Z世代(若者)を対象としたトヨタ自動車の新サービストライアル事業および空間開発。Z世代に対して車のある生活の楽しさを実体験として提供するために、サービス拠点となるサンドイッチカフェ(本施設)、若者向けレンタカーサービス、アウトドアギアレンタル、中部地方のパートナーキャンプ場をネットワーク化した新しい体験ブランド「DRIVE TO GO」を構築して事業化。2年間のテストマーケテンィグ営業を実施した。
本プロジェクトは当初Z世代を対象とした自動車ショールーム開発として進行していた。しかし私たちは若者がより能動的にこの場所に訪れる動機をつくるために、若者を対象にした新しいブランド体験サービスおよびサービス拠点としてのカフェの構築を目指した。
トヨタ自動車の関係会社に協力を依頼して新たなカーレンタルプログラムを開発し、スマートフォンから簡易に予約ができるシステムを実装。同時に本施設をカーレンタルステーション併設のカフェとし、レンタカーを利用しない人でも訪れることができるコミュニケーションスペースとした。場のデザインは、グランピング場を想起させるデザイン戦略を採用した。外部から本施設を見た時にグランピング場に車が駐車してあるシーンを創出し、空間全体を使ったリアルスケールのブランドコミュニケーションを狙った。
本プロジェクトにおいてアーキセプトシティは、コンセプト・事業開発・ブランディング・空間デザイン・カフェディレクション・運営ディレクションなど、総合的なクリエイティブ・ディレクションを実施した。(アーキセプトシティ)
Concept café with a program that makes people want to get in their cars
Toyota Motor Corporation’s new service trial project and space development targeting Generation Z (young people) In order to provide them with a hands-on experience of the joys of living with a car, a new experience brand, “DRIVE TO GO” was established and commercialized by networking a sandwich cafe (this facility) as a service base, a car rental service for young people, outdoor gear rental, and partner campgrounds in the Chubu region. In addition, we conducted a two-year test marketing campaign.
This project was initially designed for Generation Z as a car showroom development project. However, we realized that young people were more active and engaged. However, to actively motivate young people to visit this location, we aimed to create a new brand experience service and a café as a service center for young people.
We developed a new car rental program with the cooperation of Toyota Motor Corporation affiliates and implemented a system that allows simple reservations from a smartphone. At the same time, we turned the facility into a café with a car rental station, a communication space that can be visited even by those who do not use rental cars. The facility’s design employs a design strategy reminiscent of a glamping site. The aim was to create a scene of cars parked at a glamping site when the facility is viewed from the outside and to communicate the brand on a real scale using the entire space.
In this project, Archicept city provided comprehensive creative direction, including concept, business development, branding, space design, café direction, and operational direction. (Archicept city)
【DRIVE TO GO by TOYOTA】
所在地:愛知県名古屋市中村区平池町4-60-12(テストマーケティング営業終了)
用途:カフェ、パビリオン
クライアント:トヨタ自動車
竣工:2017年
設計:アーキセプトシティ
担当:アーキセプトシティ、I&Co
クリエイティブ・ディレクション:室井淳司(アーキセプトシティ)
実施設計:ナレッジプラス
サイン:I&Co
照明:遠藤照明
カフェメニュー開発:トランジットジェネラルオフィス
運営:ライツアパートメント
施工:白水社
撮影:秋倉康介
工事種別:新築
構造:RC造
規模:1フロア
延床面積:170.00m²
設計期間:2017.05-2017.09
施工期間:2017.08-2017.11
【DRIVE TO GO by TOYOTA】
Location: 4-60-12, Hiraike-cho, Nakamura-ku, Nagoya-shi, Aichi, Japan / end of test marketing
Principal use: Café, Pavilion
Client: TOYOTA MOTOR CORPORATION
Completion: 2017
Architects: Archicept city
Design team: Archicept city, I&Co
Creative direction: Atsushi Muroi / Archicept city
Detail design: knowledge+
Logo, Sign design: I&Co
Lighting: ENDO
Café produce: Transit General Office
Operation: Rights Apartment
Contractor: HAKUSUISHA
Photographs: Kosuke Akikura
Construction type: New Building
Main structure: Reinforced Concrete construction
Building scale: 1 floor
Total floor area: 170.00m²
Design term: 2017.05-2017.09
Construction term: 2017.08-2017.11