な機能はすべて地下に埋めることとした。コンクリートの円筒で支えられた巨大な金属屋根が山であり、このアルミニウムの山の裏側には発光フィルムを使用した。これにより、照明が点灯した瞬間、山がどこからか飛んできて浮かんでいるように見えるのである。

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〈アルミニウム・マウンテン〉は、6本のコンクリート柱で支えられている。880m²の面積を持つこの構造物を最大10mの張り出し構造で建設するために、30トンのスチールトラスを使用することで、繊細な山頂の形状が実現した。

11.9mのらせん階段は地下から山頂まで続く独立した構造物であり、建設は容易ではなかったが、その努力により第3の山をより際立たせることとなった。

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山の外を探索するための仕掛けとして、第3の山へ続く水路を設計した。来場者は円形のレセプションホールでバスを降り、コの字型のガラスに囲まれた桟橋から赤い船に乗り込む。オールを漕ぎ、花が咲く丸い島々をいくつか通り過ぎると山のふもとに到着する。

そこでは水面を見渡すことができ、階段とトンネルが内部へと導いてくれる。

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時間から解放される迷路のような空間

〈アルミニウム・マウンテン〉では、時間の流れを緩やかに感じられる空間をつくろうと考えた。そこで地下空間には連続する円の形状を使い、吹き抜け、展示ゾーン、映像室、会議室、模型展示スペース、アートギャラリー、オフィス、トイレを含む、泡状の迷路のような空間を形成した。

ここでは、訪れる人々が方向感覚を失い、時計に表示される時間の感覚を失うことを期待している。

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3つのうちで最も高い山の中央の3層分の高さがある空間は、展示スペースとして機能し、他の2つは、中国学ホールとVIPルームとして機能する。

人工霧により生じた渦巻く雲の中、来場者は螺旋階段を登り頂上に到達する。そこは2番目に高いアルミニウムの山であり、道を辿ることで山全体の最高地点へと向かうことができる。

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〈アルミニウム・マウンテン〉は、羅浮山に建てられた「第3の山」であり、宣伝や販売のための商業施設であってはならない。 失われたライフスタイルを提示し、都市生活者が実現したいと切望する夢を提示すべきである。

現代のテクノロジーと伝統的な知恵を融合したこの場所で、私たちは幸せを感じることができるだろう。美しい生活を実現する。それがこの第3の山の意味である。

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以下、Wutopia Labのリリース(英文)です。

The Aluminum Mountain

Wutopia Lab proposed an Aluminum Mt in Mt. Luofu, Canton. It served as a Traditional Chinese Medicine Health Industrial Park Exhibition Center of Ping An Real Estate and Guangzhou Fangyuan Group.

If you see me, weep
It was pouring the day I visited the site. The rising mist blocked my view as I walked in the field. Then the rain grew so heavy that I had only to stop my journey. Fortunately, it stopped as quickly as it had started. It was in that moment that the Mt. Luofu, a well-known Taoist mountain, surfaced. The moment of revealing hit me, like a sudden appearance of a Chinese celestial palace. Like all poets and travelers, I named the moment “the sudden emergence of Mt. Luofu”.

Observing 3 Mt.s
Everything causes scintillation

It was precisely the moment that later proved a decisive one, a meme struck me when I caught sight of the reflections of the Mt. Luofu and Taiping Mountain that faced the south of the site. The meme was a classical but a most spiritual one in the literature of the Chinese garden, which was “one sea and three mountains.” Immediately I decided that the fish pond should be remodeled. Along with two other mountains, an artificial mountain serving as a presentation centre would form a new version of “one sea and three mountains,” an earthly paradise.

Abstracting
Find the beauty, be still
I can explain why I used the circle as my basic geometry in this design based on Taoist and Taiji. Circles and cones were basic geometries to construct the mountain. An ambiguous mountain was preferable, which would consist of three smaller mountains, influenced by the Taoist doctrine.

Immaterialized
These are hollow mountains
The ‘slivering’ aluminum board would be an ideal material for the mountain. There should be a moment when the heavy mass and texture of the aluminum material ‘dissolves’, providing a perfect foil for the lightness of the mountain. Thus thinking, I used three different aluminum boards with perforation rates of 45, 60 and 70 so the mountain behaves from dense to sparse from top to bottom. The effect was that the mountain looked overwhelmingly heavy most of the day, but lost its massive look when perceived from certain angles. At night, with the lights on, the mountain would lose its materiality and be transformed into an enormous mountain of lamp. In this way, the mountain assumed an ethereal look.

Hovering
Touching the void
My first view of the floating Mt. Luofu kept coming back to me. It seemed reasonable that I wished to design a mountain that hovered like it did. Not only did I place all functions underground, but I also introduced a gigantic metal roof supported by six concrete columns as its body and placed luminous films on the bottom. As a result, when the light films were turned on, the mountain could really “hover”.

Constructing
Ruckles are delicate, unpredictable structures.
The Aluminum Mt. was supported by six concrete columns. To build this 880-square metres with a cantilever structure up to 10 metres, 30 tons of iron truss were applied in order to shape the subtle and hovering peaks. Regarding to the 11.9 metres spiral staircase, it was an independent structure travelling from basement to the top. It was not an easy task, but precisely the hard work made the Mt. slivering.

Patrolling
If we are not exploring, we’re not doing anything
I designed a water path that led to the third mountain. The viewers could disembark at the round reception and get aboard a red boat at a dock that was surrounded by U-shape glass. Travelling past some flowery, round islands, they would arrive at the bottom of the mountain where a staircase and a tunnel ushered them right to its interior. There they could view across the mountain bottom and the water, and meet their upcoming path in the gentle breeze. Then they could enter a big, round sunken garden by a spiral staircase or a lift placed at the entrance to the underground.

Ink the Mt.
This world is as mere mist and silk
In the Aluminum Mt., I would prefer to apply colour grey than marble and metal, colour white or concrete. Grey is a perfect and subtle colour to present a continuous interior landscape as a Chinese Ink painting and echoed to the sudden surface of Mt. Luofu. A subtly dyed ‘mountain’ inside the Aluminum Mt was presented.

Slowed time
Take the time that needs to be taken
I wanted to create a slowed sense of time. I used continuous circles to form the underground space, a bubble-like maze that included the foyer, display zone, video room, conference room, model exhibition space, art gallery, office and toilets. I hoped that visitors could lose their sense of time and space. In a layered maze, we might feel that time was slowed. The central exhibition space was a triple height space, serving as the highest mountain among the three. The other two functioned as sinology space and VIP rooms. Wind blew through the ground floor, underneath the third mountain. What was left was nothing but time.

Mount
The path from the grave to the world beyond
Through artificial fog, the viewers would mount by a spiral staircase to the top. This was the second peak of the Aluminum Mt. They could follow the path and reach the top of the mountain. I used to imagine myself with Mt. Luofu and Taiping Mountain under my control. But today I have become more humble. Looking at the mountains with the breeze blowing, I felt much better.

A Celestial Palace
Shadowing the edges of sight and spirit
The Aluminum Mt. was named the Third Mountain. Since it was constructed on the Mt. Luofu, it should not become a sales centre that is eager to show off itself. It should present a lifestyle that was lost upon us, some dreams that we urban residents are dying to realize. In a humanistic space full of symbolic meanings, a space built with modern technology while exhibiting traditional wisdom, we are supposed to feel happiness. To bring a beautiful life: such is the meaning of the third mountain, a celestial palace of our time.

Project Name: The Aluminum Mountain
Design Firm: Wutopia Lab (http://www.wutopialab.com/)
Chief Architect: Yu Ting
Project Architect: Xu Yunfang, Li Hao
Project Manager: Pu Shengrui
Design Team: Li Ziheng, Pan Dali, Kuang Zhou, Huang He
Intern: Wang Ye, Xu Nan
Client: Ping An Real Estate Co., Ltd. & Fineland Group
Lighting Consultant: Chloe Zhang, Cai Mingjie
Facade Project Consultant: Florian Rochereau
Construction Drawing Design: Shanghai Southeast United Engineering Design Co., Ltd.
Interior Construction Drawing Design: Alignment Studio
Landscape: Z Studio
Photography: CreatAR Images
Location: Guangdong, China
Area: 2453 sqm
Project time: 2020.06

 

「The Aluminum Mountain」Wutopia Lab 公式サイト
https://www.wutopialab.com/worksinfo.aspx?id=70

 

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