
© MARCOS ZEGERS
チリのプエルト・オクタイに位置する〈Mumo(Museum Of Motorcycles)〉は、1970年代に大手企業が市場を支配する以前に製造された貴重なモーターサイクルを数百台におよび収蔵する博物館です。
地域で最も一般的な松の木の集成材をCNC加工して使用した構造で構成されたプレファプリケーション建築であり、チリ・サンティアゴを拠点に活動するDRAA(Del Rio Arquitectos Asociados)が設計しました。
注目ポイント
- 歴史的なモーターサイクル展示に適した断片的かつ連続性のある空間
- 火山と湖の眺望を最大限に活かす配置と構成
- 展示にリズムと休憩スペースを生み出す、ずれながら連なる3棟の木造パビリオン
- CNC加工とラミネート木材を用いたプレファブリケーション
(以下、DRAAから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
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〈Mumo〉は、1970年代に大手企業が市場を支配する以前に製造された貴重なモーターサイクルを多数収蔵する、国内最大級のアンティークモーターサイクルコレクションを有する博物館である。
博物館は、アルゼンチンとの国境に近い小都市プエルト・オクタイ郊外の広大な敷地に位置する。ここは、アラスカからティエラ・デル・フエゴを結ぶパンアメリカンハイウェイの一部でもあり、モーターサイクル愛好家にとって象徴的なルートの中継地点となっている。
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クライアントは、19世紀半ばにチリ南部で展開されたドイツ人による植民活動の文化的遺産を受け継ぐ、地域の伝統に根ざした建築を要望した。
また、モーターサイクルを自由に展示できる広さに加え、オソルノ火山を背にランキウエ湖へと緩やかに傾斜する周辺の地形を反映する設計を求められた。
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これらの要件に応えるため、建物は木造とし、「ピアノ・ノビレ」と呼ばれるオープンプランの展示スペースと、小さなカフェとショップといったサービス施設を収容するアクセスフロアで構成されている。
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建築は斜面に沿った段差のあるコンクリート基礎の上に、CNC加工されたラジアータパインのラミネート材による3棟の木造パビリオンが連なっている。これらは、湖と火山の景観を最大限に活かすよう設計されている。
外装にもラジアータパインを使用し、熱処理によって耐候性を高めることで、伝統的な「木造を木で覆う」手法を現代的に継承している。
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3つのパビリオンは、互いにずらして配置され、空間を分節することなく自然な区画を形成している。これにより、展示室内に休憩のための余白が生まれ、訪問者の疲労を軽減しながら、注意力の維持と展示物への没入感を支えている。
展示空間は、博物館が収蔵する数百台におよぶ歴史的なモーターサイクルの個別性と、それらをつなぐキュレーションの視点に対応するため、断片化されつつも連続性のある空間構成を採用している。空間の緩急が、展示に物語性とリズムを与えている。
Drawings 1
Drawings 2
各パビリオンは、編み込まれた木製梁のペアから構成され、各屋根面を剛性のあるダイアフラムに変換し、天窓として偽装された鋼製のリングにより隣のパビリオンと接続されている。
このダイアフラム間の接続は、展示空間の可能性を損なう追加の構造要素を不要にするほどの剛性を実現している。
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〈Mumo〉は、CNC加工された木製キットを活用したプレファブリケーションによって、チリにおける木造建築の先進的な技術を体現している。中でも最も革新的な点は、屋根ダイアフラムを接続する複雑な金属ガセットやフランジを、数本のRothoblaas社のエンジニアードスクリューに置き換えた点にある。
これらの小型ながら重要性の高い金属部品に採用された技術は、私たちと最初のドイツ人入植者との間の隔たり、そして彼らが築いた伝統を象徴している。
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以下、DRAAのリリース(英文)です。
Project: Mumo, Museum Of Motorcycles
Architects: DRAA / Del Rio Arquitectos Asociados
Website: www.draa.cl
Email: info@draa.cl
Lead Architects: Nicolás del Río, Felipe Camus
Collaborators: Daniela Farias, Fernanda Urquiza, Matías Rivera, Begoña Von Marees, Antonia Witto, Ane Gilo, Victoria Fuchslocher, Josephine Walbaum, Camila Mendoza, Florencia Barrera.
Location: Puerto Octay, Chile.
Year: 2024
Area: 1200m²
Photographer: Marcos Zegers, Felipe Camus
Construction: Luis Márquez
Structural Engineering: Enzo Valladares, VPA IngenierosDescription
We were commissioned to design a museum to house the country’s largest collection of antique motorcycles, prior to the corporate dominance of the scene in the 1970s.
The selected site is a large plot on the outskirts of the small city of Puerto Octay, adjacent to the Cardenal Samoré border crossing into Argentina and part of the famous Pan-American Highway, linking Alaska to Tierra del Fuego–well-known, and romanticized by motorcycle enthusiasts.
The client requested a building rooted in local tradition, inheriting the legacy of the German colonization of southern Chile in the mid-19th century. It needed to be large enough to exhibit motorcycles as freely as possible, while also responding to the site’s scenic qualities, with rolling hills descending towards Lake Llanquihue under the imposing presence of Osorno Volcano.
We addressed these main variables through a wooden building consisting of a *piano nobile* with an open-plan exhibition space and an access floor containing the services, including a small cafeteria and a shop.
The *noble floor* comprises three staggered wooden pavilions made of CNC-machined laminated *pino insigne*–the most common fir in the country–elevated on a stepped concrete plinth against the slope, with views of Lake Llanquihue and Osorno Volcano.
For the exterior cladding, we used the same *pino insigne*, thermally treated to significantly enhance its weather resistance–a wooden building clad in wood, just as tradition dictates.
The three overlapping volumes segment the exhibition hall without dividing it, allowing pauses in the exhibition narrative. The spatial proposal of the fragmented yet uninterrupted *noble floor* emerged as a response to the type of exhibition the museum would have: hundreds of motorcycles, each with its own story and interest, yet interconnected through multiple perspectives within the same curatorial script. The displaced naves create the necessary pauses in the narrative, easing visitor fatigue and extending their attention span.
Each pavilion consists of a pair of weaved wooden beams, turning each roof plane into a rigid diaphragm, connected to its neighbor through steel rings disguised as skylights. Light enters the building through a purely structural exercise inherent to its essential architectural resolution.
This connection between diaphragms is rigid enough to eliminate the need for additional structural linking elements that could compromise the exhibition’s aerial possibilities, such as motorcycle piles or totems.
While prefabrication using CNC-machined wooden kits represents the cutting edge of timber construction in Chile, the true technological advancement lies in replacing the highly complex gussets and metal flanges used to join the roof diaphragms with the diagonal columns of the building’s longitudinal axis with only a few Rothoblaas engineered screws. The applied technology in these small yet significant metal elements encapsulates the distance between us as a society and the first German settlers–and the tradition they originated.
DRAA 公式サイト
https://www.draa.cl