PROJECT
PROJECT2024.04.18

ent / AMP/PAM

街のエントランスをめざすコンパクトなギフトショップ

福島の暮らしから生まれた「新しい名産品」のギフトショップである。運営する一般社団法人tentenは、福島に移住・転入してきた女性たちの支援をしており、生活に役立つ情報発信、地域を取材するライターの育成、町歩きイベントの実施や地図づくりなど取り組みは多岐にわたる。およそ4.5m×4.5mサイズの〈ent〉は、小さくも福島の魅力を伝えるメディアとして、そして多面的な活動の結節点として構想された。

福島駅から程近い、歩いて回れる範囲に飲食店や雑貨店が並ぶエリアに位置する。角地の1階にあることを活かし、2つの入口を設け路地を通す構成とした。カウンターは角に配置し、大きな窓によって町と直接繋がる。
路地に面するL字の壁には多様な商品がレイアウトされ、果物を使ったジャムや、伝統的な刺し子の技術を使ったアクセサリー、陶芸作品など、それぞれの作り手のこだわりを表現することが求められた。混ざり過ぎてはいけないが、1箱ずつに分けると連続性が生まれない。そこで、商品の特性に合わせて幅や側板の高さを選び、ビスなしで誰でも組み立てられるコの字型の棚を作成し、それぞれが世界観を維持しつつ繋がるようにした。受けとなる壁には、福島の民芸である刺し子のパターンのような穴をあけ、差し変えて自由に位置をカスタマイズできる。

シナ合板の棚と印象が近いヒバ材を建具や腰壁など内外で用いたり、また照明をすべて屋外用の即物的なものにしたりすることで、エクステリアとインテリアのあり方を近づけ、コントラストを薄めている。ふらっと立ち寄れる、町に浸透することを目指した。(伊藤孝仁)

A compact gift shop aimed at the entrance of the city

It is a gift store for “new specialty products” born from life in Fukushima. The general incorporated association, tenten, which operates the shop, supports women who have moved to Fukushima. Its activities are diverse, including providing useful information for daily life, training writers to cover the region, organizing events to walk around the town, and creating maps. The 4.5m x 4.5m sized “ent” was conceived as a small media outlet to convey the charm of Fukushima and as a node for multifaceted activities.

It is located close to Fukushima Station, where restaurants and general stores line the streets within walking distance. Taking advantage of its location on the first floor of a corner lot, two entrances were created, and an alleyway was created. The counter is placed at the corner and directly connected to the town by a large window.
The L-shaped wall facing the alley is laid out with various products: jam made from fruits, accessories using traditional embroidery techniques, ceramic works, etc. Each product was required to express the creator’s particular taste. The products should not be too mixed, but separating them into individual boxes would not create a sense of continuity. Therefore, the width and sideboard height was chosen to match the characteristics of the products, and U-shaped shelves were created that could be assembled by anyone without screws so that each piece could be connected while maintaining its worldview. On the wall that serves as a receptacle, holes like embroidery patterns, and folk art of Fukushima, were drilled and can be inserted and repositioned freely to customize the position of the shelves.

Hiba wood, which gives a similar impression to the Linden plywood shelves, is used inside and out for fixtures and hip walls. All lighting is immediate outdoor lighting, bringing the exterior and interior closer together and diluting the contrast. The goal was to create a place where people could stop by and enjoy the town. (Takahito Ito)

【ent】

所在地:福島県福島市大町2-18 石屋小路ビル1階
用途:店舗・アパレルショップ
クライアント:一般社団法人tenten
竣工:2019年

設計:AMP/PAM
担当:伊藤孝仁
施工:ケーズプランニング

撮影:千葉正人

工事種別:リノベーション
構造:RC造
延床面積:23.15m²
設計期間:2020.11-2021.06
施工期間::2021.07-2021.09

【ent】

Location: 2-18-1F, Ohmachi, Fukushima-shi, Fukushima, Japan
Principal use: Shop, Apparel shop
Client: General incorporated association tenten
Completion: 2021

Architects: AMP/PAM
Design team: Takahito Ito
Contractor: K’s PLANNING

Photographs: Masato Chiba

Construction type: Renovation
Main structure: Reinforced Concrete construction
Total floor area: 23.15m²
Design term: 2020.11-2021.06
Construction term: 2021.07-2021.09

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