20~30代の働く女性をメインターゲットに、首都圏を軸に商業施設を運営しているルミネ。部門間や現場とのコミュニケーション活性化を促し、社員が柔軟に発想しクリエイティブな業務に注力できる環境の構築と、働き方の改革を踏まえた業務効率化を目的とした、20年ぶりの大規模なリニューアルを実施した。
部門間の横断的なコミュニケーション不足という問題に対しては、物理的な境界を排除し、多目的に利用できるフレキシブルな共有スペース「キャンプファイヤー」をオフィスのハブとして中心に配置した。また、ドリンクスタンドやプリントステーションを隣接させ、偶発的なコミュニケーションを誘発し、Activity Based Workingを促すゾーニングとしている。
「キャンプファイヤー」には複合的に機能を内包させている。最新のトレンドや情報を取得できるニューススタンドやライブラリーを設けるとともに、企画の着想や深掘りのヒントが得られるよう、社員向けのセミナーやワークショップの開催を想定したレイアウト・設備とした。ルミネの理念でもある、「お客さまの思いの先をよみ、期待の先をみたす」ための知見を深め、発想の刺激を得ることができるエリアとなっている。
オフィスの意匠面は、「POP」「CULTURE」「INTELLIGENCE」の3つのテーマを空間に表現した。TOKYOの今を映す「POP」は家具や植栽のミックス感やファッション性で表現し、感性に訴えかけ何かを考えるきっかけをつくる「CULTURE」は、現代アートを効果的に配置するとともに働く人々の個性を引き出すことで表現している。社会的な存在であることを印象付け、企業としての信頼感を醸成する「INTELLIGENCE」は、クリーンでミニマルなベースデザインと、上質感ある素材で表現している。
ルミネのオフィスは、トレンド性だけを意識したデザインではなく、さまざまなユーザーや企業の個性を引き出す存在であるからこそ、一歩引いた立ち位置での、普遍的でニュートラルなデザインを目指した。働く個々の自然体を引き出し、1人1人の個性を際立たせるデザインとなっている。(木下陽介+野口優輔)
Neutral office that induces interaction
Lumine operates commercial facilities in the Tokyo metropolitan area, mainly targeting working women in their 20s and 30s. The company undertook its first large-scale renovation in 20 years to stimulate communication between departments and the worksite, creating an environment that allows employees to think flexibly, focus on creative work, and improve work efficiency in light of reforms in work styles.
To address the lack of cross-departmental communication, we eliminated physical boundaries. We placed the “campfire,” a flexible shared space that can be used for multiple purposes, at the center as the hub of the office. In addition, a drink stand and print station are adjacent to the zoning to induce incidental communication and encourage Activity Based Working.
The “campfire” has multiple functions built into it. In addition to a newsstand and a library for acquiring the latest trends and information, the layout and facilities were designed to hold seminars and workshops for employees to get ideas for projects and hints for digging deeper. In addition, the area was designed to deepen knowledge and stimulate ideas to “anticipate customers’ thoughts and expectations,” which is also LUMINE’s philosophy.
The office space expresses the three themes of “POP,” “CULTURE,” and “INTELLIGENCE”: “POP,” which reflects the current state of Tokyo, is expressed through the mix of furniture and plants and the sense of fashion, while “CULTURE,” which appeals to the senses and triggers thought, is expressed through the effective placement of contemporary art and the drawing out of the personalities of the people working there. CULTURE” is expressed by effectively placing contemporary art and bringing out the individuality of the workers. INTELLIGENCE, which conveys the impression of a social presence and fosters a sense of trust as a company, is expressed through a clean, minimalist base design and high-quality materials.
Lumine’s offices are not designed to be trendy only but to bring out the individuality of various users and companies. That’s why we aimed for a universal, neutral design from the standpoint of taking a step back. As a result, the design brings out the naturalness of each worker and highlights the individuality of each person. (Yosuke Kinoshita + Yusuke Noguchi)
【LUMINE OFFICE】
所在地:東京都
用途:事務所
クライアント:ルミネ
竣工:2018年
設計:CANUCH Inc.
担当:木下陽介+野口優輔
植栽:FUGA
アート:H.P.FRANCE
照明:ModuleX、FDS
プロジェクトマネジメント:DE-SIGN
施工:乃村工藝社
撮影:ナカサアンドパートナーズ
工事種別:リノベーション
構造:RC造
延床面積:1677.00m²
設計期間:2017.11-2018.03
施工期間:2018.01-2018.04
【LUMINE OFFICE】
Location: Tokyo, Japan
Principal use: Office
Client: LUMINE
Completion: 2018
Architects: CANUCH Inc.
Design team: Yosuke Kinoshita + Yusuke Noguchi
Garden design: FUGA
Art: H.P.FRANCE
Lighting: ModuleX, FDS
Project management: DE-SIGN
Contractor: NOMURA
Photographs: Nacása & Partners
Construction type: Renovation
Main structure: Reinforced Concrete construction
Total floor area: 1677.00m²
Design term: 2017.11-2018.03
Construction term: 2018.01-2018.04