CULTURE

16世紀の宮殿に施す ザハ・ハディドによる修復と改修

イタリアの職人技と曲線美が織りなす歴史と現代の融合〈ホテル・ロメオ・ローマ〉

CULTURE2025.01.29

Photography by Chris Dalton

イタリア、ローマに位置する〈ホテル・ロメオ・ローマ(Hotel Romeo Roma)〉は、16世紀からの歴史を有する歴史的建造物をザハ・ハディド・アーキテクツ(Zaha Hadid Architects)が修復・改修を施したラグジュアリーホテルです。

さまざまな改修が施されてきたパラッツォ「カッポーニ宮」を修復しつつ、イタリアの職人技とザハ・ハディド・アーキテクツによる曲線美を融合させた、歴史と現代が交差する建築となっています。

注目ポイント

  • 画一的なホテルデザインとは異なる、ユニークで高水準な宿泊体験
  • 独自のデザインが施された74の客室とスイートルーム
  • 修復作業には49社が関わり行われた、230件以上の建築許可申請
  • パラッツォの壁を変更せずに現代的な設備を組み込むための第2の壁

(以下、Zaha Hadid Architectsから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

Photography by Chris Dalton

さまざまな時代の痕跡が残る歴史的パラッツォの修復と改修

ローマにおける建築のレイヤーが重なり合う様子を、古典的な見方であるパリンプセスト(編集部註:古い文字を削り再利用された羊皮紙であり、消された文字が微かに残るもの)と解釈すると、バロック様式の建造物がルネサンスや中世の建造物の頂点にあり、それら自体がローマの建造物の頂点であると解釈することができる。

バロック様式の特徴として、天井に描かれただまし絵のアーチ、ヴォールト天井、昇天する聖人や殉教者で埋め尽くされた天上の部屋が含まれる。

Photography by Jacopo Spilimbergo

ザハ・ハディドは建築におけるキャリアの初期から、影や光、空間の継ぎ目を利用して建物を空中に浮かべたり、地上からボリュームを浮かせてきた。彼女の作品はローマの伝統とも関連しており、ルネサンスやバロック期のローマの建築家たちは、空中、空、そして天国を理想としていた。

カッポーニ宮をホテルへの改修計画を行うにあたり、ザハ・ハディドとザハ・ハディド・アーキテクツのチームは、バロックの建築家たちが「パリンプセスト」を終えた場所、すなわちアーチ型の天井から作業を開始した。

Photography by Jacopo Spilimbergo

2012年にロメオホテルズが購入する前には、イタリア政府のINAIL(労働災害補償機関)が1951年からこの建物を使用していた。

建物の中心部分は16世紀に遡るものの、全く異なる時代の特徴をもつ部分も含まれている。最も最近では、INAILが1950年代に2つの棟を増築した。歴史的建造物を保護する法律が存在しなかった当時、INAILは行政事務所への転用に際してパラッツォの残存する内装の大部分を改装し、パラッツォとその芸術作品に大幅な変更を加えた。

Photography by Chris Dalton

カッポーニ宮の17世紀のフレスコ画の数々も移動され、キャンバスに描かれた作品は元の場所から取り外され、壁の枠にはめ込まれ、完全に元のフレスコ画を覆い隠すように塗り替えられた。

丹念な修復作業により、これらの繊細な作品が徐々に発見され、明らかにされた。そして、これらの作品が制作されてから4世紀が経った今、再びホテルのゲストが鑑賞できるようになったのである。

Photography by Chris Dalton

Photography by Chris Dalton

イタリアの伝統に根付く、ザハ・ハディド・アーキテクツによる曲線美

オリジナルの内装はほとんど残っていなかったが、過去5世紀にわたってイタリアの壮大な建物の管理責任者や後援者が守り続けてきた伝統を継承し、当時を代表する建築家や芸術家に依頼して、熟練した職人や工芸家の技術を最高級の素材で表現した魅力的な斬新な内装をつくり出した。

ロメオホテルズは、世界中のホテルの内装に共通する繰り返しや類似性ではなく独創的なデザインを確保するため、2015年にザハ・ハディド・アーキテクツとコラボレーションを開始し、建築家の自由なフォルムと流れるような曲線美を選択した。

Photography by Chris Dalton

パラッツォの外観はルネサンス様式であるが、内装にはルネサンス様式の統一感はない。

過去数世紀にわたって大幅に改築され、過去70年間は行政事務所として使用されていたパラッツォを改装するにあたり、ザハ・ハディド・アーキテクツはエントランスからゲストルームに至るまでの一連の空間を再構築した。

レセプションエリアから、かつての中庭であり現在は開閉式のガラス屋根が架けられているエリアへとゲストが通る。この新たに囲い込まれたロビーは、修復された大階段が客室へと続き、さらにその先には庭園へと続く動線の分岐点となっている。

Photography by Chris Dalton

一般的に、ホテルのセル状構造は、繰り返し、モジュール設計、産業パラダイムを促進し、世界中のホテルの客室の類似性を生み出している。

しかし、パラッツォの複合的な建築に含まれるさまざまなタイプの客室は、システマティックなデザインアプローチよりもむしろ個性的なデザインアプローチを好むものであった。

Photography by Chris Dalton

Photography by Chris Dalton

これは、イタリア語でデザイン(disegno)という言葉自体が、署名するという意味の動詞「segnare」に由来する、職人の手による文化と芸術家の署名というイタリアの伝統に忠実に従うものである。

ザハ・ハディド・アーキテクツの3次元フォルムにおける卓越した技術により、イタリアの職人技の独自性を活かしたホテルデザインが実現した。

Photography by Jacopo Spilimbergo

ホテルの74室の客室とスイートルームは、それぞれが独自の空間となっている。建築家たちは非常にゆったりとしたスペースを設計し、建築様式と人物像が織りなすバロック様式のフレスコ画のように、デザインを豊かにしている。

ザハ・ハディド・アーキテクツは、素材、光、フォルムを建物全体にわたって強調し、部屋から部屋へ、壁から家具へと空間を構成しており、そこにはグリッドやボックス、軸、あるいはその他のトップダウン型の管理システムによって設計されたという感覚は一切ない。

Photography by Chris Dalton

音響効果の改善と室内温度の自然調節という観点から、客室とスイートルームの素材は品質と機能性を考慮して選ばれており、縞黒檀、ヒマラヤスギ、クリといった木材から、大理石に似た素材であるクリオンや大理石を採用した。

一部のスイートルームには、修復された17世紀のフレスコ画が飾られており、高層階にあるスイートルームには、市街のパノラマビューが楽しめるプライベートテラスが備えられている。

ロビーでは、火山岩の床と黒檀の床に繊細な真鍮の円形アーチがアクセントを添えている。一方、シチリアの岩塩やタデラクト(古代モロッコの石灰ベースの壁処理)、シダー、アッシュ材を正確に加工して、ホテルのスパの内装がつくられている。

Photography by Chris Dalton

Photography by Chris Dalton

49社が関わり実現した、歴史的建造物を活かした最高水準の宿泊施設

16世紀の建造物の一部とその後の増築部分は、記念建造物や歴史的建造物を管理する政府機関であるローマ考古学・美術・景観特別監督局によってリスト化され、広範囲にわたる調査の結果、構造上大幅な補強が必要であることが判明した。

49社がこのパラッツォの修復に関与し、230件の異なる建築許可申請を提出し、すべての作業は、国家歴史的建造物の監督局の監督下で行われた。

Photography by Chris Dalton

Photography by Chris Dalton

その後の劣化が進んだ構造の再設計と補強の後、監督局の指導により、ホテルの客室やレストラン、その他のゲスト用設備に必要な機械設備や電気設備を組み込むために、パラッツォの壁を変更することはできないと定められた。

21世紀の最高水準の宿泊施設を実現するために、ホテルの各室内には第2の壁を丹念につくり、既存の構造とホテルの内壁の間に各部屋の設備を収容するための薄い空洞を設けるという工夫が凝らされた。この空洞は幅が数cmしかないが、何世紀もの時を越えて、このパラッツォの500年にわたる変遷を今に伝えている。

Photography by Chris Dalton

Photography by Chris Dalton

ホテルの庭園を造成する初期の掘削作業中に、ローマ時代の壁が発見され、現場での作業は中断された。

文化財監督局による監督の下、詳細な考古学的調査と手作業による発掘が行われ、2000年ほど前にローマ建築に用いられたダイヤモンド型の石張りの装飾が施された、それまで記録されていなかった工房が明らかになった。

Photography by Chris Dalton

新たに発見された装飾を保護するため、ホテルの庭園から約4mの地下に90m²のギャラリーが慎重に掘り込まれた。このギャラリーでは、ホテルのゲストや訪問者は、永遠の都の歴史のもう1つのレイヤーを体験し、鑑賞することができる。

また、このギャラリーを訪れるゲストや訪問者は、2000年前の装飾に込められた細部へのこだわりや構成が、ホテルのインテリアに用いられた完璧に加工された石、木材、金属の豊かなアンサンブルに反映されていることに気づくだろう。

Photography by Chris Dalton

Photography by Chris Dalton

Photography by Chris Dalton

Plan

以下、Zaha Hadid Architectsのリリース(英文)です。

Hotel Romeo Roma: restoration & renovation of Palazzo Capponi

The classical interpretation of Rome as a palimpsest of architectural layers—Baroque buildings atop Renaissance and medieval structures, themselves atop their Roman predecessors—includes a final layer of verticality: ceilings of painted trompe l’oeil arches, heavenly vaults and celestial chambers populated with ascendant saints, martyrs and putti.

From the very beginning of her career, Zaha Hadid sited her buildings in the air, floating buildings on shadow, light, and seams of space that lifted volumes above the ground, relating her work to another tradition—Rome’s. Hadid, and the city’s architects of the Renaissance and Baroque that preceded her, aspired to the air, the skies, and the heavens.

In designing the hotel conversion of the Palazzo Capponi, on the Via di Ripetta, a branch of the city’s Sistine Trident radiating from the Piazza del Popolo, Hadid and her team at Zaha Hadid Architects (ZHA) led by Paola Cattarin, started where Baroque architects ended their palimpsest—at the vaulted ceilings.

As Cattarin notes, Rome’s architectural history can be read in its masonry vaults, from the Roman, through the Renaissance and Baroque periods, into the 18th Century: “We took inspiration from this idea, to make a new interpretation of vaults and their intersections. All the different rooms, down to the furniture, are designed with this concept.”

Searching for a property in Rome for a new hotel, Alfredo Romeo, founder of Romeo Hotels, came upon the historic Palazzo Capponi. “Rome is one of the most beautiful cities in the world,” he explains, “and Piazza del Popolo was the salotto of Rome in the 1950s and ’60s. Federico Fellini and Marcello Mastroianni regularly met at the Bar Rosati on Piazza del Popolo. It’s a mythical piazza, and by night especially, it has a magical appeal.”

Romeo purchased the palazzo in 2012 with an existing tenant: the Italian government’s Istituto Nazionale Assistenza Infortuni sul Lavoro (INAIL)—National Institute for Assistance of Accidents at Work—had occupied the building since 1951.

While the core of the building dates from the 16th century, it also includes components from completely different historical periods. Most recently, two wings were added by the INAIL administration in the 1950s. In the absence of laws, at the time, to protect historic architecture, INAIL remodelled much of the palazzo’s remaining interiors in its conversion to administrative offices, making significant changes to the palazzo and its art.

A series of Palazzo Capponi’s 17th century frescoes were also displaced. Intricately painted on canvas, the works were removed from their original location, placed in wall frames, and repainted—completely masking the original frescoes. Painstaking restoration gradually uncovered and revealed these delicate works, and four centuries after their creation, they can be admired once again by guests of the hotel.

With little of the original interiors remaining, Romeo continued the longstanding tradition custodians and patrons of Italy’s grand buildings have followed over the preceding five centuries—commissioning the pioneering architects and artists of their time to create captivating novel interiors showcasing the expertise of skilled artisans and craftsmen working in the finest materials.

Romeo Design began collaborating with ZHA in 2015, selecting the architects’ free forms and fluid lines to ensure an original design rather than the repetition and resemblance evident in hotel interiors across the globe. “We are transforming a period building with avant-garde designs by Zaha Hadid. It’s a remarkable dialogue between the contemporary and historic architecture,” explains Romeo.

While the palazzo’s exterior advertises Renaissance, the composite layout of its interiorseschewed Renaissance coherence. In converting a palazzo that had been significantly altered over the centuries—and used as a civic office building for the past seven decades—ZHA re-established a processional sequence of spaces from entry to guest room.

From the reception area, guests pass into the former courtyard, now vaulted with a retractable glass roof. This newly enclosed lobby is a distribution point from which the restored grand stairways lead to guest rooms and, beyond, to the garden.

Generally, the cellular organization of hotels promote repetition, modular design, and the industrial paradigm—explaining in the similarity of hotel rooms worldwide. But the many different types of rooms in the palazzo’s composite footprint favoured an individuated rather than systematic design approach; adhering to the Italian tradition as a culture of the craftsman’s hand and the artist’s signature—the word design (disegno) itself is derived from the verb segnare (to sign). ZHA’s virtuosity with three-dimensional form facilitated the hotel’s design with the uniqueness of Italy’s artisanal tradition.

Historically, the vaults in Rome differ. The simplest is the barrel vault, and two intersecting barrel vaults generate a groin vault, in which curving quadrants from the intersecting semi-circular vaults peak in lines that connect to their points of origin, columns or walls. A groin vault is regular if those points are equidistant and squared, but if the two columns or walls don’t square, the groins themselves distort, as though stretched and elasticized.

ZHA evolved this concept already necessitated by the palazzo’s irregular geometries: one vault might intersect another at an angle, with unexpected results that generate moments of wonder. Like her Baroque predecessors devising heavens in the heights inside their buildings, Hadid had a history of distorting form to enchant architecture. Dimensional constraints and functional purpose alone, however, did not solely determine design. In a country with an ethic motivated by beauty, ZHA created an appropriate bellezza for each room.

The hotel’s 74 rooms and suites are worlds of their own. The architects have designed spaces to a point of extreme generosity. ZHA drives the design to abundance, like Baroque frescoes that team with architectural forms and human figures. Complexity extends from the ceilings and walls to formulate the space of each room.

ZHA intensifies materiality, light and form throughout the building to structure space— from room to room, from wall to furniture. There is never a sense of the building ordered by a grid or box or axis or by any other top-down system of control. They build and order design not just from the vaults but the detail, an omni-directional program of complexity emanating from all surfaces to define space.

Selected for their quality and functionality in improving acoustics and naturally regulating room temperature, the composition of materials within the guest rooms and suites includes Carrara Statuarietto and Nero Marquina marble paired with Makassar ebony, cedar or chestnut woods, and Krion engineered by Porcelenosa. Some suites on the palazzo’s piano nobile incorporate the restored 17th century frescoes while suites on higher floors have private terraces with panoramic views of the city.

Vaults of delicate brass circuli accentuate the lobby’s lava stone and ebony floors, while Sicilian rock salt, tadelakt (an ancient Morrocan lime-based wall treatment), together with cedar and ash have been worked with precision to create the interiors of the hotel’s spa.

With elements of the building from the 16th century, and its later additions also listed by the government department responsible for monuments and historical buildings—the Soprintendenza Speciale Archeologia, Belle Arte e Paesaggi di Roma—extensive surveys determined that the structure required significant reinforcement. 49 companies have been involved in the restoration of the palazzo, submitting 230 different applications for building permissions with all works overseen by the Sovrintendenza as a national historic monument.

Continued Following the re-engineering and reinforcement of the deteriorating structure, guidance issued by the Sovrintendenza dictated that the palazzo’s walls could not be altered to incorporate the mechanical and electrical services required for the hotel’s bedrooms, restaurants and other guest amenities.

To enable the highest standards of guest accommodation in the 21st century, a second skin has been meticulously crafted for each of the hotel’s interiors, creating a thin cavity between the existing structure and the interior walls of the hotel to house the services for each room. While only a few centimetres in width, this cavity extends centuries in time, continuing the palazzo’s 500 years of reinvention.

During early excavations to create the hotel’s garden, the discovery of a Roman wall halted works on site. Detailed archaeological surveys and excavation by hand under the supervision of the Soprintendenza revealed a previously undocumented bottega (workshop) with opus reticulatum—a diamond-shaped stone facing applied Roman architecture approximately 2,000 years ago giving concrete walls an intricate patterning and detail.

A 90 sq. m gallery was carefully carved into the ground approximately four metres beneath the hotel’s garden to protect the newly discovered bottega. With its glazed ceiling also serving as the glass floor of the hotel’s swimming pool, this gallery enables the hotel’s guests and visitors to experience and appreciate another layer of the Eternal City’s history.

Guests and visitors to this gallery will also recognise the scrupulous attention to detail and composition of materials within the 2,000-year-old opus reticulatum is echoed in the rich ensemble of immaculately worked stones, woods and metals within the hotel’s interiors.

Project Team

Architect: Zaha Hadid Architects (ZHA)
Design: Zaha Hadid and Patrik Schumacher

Concept Stage
ZHA Project Director: Paola Cattarin
ZHA Project Architects: Fulvio Wirz, Mariagrazia Lanza
ZHA Project Team: Christos Sazos, Daniel Fiser, Grace Chung, John Morrison, Konstantinos Psomas, Kyle Dunnington, Ludovico Lombardi, Melodie Leung, Monir Karimi Kakhki, Natassa Lianou, Ovidiu Mihutescu, Pasquale Lorusso, Peter Logan, Sofia Papageorgiou, Thomas Sonder
Schematic Design Stage

ZHA Project Director: Paola Cattarin
ZHA Project Architects: Fulvio Wirz, Mariagrazia Lanza
ZHA Project Team: Christos Sazos, Daniel Fiser, Francesca Gulizia, Gaganjit Singh, Grace Chung, John Morrison, Kyle Dunnington, Konstantinos Psomas, Marco Guardincerri, Pasquale Lorusso, Sofia Papageorgiou, Thomas Sonder

Design Development Stage
ZHA Project Director: Paola Cattarin
ZHA Project Architects: Fulvio Wirz, Mariagrazia Lanza
ZHA Project Team: Andrei Dino, Cristina Capanna, Daniel Fiser, Delfina Bocca, Diego Ariza, Dieter Matuschke, Francesca Filosa, Gaganjit Singh, Grace Chung, Gigi Ho, Hangyul Jeong, Ivo Ambrosi, Konstantinos Psomas, Kyle Dunnington, Leonid Krykhtin, Luca Melchiori, Luciano Letteriello, Marcello Maioli, Mattia Santi, Michael Rogers, Paola Salcedo, Pavlos Symianakis, Qiuru Pu, Ripple Patel, Roni Man, Ryan Anthony Szanyi, Shibani Choudhury, Thomas Sonder, Vincenzo Barilari, Ying Zhu

Artistic Supervision Stage
ZHA Project Director: Paola Cattarin
ZHA Project Architect: Mariagrazia Lanza
Client: Romeo Gestioni spa
Client Representative and Project Manager: Romeo Design – Ivan Russo

Consultants
Structural Engineers: Studio Beta srl
MEP Consultants: Spring srl
Lighting: Corte Gherardi snc
Water Features: Fluidra Engineering Slu
Special Structures: EOSS Architettura
Interior Furnishings: ARTE+PARTNERS-BRAGA spa, Barretta srl, Devoto Design srl
Construction Company: Mannelli Costruzioni srl, Ga.Re.Co. srl

 

Zaha Hadid Architects 公式サイト
https://www.zaha-hadid.com

 

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶

ザハ・ハディド・アーキテクツ Topics

FEATURE2023.02.01

流線形のデザインに託された未来のビジョン

ザハ・ハディド・アーキテクツが思い描く未来へ向けた建築5選
CULTURE2023.05.16

ザハが手がける クリエイターをつなぐメタバース!

世界の名だたる建築スタジオの作品が集結したデジタル空間〈METROTOPIA〉
CULTURE2023.08.17

ザハが手がける シンメトリーな曲線を描く橋

中国・成都の川に架かる 交通インフラでありランドマークでもある全長295mの橋〈絳渓河橋〉
CULTURE2024.12.04

ザハの幾何学美が紡ぐ 接続性を極めた都市の動線

サウジアラビア首都の新たな交通網のハブとなる〈KAFDメトロ駅〉
CULTURE2024.10.16

レンガの中空アーチが彩る新たな文化の中心地

ザハ・ハディド・アーキテクツがウズベキスタンに設計した〈アリシェル・ナヴォイ国際学術研究センター〉

イタリア 関連記事

CULTURE2022.04.25

サン・マルコ広場を構成する〈旧行政館〉のリニューアル

デビッド・チッパーフィールド・アーキテクツによる歴史を紡ぎ、現代に適応するためのデザイン
CULTURE2024.02.05

世界初のグリーン水素ステーションが地中海に誕生

ザハ・ハディド・アーキテクツによる3Dプリント技術を駆使した〈NatPowerH 水素充填ステーション〉
CULTURE2024.02.20

ヘルツォーク&ド・ムーロンによる 湖と溶け合うリゾートホテル

コモ湖に浮かぶプールを備えた〈マンダリン オリエンタル ラゴ ディ コモ, 屋外プール&スパ〉
CULTURE2023.04.20

ミラノに現れた 光を反射する立方体!?

MADアーキテクツが手がけた常に変化し続けるインスタレーション〈Momentum〉
  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • 16世紀のイタリアの宮殿に施す、ザハ・ハディドによる修復と改修〈ホテル・ロメオ・ローマ〉
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ